Blogg
Hej!
Jag är legitimerad förskollärare och jobbar på en avdelning med barn i åldrarna tre till fem år på Villebergens förskola, tidigare Karlbergs förskola, i Åmål.
För ett par år sedan fick jag frågan om jag skulle vara intresserad av att vara lärledare för en grupp förskollärare i Läslyftet Åmålsmodellen. Jag tyckte det lät riktigt roligt och svarade ja mer eller mindre på stående fot. Jag fick även frågan om jag hade erfarenhet av att blogga, vilket jag inte har, trots eller tack vare detta så fick jag i alla fall frågan om jag ville pröva på att blogga. På denna fråga var svaret inte riktigt lika självklart men nu sitter jag här och det ska bli så kul att få testa mina vingar i bloggvärlden.
I min blogg kommer jag att dela med mig av mina tankar och erfarenheter av Läslyftet Åmålsmodellen allt eftersom projektet fortskrider. Jag ser mycket fram emot att få vara en del av Läslyftet Åmålsmodellen och att få se vad det kan leda till för våra barn och unga men också för mig själv och mina kollegor. Jag tror starkt på att vi alla inblandade har något att vinna av detta projekt och det vore jätteroligt om fler även utanför Åmåls gränser skulle vilja följa vår resa.
Välkomna att följa med!
Förskola | Nyanlända
En mysig stund efter matenHär kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_fgd2wp_old_node_id": "1544", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 6928, "ID": 6928, "post_author": "2056", "post_content": "Under v\u00e5r senaste tr\u00e4ff diskuterade vi... ja kan ni gissa vad? H\u00f6gl\u00e4sning i f\u00f6rskolan.<\/p>
N\u00e4r \u00e4r det r\u00e4tt tid f\u00f6r h\u00f6gl\u00e4sning? <\/h2>
Min erfarenhet av h\u00f6gl\u00e4sning \u00e4r att vi ofta anv\u00e4nder den som en metod f\u00f6r att barnen skall f\u00e5 en lugn stund efter maten. Metoden att anv\u00e4nda h\u00f6gl\u00e4sning f\u00f6r att skapa en lugn stund ifr\u00e5gas\u00e4tter Ann S. Pihlgren<\/a>, \u00e4r det verkligen det syfte vi b\u00f6r ha med h\u00f6gl\u00e4sningen? Ja det \u00e4r fr\u00e5gan. Ann menar att h\u00f6gl\u00e4sningen i f\u00f6rsta hand b\u00f6r anv\u00e4ndas som en spr\u00e5kst\u00e4rkande aktivitet d\u00e5 det ing\u00e5r i f\u00f6rskolans uppdrag att utveckla barnens literacy. P\u00e5 m\u00e5nga f\u00f6rskolor tror jag att syftet med l\u00e4sningen \u00e4r just barnens l\u00e4supplevelse och spr\u00e5kutveckling. Men p\u00e5 m\u00e5nga st\u00e4llen d\u00e4r jag jobbat eller haft VFU skulle jag vilja s\u00e4ga att f\u00f6r m\u00e5nga barn fyllde inte l\u00e4svilan efter maten detta syfte. Jag har sj\u00e4lv funderat \u00f6ver l\u00e4svilans syfte m\u00e5nga g\u00e5nger men aldrig riktigt p\u00e5 detta s\u00e4tt. Det jag tidigare reflekterat \u00f6ver \u00e4r att den \"traditionella l\u00e4svilan\" inte alltid passar alla barn, ofta blir det f\u00f6r stora grupper och m\u00e5nga f\u00e5r sv\u00e5rt att sitta stilla och d\u00e5 \u00e4r fr\u00e5gan vilken funktion l\u00e4svilan fyller f\u00f6r dessa barn.<\/p>
P\u00e5 en f\u00f6rskola d\u00e4r jag tidigare jobbat s\u00e5 hade vi rutinen jag n\u00e4mnde ovan med l\u00e4svila efter maten. D\u00e4r delade vi upp barnen i tre grupper f\u00f6r att grupperna skulle bli s\u00e5 sm\u00e5 som m\u00f6jligt. Men trots detta s\u00e5 blev l\u00e4sningen n\u00e4stan aldrig som jag hade t\u00e4nkt mig. De allra flesta av barnen ville bara att l\u00e4sningen skulle ta slut. Det berodde inte p\u00e5 gruppens storlek f\u00f6r det spelade ingen roll om jag hade sju, tre eller ett barn. Det berodde inte p\u00e5 bokvalet f\u00f6r jag kunde l\u00e4sa samma bok tidigare p\u00e5 morgonen eller senare p\u00e5 eftermiddagen och barnen satt och lyssnade och st\u00e4llde fr\u00e5gor eller ber\u00e4ttade om h\u00e4ndelser kopplade till det vi l\u00e4ste. Som ni f\u00f6rst\u00e5r s\u00e5 berodde det, som tur var, inte heller p\u00e5 mig som ber\u00e4ttare. S\u00e5 vad berodde det p\u00e5? Jo det berodde p\u00e5 att barnen visste att n\u00e4r jag hade l\u00e4st klart s\u00e5 skulle vi g\u00e5 ut, och om v\u00e5r grupp blev klar f\u00f6rst s\u00e5 hade de en chans att f\u00e5 den b\u00e4sta cykeln och det var det viktigaste f\u00f6r dem just d\u00e5, inte h\u00f6gl\u00e4sningen. D\u00e5 \u00e4r fr\u00e5gan om detta var r\u00e4tt tillf\u00e4lle f\u00f6r h\u00f6gl\u00e4sning i denna barngrupp om syftet \u00e4r barnens l\u00e4supplevelse och spr\u00e5kutveckling. Efter ett tag s\u00e5 slutade vi med \"obligatorisk\" l\u00e4sning efter maten, ist\u00e4llet fick de som ville g\u00e5 ut och leka direkt och de som faktiskt ville lyssna p\u00e5 saga just d\u00e5 fick det. De barnen som ville ut direkt efter maten fick vi ist\u00e4llet se till att f\u00e5nga upp vid ett annat, mer passande tillf\u00e4lle f\u00f6r h\u00f6gl\u00e4sning f\u00f6r dem. <\/p>
Jag har klurat och kommit fram till att jag f\u00f6r tillf\u00e4llet tycker att s\u00e5 l\u00e4nge vi har h\u00f6gl\u00e4sning d\u00e4r barnen f\u00e5r en bra l\u00e4supplevelse och deras spr\u00e5kutveckling fr\u00e4mjas, s\u00e5 \u00e4r det inte fel att ha h\u00f6gl\u00e4sning som en metod f\u00f6r att barnen skall komma ner i varv ocks\u00e5, s\u00e5 l\u00e4nge metoden fyller sin funktion. Vad tycker ni? N\u00e4r \u00e4r r\u00e4tt tillf\u00e4lle f\u00f6r den perfekta l\u00e4sstunden? Finns det n\u00e5gon perfekt l\u00e4sstund?<\/p>
Hur g\u00f6r man h\u00f6gl\u00e4sningen till en mysig stund men ocks\u00e5 l\u00e4rorik? <\/h2>
Jag undrar verkligen vad ni tycker \u00e4r viktigt f\u00f6r en bra h\u00f6gl\u00e4sning med barnen? Det jag har kommit fram till att jag tycker \u00e4r viktigt \u00e4r att jag f\u00f6rs\u00f6ker, s\u00e5 gott det g\u00e5r, att hitta ett bra tillf\u00e4lle d\u00e5 h\u00f6gl\u00e4sningen inte inkr\u00e4ktar p\u00e5 n\u00e5gon anan aktivitet. Allra helst vill jag l\u00e4sa f\u00f6r barnen d\u00e5 de sj\u00e4lva ber om det, men alla barn kanske inte ber om en l\u00e4sstund och \u00e4ven dessa barn beh\u00f6ver h\u00f6gl\u00e4sning. F\u00f6r mig har den sv\u00e5raste utmaningen med v\u00e5r aktivitet, som g\u00e5r ut p\u00e5 planerad h\u00f6gl\u00e4sning, varit just det, att f\u00e5nga de barn som inte vill bli l\u00e4sta f\u00f6r. I min barngrupp, d\u00e4r alla de barn vi har just nu, har ett annat modersm\u00e5l \u00e4n mig har det nog mycket handlat om att det \u00e4r sv\u00e5rt att hitta en bok som passar barnen spr\u00e5km\u00e4ssig och inneh\u00e5llsm\u00e4ssigt. Antingen har det varit f\u00f6r l\u00e4tt inneh\u00e5ll eller f\u00f6r sv\u00e5rt spr\u00e5k. S\u00e5 ge mig g\u00e4rna tips om ni har erfarenhet av h\u00f6gl\u00e4sning f\u00f6r nyanl\u00e4nda barn, allts\u00e5 med annat modersm\u00e5l. <\/p>
Jag tycker ocks\u00e5 att det \u00e4r viktigt att jag som ber\u00e4ttare kan leva mig in i sagans v\u00e4rld. F\u00f6r att kunna g\u00f6ra det p\u00e5 b\u00e4sta s\u00e4tt s\u00e5 b\u00f6r ju jag ha l\u00e4st igenom boken i alla fall en g\u00e5ng innan, minst. Ann S. Pihlgren<\/a> menar att barnen \u00e4ven beh\u00f6ver en viss f\u00f6rf\u00f6rst\u00e5else innan jag l\u00e4ser en saga. Det jag som ber\u00e4ttare kan g\u00f6ra f\u00f6r att alla barn som lyssnar skall f\u00e5 denna f\u00f6rf\u00f6rst\u00e5else \u00e4r till exempel en bildpromenad d\u00e4r jag tillsammans med barnen talar om bilderna innan jag l\u00e4ser boken. N\u00e4r jag har l\u00e4st b\u00f6cker f\u00f6r barnen i min barngrupp har de g\u00e4rna velat stanna d\u00e4r och inte g\u00e5 vidare till sj\u00e4lva l\u00e4sningen. Varf\u00f6r har jag inte riktigt f\u00e5tt grepp om men jag har em tanke om att de kanske tycker att boken \u00e4r f\u00f6r sv\u00e5r eller att de helt enkelt inte har t\u00e5lamod f\u00f6r att sitta och lyssna l\u00e4ngre. Men skam den som ger sig! <\/p>
Hoppas att ni vill svara p\u00e5 n\u00e5gon fr\u00e5ga jag sl\u00e4ngt ut l\u00e4ngre upp i texten! Vi ses snart igen hoppas jag! <\/p>", "post_date": "2016-10-24 09:08:10", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "En mysig stund efter maten", "post_type": "blog", "slug": "en-mysig-stund-efter-maten", "_fgd2wp_old_node_id": "1544", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2016-10-24 09:08:10", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "en-mysig-stund-efter-maten", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2016-10-24 09:08:10", "post_modified_gmt": "2016-10-24 09:08:10", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/sandra-edvardsson\/20161024\/en-mysig-stund-efter-maten\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }
[ { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "h\u00f6gl\u00e4sning", "taxonomy": "post_tag", "id": 1508, "ID": 1508, "term_id": 1508, "slug": "hoglasning", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 1508, "parent": 0, "count": 5, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "l\u00e4svila", "taxonomy": "post_tag", "id": 2129, "ID": 2129, "term_id": 2129, "slug": "lasvila", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 2129, "parent": 0, "count": 1, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "Spr\u00e5kutveckling", "taxonomy": "post_tag", "id": 1314, "ID": 1314, "term_id": 1314, "slug": "sprakutveckling", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 1314, "parent": 0, "count": 18, "filter": "raw" } ]
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "