Blogg
Förskoleklass | Grundskola/Grundsärskola
Utformning av flexenhetens lärmiljö med inriktning mot särskilt stöd på Grossbolsskolan i ForshagaHär kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_fgd2wp_old_node_id": "2657", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 7883, "ID": 7883, "post_author": "2044", "post_content": "Nu har den inledande fasen av terminen \u00f6verg\u00e5tt till en verksamhet som \u00e4r i full g\u00e5ng. F\u00f6r mig som jobbar i Grossbolsskolans flexenhet, Smaragden, i Forshaga har den f\u00f6rsta tiden till stor del kretsat kring att utforma v\u00e5ra l\u00e4rmilj\u00f6er. Arbetet kring lokalerna \u00e4r fortfarande under utveckling men jag t\u00e4nkte beskriva mina tankar kring arbetet fram tills nu och hur det ser ut idag.<\/p>
<\/p>
Till Grossbolsskolans flexenhet kommer elever i behov av s\u00e4rskilt st\u00f6d. N\u00e5gon elev kan ha sin undervisning i flexenheten under hela eller delar av dagen. N\u00e5gon annan beh\u00f6ver \u00e5terh\u00e4mtning innan eleven \u00e5terg\u00e5r till undervisningen med sin klass. L\u00e4rsituationerna och aktiviteten f\u00f6r \u00e5terh\u00e4mtning anpassas utifr\u00e5n elevernas varierande behov. I den anpassningen har l\u00e4rmilj\u00f6n en viktig roll d\u00e4r vi beh\u00f6ver utforma v\u00e5ra l\u00e4rmilj\u00f6er p\u00e5 ett medvetet s\u00e4tt.<\/p>
<\/p>
Parallellt med utformning av l\u00e4rmilj\u00f6erna har en verksamhetsbeskrivning med syfte formulerats. Syftet med verksamheten beh\u00f6ver vara utg\u00e5ngspunkten n\u00e4r vi formar lokalerna. Flexenheten har fem rum d\u00e4r jag t\u00e4nker att l\u00e4rmilj\u00f6n skulle kunna beskrivas utifr\u00e5n nedanst\u00e5ende bild: <\/p>
<\/p>
<\/p>
En plats f\u00f6r \u00e5terh\u00e4mtning <\/strong><\/p>
I ena rummet finns en del med en soffa, f\u00e5t\u00f6ljer och ett mindre bord. F\u00f6r att sk\u00e4rma av rummet och g\u00f6ra h\u00f6rnan mysigare och mer avgr\u00e4nsade anv\u00e4nds tv\u00e5 hyllor som st\u00e5r ut fr\u00e5n v\u00e4ggen. I hyllorna finns b\u00f6cker, lego och s\u00e4llskapsspel. H\u00e4r kan eleverna tr\u00e4na socialt samspel, l\u00e4sa i lugn och ro eller p\u00e5 annat s\u00e4tt f\u00e5 \u00e5terh\u00e4mtning. I samma rum finns ocks\u00e5 ett k\u00f6k med ett k\u00f6ksbord d\u00e4r det l\u00e4mpar sig att exempelvis spela spel eller \u00e4ta en frukt med avslappnade samtal. I det h\u00e4r rummet \u00e4r tanken att fokus ska kunna ligga p\u00e5 relationsskapande aktiviteter utan skolprestation i fokus. <\/p>
<\/p>
<\/p>
<\/p>
Stimulera varierande l\u00e4rstilar<\/strong><\/p>
Ett rum \u00e4r inrett med b\u00e4nkar, bord och en stor matta p\u00e5 golvet. Det rummet p\u00e5minner mest om elevernas klassrum och skapar m\u00f6jlighet f\u00f6r eleven att utveckla strategier som \u00e4r direkt applicerbart i klassrummet. I det rummet finns laborativa material framst\u00e4llda f\u00f6r att det ska vara l\u00e4tt att arbeta med ett inneh\u00e5lls olika representationsformer och hoppa mellan det konkreta och mer abstrakta i undervisningen. Att anv\u00e4nda laborativa material ska vara en naturlig del i undervisningen och inte ses eller upplevas som en anpassning. Att variera undervisningsplats ofta ska ocks\u00e5 vara enkelt och sj\u00e4lvklart. En aktivitet kan genomf\u00f6ras p\u00e5 mattan och n\u00e4sta kan genomf\u00f6ras sittandes i en b\u00e4nk eller vid ett bord. Eftersom det finns flera olika rum kan eleverna b\u00e5de jobba enskilt i eget rum, enskilt i samma rum som andra eller delta i aktiviteter i mindre grupper.<\/p>
<\/p>
<\/p>
Specialpedagogens insatser<\/strong><\/p>
Till flexenheten kommer elever i alla \u00e5rskurser och ett av rummen anv\u00e4nds av specialpedagogen. Den organisationen g\u00f6r att det \u00e4r m\u00e5nga elever som p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt f\u00e5r st\u00f6d i lokalerna och det \u00e4r ett fl\u00f6de av elever under skoldagarna. Vi str\u00e4var efter en positiv syn p\u00e5 flexenheten bland eleverna d\u00e4r de k\u00e4nner att det \u00e4r naturligt och att vem som helst kan f\u00e5 st\u00f6d av verksamheten p\u00e5 olika s\u00e4tt under sin skolg\u00e5ng.<\/p>
<\/p>
V\u00e4cka lust f\u00f6r l\u00e4rande<\/strong><\/p>
Flexenheten har ocks\u00e5 som syfte att stimulera elevernas lust f\u00f6r l\u00e4rande. I linje med det syftet \u00e4r en del av lokalen avsatt f\u00f6r att stimulera l\u00e4rande inom ett temaarbete. Just nu har vi ett temaarbete kring skogen. S\u00e5 nu finns varierat material kopplat till temat skogen d\u00e4r med m\u00f6jligheten finns att arbeta med flera av skolans \u00e4mnen utifr\u00e5n temat p\u00e5 olika kunskapsniv\u00e5er. F\u00f6r de elever som \u00e4r st\u00f6rre delen av sin undervisningstid hos flexenheten skapar temat en r\u00f6d tr\u00e5d i undervisningen och en k\u00e4nsla av tillh\u00f6righet till alla elever som kommer till flexenheten n\u00e4r de arbetar med temat tillsammans. De teman som kommer behandlas under terminen f\u00f6ljer omr\u00e5den som elevernas klassundervisning lyfter men hos oss \u00e4r temat mer intensivt och under en kortare tid. En klass kan exempelvis ha temat kroppen p\u00e5 NO undervisningen under st\u00f6rre delen av terminen medan vi lyfter temat kroppen under en m\u00e5nad. Temaarbetet skapar goda f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r elevinflytande och vi pedagoger utvecklar temaarbetet tillsammans med eleverna utifr\u00e5n deras intressen och ger p\u00e5 det s\u00e4ttet utrymme f\u00f6r elevernas individuella lust f\u00f6r l\u00e4randet. <\/p>
<\/p>
Hittills har alla elever som p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt f\u00e5r st\u00f6d av flexenheten signalerat en positiv upplevelse av st\u00f6det. Vi \u00e4r fortfarande i den fasen att vi bygger upp verksamheten och st\u00e4ndigt beh\u00f6ver prova och utv\u00e4rdera nya id\u00e9er utifr\u00e5n verksamhetsbeskrivning och syfte. F\u00f6r mig \u00e4r det ett roligt och utvecklande arbete som vi \u00e4r mitt uppe i just nu!<\/p>
Trevlig kv\u00e4ll! Fr\u00e5n Jennelie <\/p>
<\/p>", "post_date": "2020-09-28 18:43:41", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Utformning av flexenhetens l\u00e4rmilj\u00f6 med inriktning mot s\u00e4rskilt st\u00f6d p\u00e5 Grossbolsskolan i Forshaga", "post_type": "blog", "slug": "utformning-av-flexenhetens-larmiljo-med-inriktning-mot-sarskilt-stod-pa", "_fgd2wp_old_node_id": "2657", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2020-09-28 18:43:41", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "utformning-av-flexenhetens-larmiljo-med-inriktning-mot-sarskilt-stod-pa", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2020-09-28 18:43:41", "post_modified_gmt": "2020-09-28 18:43:41", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/jennelie-ortendahl\/20200928\/utformning-av-flexenhetens-larmiljo-med-inriktning-mot-sarskilt-stod-pa\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }
[ { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "s\u00e4rskilt st\u00f6d", "taxonomy": "post_tag", "id": 1304, "ID": 1304, "term_id": 1304, "slug": "sarskilt-stod", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 1304, "parent": 0, "count": 4, "filter": "raw" } ]
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "