Blogg
Jag har under en längre tid arbetat fram en matris med utvecklingsnivåer för digitaliseringsarbetet till förskolans medarbetare. Dels för det fanns ett önskemål från pedagogerna av att veta vad man kan arbeta med för olika områden när det kommer till digitalisering i förskolan, att få tips och veta vart man kan börja och inte göra det för stort. Men även för att skapa en tydlighet för personalen vad som förväntas av dem och vad de behöver ge barnen för möjligheter att utforska, utveckla och arbeta med under sin tid på avdelningen. Matrisen är också till för att öka likvärdigheten på förskolan, oavsett vilken förskola och avdelning barnen går på ska de ges samma möjligheter inom arbetet med digitala verktyg.
Jag började se på olika alternativ för hur matrisen skulle byggas upp och landade i att dela in den i åldersgrupper då vi i Eda kommun har åldersindelade avdelningar. Men som vi tillsammans på förskolan pratat om så väljer pedagoger område utifrån mognad och utvecklingsnivå såsom i alla andra delar i verksamheten och just ålder i denna matris är oviktig, mer som hjälp för att ha något att kunna utgå från. Denna matris har delats med pedagogerna på förskolan dels när jag varit ute och haft aktiviteter eller vid handledningsmöten samt tagits upp på IKT-coachträffar så att de har fått möjlighet att lämna feedback! Viktigt att nämna är att den är i ständig förändring utefter förskolans arbete, de digitala verktyg vi har tillgång till och ändringar i arbetssätt och styrdokument.
Under höstterminen 2024 har jag satsat extra på att boka in och hålla handledningsmöten med alla arbetslag/avdelningar i förskolan, för att sedan skapa en digitaliseringsplan för varje enskild avdelning. Detta för att ge alla avdelningar förutsättningar till att få den hjälp och stöttning de är i behov av i arbetet. Digitaliseringsplanerna skapar jag utefter dels avdelningarnas arbete med antingen teman, mål eller områden, det som tagits upp under mötet, önskemål och kopplar relevanta digitala verktyg, arbetssätt och aktiviteter. Jag skapar även det material som behövs för avdelningens fortsatta arbete och vi kan även här boka in tider då jag ska komma och delta med aktiviteter i barngrupp. Det ser olika ut beroende på vad avdelningen har för behov och önskemål och pedagogerna får själva vara med och styra vad de vill ha hjälp med, om det är något särskilt digitalt verktyg de vill fokusera på och hur mycket tid de vill ha tillsammans med mig. På handledningstiden med arbetslaget finns också tid till diskussion, att bolla idéer, ställa frågor och jag kan delge dem information om dels dokument med arbetssätt som finns tillgängliga i våran teams grupp eller andra tips och hjälp i digitaliseringsarbetet.
Digitaliseringsplanerna innehåller, önskemål och tankar från avdelningen, val av område och digitala verktyg, aktiviteter och förslag, PLAN, vidareutvecklingsområden, bokning av tider och övriga tips och idéer kopplat till planen. Jag startade upp arbetet med digitaliseringsplaner för att på ett till sätt försöka möjliggöra att digitaliseringsarbetet ska ingå i det vardagliga arbetet, tillsammans med det vi redan gör och för att de digitala verktyg som finns tillgängliga ska användas för att utveckla aktiviteter, arbetssätt och det vi redan arbetar med och inte bli en del utöver det andra.
I samband med att arbeta fram digitaliseringsplaner på varje avdelning så har jag även skapat ett dokument med förslag på hur pedagogerna i förskolan kan arbeta med digitala verktyg och digitalisering tillsammans med det som vi redan har tillgång till i det vardagliga arbetet, utan att behöva låna något från IKT-biblioteket. Exempel på sådant som man i det pågående arbetet kan ta in och utveckla. Jag har under mina handledningsmöten delat ut, visat och diskuterat dokumentet med pedagogerna.
Varför inte låta det snöa inne på avdelningen eller låta barnen måla efter snöflingor med hjälp av projicering. Kanske skapa en utomhusbio med rörelsefilmer nu när det är kallare ute. Färdiga QR-koder kopplat till rörelse finns i förskolans IKT-teams grupp. Eller varför inte använda co-pilot i verksamheten och låta barnen skapa självporträtt genom att beskriva sig själva och sedan skapa en bild utefter beskrivningen!
Jag brukar även tipsa pedagogerna på förskolan om att samla allt digitaliseringsmaterial på ett ställe, antingen genom att skapa en digitaliseringspärm eller en digitaliseringshylla/hörn för att göra barnen medvetna om vad de har för möjligheter och tillgång till för material. Ha förklaringar och material synligt för barnen så att de är medvetna om att det finns. Detta är även något som jag ibland är ute på förskolorna och hjälper till med. Mer information och bilder om hur det kan se ut kommer i senare inlägg, så håll utkik!
Taggar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.
Du gör ett fantastiskt jobb på våra förskolor i Eda, tillsammans med pedagogerna!