Blogg

Centrum för språk- och litteraturdidaktik

CSL, Centrum för språk- och litteraturdidaktik, vill med denna blogg bjuda in forskare, lärare, lärarstudenter, lärarutbildare och andra intresserade till ett forum där aktuella och viktiga perspektiv av språk- och litteraturdidaktik kan lyftas och dryftas, vändas och vridas på. Välkommen…
CSL, Centrum för språk- och litteraturdidaktik, vill med denna blogg bjuda in forskare, lärare, lärarstudenter, lärarutbildare och andra intresserade till ett forum där aktuella och viktiga perspektiv av språk- och litteraturdidaktik kan lyftas och dryftas, vändas och vridas på. Välkommen att följa oss och trevlig läsning! Kontakt: Rickard.Nilsson@kau.se

Visuellt brus och visklekar: elever läser och samtalar om digitala texter

Marie Wejrum, doktor i pedagogiskt arbete

I en värld där nyhetsmedier var och varannan dag förmedlar rubriker och uttalanden som utmanar våra föreställningar om världen är det svårt att veta vad vi som läsare och mediekonsumenter kan lita på och inte. Jag har vid upprepade tillfällen under de senaste åren tänkt ”det här kan inte vara sant”, men gång på gång blivit överbevisad medan världsordningen byggs om. Så om vi inte har vår tidigare erfarenhet och kunskap att falla tillbaka på, hur ska vi då kunna bedöma trovärdigheten i de budskap vi möter? Och ännu viktigare – hur ska vi i skolans läsundervisning lära elever att läsa, analysera och värdera de budskap de möter i olika medier? Läs mer här

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg