Blogg

Digitala verktyg i förskolan

Hej och välkomna hit! Mitt namn är Hillevi Skoglund, jag är legitimerad förskollärare och har läst kurser inom digitala verktyg i förskolan. Jag arbetar som IKT-pedagog i Eda kommun med ansvar för förskolornas digitaliseringsarbete och utveckling av det. Min tjänst…
Hej och välkomna hit! Mitt namn är Hillevi Skoglund, jag är legitimerad förskollärare och har läst kurser inom digitala verktyg i förskolan. Jag arbetar som IKT-pedagog i Eda kommun med ansvar för förskolornas digitaliseringsarbete och utveckling av det. Min tjänst är uppdelad på 40% som IKT-pedagog och från och med Januari 2025 har jag börjat mitt arbete på 60% som Bibliotekspedagog med fokus på språkutvecklingsarbete för barn i åldern 6-12 år i Arvika kommun. Här kommer ni få hänga med på hur mitt och förskolornas arbete ser ut, hur jag tänker och arbetar för att utveckla och förbättra! Förhoppningsvis inspirera någon genom bilder, arbetssätt och annat material som jag kommer att dela med mig av. Var inte rädda att höra av er ifall ni har frågor, vill ta del av material eller har önskemål om vad mina inlägg kan handla om!

Information på föräldramöte och öppna förskolan – förskolans digitaliseringsarbete

Under höstterminen deltog jag som IKT-pedagog på några av förskolornas föräldramöten samt på öppna förskolan. Syftet var att försöka nå ut med information till så många som möjligt, både till de vårdnadshavare som har barn i förskolan och de vars barn kommer börja i förskolan. I och med de diskussioner kring skärmtid och skärmanvändandet som kom från många håll i höstas så kändes det som en viktig del i mitt arbete som IKT-pedagog i förskolan, att informera vårdnadshavare om vad vi faktiskt gör och vad digitalisering i Eda kommuns förskolor betyder och innebär! 

Jag höll i en kort presentation med information om hur arbetet med digitalisering i förskolan ser ut, vad det innebär, vad vi har för möjligheter och hur de digitala verktygen och arbetssätten integreras i den vardagliga utbildningen på olika sätt. Det fanns även möjlighet för vårdnadshavarna att ta del av och gå runt och kika på material, aktiviteter, dokument, foton mm. som fanns utskrivet och de kunde även delta på en liten workshop. Varje avdelnings digitaliseringsarbete synliggjordes både genom att de visade upp de digitala verktyg som avdelningen arbetade med under höstterminen och avdelningarnas digitaliseringsplaner fanns tillgängliga att ta del av. Det fanns också tid för vårdnadshavare att ställa frågor och utrymme för diskussioner.  

Feedback

Den feedback som jag fick med mig både under tiden och efter både föräldramöte och träffarna på öppna förskolan var väldigt positiv. Det kändes som det gav resultat, också ett roligt och kreativt sätt att informera på. Jag upplever att vårdnadshavarna fick en mycket större inblick i och förståelse för förskolans digitaliseringsarbete och vad vi faktiskt gör!

“Vilka möjligheter det finns, vad roligt!”, “Det här tror jag mitt barn tycker är jättekul.” “Jahaa är det såhär ni arbetar, jag trodde bara ni såg på film hela dagarna..”, “Vad mycket olika material det finns, det visste inte jag att ni hade” och “Nu fick jag svar på alla funderingar jag har haft kring skärmen.” var några av de kommentarer som dök upp under och efter mötet. Det fanns vårdnadshavare som till och med ville köpa vissa material/verktyg till hemmet, eller låna av förskolan. De vårdnadshavare som hade ytterligare funderingar eller frågor fick chansen att ställa dem.  

Att nå ut med det arbete vi gör

Jag tror som i alla delar i förskolan att det är viktigt att ge vårdnadshavare chansen att bli medvetna om vad vi arbetar med. Att berätta, skriva och visa hur vi arbetar, hur vi får in olika läroplansmål, hur vi arbetar med teman/områden, vad vi gör tillsammans med barnen och vad de lär sig.

Så även i arbetet med digitala verktyg är det viktigt att göra vårdnadshavare medvetna om hur förskolan och avdelningen arbetar med digitalisering. Både hur vi arbetar och integrerar de digitala verktygen vi har tillgång till i undervisningen. Men även göra vårdnadshavare medvetna om att det är just det arbetet vi gör, att vi arbetar med olika digitala verktyg som komplement eller förstärkning tillsammans med det vi redan har, att vi blandar analogt och digitalt material. Vi utvecklar aktiviteter och redan bestämda teman och ger barnen möjligheter att lära sig genom olika tillvägagångssätt. Att berätta om de fantastiska möjligheter som vi faktiskt har i och med de digitala verktygen! Och vikten av att tydliggöra att vi INTE ser på film och spelar spel hela dagarna, att förtydliga att det inte är det som digitalisering innebär endast. Att arbeta med olika medier är en del i digitaliseringen, på samma sätt som att arbeta med former eller siffror är en del i Matematiken. Att välja ut pedagogiska medier och ibland projicera upp på väggen, projicera upp foton och samtala/återkoppla vid samling, skapa lärmiljöer, använda Polyglutt och interaktiv högläsning eller låta barnen träna språkljud med hjälp av en app och analoga bokstäver, är som sagt en del i digitaliseringen, som också alltid har ett syfte och en tanke bakom.

Men kom ihåg att området digitalisering och arbetet med digitala verktyg är stort och att det finns enormt mycket möjligheter som vi inte får glömma bort att berätta om och göra synliga för de runt om kring som inte har vetskap om det.

För hur ska de utanför förskolan veta vad digitalisering innebär ifall vi inte berättar? Digitaliseringen hemma och digitaliseringen på förskolan skiljer sig åt, precis som de andra delarna i förskolan också gör. Vi arbetar utifrån läroplanen med ett syfte och mål, kopplar digitala verktyg där vi anser att det utvecklar, kompletterar eller stärker lärandet och aktiviteter. De digitala aktiviteterna skiljer sig inte i varken planering eller dokumentation från de andra delarna i förskolan. Förutom att avdelningarna har möjlighet att boka in mig som kan hjälpa dem i arbetet både med att skapa digitaliseringsplan, skapa aktiviteter och material, hålla i aktiviteter och även ge stöttning och vägledning i arbetet.

Ett exempel på upplägg 

Presentation- En kort presentation med tillhörande power point, områden som togs upp var skärmanvändning/skärmtid, digitala verktyg som komplement, användning, Polyglutt och läsplatta. 

Jag gick inte in så djupt på exakt vilka verktyg som finns tillgängliga i förskolans IKT-bibliotek, hur de fungerar eller hur mitt arbete ser ut. Utan valde att fokusera på att hålla presentationen kort och informativ. Med större fokus på att vårdnadshavarna själva skulle få testa olika digitala verktyg genom workshop och de samtal som uppstod vid workshopen.

Workshop- Vårdnadshavarna fick möjlighet att gå runt på avdelningarna, ta del av de digitala verktyg som fanns, testa och utforska dem. Relevanta dokument fanns tillgängliga att läsa, digitaliseringsplanerna för varje avdelning, dels matrisen för utveckling av digitaliseringen som jag tidigare delat här på bloggen, aktiviteter/dokument, appbibliotek- hur vi ska tänka och förhålla oss till appar och när de används, läsplattan, relevanta böcker som jag utgår från, dels en fotobok som skapats och Läroplanen för förskolan. 

Projicering- Avdelningarna tog fram varsina projektorer med olika fokusområden för att visa på hur lärplattan kan användas på olika sätt. Exempelvis en projektor som var kopplad till Polyglutt, en med projicering av bild som det gick att måla efter, en med fokus på projicering av lärmiljö och en POV ex. bergochdalbana.  

Avdelning- Bluebot, tactile reader + marbotic siffror. Projektor kopplad till att skapa lärmiljö. 

Avdelning- Sphero bolt (bana) + marbotic bokstäver, språkutveckling. Projektor kopplad till Polyglutt 

Avdelning- Makey makey och frukt samt green screen. Projicering kopplad till POV.  

Avdelning- Glow and go bot + easiscope (naturmaterial). Projektor kopplad till att måla efter projicering. (Vita papper bakom och lägga fram färger).  

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg