picture-1288-1504718456.jpg

Blogg

Programmering i skolan - så här gör vi!

I den här bloggen får du smakprov på hur vi på Hagaborgsskolan i Karlstad utforskar hur man kan arbeta med grunderna i programmering med elever i F-3. Jag som står bakom bloggen heter Lisa Thörne och är lärare i förskoleklass.…

I den här bloggen får du smakprov på hur vi på Hagaborgsskolan i Karlstad utforskar hur man kan arbeta med grunderna i programmering med elever i F-3. Jag som står bakom bloggen heter Lisa Thörne och är lärare i förskoleklass. Under hösten 2017 kommer jag att arrangera tre workshops med lärarlaget där vi kommer att testa programmering i olika former. I den här bloggen vill jag dela med mig av tips och idéer från vårt arbete! Det är experimentellt, utforskande, undersökande. Häng med, det blir kul!

Unplugged – Torn av muggar

Den här övningen är i original hämtad från Thinkersmith


Bild från workshop

Mål:

Testa grunden i att programmera med hjälp av symboler. Förståelse för kodens exakthet och behovet av att effektivisera koden med hjälp av funktioner.

Material:

  • Engångsmuggar
  • Linjerat papper
  • Penna
  • Ev. bilder med förslag på torn. Kan skrivas ut från Thinkersmith. Se länken högst upp i inlägget.

Förberedelse:

Rita upp pilar på tavlan för att visa eleverna vilka symboler som kan användas. Kom överens om att alla robotar förstår dessa symboler. 

Visa gärna ett exempel där eleverna gemensamt får hjälpas åt att formulera koden på tavlan så att de får en bild av hur det går till. Var extra noga med att visa att varje pil framåt eller bakåt symboliserar ett halvt steg över en mugg, annars kommer de inte gå att stapla till torn. Det är också bra att visa (om inte eleverna själva kommer på det) att man även behöver skriva pilar tillbaka för att robotarmen ska komma tillbaka till utgångsläget efter att ha placerat en mugg.

Övningen:

I övningen ska eleverna arbeta i grupper om tre elever där två utses till programmerare och en till robot. Roboten får vänta i angränsande rum eller korridoren medan programmerarna bestämmer vilket slags torn de vill att roboten ska bygga samt skriver koden med hjälp av pilar på papper. När de skrivit en rad med pilar för att flytta första muggen går de ner till nästa rad för att skriva koden för nästa mugg, osv. Roboten får komma in och ska nu följa koden noggrant. Uppmuntra gärna roboten till att göra fel om det finns fel i koden. Programmerarna kan behöva felsöka och rätta till sin kod innan uppdraget är riktigt löst. När koden beskriver det tänkta tornet och roboten lyckats bygga upp det byts rollerna i gruppen och nästa elev får testa att vara robot.

Exempel:

 
Här har roboten föjt första raden kod. Lyft upp mugg, flytta två halva steg framåt, sätt ner, flytta tillbaka armen. 

Om inte eleverna själva kommer med förslaget kan man som pedagog efter ett tag uppmuntra dem till att använda siffror över/framför pilarna för att visa antal pilar. Ju större torn de börjar bygga desto större chans att eleverna själva börjar fundera över lösningar för att effektivisera koden. På så sätt kommer de in på FUNKTIONER och eventuellt LOOPAR, om det är någonting man tidigare arbetat med i klassen.

Avsluta:

Sammanfatta tillsammans lektionen och elevernas erfarenheter av att vara robot och programmerare. Prata gärna om att alla datorer endast gör det vi människor säger åt dem att göra. De kan inte känna att det är något tokigt i koden och själva rätta till det. De gör BARA det som koden säger!


Bild från workshop

Mina reflektioner efter övningen på vår workshop:

Övningen gick bra och alla hann testa att vara både robot och programmerare. De var väldigt noggranna och testade sin kod både en och två gånger innan de bad roboten komma in och testa. Det som ledde till flest frågetecken och osäkerhet under övningen var det faktum att varje pil symboliserade ett halvt steg över en mugg. Det är bra att visa det flera gånger och vara väldigt tydlig med det i introduktionen av övningen. I lärarlaget var det ingen grupp som ”vågade” gå utanför ramarna och effektivisera koden. Kanske är det lite så vi pedagoger/vuxna är ”programmerade”, vi håller oss till de symboler vi fick i reglerna. 😉 Vi pratade dock om det i slutet och de fick testa att effektivisera sista omgången de gjorde.

Jag har kört övningen många gånger i olika elevgrupper tidigare och det har fungerat väldigt fint, även så långt ner som i förskoleklass. Så var inte rädd att testa! Passar bra som en introduktion till programmering även högre upp i åldrarna. Den synliggör grunden, vikten av tydlighet och exakthet, att roboten bara gör precis det som står och att man kan behöva felsöka och effektivisera sin kod.

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg