picture-1288-1504718456.jpg

Blogg

Programmering i skolan - så här gör vi!

I den här bloggen får du smakprov på hur vi på Hagaborgsskolan i Karlstad utforskar hur man kan arbeta med grunderna i programmering med elever i F-3. Jag som står bakom bloggen heter Lisa Thörne och är lärare i förskoleklass.…

I den här bloggen får du smakprov på hur vi på Hagaborgsskolan i Karlstad utforskar hur man kan arbeta med grunderna i programmering med elever i F-3. Jag som står bakom bloggen heter Lisa Thörne och är lärare i förskoleklass. Under hösten 2017 kommer jag att arrangera tre workshops med lärarlaget där vi kommer att testa programmering i olika former. I den här bloggen vill jag dela med mig av tips och idéer från vårt arbete! Det är experimentellt, utforskande, undersökande. Häng med, det blir kul!

En blogg om att få in mer programmering i skolan – nu kör vi!

Vem är jag? Jag heter Lisa Thörne och arbetar som lärare i förskoleklass på Hagaborgsskolan i Karlstad. Tidigare har jag arbetat i Norrköping, både som lärare och på Lärande IKT, en central grupp för att stödja pedagoger med fortbildning och pedagogiska IT-frågor.

Vem är jag?

Jag heter Lisa Thörne och arbetar som lärare i förskoleklass på Hagaborgsskolan i Karlstad. Tidigare har jag arbetat i Norrköping, både som lärare och på Lärande IKT, en central grupp för att stödja pedagoger med fortbildning och pedagogiska IT-frågor. Där fick jag bland annat möjlighet att arbeta med frågor kring programmering, samarbeta med CoderDojo Norrköping och vara del i att sprida Hour of Code, en världsomspännande satsning på programmering för unga (mer om detta i senare inlägg). Jag har ingen egentlig utbildning inom IT eller programmering, men ett brinnande intresse!

Jag vill ta avstamp i frågeställningen ovan för att jag vet att det finns många som ställer sig just den frågan. Många har åsikter om programmering i skolan och på sociala medier kan det bli heta diskussioner. Så… jag får börja med att kort förklara min egen utgångspunkt, för att förhoppningsvis ge dig som läsare en grund i bloggens innehåll. För mig handar det om att stötta eleverna i att få en större förståelse för den digitala värld vi lever i. Att ha en grundförståelse för hur datorn fungerar och hur den styrs med hjälp av programmering anser jag vara ett grundläggande steg i detta. Själv måste jag erkänna att jag är lite splittrad till begreppet programmering i grundskolans tidiga år, det handlar kanske mer om att få en grund till programmering eller datalogiskt tänkande – att tänka som en dator (mer om detta i senare inlägg). 

Varför programmering? Varför nu?

I och med de nya direktiven från regeringen där digitalisering och digital kompetens får en ännu tydligare del i våra styrdokument lyfts programmering fram mer än det gjort tidigare. Läs mer i materialet Stärkt digital kompetens i skolans styrdokument. Programmering läggs inte in som ett fristående ämne utan finns med som del i framförallt matematik och teknik. De nya direktiven börjar gälla i juli 2018, men det går bra att börja arbeta utifrån dem redan från den här sommaren. Vår rektor Anna Hjärpe gav mig i våras uppdraget att titta närmare på just programmering och hur vi på Hagaborgsskolan, som är en F-3 skola, kan arbeta med det.

Eftersom jag arbetar på en F-3 skola kommer den här bloggen att fokusera på skrivelserna för grundskolans tidigare år. Det som nu skrivs in i centralt innehåll i kursplanerna är:

Matematik:

Algebra i årskurs 1–3: Hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. Symbolers användning vid stegvisa instruktioner.

Teknik:

Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar i årskurs 1–3: Att styra föremål med programmering.

Hur?

Jag och Anna Hjärpe kom gemensamt fram till att vi ville lägga upp det som workshops på skolan under hösten 2017 där fokus ligger på det praktiska – att få testa, undersöka och uppleva tillsammans i lärarlaget. Under våren samlade jag därför på mig så mycket material jag kunde. Jag testade, utvärderade och funderade MASSOR! Det bakades ner till tre workshops som kommer att genomföras på studiedagar för lärarna på skolan. Ett fjärde tillfälle med återkoppling och utvärdering väntar i januari.

 

Varför blogg?

Mitt mål med workshops på skolan är att inspirera, att visa roliga, lärorika övningar och på så sätt förhoppningsvis förenkla arbetet med de nya skrivelserna i läroplanen. Med den här bloggen hoppas jag på att kunna inspirera även utanför skolan! Det är experimentellt, utforskande, undersökande. Häng med, det blir kul! I kommande  inlägg kommer jag att beskriva vår första workshop, lite av vad vi diskuterade och de övningar vi testade. Följ gärna med på vår resa!

/Lisa

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg