picture-111-1383142313.jpg

Blogg

Tankar om återkoppling

Anna Öhman Gymnasielärare i franska och filosofi med vidareutbildning i specialpedagogik. Nu doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Mitt intresse riktar sig mot klassrummet och den vardagliga bedömning som är en del av undervisningsinteraktionen. Jag slås av hur mångfacetterad kommunikationen…


Anna Öhman 

Gymnasielärare i franska och filosofi med vidareutbildning i specialpedagogik. Nu doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Mitt intresse riktar sig mot klassrummet och den vardagliga bedömning som är en del av undervisningsinteraktionen. Jag slås av hur mångfacetterad kommunikationen kan vara. Återkoppling spelar en avgörande roll på gott och ont, det är detta jag vill utveckla i bloggen.

---

Tidigare bloggare i Återkopplingsbloggen:


Annelie Wiker

Jag är gymnasielärare i samhällskunskap, religion och svenska och utbildad genuspedagog. Jobbar just nu 20% i Kristinehamns kommun som genuspedagog och då främst med utbildning av personal inom skolförvaltningen i genus- och jämställdhetsfrågor. 80% av min arbetstid ägnar jag åt ämnesdidaktisk forskning vid CSD, Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, vid Karlstads universitet. Min forskning handlar om återkoppling i en formativ bedömning i ämnet samhällskunskap på gymnasiet och hur denna återkoppling kan utveckla lärandet. Jag intervjuar både lärare och elever i min studie och min förhoppning är att jag ska kunna bidra med viktig kunskap om hur elever uppfattar den återkoppling de får.


Susanne Liljedahl

Grundskollärare 1-7 i SO samt svenska och engelska. Undervisar för närvarande 20% i åk. 5-6 på Gärdesskolan i Eda kommun. Övriga 80% ägnar jag åt forskarskolan CSD-FL med inriktning mot de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik på Karlstads universitet. I min forskning intresserar jag mig för lärares bedömning och återkoppling i historia på mellanstadiet. Återkoppling ses som ett betydelsefullt redskap i undervisningen. Jag undersöker lärares bedömningspraktik i historia och hur lärare använder återkopplingsredskapet i klassrummet.

Återkoppling revisited

Desto längre jag har umgåtts med detta fenomen desto mer fascinerande tycks det bli. Många teoretiskt baserade artiklar har skrivits, studier i form av interventioner har gjorts, men få klassrum har studerats i den dagliga undervisningsinteraktionen. Där händer det spännande saker har jag sett! Återkopplingspraktik kan verkligen vara undervisningsinteraktion på sitt bästa:

Jag har sett hur lärare är skickliga på att ställa frågor som öppnar upp för elevers funderingar, jag har sett hur lärare visar elever olika alternativ för att lösa den uppgift de är upptagna med, jag har sett hur utrymme för tystnad kan ge tillträde för elever att ställa frågor och uttrycka förslag, jag har sett hur multimodal kommunikation där gester, artefakter, blickar är lika viktiga redskap som ord, jag har sett hur elever och lärare gemensamt har utforskat ett kunskapsinnehåll, jag har sett hur elever är så upptagna av en uppgift att de får ombes att ta rast och navet i detta är: återkoppling mellan lärare och elev.

Inte undra på att jag tänker fortsätta att studera detta fenomen! Tack till er lärare och elever för inspirerande pulserande klassrum och att ni låter mig ta del av ert arbete!

/Anna

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg