picture-2915-1607548210.jpg

Blogg

Betraktelser från ett klassrum...

Lärare på mellanstadiet som funderar på lite av varje ibland...

Några tankar innan vi börjar…

Jag hoppas att ni alla mina kära kollegor har haft en fantastisk sommar och att ni känner er laddade med energi och tillförsikt inför det kommande läsåret. Själv har jag grubblat lite…

Problemet med de där tysta snälla eleverna kan få mig sömnlös. Känner du igen dig? Bra!

För några år sedan började jag fråga föräldrar och överlämnande lärare mer om dessa när jag tog emot nya elever. I de flesta fall handlar det om snälla barn som är intresserade av det som hände på lektionerna och som tycker att skolan är ett ok inslag i livet även om de naturligtvis emellan erkänner att sommarlovet är bättre. Men så ibland dyker det upp en liten kotte som faktiskt inte trivs, som har få eller inga vänner, som kämpar med näbbar och klor för att vara som alla andra. När man talar om psykisk hälsa så säger man att sociala kontakter är en grundläggande del av vårt välbefinnande. Man ska inte isolera sig och vad kan då vara bättre än att gå till skolan?

Tja…

I december kom en vetenskaplig studie som visade på något mycket intressant. Vi har de senaste åren med periodvisa skolnedstängningar på grund av pandemin skapat en unik forskningsmöjlighet. Att avlägsna skolmiljön från ungas vardag. Inte skolarbetet utan bara miljön. Slutsatserna i detta är verkligen värt att diskutera och beakta nu när skolorna startar upp för ett nytt läsår. Den som är intresserad av studien kan själv googla ”The impact of the COVID-19 school closure on adolecents use of mental helthcare services in Sweden”. Slutsatsen i studien visar att vid övergång till distansundervisning minskade de svenska gymnasieelevernas behov av medicin och psykisk vård/stöd. Man har också uteslutit att det skulle orsakas av minskad tillgänglighet i vården.

Ja, så vad kan vi lära oss av detta? Min slutsats är att den skolmiljö vi erbjuder våra elever aldrig för sluta granskas och utvärderas. Vi behöver också bli bättre på att utforma miljön för de individer som har andra behov än flertalet.

Jag lyssnade idag på ”Pappa på riktigt” med Christian Persman som tidigare var skolchef i Arvika kommun. Numera skolutvecklare. Programmet finns på SR-play och sändes 4:e augusti. Vi får följa familjens historia från förskoleklass fram till student, programmet borde vara obligatoriskt för alla som arbetar inom skola. Det är berättelsen om en elev som har det lätt i skolan, som aldrig stör, som har vänner osv. Det är också berättelsen om hur illa vi klarar av att möta de individer som faktiskt har svårt i de miljöer vi tvingar dom till. Skolplikt ni vet…

Ha nu ett fantastisk läsår!

Stefan Hallberg/ Råtorpsskolan

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg