Blogg
Mitt namn är Emelie Johansson och jag är leg. förskollärare och lärare. Jag arbetar som förskollärare med särskilda utvecklingsuppdrag. Det innebär att jag är en del av förskolechefens inre organisation i ett förebyggande och utvecklingsfrämjande arbete. Jag arbetar mot tre förskolor och mina huvuduppgifter är att verka för utvecklingsarbete och handledning vad gäller flerspråkighetsarbete, pedagogiska lärmiljöer och pedagogisk dokumentation. När jag startade bloggen så arbetade jag som förskollärare på en av dessa förskolor.
Jag studerar även magisterprogrammet i utbildningsvetenskap vid Luleås tekniska universitet. Utbildningspolitik och samhällets påverkan på utbildningsformerna sätter till stor del agendan för utformning av utbildning.
Den här bloggen syftar till att behandla ämnet språkutveckling, pedagogiska lärmiljöer och pedagogisk dokumentation. Den ska visa på hur vi arbetar och lär på våra förskolor. Den kommer att behandla pedagogiska frågor och förhoppningsvis ge inspiration och ideer på hur man kan arbeta med lärande. Den kommer också till stor del behandla frågeställningar utifrån utbildningspolitiken och varför vi gör som vi gör i den svenska skolan/förskolan.
Förskola | Språkutveckling
Förståelse av uppdraget och strategi för språkutvecklande arbeteHär kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "7208", "_fgd2wp_old_node_id": "1942", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 7209, "ID": 7209, "post_author": "2037", "post_content": "Skolinspektionens rapport \"F\u00f6rskolans arbete med flerspr\u00e5kiga barns spr\u00e5kutveckling\" <\/em>belyser hela styrkedjan fr\u00e5n huvudman till individ. Genomg\u00e5ende \u00e4r att f\u00f6rskolechefers och f\u00f6rskoll\u00e4rares f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r respektive uppdrag \u00e4r avg\u00f6rande f\u00f6r att utveckla ett flerspr\u00e5kigt arbetss\u00e4tt. F\u00f6rskolechef m\u00e5ste vara den pedagogiska ledare som uppdraget inneb\u00e4r, f\u00f6r att ta ansvar och leda verksamheterna s\u00e5 att varje barn f\u00e5r den utbildning de har r\u00e4tt till. Ledningen m\u00e5ste ha kunskap om spr\u00e5kets betydelse f\u00f6r barns utveckling och l\u00e4rande. F\u00f6rskoll\u00e4rna m\u00e5ste ta ansvar f\u00f6r att utforma ett gemensamt f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4tt som ska generera i ett spr\u00e5kutvecklande arbetss\u00e4tt samt att skapa pedagogiska l\u00e4rmilj\u00f6er och aktiviteter som verkar spr\u00e5kstimulerande.<\/p>
Finland som \u00e4r ett officiellt tv\u00e5spr\u00e5kigt land har tydligare strategier f\u00f6r det flerspr\u00e5kiga arbetet i skola och f\u00f6rskola. D\u00e4r finns olika inriktningar f\u00f6r spr\u00e5kutvecklande arbetss\u00e4tt fr\u00e5n spr\u00e5kberikad sm\u00e5barnspedagogik d\u00e4r upp till 25 procent av undervisning sker p\u00e5 ett annat spr\u00e5k \u00e4n modersm\u00e5let, till tidigt fullst\u00e4ndigt spr\u00e5kbad p\u00e5 svenska eller finska. (Luukkainen & Kultti, 2017)<\/p>
Det finns mycket kunskap och erfarenheter att h\u00e4mta i v\u00e5ra grannl\u00e4nder n\u00e4r det handlar om att skapa strategier. Skollagen (2010:800) och L\u00e4roplanen f\u00f6r f\u00f6rskolan Lpf\u00f698\/16 beskriver hur f\u00f6rskolan ska stimulera barnens spr\u00e5kutveckling i s\u00e5v\u00e4l svenska som sitt modersm\u00e5l. Det kan inneb\u00e4ra att f\u00f6rskoll\u00e4rare m\u00e5ste f\u00f6rh\u00e5lla sig till ett tiotal spr\u00e5k som pratas p\u00e5 f\u00f6rskolan. D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det viktigt att formulera en strategi f\u00f6r hur ett s\u00e5dant spr\u00e5kutvecklande arbetss\u00e4tt ska g\u00e5 till.<\/p>
Skolverkets st\u00f6dmaterial \"Flera spr\u00e5k i f\u00f6rskolan<\/em>\" redog\u00f6r f\u00f6r f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4tt och praktiska exempel f\u00f6r flerspr\u00e5kigt arbete i svensk f\u00f6rskola utifr\u00e5n g\u00e4llande styrdokument. D\u00e4r bearbetar man f\u00f6rest\u00e4llningar om att utveckla flera spr\u00e5k, kodv\u00e4xling och f\u00f6r\u00e4ldrasamverkan. D\u00e4r beskrivs att det finns olika teorier om hur barn till\u00e4gnar sig spr\u00e5k men att spr\u00e5kinl\u00e4rning dock alltid sker i, f\u00f6r barnet, meningsfulla sammanhang. Barnets olika spr\u00e5k b\u00f6r d\u00e4rf\u00f6r f\u00f6renas i barnets lek och aktiviteter.<\/p>
Det handlar om att inte enbart se spr\u00e5ket som m\u00e5l utan som medel f\u00f6r att till\u00e4gna sig kunskap om v\u00e4rlden. Modersm\u00e5lsst\u00f6det b\u00f6r inte utformas separat fr\u00e5n undervisning i det svenska spr\u00e5ket. Spr\u00e5ken kombineras med f\u00f6rdelen att barnen f\u00e5r utnyttja sina kunskaper i alla sina spr\u00e5k. Spr\u00e5k \u00e4r mer \u00e4n begreppsuppfattning och uttal. Spr\u00e5k \u00e4r aktiva handlingar d\u00e4r m\u00e4nniskan konstruerar och rekonstruerar f\u00f6rst\u00e5else av sin omv\u00e4rld i ett socialt sammanhang.<\/p>
Ett spr\u00e5kutvecklande flerspr\u00e5kigt arbetss\u00e4tt handlar om att f\u00f6rst\u00e5 sitt uppdrag och inta ett uppmuntrande f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4tt d\u00e4r pedagoger och barn tillsammans utforskar spr\u00e5k. Det handlar ocks\u00e5 om skapa pedagogiska l\u00e4rmilj\u00f6er d\u00e4r barnen p\u00e5 olika s\u00e4tt f\u00e5r tillg\u00e5ng till alla sina spr\u00e5k (tex via appar, QR-koder, s\u00e5nger, ramsor, kortfilmer osv.) Det handlar om kommunikation. Att prata om olika spr\u00e5k och att vara nyfiken och ta tillvara p\u00e5 barnens olika f\u00f6rm\u00e5gor och kunskap.<\/p>
<\/p>
<\/p>", "post_date": "2017-05-11 13:37:04", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "F\u00f6rst\u00e5else av uppdraget och strategi f\u00f6r spr\u00e5kutvecklande arbete", "post_type": "blog", "slug": "forstaelse-av-uppdraget-och-strategi-sprakutvecklande-arbete", "_thumbnail_id": "7208", "_fgd2wp_old_node_id": "1942", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2017-05-11 13:37:04", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "forstaelse-av-uppdraget-och-strategi-sprakutvecklande-arbete", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2017-05-11 13:37:04", "post_modified_gmt": "2017-05-11 13:37:04", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/forskollarare-emelie-johansson\/20170511\/forstaelse-av-uppdraget-och-strategi-sprakutvecklande-arbete\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }
[ { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "flerspr\u00e5kighet", "taxonomy": "post_tag", "id": 1696, "ID": 1696, "term_id": 1696, "slug": "flersprakighet", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 1696, "parent": 0, "count": 13, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "f\u00f6rskolan", "taxonomy": "post_tag", "id": 1689, "ID": 1689, "term_id": 1689, "slug": "forskolan", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 1689, "parent": 0, "count": 6, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "modersm\u00e5lsst\u00f6d. strategi", "taxonomy": "post_tag", "id": 2223, "ID": 2223, "term_id": 2223, "slug": "modersmalsstod-strategi", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 2223, "parent": 0, "count": 1, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "skolinspektionen", "taxonomy": "post_tag", "id": 2113, "ID": 2113, "term_id": 2113, "slug": "skolinspektionen", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 2113, "parent": 0, "count": 3, "filter": "raw" }, { "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Term", "object_type": "term", "_children": null, "name": "Spr\u00e5kutveckling", "taxonomy": "post_tag", "id": 1314, "ID": 1314, "term_id": 1314, "slug": "sprakutveckling", "term_group": 0, "term_taxonomy_id": 1314, "parent": 0, "count": 18, "filter": "raw" } ]
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "