post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_edit_lock": "1655456762:2003",
"_edit_last": "2003",
"youtube": "",
"_youtube": "field_61d462af95984",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462af81214",
"collection-audio": "",
"_collection-audio": "field_61d462afa4656",
"collection-audio_link": "",
"_collection-audio_link": "field_61d462afc28bf"
},
"id": 10900,
"ID": 10900,
"post_author": "2006",
"post_content": "\nDet finns s\u00e5 mycket fina ord kring inflytande, elevdelaktighet, elevmedverkan, inkludering i b\u00e5de forskning och styrdokument. Allt l\u00e5ter s\u00e5 bra p\u00e5 pappret och s\u00e5 riktigt. Det \u00e4r klart vi ska g\u00f6ra s\u00e5. Vi \u00e4r ju superhj\u00e4ltar! S\u00e5 g\u00f6r v\u00e4l alla? Det finns fina ord om hur vi l\u00e4rare ska g\u00f6ra, ska vara i teorin. Men hur oms\u00e4tter vi alla dessa fina ord i praktiken s\u00e5 att det h\u00e5ller att undervisa i vardagen?<\/strong> Hur g\u00f6r vi f\u00f6r att bli superhj\u00e4ltar?<\/strong>
Ett l\u00e4s\u00e5r till har g\u00e5tt och det \u00e4r dags att summera \u00e5ret. Utv\u00e4rdera och reflektera. Jag har under den sista m\u00e5naden l\u00e4st m\u00e5nga blogginl\u00e4gg, kr\u00f6nikor, artiklar om hur vi l\u00e4rare ska agera i olika situationer, hur vi ska undervisa enligt forskning och styrdokument. Inte minst nu n\u00e4r nya kursplaner \u00e4r i ant\u00e5gande och ska s\u00e4ttas ig\u00e5ng i h\u00f6st, i skarpt l\u00e4ge. Det som sl\u00e5r mig \u00e4r att alla \u00e4r skrivna av de som inte jobbar p\u00e5 golvet i klassrumssituation i stora grupper. Hur kommer vi att lyckas med allt detta? \u00c4r det endast fina pappersprodukter som l\u00e5ter s\u00e5 bra men som blir s\u00e5 sv\u00e5ra att oms\u00e4tta i praktiken? Under flera \u00e5r har pressen p\u00e5 oss l\u00e4rare \u00f6kat fr\u00e5n olika h\u00e5ll och s\u00e4llan \u00e4r det n\u00e5gon som ryter ifr\u00e5n. Vi \u00e4r en l\u00e4rark\u00e5r som \u00e4r flexibla, anpassningsbara, l\u00f6sningsfokuserade, s\u00e4tter elevens b\u00e4sta i centrum, f\u00f6r\u00e4ldrars b\u00e4sta i centrum, trixar och fixar. Jag m\u00e5ste s\u00e4ga att jag \u00e4r imponerad \u00f6ver mina kollegor som varje dag g\u00f6r sitt b\u00e4sta utifr\u00e5n den klassrumssituation de befinner sig i. Vi ska ju vara som superhj\u00e4ltar, n\u00e5got annat kan man inte tro n\u00e4r man l\u00e4ser alla dessa olika texter om oss l\u00e4rare och v\u00e5rt arbete. D\u00e4rf\u00f6r kan jag ocks\u00e5 bli lite provocerad. Vi l\u00e4rare m\u00e5ste l\u00e4ra oss mer, anpassa oss mer, vara mer f\u00f6rutseende i olika situationer, \u00e4ndra v\u00e5rt s\u00e4tt att t\u00e4nka, m\u00f6ta alla barns olika behov, agera och undervisa. Inte g\u00f6ra si och inte g\u00f6ra s\u00e5. Jag tror jag talar f\u00f6r alla med orden \"Vi g\u00f6r s\u00e5 gott vi kan i den situation vi befinner oss i.\" Jag m\u00e5ste g\u00e5ng p\u00e5 g\u00e5ng p\u00e5minna mig sj\u00e4lv om att jag inte \u00e4r n\u00e5gon superhj\u00e4lte, jag \u00e4r ju ocks\u00e5 m\u00e4nniska. Kan man vara det n\u00e4r man \u00e4r l\u00e4rare? <\/p>\n\n\n\nJag \u00e4r imponerad \u00f6ver hur l\u00e4rarsl\u00e4ktet har klarat sig igenom en epidemi, hur vi nu tar oss an att f\u00f6rs\u00f6ka f\u00f6rst\u00e5 de nya kursplanerna och oms\u00e4tta dem i praktiken. Jag \u00e4r imponerad \u00f6ver hur vi varje dag f\u00f6rs\u00f6ker ta oss an ny forskning, ny information om aktuella undervisningsmetoder, nya r\u00f6n om hur klassrumsmetodik ska genomf\u00f6ras, hur vi b\u00f6r m\u00f6ta alla barns behov. Artiklar som beskriver hur l\u00e4rare inte har kunskap om olika saker, hur vi inte g\u00f6r och hur vi ska g\u00f6ra. Alla artiklar som vet b\u00e4ttre \u00e4n den faktiske l\u00e4raren i klassrummet. N\u00e4r jag l\u00e4ser allt detta s\u00e5 inser jag. F\u00f6r att klara av yrket m\u00e5ste jag vara en superhj\u00e4lte, eller?
<\/p>\n\n\n\n
I b\u00f6rjan av l\u00e4s\u00e5ret b\u00f6rjade jag och min kollega fundera p\u00e5 olika metoder vi tidigare anv\u00e4nt oss. Tydlighet kring pedagogiska planeringar, att f\u00f6rs\u00f6ka f\u00e5 eleverna att f\u00f6rst\u00e5 styrdokument, kunskapskrav och centralt inneh\u00e5ll. Hur vi jobbat med elevmedverkan, inkludering. V\u00e5r str\u00e4van efter att alltid g\u00f6ra r\u00e4tt och riktigt. De elevgrupper vi tog emot vid l\u00e4s\u00e5rets b\u00f6rjan hade l\u00e5ngt ifr\u00e5n det fokus vi tidigare kunnat ha haft n\u00e4r vi tagit emot grupper. Alla fina ord k\u00e4ndes nu s\u00e5 avl\u00e4gsna, blev n\u00e4stan kv\u00e4vande, provocerande och blev ett spr\u00e5k vi inte kunde oms\u00e4tta i praktiken, trots m\u00e5nga \u00e5rs kunskap inom yrket. Olika artiklar, forskning om hur l\u00e4rare ska g\u00f6ra i klassrummet, att vi beh\u00f6ver t\u00e4nka om, g\u00f6ra nytt var f\u00f6r mycket att ta in. Vi beh\u00f6vde tillsammans fundera ut en strategi f\u00f6r \u00f6verlevnad, f\u00f6r att orka, kunna andas och klara igenom vardagen. Elevernas spr\u00e5k i klassrummet beh\u00f6vdes st\u00e4rkas, begreppskunskapen i v\u00e5ra olika \u00e4mnen f\u00f6rtydligas. Vi beh\u00f6vde strama till viss del av inneh\u00e5llet, plocka bort och s\u00e5lla. Och det var helt okej. Det fick vara s\u00e5. Vi b\u00f6rjade f\u00f6rst\u00e5 att alla fina ord i styrdokument, forskning \u00e4r bara ord. Och allt g\u00e5r inte att oms\u00e4ttas i praktiken. Det finns s\u00e5 m\u00e5nga olika faktorer som g\u00f6r att det \u00e4r ett om\u00f6jligt uppdrag. F\u00f6r det \u00e4r ett uppdrag f\u00f6r superhj\u00e4ltar, som inte finns p\u00e5 riktigt. Vi b\u00f6rjade f\u00f6rst\u00e5 att vi l\u00e4rare \u00e4r ocks\u00e5 m\u00e4nniskor som m\u00e5ste vara r\u00e4dda om v\u00e5r h\u00e4lsa, om varandra. <\/p>\n\n\n\n
I lanseringen av nya kursplaner betonas l\u00e4rarens friutrymme. Det \u00e4r detta jag \u00e4lskar med mitt l\u00e4raryrke. Att vi som \u00e4r p\u00e5 golvet, jobbar med eleverna f\u00e5r ett friutrymme d\u00e4r jag med mina kollegor styr arbetet utifr\u00e5n vad vi ser fungerar med v\u00e5ra grupper och vad som inte fungerar. Jag har f\u00f6rhoppningar om att det kommer en ljusare vardag d\u00e4r vi kan landa i klassrummen tillsammans med v\u00e5ra elever, f\u00f6rst\u00e5 och njuta av l\u00e4randet utifr\u00e5n v\u00e5ra faktiska f\u00f6ruts\u00e4ttningar. Att vi l\u00e4rare blir lyssnade p\u00e5, att v\u00e5r erfarenhet om vad som fungerar och inte fungerar tas p\u00e5 allvar. Att orden inte f\u00f6rblir fina ord som k\u00e4nns om\u00f6jliga att oms\u00e4tta i praktiken, som g\u00f6r oss frustrerade, stressade utan att vi faktiskt f\u00e5r f\u00f6ruts\u00e4ttningar att lyckas. <\/p>\n\n\n\n
Jag \u00e4r glad \u00f6ver att vi p\u00e5 min skola tillsammans med v\u00e5r elevh\u00e4lsa, resursteam, l\u00e4rarkollegor jobbar \u00e5t samma h\u00e5ll. Jag \u00e4r glad \u00f6ver att vi l\u00e4rare p\u00e5 min skola blir lyssnade p\u00e5, blir trodda och st\u00f6ttade med k\u00e4mpiga elevgrupper, f\u00e5r positiv feedback n\u00e4r det \u00e4r jobbigt, f\u00e5r ber\u00f6m och uppskattning fr\u00e5n ledningen. Vi f\u00e5r friutrymme att pr\u00f6va nytt utifr\u00e5n det vi tror p\u00e5. Tillsammans g\u00f6r vi det om\u00f6jliga m\u00f6jligt - att komma en bit p\u00e5 v\u00e4gen till att bli superhj\u00e4ltar! <\/p>\n\n\n\n
Pernilla Kans
F\u00f6rstel\u00e4rare
Skattk\u00e4rrsskolan
<\/p>\n\n\n\n
<\/p>\n",
"post_date": "2022-06-11 16:29:39",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "\u00c4r vi superhj\u00e4ltar?",
"post_type": "blog",
"slug": "ar-vi-superhjaltar",
"_edit_lock": "1655456762:2003",
"_edit_last": "2003",
"youtube": "",
"_youtube": "field_61d462af95984",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462af81214",
"collection-audio": "",
"_collection-audio": "field_61d462afa4656",
"collection-audio_link": "",
"_collection-audio_link": "field_61d462afc28bf",
"post_date_gmt": "2022-06-11 16:29:39",
"comment_status": "open",
"ping_status": "closed",
"post_password": "",
"post_name": "ar-vi-superhjaltar",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2022-06-17 09:06:01",
"post_modified_gmt": "2022-06-17 09:06:01",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/?post_type=blog&p=10900",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "blog",
"name": "blog",
"label": "Bloggar",
"labels": {
"name": "Bloggar",
"singular_name": "Blogg",
"add_new": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"add_new_item": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera Blogginl\u00e4gg",
"new_item": "New Blogg",
"view_item": "View Blogg",
"view_items": "View Bloggar",
"search_items": "Search Blogg",
"not_found": "No Blogg found",
"not_found_in_trash": "No Blogg found in Trash",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Bloggar",
"archives": "Bloggar",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Blogg",
"name_admin_bar": "Blogg"
},
"description": "Anv\u00e4nd f\u00f6r bloggar f\u00f6r fler personer. Varje anv\u00e4ndare f\u00e5r en personlig blogg.",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": null,
"menu_icon": null,
"capability_type": "blog",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [
"post_tag",
"verksamheter",
"amnen",
"tema",
"kommuner"
],
"has_archive": true,
"query_var": "blog",
"can_export": true,
"delete_with_user": false,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": false,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_blogs",
"edit_others_posts": "edit_others_blogs",
"delete_posts": "delete_blogs",
"publish_posts": "publish_blogs",
"read_private_posts": "read_private_blogs",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_blogs",
"delete_published_posts": "delete_published_blogs",
"delete_others_posts": "delete_others_blogs",
"edit_private_posts": "edit_private_blogs",
"edit_published_posts": "edit_published_blogs",
"create_posts": "edit_blogs"
},
"rewrite": {
"slug": "blog",
"with_front": true,
"pages": true,
"feeds": true,
"ep_mask": 1
},
"show_in_rest": true,
"rest_base": null,
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": null,
"rest_controller": null
},
"_thumbnail_id": false,
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}