Blogg
Detta inlägg är ett gästinlägg från förskolan Blåsippan, avdelning Humlan i Eda kommun. Avdelningen har arbetat med fjärilslarver under våren och har använt sig av bland annat intervallfotografering som metod i undervisningen! Nedan kan ni läsa om projektets olika steg, ta del av bilder och i slutet av inlägget kan ni även ta del av filmen som de skapat, som visar hur fjärilslarver växer och blir till fjärilar, och till sist blir utsläppta i naturen!
Detta är ett väldigt fint exempel på hur arbetet med digitala verktyg i förskolan kan se ut i praktiken!
Projektet startade med att vi läste boken ”Kurran och Pigan räddar en liten” skriven av Lisa Moroni. Tanken var att vi skulle arbeta utifrån boken under vårterminen. Barnen fastnade snabbt tycke för fjärilslarven Dodo, som flyttar in hos Kurran och Pigan, vilket gjorde att vi då skapade ett fjärilsprojekt i stället för det vi tänkte från start.
Dodo växer väldigt fort och sedan blir han en puppa som sitter i taket väldigt länge för att sedan utvecklas till en fjäril. När Dodo är larv vill han bara äta taggiga blad. Men när Dodo sedan blir en fjäril vill han äta nektar från blommor.
Vi beslutade oss då för att köpa in fjärilslarver till avdelningen för att barnen på nära håll skulle få möjligheten att utforska och se hur fjärilens livscykel ser ut. Vi undersökte olika arter av fjärilar och såg på mycket faktabaserade filmer för att utöka våra kunskaper om fjärilar.
Vi valde att se över och ändra om en del av miljön inne på avdelningen och skapade en dokumentationsvägg där det vi gjorde under dessa veckor synliggjordes. Dokumentationsväggen innehöll också lite faktablad om olika fjärilar, och vi satte även upp post-it lappar med barnens funderingar och frågor samt ifall barnen berättade något för oss som de ville att vi skulle sätta upp.
Fjärilens anatomi och livscykel sattes upp på väggen och vi la även ut bilden vid matbordet, med syfte att locka till samtal vid måltider. Barnen tyckte att det var väldigt intressant och pratade mycket om det, så vi valde att placera ut fler bilder vid matbordet så alla kunde se och bli delaktiga. Vi upplevde att bilderna fångade många barns intresse, även de barn som inte har språket än satt och pekade och var delaktiga i samtalen på sitt eget vis.
Vi valde sedan att skapa fjärilens livscykel med hjälp av en papptallrik och pasta. Här fick varje barn skapa sin alldeles egna ”fjärilslivscykel” och sedan ta med hem för att visa och berätta om.
Barnen skapade också ett eget fjärilsbo med olika leksaker som de tycker är roligt att leka med på förskolan, så fjärilarna kunde leka med det som barnen gillar!
Så här såg fjärilarna ut dagen innan vi släppte ut dem, de fick lite nektar från blommor!
Vi valde att dokumentera detta med en lärplatta och timelaps funktionen i stopmotion appen. Detta möjliggjorde att vi sedan kunde se filmen tillsammans med barnen och de kunde se hur våra fjärilslarver växer, blir en puppa och sedan kläckas och blir till en fjäril.
Vi ställde upp lärplattan på en hylla inne på avdelningen med en lampa som lyste dygnet runt för att få ett bra ljus hela tiden, då lärplattan tog bilder var 15:e minut.
Skulle vi göra något annorlunda skulle vi valt att ta bilderna oftare för det blev lite hackigt i filmen, men eftersom dokumentationen pågår under så lång tid, hade filmen blivit väldigt lång om vi hade valt att ta bilder oftare.
Här kan ni ta del av ett dokument som finns till för pedagogerna i förskolan att använda sig av i arbetet med intervallfotografering!
Taggar
Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg