Blogg
I november och decembermörkret läses det för fullt i alla grupprum och klassrum som jag kan hitta lediga. Vi har ägnat svenskapassen till läsning. Läsning av olika skönlitterära böcker med ungdomstema. Mina blivande tonåringar har läst hemma i skolan, tyst och i grupp. Samtalen om böckerna utifrån olika frågeställningar har varit intressanta och givande. ”Bokcirkel” har varit arbetsnamnet.
”Jag har läst ut den här, den var jättebra! Får jag ta en ny med mig hem?”.Jag har haft fullt upp att bokföra vilka böcker som läses och lånas hem. Med glädje!
Den nya Pisa-undersökningen har skakat Sverige. Våra barn och ungdomars läsförståelse försämras. Man kan fråga sig vad det beror på och många har åsikter om undersökningen. Jag kan konstatera utifrån mina elever och var de befinner sig att lusten att lära är viktig för att utveckla läsförståelsen. Valet av texter, hur frågeställningar ställs och hur jag som pedagog inspirerar eleverna till ökat läsande och därmed ökad läsförståelse har betydelse.
För att kolla upp mina elevers läsförståelse fick de göra ett test från skolverkets bedömarträning i svenska, ett om skönlitteratur och ett om sakprosa. Utifrån dessa har jag sedan reflekterat över resultatet. Genom att mina elever har fått diskutera de texter de läst tillsammans med andra har de lärt sig att se bakom texten, fundera vidare och uttrycka egna tankar och åsikter. Bokcirkeln har gett resultat. Nu ska vi ta tag i sakprosan…..Kanske kan man göra på samma sätt där….
Vad har du för erfarenheter?
Taggar
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg