post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "6444",
"_fgd2wp_old_node_id": "945",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 6445,
"ID": 6445,
"post_author": "2006",
"post_content": "Planering vind f\u00f6r v\u00e5g, dag f\u00f6r dag, eller genomt\u00e4nkt planering f\u00f6r n\u00e5gra veckor fram\u00e5t. Vad ger b\u00e4st resultat? <\/p>
Planering \u00e4r grunden f\u00f6r verksamheten i skolan. Vi planerar friluftsdagar, idrottsdagar, l\u00e4sdagar, gemenskapsdagar mm. Det \u00e4r planering som g\u00e4ller aktiviteter som ska genomf\u00f6ras, bokning av bussar, mat och allt som h\u00f6r d\u00e4rtill. Det inre arbetet i skolan dvs det inne i klassrummen ska ocks\u00e5 planeras. Och det \u00e4r h\u00e4r det b\u00f6rjar! H\u00e4r b\u00f6rjar resan, elevernas resa mot m\u00e5luppfyllelsen i v\u00e5ra \u00e4mnen. <\/p>
Under mina 15 \u00e5r som l\u00e4rare har jag planerat p\u00e5 olika s\u00e4tt. Hastigt och snabbt. Har inte hunnit t\u00e4nka igenom. Vi k\u00f6r v\u00e4l lite arbetsb\u00f6cker idag ocks\u00e5, lite tyst l\u00e4sning, r\u00e4kning i matteboken. Eget arbete, praktiskt. Kr\u00e4vs inte s\u00e5 mycket av mig. Det har funnits lektioner som inte varit s\u00e5 genomt\u00e4nkta utan bara blivit genomf\u00f6rda. Och sedan d\u00e5? R\u00e4ttning av alla arbetsb\u00f6cker? Nja, inte alltid. Gjorde eleverna r\u00e4tt? R\u00e4knade de r\u00e4tt? Det vet jag faktiskt inte. Kanske satt de och l\u00e4rde sig fel utan att jag visste om det. Jag har ocks\u00e5 haft mera l\u00e5ngdragna planeringar d\u00e4r jag inte t\u00e4nkt igenom milstolparna p\u00e5 v\u00e4gen, avst\u00e4mningepunkter och m\u00e5llinjen i f\u00f6rv\u00e4g. Arbetet har dragit ut p\u00e5 tiden och arbetsomr\u00e5den har faktiskt inte hunnits med. En stressig avslutning helt enkelt och lite uppf\u00f6ljning. Utv\u00e4rdering? Nej, det hann vi inte.<\/p>
Under de de sista \u00e5ren, ja faktiskt sedan nya l\u00e4roplanen kommit har jag hittat ett annat s\u00e4tt. Det b\u00e4sta s\u00e4ttet f\u00f6r mig att planera undervisning \u00e4r att ha lagomt m\u00e5nga moment som ska uppfyllas. Innan arbetsomr\u00e5det har jag funderat p\u00e5 vilka delar ur l\u00e4roplanen som ska behandlas och hur l\u00e5ng tid vi ska arbeta med omr\u00e5det. Vad \u00e4r det som eleverna ska uppfylla? Vilka m\u00e5l har jag med min undervisning? Varje lektion har haft delm\u00e5l dvs olika avst\u00e4mningspunkter p\u00e5 v\u00e4gen. Eleverna har f\u00e5tt vara delaktiga i planering och delm\u00e5l. Jag har varit mer f\u00f6rberedd och genomt\u00e4nkt. Aktiviteten i klassrummet har varit stor men det har kr\u00e4vts mer av mig som l\u00e4rare. Mitt fokus har g\u00e5tt fr\u00e5n \"plocka fram vad jag kommer t\u00e4nka- p\u00e5- f\u00f6r- stundenarbete\" till \"genomt\u00e4nkt undervisningsarbete\". Jag leder undervisningen. Vi arbetar tillsammans i klassrummet. Klassrummet pr\u00e4glas inte l\u00e4ngre av ensamarbete utan tillsammansarbete med m\u00e5l och mening. <\/p>
F\u00f6r mig \u00e4r det viktigt att ha en strukturerad tillvaro i mitt pedagiska ledarskap. Syfte och m\u00e5l ska vara genomt\u00e4nkta n\u00e4r jag s\u00e4tter ig\u00e5ng lektionerna mina elever. Jag blir mer sk\u00e4rpt i min undervisning och eleverna blir mer mottagliga f\u00f6r den kunskap de ska l\u00e4ra sig. Min egen arbetsmilj\u00f6 blir lugnare d\u00e5 jag kan luta mig mot planeringen, \u00e5terkoppla mot den och se helheten. F\u00f6r helheten \u00e4r viktig. En planering som inte \u00e4r genomt\u00e4nkt \u00e4r svajig och l\u00f6sryckta delar ger inget sammanhang. Allt b\u00f6rjar med en bra planering. Planeringen \u00e4r stommen. Visst, den kan \u00e4ndras under resans g\u00e5ng. Det kan h\u00e4nda saker p\u00e5 v\u00e4gen. Eleverna kanske inte h\u00e4nger med, jag beh\u00f6ver tr\u00e4na vissa moment med dem flera g\u00e5nger, kanske mer \u00e4n vad jag t\u00e4nkt. Jag kanske hittar n\u00e5got nytt material p\u00e5 v\u00e4gen som jag vill l\u00e4gga in i undervisningen, s\u00e5 \u00e4r det ju. Men vi f\u00e5r aldrig tappa m\u00e5let och vi m\u00e5ste alltid komma tillbaka p\u00e5 banan d\u00e5 vi g\u00f6r avstickare. Vi f\u00e5r inte g\u00e5 vilse.Det g\u00e4ller att se l\u00e4ngre \u00e4n bara morgondagen.<\/p>
En vind f\u00f6r v\u00e5g undervisning \u00e4r inte strukturerad och v\u00e5rt uppdrag \u00e4r att ha strukturerad undervisning, vilket st\u00e5r i l\u00e4roplanen. Min planering \u00e4r ocks\u00e5 grunden f\u00f6r den bed\u00f6mning jag ska g\u00f6ra kring elevernas kunskaper, det som ska landa i omd\u00f6me eller betyg. Vad ska jag bed\u00f6ma om jag inte har gjort n\u00e5gon planering? Hur h\u00e5ller jag koll p\u00e5 vad jag har behandlat av centralt inneh\u00e5ll och kunskapskrav om jag inte planerar? Ju tydligare min planering \u00e4r desto l\u00e4ttare \u00e4r det sedan att bed\u00f6ma mina elevers kunskaper och det blir l\u00e4ttare att ge den formativa bed\u00f6mningen till eleverna som de har r\u00e4tt till. <\/p>
Jag brukar skriva mina planeringar s\u00e5 jag har dem i digitalform och l\u00e4gger sedan ut dem p\u00e5 v\u00e5r klassblogg. Men jag skriver ocks\u00e5 ut dem och s\u00e4tter upp dem i klassrummet p\u00e5 v\u00e5r planeringsanslagstavla. D\u00e5 p\u00e5minns jag och eleverna ocks\u00e5 om vad det \u00e4r vi har kommit \u00f6verrens om att vi ska arbeta med och vi kan l\u00e4tt \u00e5terkoppla till m\u00e5let med v\u00e5ra arbetsomr\u00e5den. <\/span><\/p>Allt b\u00f6rjar med en bra planering, vi utformar den tillsammans i klassrummet, enskilt eller med kollegor. Vi arbetar med v\u00e5ra elever, g\u00f6r lektionsutv\u00e4rderingar, arbetar lite till, ger formativ bed\u00f6mning, arbetar, utv\u00e4rderar och g\u00f6r en summativ bed\u00f6mning. Detta \u00e4r sedan grunden f\u00f6r hur kommande planering ser ut efter det resultat som eleverna har erlagt. <\/p>
<\/p>
<\/p>
<\/p>
S\u00e5 f\u00f6r mig blir det inget mer vind f\u00f6r v\u00e5g arbete i klassrummet. Tr\u00e5kigt? Nej, underbart h\u00e4rligt! Det ger resultat och underl\u00e4ttar mitt arbete. Det \u00e4r bel\u00f6ning nog! Vi beh\u00f6ver struktur i v\u00e5ra klassrum i dagens skola och detta \u00e4r ett s\u00e4tt att n\u00e5 strukturerad undervisning. Kanske har du fler s\u00e4tt som du vill dela med dig av. Skriv g\u00e4rna i kommentarsrutan nedanf\u00f6r. <\/p>
\/ Pernilla <\/p>",
"post_date": "2015-05-22 18:29:09",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Allt b\u00f6rjar med en bra planering!",
"post_type": "blog",
"slug": "allt-borjar-med-en-bra-planering",
"_thumbnail_id": "6444",
"_fgd2wp_old_node_id": "945",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2015-05-22 18:29:09",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "allt-borjar-med-en-bra-planering",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2015-05-22 18:29:09",
"post_modified_gmt": "2015-05-22 18:29:09",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/paks00\/20150522\/allt-borjar-med-en-bra-planering\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "blog",
"name": "blog",
"label": "Bloggar",
"labels": {
"name": "Bloggar",
"singular_name": "Blogg",
"add_new": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"add_new_item": "Nytt Blogginl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera Blogginl\u00e4gg",
"new_item": "New Blogg",
"view_item": "View Blogg",
"view_items": "View Bloggar",
"search_items": "Search Blogg",
"not_found": "No Blogg found",
"not_found_in_trash": "No Blogg found in Trash",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Bloggar",
"archives": "Bloggar",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Blogg",
"name_admin_bar": "Blogg"
},
"description": "Anv\u00e4nd f\u00f6r bloggar f\u00f6r fler personer. Varje anv\u00e4ndare f\u00e5r en personlig blogg.",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": null,
"menu_icon": null,
"capability_type": "blog",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [
"post_tag",
"verksamheter",
"amnen",
"tema",
"kommuner"
],
"has_archive": true,
"query_var": "blog",
"can_export": true,
"delete_with_user": false,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": false,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_blogs",
"edit_others_posts": "edit_others_blogs",
"delete_posts": "delete_blogs",
"publish_posts": "publish_blogs",
"read_private_posts": "read_private_blogs",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_blogs",
"delete_published_posts": "delete_published_blogs",
"delete_others_posts": "delete_others_blogs",
"edit_private_posts": "edit_private_blogs",
"edit_published_posts": "edit_published_blogs",
"create_posts": "edit_blogs"
},
"rewrite": {
"slug": "blog",
"with_front": true,
"pages": true,
"feeds": true,
"ep_mask": 1
},
"show_in_rest": true,
"rest_base": null,
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": null,
"rest_controller": null
},
"excerpt": false
}
tags
[
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "formativ bed\u00f6mning",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 1398,
"ID": 1398,
"term_id": 1398,
"slug": "formativ-bedomning",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 1398,
"parent": 0,
"count": 10,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "ledarskap",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 1289,
"ID": 1289,
"term_id": 1289,
"slug": "ledarskap",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 1289,
"parent": 0,
"count": 6,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "omd\u00f6me",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 1761,
"ID": 1761,
"term_id": 1761,
"slug": "omdome",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 1761,
"parent": 0,
"count": 1,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "planering",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 1239,
"ID": 1239,
"term_id": 1239,
"slug": "planering",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 1239,
"parent": 0,
"count": 12,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "struktur",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 1704,
"ID": 1704,
"term_id": 1704,
"slug": "struktur",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 1704,
"parent": 0,
"count": 4,
"filter": "raw"
}
]
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2017",
"user_login": "snms00",
"user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1",
"user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6",
"user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se",
"user_url": "",
"user_registered": "2013-11-06 10:35:50",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "snms00"
},
"ID": 2017,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
10783,
10819,
10398
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}