post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_edit_lock": "1649927773:2003",
"_edit_last": "2006",
"teaser_image": "10494",
"_teaser_image": "field_61c3c19bf2fdd",
"youtube": "",
"_youtube": "field_61d462af95984",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462af81214",
"collection-audio": "",
"_collection-audio": "field_61d462afa4656",
"collection-audio_link": "",
"_collection-audio_link": "field_61d462afc28bf"
},
"id": 10493,
"ID": 10493,
"post_author": "2006",
"post_content": "\nDet finns mycket forskning kring l\u00e4sning. Den visar att \"l\u00e4sning har betydelse f\u00f6r elevers spr\u00e5kutveckling och f\u00f6r deras f\u00f6rm\u00e5ga till fantasi och inlevelse.\"<\/em> ( Skolverket.se\/St\u00e4rk elevers spr\u00e5kliga f\u00f6rm\u00e5ga). Ute i klassrummen l\u00e4ser vi massor. Tr\u00e4nar ordavkodning, l\u00e4shastighet och vi l\u00e4gger ner mycket tid p\u00e5 att eleverna ska f\u00f6rst\u00e5 vad de l\u00e4ser och f\u00e5 en god l\u00e4sf\u00f6rst\u00e5else genom att jobba med olika l\u00e4sf\u00f6rst\u00e5elsestrategier. Vi l\u00e4ser tillsammans, i grupp och enskilt. L\u00e4sning sker h\u00f6gt och tyst. Vi vet att det g\u00e5r att \u00f6ka l\u00e4sflytet genom att intensivt tr\u00e4na p\u00e5 olika s\u00e4tt. L\u00e4sning \u00e4r grunden f\u00f6r alla \u00e4mnen. Det finns v\u00e4l ingen som ifr\u00e5gas\u00e4tter detta. <\/strong><\/p>\n\n\n\nI h\u00f6stas tog jag emot tre stycken klasser i \u00e5k 4 och skulle undervisa dem i svenska. Att fokusera p\u00e5 l\u00e4sningen var en sj\u00e4lvklarhet. Arbetet fortl\u00f6pte under h\u00f6sten och anammades av eleverna som visade intresse och utvecklade sina f\u00f6rm\u00e5gor kring l\u00e4sning och l\u00e4sf\u00f6rst\u00e5else. I min pedagogiska ryggs\u00e4ck hade jag flera verktyg att plocka fram hur vi intensivt skulle komma ig\u00e5ng. Vi startade med intensivl\u00e4sning - upprepad l\u00e4sning i tre veckor och sedan rullade arbetet p\u00e5. M\u00e5naderna gick och undervisningen i l\u00e4sning gick fint. F\u00f6r ett par \u00e5r sedan gick jag en STL utbildning (Skriva sig till l\u00e4rande) och ville forts\u00e4tta att arbeta med skrivandet som en naturligt del av undervisningen, precis som jag gjort tidigare. Men h\u00e4r sattes k\u00e4ppar i hjulet. Det gick inte att arbeta p\u00e5 samma s\u00e4tt som med tidigare klasser. F\u00f6rm\u00e5gan att skriva var hos m\u00e5nga av eleverna l\u00e5g. Det var jobbigt, pennfattningen var fel, bokst\u00e4verna skrevs nerifr\u00e5n och upp och flytet ville liksom inte riktigt infinna sig. H\u00e4r var min pedagogiska ryggs\u00e4ck helt tom. Det k\u00e4ndes som jag famlade i m\u00f6rker och inte visste vilket h\u00e5ll jag skulle g\u00e5. Tidigare hade eleverna i \u00e5k 3 jobbat med metoden Festina Lente som g\u00e5r ut p\u00e5 att man l\u00e4ser ett litet stycke varje dag ur en bok som man sedan skriver av. Detta gick fint. Att skriva av fr\u00e5n tavlan var inga problem, visst det tog l\u00e5ng tid, men det blev r\u00e4tt i skrivboken. Men eleverna kunde inte skriva ned de tankar de hade i huvudet, eller ber\u00e4tta vad de varit med om. Det hj\u00e4lpte inte att skriva p\u00e5 dator. Koordinationen hj\u00e4rna -hand gick tr\u00f6gt. Olika sm\u00e5 uppgifter testades och frustrationen var stor i klassrummen. Hur \u00f6vade vi upp detta? Jag hade ingen aning. Jag f\u00f6rs\u00f6kte leta efter forskning, men fann ingen. <\/p>\n\n\n\n
I samtal med v\u00e5r speciall\u00e4rare kom vi fram till att det m\u00e5ste g\u00e5 att \u00f6va skrivflytet liksom det g\u00e5r att \u00f6va l\u00e4sflytet. Vi best\u00e4mde att vi skulle starta dagen med intensivskrivning. Den skulle g\u00e5 till enligt f\u00f6ljande: <\/p>\n\n\n\n
- Intensivskrivningen genomf\u00f6rdes i b\u00f6rjan av v\u00e5rterminen.<\/li>
- Eleverna skrev 5 min varje dag, i tre veckor, i en skrivbok, f\u00f6r hand. De elever som beh\u00f6ver st\u00f6dlinjer och alfabetsst\u00f6d fick det inklistrat i sin skrivbok.<\/li>
- Varje dag i veckans tema b\u00f6rjade eleverna om att skriva sin text och skrev av det de gjorde dagen innan. M\u00e5ndagens text blev kort. Fredagens text l\u00e4ngre d\u00e5 hastigheten \u00f6vats upp och d\u00e5 eleven l\u00e4ttare kom i g\u00e5ng med skrivandet.<\/li>
- Ett tema varje vecka som var elevn\u00e4ra.
Vecka 1: Mitt klassrum. Vecka 2: Min familj. Vecka 3: Mitt favoritdjur.<\/em><\/li>- Respons fr\u00e5n l\u00e4rare till varje elev efter varje skrivtillf\u00e4lle. Muntligt och skriftligt i skrivh\u00e4ftet. \u00d6vriga elever hade tyst l\u00e4sning under tiden. Ca 15 min.<\/li>
- N\u00e4r de tre veckorna var slut gjorde eleverna en utv\u00e4rdering kring sin skrivning. D\u00e4r kunde de ocks\u00e5 ge f\u00f6rslag p\u00e5 andra skrivomr\u00e5den till n\u00e4sta intensivskrivningsperiod som skulle genomf\u00f6ras i slutet av terminen.<\/li><\/ul>\n\n\n\n
Helt pl\u00f6tsligt s\u00e5g vi n\u00e5got som vi saknat. Elevernas skrivflyt \u00f6kade. De jobbade med sin handstil, mellanrum mellan orden, sin stavning, skiljetecken p\u00e5 r\u00e4tt plats och b\u00f6rjade hitta gl\u00e4dje i skrivandet. Orden fl\u00f6dade snabbare fr\u00e5n hj\u00e4rnan ut i handen. Det smittade av sig till andra \u00e4mnen d\u00e4r l\u00e4rare s\u00e5g en skillnad p\u00e5 skrivandet. Eleverna sj\u00e4lva skrev i sin utv\u00e4rdering kring intensivskrivningen: <\/p>\n\n\n\n
- Det var roligt, men lite sv\u00e5rt i b\u00f6rjan att skriva p\u00e5 5 min. Det gick b\u00e4ttre och b\u00e4ttre f\u00f6r varje g\u00e5ng.<\/em><\/li>
- Jag har l\u00e4rt mig att skriva snabbare.<\/em><\/li>
- Jag har l\u00e4rt mig att skriva med stor bokstav och punkt.<\/em><\/li>
- Det har varit bra f\u00f6r jag har l\u00e4rt mig att skriva fint och \u00f6ka mitt skrivflyt.<\/em><\/li>
- Det har varit tr\u00e5kigt f\u00f6r jag gillar inte att skriva med penna, men jag har blivit b\u00e4ttre att skriva p\u00e5 raderna.<\/em><\/li>
- Det var kul f\u00f6r jag m\u00e4rkte att jag hann l\u00e4ngre f\u00f6r varje dag. Jag har l\u00e4rt mig att tycka det \u00e4r roligt att skriva.<\/em><\/li>
- Jag har f\u00e5tt b\u00e4ttre handstil och skriver snabbare nu.<\/em><\/li>
- Det var lite stressigt i b\u00f6rjan, men det blev l\u00e4ttare.<\/em><\/li><\/ul>\n\n\n\n
Helt pl\u00f6tsligt hade jag som l\u00e4rare en b\u00e4ttre koll p\u00e5 var eleverna l\u00e5g i sin skrivutveckling och vad de beh\u00f6vde utveckla. Det k\u00e4ndes bra att f\u00f6lja upp varje dag och ge \u00e5terkoppling p\u00e5 det som var bra i texten och det som kunde utvecklas n\u00e4sta dag. Jag b\u00f6rjade m\u00e4rka att eleverna anstr\u00e4ngde sig med sin handstil och tog till sig av responsen. Elevernas stavning och f\u00f6rm\u00e5ga att formulera meningar genomf\u00f6rdes p\u00e5 ett l\u00e4ttarbetat s\u00e4tt. Trots att m\u00e5nga tyckte att det var k\u00e4mpigt var det inga protester eller att n\u00e5gon gn\u00e4llde\/klagade. De k\u00e4mpade p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n
Att \u00e5terupprepa inl\u00e4rningen var en strategi som verkade fungera. Precis som den fungerade p\u00e5 l\u00e4sningen s\u00e5 fungerade det ocks\u00e5 p\u00e5 skrivningen. Min pedagogiska ryggs\u00e4ck kring att komma ig\u00e5ng med skrivningen n\u00e4r den \u00e4r sv\u00e5r b\u00f6rjade fyllas p\u00e5 med nya verktyg som jag definitivt kommer anv\u00e4nda mig mer av fram\u00f6ver. Kanske finns det fler skrivstrategier som fungerar ute i verksamheten. Vore sp\u00e4nnande att ta del av! <\/p>\n\n\n\n
\/ Pernilla Kans
F\u00f6rste l\u00e4rare Svenska
\u00c5k 4-6
Skattk\u00e4rrsskolan<\/em>
Karlstad<\/em><\/p>\n\n\n\n<\/p>\n\n\n\n
I <\/p>\n",
"post_date": "2022-03-13 12:53:18",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "G\u00e5r det att \u00f6ka skrivflytet?",
"post_type": "blog",
"slug": "gar-det-att-oka-skrivflytet",
"_edit_lock": "1649927773:2003",
"_edit_last": "2006",
"teaser_image": "10494",
"_teaser_image": "field_61c3c19bf2fdd",
"youtube": "",
"_youtube": "field_61d462af95984",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462af81214",
"collection-audio": "",
"_collection-audio": "field_61d462afa4656",
"collection-audio_link": "",
"_collection-audio_link": "field_61d462afc28bf",
"post_date_gmt": "2022-03-13 12:53:18",
"comment_status": "open",
"ping_status": "closed",
"post_password": "",
"post_name": "gar-det-att-oka-skrivflytet",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2022-03-13 12:53:18",
"post_modified_gmt": "2022-03-13 12:53:18",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/?post_type=blog&p=10493",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "blog",
"name": "blog",
"label": "Bloggar",
"labels": {
"name": "Bloggar",
"singular_name": "Blogg",
"add_new": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"add_new_item": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera Blogginl\u00e4gg",
"new_item": "New Blogg",
"view_item": "View Blogg",
"view_items": "View Bloggar",
"search_items": "Search Blogg",
"not_found": "No Blogg found",
"not_found_in_trash": "No Blogg found in Trash",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Bloggar",
"archives": "Bloggar",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Blogg",
"name_admin_bar": "Blogg"
},
"description": "Anv\u00e4nd f\u00f6r bloggar f\u00f6r fler personer. Varje anv\u00e4ndare f\u00e5r en personlig blogg.",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": null,
"menu_icon": null,
"capability_type": "blog",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [
"post_tag",
"verksamheter",
"amnen",
"tema",
"kommuner"
],
"has_archive": true,
"query_var": "blog",
"can_export": true,
"delete_with_user": false,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": false,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_blogs",
"edit_others_posts": "edit_others_blogs",
"delete_posts": "delete_blogs",
"publish_posts": "publish_blogs",
"read_private_posts": "read_private_blogs",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_blogs",
"delete_published_posts": "delete_published_blogs",
"delete_others_posts": "delete_others_blogs",
"edit_private_posts": "edit_private_blogs",
"edit_published_posts": "edit_published_blogs",
"create_posts": "edit_blogs"
},
"rewrite": {
"slug": "blog",
"with_front": true,
"pages": true,
"feeds": true,
"ep_mask": 1
},
"show_in_rest": true,
"rest_base": null,
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": null,
"rest_controller": null
},
"_thumbnail_id": false,
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}