Blogg

Med uppdrag att lära

En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 20 år som…
En lärares uppdrag är att lära. Det är ett komplicerat uppdrag. Ämneskunskap blandas med metodik och didaktik. En lärare ska vara tydlig, planerad, ha koll på styrdokument, flexibel och jobba på att ha relationer med eleverna. Efter 20 år som verksam lärare tycker jag ibland att jag behärskar många av dessa bitar, men ibland inte alls. Mitt uppdrag är att lära andra men jag lär mig själv varje dag. Som förstelärare i svenska på mellanstadiet har jag olika uppdrag på min skola och i mitt klassrum. Här kommer jag berätta, försöka inspirera, peppa och lära vidare det jag lär mig i mitt klassrum. Välkommen till min blogg!

Trafikljus – röd lampa!

För flera år sedan startade jag ett praktiskt arbetssätt som jag kallar stjärnreligion, stjärngeografi eller stjärnhistoria. Det innebär att lära in fakta på ett annorlunda sätt där eleverna får samarbeta med varandra, diskutera och lösa uppgifter på olika stationer. Jag har märkt att flera av mina elever har tagit till sig arbetssättet och lärt sig fakta som de annars skulle haft svårt att lära sig. Vi har fokuserat på begreppsbaserad undervisning och utgått från begrepp från olika världsreligioner för att så småningom kunna jämföra religionerna med varandra. Mitt i ett pågående arbetsområde om världsreligionerna slår det mig att det är läga att stanna upp ett slag. Vi har kört på grönt flera veckor och lektionerna har tickat på som en klocka. Lektion efter lektion, vecka efter vecka, allt har fungerat bra och vi har lärt oss mycket tillsammans. Tanken har dock slagit mig att vi inte utvärderat stjärnreligionen på ett tag. Det skulle vara läge nu, i mitten av arbetsområdet för att se hur vi ska fortsätta arbetet. Trafikljuset slår helt plötsligt om till gult, Det är tid att stanna upp. Röd lampa lyser!

Utvärderingar kan upplevas som tråkiga. Hur får jag med eleverna i en utvärdering mitt i ett pågående arbetsområde? Varför utvärdera nu, kan jag inte helt enkelt köra på, allt flöt så smidigt? Ska jag verkligen ta tid för detta, vad vinner jag på det?
Jag bestämde mig ändå för att vi utvärderar. Eleverna skulle få säga sitt, de skulle få vara delaktiga i en utvärdering genom att vi under ett läspass skickade runt några datorer samt några ipads där de svarade på en enkel fråga med hjälp av digitala verktyg: ”Hur är det att arbeta med stjärnreligion?. Jag hade skapat en fråga i ”answergarden”. Eleverna klickade enkelt på en länk och lade till sitt svar. På skärmen kunde de även se hur de andra eleverna svarat.

Det var klart på en liten stund. Helt plötsligt såg jag alla elevsvaren framför mig och fick en ny bild av stjärnreligionen. De allra flesta tycket att det var ett roligt sätt att arbeta på och de lärde sig mycket tillsammans med varandra. Men det kom också fram synpunkter som vi kunde utveckla med arbetssättet, förslag på nya uppgifter, att eleverna behövde längre tid för att genomföra uppgifter mm.

Ibland är vi så upptagna att vi inte ser när trafikljuset slår om till rött. Det är lätt att köra på ändå. Vinsterna blir så mycket större om vi är
lyhörda och stannar upp ibland och reflekterar tillsammans med eleverna, även mitt i ett pågående arbetsområde. De känner då att de är delaktiga och kan påverka undervisningen i rätt riktning framåt.

Snart kör vi igen och då blir det ännu bättre!

 

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg