Blogg
Ögonblicket var där och jag pausade i min genomgång. Jag hade berättat för klassen vad vi skulle lära oss i arbetsområdet kring ”Så styrs Sverige” i Samhällskunskapen. Jag hade många bra tankar på hur jag ville att vi skulle arbeta, men nu var det elevernas tur att först föra fram sina åsikter. Jag körde samtalet i helklass. Skulle det bli några förslag på hur vi skulle arbeta? Direkt viftade många händer.
– Vi vill ha ett skolval där vi får rösta på vad vi tycker. Vi kan arbeta i grupp och ta reda på fakta om olika partier. Jag tänkte ”det var ju inte riktigt så jag hade tänkt att vi skulle jobba nu”.
– Hur kan vi ta reda på fakta om partierna? frågade jag eleverna. Fler händer for upp.
-Vi kan leta på nätet, se film, reklam. Jag har sett en skylt….. Diskussionen var igång. Jag funderade en gång till. Grupparbete i en ny klass som jag endast haft dryga veckan. Jag såg framför mig ett stök och bök. Men så fick jag tillrättavisa mig själv. Vilka var det som skulle jobba? Vilka var det som skulle lära sig? Vilken motivation hade de? Vilka önskningar hade eleverna? För vem undervisade jag? Jag visste svaret och sa:
– Vilken strålande ide. Klart vi ska ha ett skolval. Nu får vi förbereda oss noga så vi vet hur ett val går till, ta reda på information om olika partier om regering och riksdagens arbete och om hur demokrati fungerar i Sverige. Hur vill ni att jag ska titta på om ni har lärt er kunskapskraven? Diskussionen satte igång igen och eleverna berättade vad de tyckte.
Denna lektion har i efterhand fått mig att fundera. Att vi lärare är i skolan för eleverna är en självklarhet. Men att låta eleverna få inflytande i undervisningen är inte lika självklart. Det kan kännas obekvämt, ovant och lite läskigt. Jag får vänja mig vid att inte ha full kontroll hela tiden, att det inte blir som jag vill och önskar. I min undervisning har jag grunden, men vägarna till målet kan se olika ut beroende på elevernas önskemål. Det spelar mig ingen roll vilka vägar vi går på bara mina elever når fram till målet. Eleverna vet vad som förväntas av dem, de vet hur de ska arbeta och de har MOTIVATION. Det är en bra grund för lärande, för alla elever även dem som har särskilda behov. Eller hur?! Jag har fått öva mig på att testa elevernas önskemål på hur vi ska arbeta. Jag försöker ta till vara på deras olika behov av att visa sin kunskap på olika sätt. Jag lär mig hela tiden, och det är roligt. Mitt uppdrag är att hjälpa mina elever att nå lägsta kunskapskrav i åk 6. Deras intressen och önskningar är en förutsättning för att jag ska lyckas.
Nu blir det skolval i åk 6 på min skola och vet du….det ska bli riktigt skoj!
Taggar
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg