Blogg

En specialpedagogs perspektiv

Hej! Välkommen till min blogg. Här kommer ni få ta del av mina tankar om bl.a. handledning, utveckling och lärande. Jag heter Johanna Wahlgren och jag är leg. förskollärare, specialpedagog och har en filosofie magisterexamen i specialpedagogik. Centrala stödteamet mot…

Kontaktuppgifter

Johanna Wahlgren

johanna.wahlgren@karlstad.se
Hej! Välkommen till min blogg. Här kommer ni få ta del av mina tankar om bl.a. handledning, utveckling och lärande. Jag heter Johanna Wahlgren och jag är leg. förskollärare, specialpedagog och har en filosofie magisterexamen i specialpedagogik. Centrala stödteamet mot förskolan i Karlstad kommun är min arbetsplats. Jag använder mig av bl.a. det salutogena perspektivet.

Samtalets förunderliga värld

”Konsten är inte att förutspå vädret.

Konsten är att ha ett paraply när det regnar” citat av: Hans Werthén

I mitt föregående blogginlägg skrev jag om hur reflektioner vi gör i samtal kan göra stor skillnad.

I ett samtal vill du känna dig förstådd och bekräftad och hur kan jag som samtalsledare få dig att känna dig så? Jo bland annat genom att visa att jag lyssnar och förstår vad som sägs bakom orden. Det finns inget bättre än att känna sig förstådd och det kan öppna upp helt nya vägar. Det handlar också om att spegla den jag samtalar med inte bara med ord utan förstå vilken känsla som förmedlas.

Ingen gillar att bli tillrättavisade eller få snabba tips och lösningar om det inte efterfrågas vill säga.

Här kommer ett påhittat exempel för att visa på just bekräftelse och spegling i ett samtal.

Samtalsledare: Hej!  Vad bra att vi fick till en tid för handledning. Jag vet att ni har mycket på er agenda.

Pedagog: Ja, vi har verkligen fullt upp. Det är så mycket som vi ska hinna med. Det kommer nya saker hela tiden som vi ska hantera. Vi känner att vi inte räcker till allt.

Samtalsledare: Jag hör att ni arbetar hårt (bekräftelse) och eran känsla är att det inte får plats med fler saker (spegling)

Pedagog: Ja, vi upplever att vi gjort det mesta men att inget riktigt fungerar kring barnet vi sökt handledning för.

Samtalsledare: Ni har provat mycket (bekräftelse), kan ni beskriva något som ni testat över tid?

Pedagog: Alltså vi har provat så många olika saker men kanske inte något specifikt över en längre tid.

Samtalsledare: Okej, ja det är vanligt att testa olika saker och lika vanligt att vi ibland inte hinner att följa upp efter en tid. Vad skulle ni vilja prova som vi sedan kan följa upp vid nästa handledning?

Pedagog: Vi skulle kunna prova med att barnet har en fast plats vid matsituationen och att byta rum till ett lugnare rum när vi äter.

Samtalsledare: Vad bra! Då vet ni vad ni sätter fokus på specifikt till nästa gång. Känns det okej? (kolla av känslan)

Pedagog: Det känns bra! Skönt att sätta fokus på en sak och matsituationen behöver bli lugnare för barnet.

Här försöker jag att ringa in problemet och samtidigt höra vad pedagogerna behöver hjälp vidare kring. För att få ett förtroende av att någon delar med sig krävs det att jag lyssnar ger bekräftelse, speglar för att pedagogen ska veta hur en ska arbeta vidare och våga dela med sig.

Det är så spännande och viktigt med samtal för jag arbetar genom pedagoger som träffar barnen närmast och det är pedagogen som genomför förändringar direkt i barngruppen.

Vad ville jag säga med det inledande citatet? Vad har väder och paraply med samtal att göra? Jag tänker att många gånger vet vi vad som händer men inte riktigt vilken strategi vi ska använda och då hjälper samtal till för att klargöra det vi vill nå fram till. Samtalet blir ett verktyg.

Vad väcker det för tankar hos dig som läser? Mejla gärna dina reflektioner. Vad skulle du vilja att jag skrev mer om?

/Johanna Wahlgren, specialpedagog i det centrala stödteamet mot förskolan

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg