Blogg
Jag hamnade i bokslukaråldern när jag lärde mig läsa i årskurs 2 och har aldrig kommit ur den. Barnböcker, ungdomsromaner, deckare, samhällskritiska romaner, science fiction, historiska skildringar eller elegant crime – jag läser allt! Jag älskar också att diskutera skönlitteratur, både privat och med elever. Tänk er min lycka när jag en sen kväll sitter och scrollar i mitt facebook-flöde och hittar en facebook-grupp för likasinnade: Den digitala bokcirkeln. Gruppens grundare, Jenny Edvardsson fick nyligen mottta Svenska Akademiens Svensklärarpris 2017 och SOL i Värmland har fått en pratstund med denna läsinspiratör.
/Malin
Jenny, berätta om Den digitala bokcirkeln!
Den digitala bokcirkeln (facebookgrupp här) startade jag våren 2016, då jag kände att jag ville diskutera nyskriven ungdomslitteratur med andra lärare och bibliotekarier. Ibland kan man vara rätt ensam läsare av ungdomsböcker om man utgår från den egna skolan. Intresset för cirkeln var stort och många gick med. Idag är det över 1000 medlemmar. Många är med för att få tips på böcker och idéer på hur man kan arbeta med dem men en del är också med och läser och samtalar om de böcker vi valt ut.
Ofta får medlemmar lämna önskemål på böcker som de vill diskutera och sedan gör jag en omröstning. Vi röstar under en knapp vecka och den bok som får flest röster blir den vi har samtal om. Jag, och ibland någon tillsammans med mig, tar fram samtalsfrågor. Dessa läggs ut i förväg så att alla kan ta del av dem inför samtalet. Vid ett givet datum startar sedan samtalet och då lägger jag ut fråga för fråga.
Roligt är att gruppen har fått en ”syster-grupp”, Den digitala bokcirkeln F-6. Här samtalar man inte så mycket om böcker utan lägger mer ut boktips.
Berätta om dig själv, ditt jobb och dina intressen!
Jag är legitimerad lärare i svenska och historia och har arbetat i skolans värld sedan slutet av 1990-talet. Under en period på 6 år arbetade jag som skolledare men hösten 2014 valde jag att börja arbeta som lärare igen.
Jag arbetar på Wendesgymnasiet i Kristianstad. Det är ett yrkesgymnasium med program som Fordon och transport, Bygg och anläggning och VVS och Fastighet. Då programmen av tradition drar pojkar innebär det att jag också i stort sett bara undervisar pojkar. Förutom undervisning innehar jag en förstelärartjänst med inriktning svenska, språkutveckling och IKT. I mitt uppdrag ingår bl a fortbildning av kollegor men också att vara handledare inom Läslyftet. Bloggen Jenny på Wendes, där jag delar med mig av tips, idéer och reflektioner kring undervisning, tänker jag också delvis ingår i detta uppdrag. Det gör också podden, Sånt vi läser, där skolans bibliotekarie och jag cirka en gång i månaden lyfter fram litteratur som passar att arbeta med i skolans värld. Lyssna gärna, https://soundcloud.com/search?q=s%C3%A5ntvil%C3%A4ser.
Jag gillar att undervisa men har de senaste åren också fått möjlighet att skriva böcker, Mötet med texten. Inkluderande läsundervisning (Lärarförlaget) och Metafor (Gleerups) samt föreläsa. Att föreläsa och skriva är utmanande på ett annat sätt än vad undervisningen är och det är oerhört givande att kunna få göra både och. Jag är lyckligt lottad som får hålla på med sådant som jag verkligen tycker om.
Mitt jobb och mina intressen går delvis hand i hand. Jag gillar att läsa och läser nog rätt mycket om man jämför med andra lärare. De senaste åren har jag valt att fokusera på ungdomslitteratur, då jag undervisar ungdomar. Att kunna inspirera dem till att läsa böcker och ge dem bra boktips är viktigt för mig. Viktigt är också att hjälpa dem bli goda läsare, något jag lägger mycket tid på i klassrummet.
I dagarna fick jag reda på att jag är en av höstens August-ambassadör med uppgift att bevaka Årets barn- och ungdomsbok. Så himla skoj! Och här ser man verkligen att mitt arbete och mitt jobb går hand i hand.
Vad är viktigt för dig vad gäller ditt yrke?
Många av de elever som jag möter har haft en rätt jobbig grundskoletid. Att läsa och skriva är inte det bästa de vet och en del har haft svårt att hänga med i klassens arbete. För mig blir det därför viktigt att skapa en undervisning där alla kan delta och vara delaktiga. Jag försöker se till att arbeta med stöttning på olika sätt och jag försöker se till att stöttningen finns där från början och för alla. Sedan kan eleverna plocka det de behöver.
Jag arbetar också mycket med att skapa goda relationer. Varje lektion hälsar jag på alla elever genom att ta i hand, eller nästan alla elever. Det finns alltid någon som tycker det där med beröring är jobbigt och då hittar vi andra sätt att hälsa. Jag vill att eleverna ska känna att jag är där för dem och för att de ska utvecklas så långt det bara är möjligt.
Då litteratur och kultur är viktigt för mig blir det också något som jag försöker dela med mig av till eleverna. Jag försöker få författare att besöka skolan. Jag tar med eleverna på utställningar och teatrar. Jag läser mycket skönlitteratur tillsammans med dem och ofta finns högläsningen med som ett naturligt inslag i mina lektioner.
Vilka råd skulle du vilja ge lärare som vill utveckla sin läsundervisning?
Råd 1: Arbeta med gemensam läsning, där eleverna och du tillsammans läser en roman eller novell. Avsluta den gemensamma läsningen med samtal i mindre grupp. En mycket enkel samtalsmodell att använda är Aidan Chambers. På min blogg Jenny på Wendes finns många inlägg som handlar om hur jag arbetat med modellen. Här är några av inläggen:
I boken Mötet med texten. Inkluderande läsundervisning finns också ett längre avsnitt om Chambers samtalsmodellen och hur jag tänker att man kan arbeta med den.
Råd 2: Arbeta med högläsning. Våga läsa högt för dina elever även om du undervisar på gymnasiet. Det är häftigt och nästan magiskt när eleverna är helt koncentrerade på dig och din högläsning. När du läser högt skapar du också bra förutsättningar för alla att delta i efterföljande samtal och diskussioner.
Råd 3: Arbeta med olika typer av texter. Och låt eleverna skapa eget utifrån de texter de läser. Förra läsåret läste jag delar av Shaun Tans Ankomsten med mina elever. Det är en grafisk roman som bara består av bilder. Eleverna fick utifrån den samla substantiv, verb och adjektiv och sedan skriva egna dikter. Läs gärna mer på bloggen, http://jennypawendes.blogspot.se/2016/11/grafisk-roman-och-poesi-hur-hanger-det.html.
Råd 4: Sist men inte minst, läs mycket själv. Om eleverna ser dig läsa och du tar för vana att då och då läsa högt ur något du precis läst kan du väcka elevernas läsintresse. Var en läsande förebild.
Vilka råd skulle du vilja ge till rektorer som vill utveckla skolans läsundervisning?
Råd 1: Ge lärare tid att läsa och tid för fortbildning inom detta område (exempelvis Läslyftet).
Råd 2: Visa att läsning är viktigt. Prioritera det på olika sätt under läsårets alla månader. Det kan exempelvis göras genom att man under en period har läsprojekt där alla på skolan läser 20 minuter varje dag i fyra veckors tid. Och när jag skriver alla på skolan menar jag alla på skolan.
Råd 3: Satsa på skolbibliotek och utbildade bibliotekarier. Det är guld värt! En bibliotekarie kan exempelvis hjälpa till med litteraturval och kanske också medverka i boksamtal som genomförs i klasserna.
Råd 4: Var en läsande förebild.
Taggar
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg