Blogg
Förskola | Förskoleklass
Julmust, skumtomtar och hållbar utvecklingHär kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_fgd2wp_old_node_id": "2497", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 7747, "ID": 7747, "post_author": "2079", "post_content": "Det \u00e4r en onsdagsf\u00f6rmiddag i november och p\u00e5 bordet st\u00e5r en sk\u00e5l med skumtomtar, en flaska julmust och tre datorer. Runt bordet sitter tre rektorer med ansvar f\u00f6r f\u00f6rskolan och grundskolan som ska ta sig an den kommande handlingsplanen f\u00f6r \u00f6verg\u00e5ngen mellan skolformerna.<\/p>
P\u00e5 Kronoparken arbetar vi med utvecklingsarbete i ett 1-16-\u00e5rsperspektiv som vi valt att kalla \u201dHela Kronoparken\u201d. Arbetet omfattar f\u00f6rskolan, grundskolan F-9 samt grunds\u00e4rskolan.<\/p>
V\u00e5r vision lyder; Kronoparken utbildar f\u00f6r att leva och agera i en h\u00e5llbar v\u00e4rld - v\u00e5ra olikheter \u00e4r v\u00e5ra m\u00f6jligheter.<\/p>
Till visionen finns flera huvudomr\u00e5den knutna varav vi idag jobbar extra med tv\u00e5 av dem, n\u00e4mligen H\u00e5llbart l\u00e4rande och Mottagande av barn\/elever mellan v\u00e5ra enheter.<\/p>
Pedagoger fr\u00e5n f\u00f6rskolan, f\u00f6rskoleklass och fritidshemmet tr\u00e4ffas regelbundet i olika forum under l\u00e4s\u00e5ret. Denna samverkan kan bl.a. inneh\u00e5lla tv\u00e4rprofessionella diskussioner, erfarenhetsutbyte, workshops m.m. Inneh\u00e5llet i tr\u00e4ffarna utarbetas av specialpedagoger och rektorer fr\u00e5n b\u00e5da skolformerna. Syftet \u00e4r att, i ett systematiskt och h\u00e5llbart samarbete, verka f\u00f6r att barnen ges s\u00e5 goda f\u00f6ruts\u00e4ttningar som m\u00f6jligt att l\u00e4ra och utvecklas, att pedagoger ska ha kunskaper om varandras verksamheter f\u00f6r att kunna m\u00f6ta barnen i deras nyfikenhet, deras f\u00f6rm\u00e5gor och att skapa h\u00e5llbara relationer d\u00e4r varje individs olika f\u00f6ruts\u00e4ttningar blir viktiga och en tillg\u00e5ng f\u00f6r gruppen.<\/p>
Inf\u00f6r senaste n\u00e4tverket mellan pedagogerna s\u00e5 hade man gjort en utv\u00e4rdering av f\u00f6rra \u00e5rets \u00f6verl\u00e4mning och mottagande mellan f\u00f6rskolan och f\u00f6rskolekass. Med denna utv\u00e4rdering som grund sitter nu allts\u00e5 tre rektorer samlade. F\u00f6rutom att \u00e4ta skumtomtar och dricka julmust reviderar vi handlingsplanen f\u00f6r att m\u00f6ta upp det som pedagogerna sett som styrkor och utvecklingsm\u00f6jligheter i \u00f6verl\u00e4mningen och mottagandet av barnen.<\/p>
Vi konstaterar att delar i \u00f6verl\u00e4mningsdokumenten beh\u00f6ver revideras f\u00f6r att bli relevant f\u00f6r s\u00e5v\u00e4l pedagoger fr\u00e5n f\u00f6rskolan, f\u00f6rskoleklassen och fritidshemmet s\u00e5 de ger den information som \u00e4r viktig f\u00f6r barnen och f\u00f6r deras m\u00f6jligheter att l\u00e4ra och utvecklas s\u00e5 l\u00e5ngt som m\u00f6jligt.<\/p>
Skolans elevh\u00e4lsoteam g\u00f6r flera bes\u00f6k p\u00e5 f\u00f6rskolorna f\u00f6r att s\u00e4rskilt studera barns l\u00e4rmilj\u00f6er. Man tittar s\u00e4rskilt p\u00e5 tydligg\u00f6rande, tillg\u00e4nglighet och digitalisering. Mellan pedagoger sker ocks\u00e5 ett utbyte n\u00e4r man bes\u00f6ker varandras verksamheter.<\/p>
P\u00e5 v\u00e5ren bjuder uteskolan in blivande f\u00f6rskoleklassbarn till en dag i skogen d\u00e4r man f\u00e5r tr\u00e4ffa b\u00e5de nya klasskamrater och mottagande pedagoger.<\/p>
Under hela maj m\u00e5nad, p\u00e5 de dagar det passar f\u00f6rskolan \u00e4r man v\u00e4lkommen att \u00e4ta i skolans matsal. Ut\u00f6ver dessa planerade aktiviteter skolformerna emellan st\u00e5r det alla ansvariga pedagoger fritt att samverka i den utstr\u00e4ckning som de anser m\u00f6jligt och det finns behov av.<\/p>
Detta \u00e4r en del av det arbete som genomf\u00f6rs i samband med \u00f6verg\u00e5ng och mottagande mellan f\u00f6rskola och skola p\u00e5 v\u00e5rt omr\u00e5de.<\/p>
Tre sockerstinna rektorer avslutar sitt pass tillsammans och konstaterar att skumtomtar och julmust fungerat bra som br\u00e4nsle f\u00f6r ett systematiskt och h\u00e5llbart arbete kring \u00f6verg\u00e5ngar mellan skolformerna p\u00e5 Kronoparken, allt i syfte att ge barnen de b\u00e4sta f\u00f6ruts\u00e4ttningarna att tillgodog\u00f6ra sig den utbildning de har r\u00e4tt till.<\/p>
Anki Andersson
Pernilla Malmgren Johannesson
Maria Hultkrantz<\/p>", "post_date": "2019-11-07 13:16:16", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Julmust, skumtomtar och h\u00e5llbar utveckling", "post_type": "blog", "slug": "julmust-skumtomtar-och-hallbar-utveckling", "_fgd2wp_old_node_id": "2497", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2019-11-07 13:16:16", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "julmust-skumtomtar-och-hallbar-utveckling", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2019-11-07 13:16:16", "post_modified_gmt": "2019-11-07 13:16:16", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/pernilla-malmgren-johannessonkarlstad-se\/20191107\/julmust-skumtomtar-och-hallbar-utveckling\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "