picture-87-1381832592.jpg

Blogg

En skola i utveckling

Linda är språklärare i tyska och engelska. Pär undervisar samhällskunskap och geografi. Tillsammans är vi två lärare på Spångbergsgymnasiet i Filipstad med ett uppdrag på skolan som kvalitetsutvecklare. Vårt huvudfokus nu är på bedömning för lärande. Vi kommer att skriva…

Linda är språklärare i tyska och engelska. Pär undervisar samhällskunskap och geografi. Tillsammans är vi två lärare på Spångbergsgymnasiet i Filipstad med ett uppdrag på skolan som kvalitetsutvecklare. Vårt huvudfokus nu är på bedömning för lärande. Vi kommer att skriva om vårt utvecklingsarbete och dela med oss av tankar och tips kring detta.

 

Låta känslorna spela in…

Är det möjligt att bedöma elevernas kunskaper objektivt? Ska man ens det? Som lärare ska man ta med all sin kunskap om eleven i bedömningen – allt en elev kan ska bedömas oavsett var kunskaperna inhämtats. Vi pratade idag lite om termen ”snällrättning” – när man bedömer vad en elev kan fastän eleven samtidigt kanske visar att han/hon inte kan. Om jag ger uppgiften att en elev ska förklara ett ord – och eleven istället använder ordet i ett sammanhang – så bedömer jag ändå att eleven kan även om den inte följt min instruktion. ”Snällrättning” kanske är när jag som lärare väger in allt jag vet i en bedömning.

Vid nationella prov ska elevens kunskaper bedömas helt objektivt – enligt en förutbestämd mall. Detta menar man är svårt att göra som lärare när man rättar sina egna elevers alster och tal finns på central rättning av nationella prov för att öka rättsäkerheten.

Då snubblade jag över det här inlägget på Skolverket där Victoria Elliot undersökt engelska examinatorers bedömning av essäuppgifter i engelska och historia. Hon visar i sin studie att runt 10% av examinatorerna ändå för en inre dialog med den examinerade – kring detaljer som inte har med arbetet att göra utan mer personliga egenskaper och förväntningar utifrån klass, grupp, ålder etc. Att det inte går att vara helt objektiv – att dessa känslor påverkar bedömningen.

Samtidigt refererar hon hjärnforskning som visar att ”magkänsla” kombinerat med fakta kan ge en relativt kvalificerad och objektiv värdering. Vi kanske inte är helt ute och cyklar vi lärare ändå?

Hur gör ni? /Linda

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg