Blogg
Genom SOL i Värmland blev vi (skolorna i Filipstad) inbjudna att delta i ett utvecklingsarbete i samarbete med Skolverket och RUC. Syftet med utvecklingsarbetet var att identifiera olika sätt att utveckla elevernas läsande och skrivande genom återkoppling. Här skulle deltagarna öka sin kunskap om återkoppling och på så sätt bidra till huvudmännens utveckling generellt inom språkutveckling. Utvecklingsarbetet skulle inspirera och stödja lärare som undervisar i skolan att utveckla sitt arbete med återkoppling.
Eftersom inriktningen på utvecklingsarbetet kändes intressant och viktig så erbjöds alla rektorer i kommunen att delta med sina skolor. I Filipstad har vi deltagit med tre lärargrupper som har kommit från Brattfors skola (F-6), Stålvallaskolan (F-5 + svenska 6–9) och Åsenskolan (åk 4). Förutom Filipstads kommun har även Eda kommun, Hagfors kommun och Hammarö kommun deltagit med lärargrupper. Arbetet har organiserats av kommunernas språk-, läs- och skrivutvecklare.
Vi har träffats tio gånger per lärargrupp och inför varje träff har vi läst litteratur samt genomfört någon aktivitet med eleverna utifrån det lästa. I en lärargrupp läste vi Feedback – så återkopplar du i klassrummet av John Hattie och Shirley Clarke, och i de två andra grupperna läste vi Återkoppling – stöd, stimulans och lust att lära av Helena Wallberg.
Vi diskuterar mer medvetet runt återkoppling nu och återkoppling får ta mer plats i undervisningen. Det har blivit en naturlig del när vi planerar vår undervisning. Vi kan till och med se hur enskilda elever har utvecklats positivt i sin läs- och skrivutveckling utifrån att de har får en mer explicit återkoppling.
Eleverna vill oftare visa sina arbeten både för lärare och klassen för att få återkoppling på hur de ska gå vidare och utvecklas.
Det har blivit tydligt för oss att ett bra återkopplingsarbete måste få ta tid, inte bara genom planering utan även genom att medvetandegöra eleverna om hur man kan använda den återkoppling man får.
Några av oss har fokuserat på vilka frågor vi ställer i undervisningen och på vilket sätt. Det har blivit viktigt för oss att ställa fördjupande frågor till eleverna för att kunna förstå hur de tänker i olika inlärningssituationer.
Vi har också sett vikten av att få tid till att jobba med utvecklingsarbeten som handlar om undervisningens innehåll och utveckling. Det har varit givande att träffas och ha ett gemensamt fokus, och att just den stunden har varit fri från andra praktiska göromål.
Om ni vill veta mer kan ni kontakta Katarina Hellund Eriksson, språk-, läs- och skrivutvecklare, Filipstads kommun
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg