Blogg

Med uppdrag att lära

En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 25 år som…
En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 25 år som verksam lärare tycker jag ibland att jag behärskar många av dessa bitar, men ibland inte alls. Mitt uppdrag är att lära andra men jag lär mig själv varje dag. Som förstelärare i svenska på mellanstadiet har jag olika uppdrag på min skola och i mitt klassrum. Här kommer jag berätta, försöka inspirera, peppa och lära vidare det jag lär mig i mitt klassrum. Välkommen till min blogg!

Betydelsefulla lärare

Du är en av dem, vet du det? Det här behöver du höra just idag. Du gör skillnad för barn och ungdomar varje dag, utan att du tänker på det. Du påverkar livet för många genom ditt sätt att bemöta, ditt förhållningssätt, din förmåga att skapa trygghet i klassrummet, i ditt fritidshem, din förmåga att undervisa och lära ut. Det är betydelsefullt. Kanske vet du inte om detta nu, men i din klass eller grupp finns flera elever som du gör skillnad för. En del visar det inte, andra visar det genom teckningar och lappar med texten ”Världens bästa fröken”. 

Själv har jag en lärare som betydde mycket för mig och som jag tänker tillbaka till lite då och då. Det var min lågstadielärare Yvonne Berglund. Jag kan fortfarande minnas hur hon luktade, en blandning mellan kaffe och parfymen ”Cloe”. Jag vet inte varför hon gjort starkt avtryck på mig, men minnet av henne finns tydligt kvar hos mig. Hon var trygg, en fast punkt, tydlig med värme.

En av de mörkaste eftermiddagarna i december, efter jobbet när jag inte direkt var mitt piggaste jag, plingade det till i min telefon. Jag hade fått ett messanger meddelande. Det var från en av mina första elever, long time ago, som berättade om sin upplevelse från sin mellanstadietid. De där orden jag läste kom som en skänk från ovan, just där och då. Tårarna började rinna och jag förstod att här hade jag gjort avtryck på ett sätt jag inte visste. Ett avtryck som betydde något fortfarande. Tacksam för det! Tänk att detta meddelande till mig lyfte mig och gav mig nytt perspektiv. Så tack!  Jag blev berörd.

Det fina i detta är att dessa elever finns i våra skolor, rör sig på våra skolgårdar, sitter i våra klassrum just nu. I ditt klassrum eller på ditt fritidshem med. Du kanske lyckas göra det osynliga barnet synligt. Du bidrar till att få barn som inte kan att kunna. Dina lektioner kanske är spännande och lärorika och du ser dina elevers olikheter och får dina elever att ta tillvara på de gåvor de har. Du kanske får dina elever att tro på sig själva. En tro de bär med sig hela livet. 

 Ofta tar vi till oss det som vi hör inte är bra, föräldrar som klagar via ett negativt mail eller barn som uttrycker via trivselenkäter att ”skolan suger” och att de inte trivs. Det kan gnaga och gå runt i hjärnan. Men tänk på alla de elever där du gör skillnad, fast du inte vet om. Förvara guldstunderna och dina guldminnen från nuvarande och  tidigare elever i ditt hjärta. Ta fram dem när du behöver under året. Jag funderar på att skapa en mental ”guldstundsvägg” där jag samlar alla fina, positiva minnen från elever där jag gjort skillnad. Minnen jag kan plocka fram när jag behöver. Ord att läsa i mindre lyckade stunder. Kanske borde du också göra det.

Du är en betydelsefull lärare. Du gör skillnad! Ta med dig detta in i 2025!

 / Pernilla Kans

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg