SOL i Värmland är ett av arton regionala nätverk för språk-, läs- och skrivutvecklare som drivs av NCS (nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling). SOL i Värmland samarbetar med CSL och RUC vid Karlstads universitet. Vi arbetar med olika…
SOL i Värmland är ett av arton regionala nätverk för språk-, läs- och skrivutvecklare som drivs av NCS (nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling). SOL i Värmland samarbetar med CSL och RUC vid Karlstads universitet. Vi arbetar med olika kompetenshöjande insatser inom språk- läs- och skrivutveckling för språk-, läs- och skrivutvecklare och för lärare. Är du intresserad av verksamheten så tag kontakt med samordnare Marlene Andersson via mejl: marlene.andersson@hammaro.se
En onsdagseftermiddag i advent samlades alla pedagoger på Kyrkhedens skola i Hagfors kommun till ett pedagogiskt café kring ämnet återkoppling. Vi är en grupp lärare som under läsår 21/22 fördjupade oss i ämnet och nu fick vi möjlighet att dela med oss av våra tankar till våra kollegor på skolan.
När SOL i Värmland genomförde ett kompetensutvecklingsarbete kring återkoppling, tillsammans med RUC och Skolverket, ville vi gärna delta. Vår önskan var att vi genom att fördjupa oss i återkoppling skulle bli ännu mer skickliga i att leda eleverna i deras eget lärande. Vi upplever att återkoppling är viktiga nycklar för att hjälpa elever att få syn på sitt eget lärande och att hjälpa dem i en ökad förståelse för hur de kan ta nya steg i sitt lärande.
Det var roligt att i form av ett pedagogiskt café få berätta om arbetet för våra kollegor. Vi kunde dela med oss av tankar från en bok som vi har läst, uppgifter som vi har testat i elevgrupper och erfarenheter som vi tagit med oss från arbetet. Vi har sett hur återkoppling har gett elever möjlighet att utvecklas vidare i sitt lärande och att vi kan använda oss av återkoppling från elever vid vårt planerande. En lärdom som vi tar med oss är att det är bra att ge gemensam tid i klassrummet för återkoppling och vi känner också att återkoppling handlar om ett förhållningssätt. En i vår grupp uttryckte tanken att man önskar leda eleverna att “nå längre än de trodde att de kunde nå”.
Kompetensutvecklingsarbetet lade en bra grund för oss, men det är nu som arbetet börjar. Vi avslutade caféet med några reflektionsuppgifter där alla som lyssnat också fick tid att tänka själva och dela med sig av sina tankar kring återkoppling.
Vi känner att vi vill fortsätta utveckla vårt arbete kring återkoppling och nu tillsammans med våra kollegor och våra elever. Våra slutord blev därför: “Nu börjar det!”
En onsdagseftermiddag i advent samlades alla pedagoger p\u00e5 Kyrkhedens skola i Hagfors kommun till ett pedagogiskt caf\u00e9 kring \u00e4mnet \u00e5terkoppling. Vi \u00e4r en grupp l\u00e4rare som under l\u00e4s\u00e5r 21\/22 f\u00f6rdjupade oss i \u00e4mnet och nu fick vi m\u00f6jlighet att dela med oss av v\u00e5ra tankar till v\u00e5ra kollegor p\u00e5 skolan. <\/p>\n\n\n\n
N\u00e4r SOL i V\u00e4rmland genomf\u00f6rde ett kompetensutvecklingsarbete kring \u00e5terkoppling, tillsammans med RUC och Skolverket, ville vi g\u00e4rna delta. V\u00e5r \u00f6nskan var att vi genom att f\u00f6rdjupa oss i \u00e5terkoppling skulle bli \u00e4nnu mer skickliga i att leda eleverna i deras eget l\u00e4rande. Vi upplever att \u00e5terkoppling \u00e4r viktiga nycklar f\u00f6r att hj\u00e4lpa elever att f\u00e5 syn p\u00e5 sitt eget l\u00e4rande och att hj\u00e4lpa dem i en \u00f6kad f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r hur de kan ta nya steg i sitt l\u00e4rande.<\/p>\n\n\n\n
Det var roligt att i form av ett pedagogiskt caf\u00e9 f\u00e5 ber\u00e4tta om arbetet f\u00f6r v\u00e5ra kollegor. Vi kunde dela med oss av tankar fr\u00e5n en bok som vi har l\u00e4st, uppgifter som vi har testat i elevgrupper och erfarenheter som vi tagit med oss fr\u00e5n arbetet. Vi har sett hur \u00e5terkoppling har gett elever m\u00f6jlighet att utvecklas vidare i sitt l\u00e4rande och att vi kan anv\u00e4nda oss av \u00e5terkoppling fr\u00e5n elever vid v\u00e5rt planerande. En l\u00e4rdom som vi tar med oss \u00e4r att det \u00e4r bra att ge gemensam tid i klassrummet f\u00f6r \u00e5terkoppling och vi k\u00e4nner ocks\u00e5 att \u00e5terkoppling handlar om ett f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4tt. En i v\u00e5r grupp uttryckte tanken att man \u00f6nskar leda eleverna att \u201cn\u00e5 l\u00e4ngre \u00e4n de trodde att de kunde n\u00e5\u201d.<\/p>\n\n\n\n
Kompetensutvecklingsarbetet lade en bra grund f\u00f6r oss, men det \u00e4r nu som arbetet b\u00f6rjar. Vi avslutade caf\u00e9et med n\u00e5gra reflektionsuppgifter d\u00e4r alla som lyssnat ocks\u00e5 fick tid att t\u00e4nka sj\u00e4lva och dela med sig av sina tankar kring \u00e5terkoppling.<\/p>\n\n\n\n<\/figure>\n\n\n\n
Vi k\u00e4nner att vi vill forts\u00e4tta utveckla v\u00e5rt arbete kring \u00e5terkoppling och nu tillsammans med v\u00e5ra kollegor och v\u00e5ra elever. V\u00e5ra slutord blev d\u00e4rf\u00f6r: \u201cNu b\u00f6rjar det!\u201d<\/em><\/p>\n\n\n\n
<\/p>\n\n\n\n
\/ Maria Carlsson<\/p>\n\n\n\n
Spr\u00e5k-, l\u00e4s- och skrivutvecklare <\/p>\n\n\n\n
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "