post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_fgd2wp_old_node_id": "2788",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 7972,
"ID": 7972,
"post_author": "2041",
"post_content": "<\/div>
I veckan satt jag och <\/span>vux<\/span>-<\/span>pedagoger\/ledare fr\u00e5n olika delar av landet tillsammans med tv\u00e5 representanter fr\u00e5n Skolverket. Skolverket ville ha r\u00e5d kring hur de kan utforma <\/span>st\u00f6d f\u00f6r arbete med h\u00e5llbarhet<\/span>. Deras f\u00f6rsta fr\u00e5ga var huruvida vi inom vuxenutbildningen faktiskt arbetade med fortbildning f\u00f6r v\u00e5ra l\u00e4rare - \u00f6verhuvudtaget. <\/span>Jag hoppas innerligt att deras fr\u00e5ga var en strategi f\u00f6r att f\u00e5 ig\u00e5ng ett intensivt samtalande. <\/span>Provocera fram snabba repliker. <\/span><\/span> <\/span><\/strong><\/p><\/div><\/span><\/span> <\/span><\/p><\/p>
<\/p><\/div>
Vi inom vuxenutbildningen jobbar med fortbildning och kollegial k<\/span>unskapsutveckling<\/span>. <\/span>Varje dag. Varje vecka. Varje m\u00e5nad. Som verksamhetschef och rektor \u00e4r det mitt huvudsakliga uppdrag att leda<\/span> och skapa f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r<\/span> den pedagogiska utvecklingen<\/span>. <\/span>Fokus i skolan \u00e4r elevernas l\u00e4rande. F\u00f6r att kunna ha eleverna i fokus beh\u00f6ver l\u00e4rarna tillsammans skapa teams d\u00e4r man st\u00f6ttar varandra <\/span>till ett utforskande f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4tt. <\/span><\/span> <\/span><\/p><\/p><\/div>
<\/p>
- Vad beh\u00f6ver eleverna f\u00f6r att n\u00e5 m\u00e5len f\u00f6r utbildningen?<\/span> <\/span><\/li>
- Hur <\/span>beh\u00f6ver jag som l\u00e4rare <\/span>utvecklas<\/span> f\u00f6r att p\u00e5 b\u00e4sta s\u00e4tt leda eleverna mot m\u00e5len?<\/span><\/span> <\/span><\/li><\/ul><\/div>
<\/p>
<\/p>
Vuxenutbildningen har <\/span>blott <\/span>ett syfte \u2013 bildning<\/span><\/span> <\/span><\/h4><\/p><\/div>
Vuxenutbildningen beh\u00f6ver f\u00f6rh\u00e5lla sig till tre <\/span>m\u00e5ls\u00e4ttningar<\/span>: Kunskapsutveckling utifr\u00e5n kursplanerna: Kunskapsutveckling utifr\u00e5n l\u00e4roplansm\u00e5len och Det regionala kompetensbehovet. <\/span>Vi skapar utbildningar med en f\u00f6rhoppning om att individer ska <\/span>kunna n\u00e5 sj\u00e4lvf\u00f6rs\u00f6rjning. Vi utvecklar m\u00e4nniskor i syfte att ge dem f\u00f6ruts\u00e4ttningar till ett aktivt demokratiskt deltaga<\/span>nde, ett ansvarstagande liv<\/span> och m\u00f6jligheter att utveckla s\u00e5v\u00e4l ekonomis<\/span>k<\/span>a<\/span> som kulturell<\/span>a<\/span> och social<\/span>a v\u00e4rden. <\/span>Vi leder elever till att n\u00e5 m\u00e5len i de kurser de l\u00e4ser. <\/span><\/span> <\/span><\/p><\/p>
<\/p><\/div>
Alla skolor beh\u00f6ver ha ett dagligt samtalande kring dessa tre m\u00e5ls\u00e4ttningar.<\/span> Ett \u00f6ppet samtalande, d\u00e4r olika perspektiv f\u00e5r ventileras och d\u00e4r fr\u00e5gorna <\/span>anses <\/span>viktigare \u00e4n svaren. <\/span>F\u00f6r svaren kan aldrig vara slutgiltiga, d\u00e5 samh\u00e4llet och livet \u00e4r <\/span>stadd i st\u00e4ndig <\/span>utveckling. <\/span>Utifr\u00e5n de tre m\u00e5ls\u00e4ttningarna och genom det dagliga pedagogiska l\u00e4randesamtalet beh\u00f6ver l\u00e4rarna sedan ges frihet<\/span> och f\u00f6ruts\u00e4ttningar<\/span> att<\/span>:<\/span><\/span> <\/span><\/p><\/p><\/div>
- Testa olika pedagogiska metoder i klassrummet<\/span>.<\/span><\/span> <\/span><\/li>
- Utv\u00e4rdera dessa metoder utifr\u00e5n hur de skapat f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r elevernas bildning<\/span>.<\/span><\/span> <\/span><\/li><\/ul><\/div>
<\/div>
<\/div>
<\/span><\/span> <\/span><\/p><\/div>Arbete med h\u00e5llbarhet inom vuxenutbildningen<\/span> <\/span><\/h4><\/div>I veckan satte sig tv\u00e5 av l\u00e4rarna p\u00e5 SFI Folkuniversitetet i Karlstad ner och funderade kring hur man skulle kunna utveckla v\u00e5rt arbete utifr\u00e5n det pedagogiska \u00e5rshjulet \u00e4n mer. <\/span>I d<\/span>et pedagogiska \u00e5rshjulet <\/span>har vi satt ut vilka veckor som vi skolgemensamt arbetar utifr\u00e5n olika teman, exv. Likabehandlingstema, Jobb och <\/span>utvecklingstema<\/span>, Familjetema, <\/span>Milj\u00f6tema, Demokratitema etc. De lade fram ett f\u00f6rslag om <\/span>en form av fadderskap. Elever i forts\u00e4ttningskurserna inom SFI som har st\u00f6rre f\u00f6rm\u00e5ga att ta till sig inneh\u00e5llet i temaomr\u00e5dena p\u00e5 svenska f\u00e5r till uppdrag att <\/span>leda ett vidare samtalande kring temat i modersm\u00e5lsgrupper med elever fr\u00e5n nyb\u00f6rjarkurserna.<\/span> Eleverna blir \u00e4gare av sitt eget l\u00e4rande och en viktig del i att \u00f6ka sin egen och andras kunskapande. <\/span>P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt <\/span>skulle<\/span> vi <\/span>eventuellt kunna <\/span>s\u00e4kerst\u00e4lla att alla elever fakt<\/span>iskt f\u00e5r en f\u00f6rst\u00e5else av inneh\u00e5llet i temaveckorna. <\/span>N\u00e5got som fram\u00f6ver sj\u00e4lvklart beh\u00f6ver utv\u00e4rderas och f\u00f6ljas upp. <\/span><\/span> <\/span><\/p><\/p>
<\/p><\/div>
<\/span><\/span> <\/span><\/p><\/div>