Logotyp bestående av karta över Värmland med punkter sammanbundna med streck. En större cirkel står det SOL Språk-,skriv- och läsutveckling i Värmland.

Blogg

SOL i Värmland

SOL i Värmland är ett av arton regionala nätverk för språk-, läs- och skrivutvecklare som drivs av NCS (nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling). SOL i Värmland samarbetar med CSL och RUC vid Karlstads universitet. Vi arbetar med olika…
SOL i Värmland är ett av arton regionala nätverk för språk-, läs- och skrivutvecklare som drivs av NCS (nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling). SOL i Värmland samarbetar med CSL och RUC vid Karlstads universitet. Vi arbetar med olika kompetenshöjande insatser inom språk- läs- och skrivutveckling för språk-, läs- och skrivutvecklare och för lärare. Är du intresserad av verksamheten så tag kontakt med samordnare Anders Biörklund via mejl: anders.biorklund@karlstad.se

Vi växer!

Igår hade vi läsårets sista nätverksmöte för SOL i Värmland. Vi kunde glatt konstatera att vi växt under läsåret och nu består av 20 språk-, läs- och skrivutvecklare som representerar våra huvudmän. Följande kommunala huvudmän finns representerade:

Arvika
Eda
Filipstad
Forshaga
Hagfors
Grums
Hammarö
Karlskoga
Karlstad
Kil
Kristinehamn
Storfors
Sunne
Säffle
Torsby
Årjäng

Här kan du se vem som representerar din kommun.

På gårdagens agenda stod förutom spaningar och nyheter från bl.a. Skolverket, ett besök av Christina Olin-Scheller som berättade om sin forskning kring lättläst skönlitteratur för oss. Vi är enormt glada och tacksamma över vårt goda samarbete med RUC och CSL som ger oss som nätverk bättre förutsättningar att göra ett gott arbete. Det kommer ett separat inlägg om Christina Olin-Schellers dragning senare.

Vi hade också ett långt samtal kring vårt arbete med bedömningsstödet för åk 1 som blev obligatoriskt att använda from ht-16. De kommuner som deltog i samtalet har kommit igång väl med sitt arbete med bedömningsstödet. Några kommuner har valt att göra det obligatoriskt även i årskurs 2 och 3. Hur man implementerar, analyserar och följer upp sina resultat ser lite olika ut och man har kommit olika långt i det arbetet. Resultaten för bedömningsstödet i åk 1 och kunskapskravet i läsförståelse följs inte upp av Skolverket utan det är upp till varje huvudman att göra det. Vi kan dock konstatera att de kommuner som har språk-, läs- och skrivutvecklare på övergripande nivå har ett gott stöd av dem i det arbetet. Här kan du läsa lite om vad Skolverket skrivit om språk-, läs- och skrivutvecklare.

Nästa träff är i början av september och om du som huvudman (kommunal eller fristående) vill att din språk-, läs- och skrivutvecklare ska delta i vårt nätverk så är du välkommen att kontakta mig eller Malin som är samordnare för nätverket.

/Marlene

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg