post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "7618",
"_fgd2wp_old_node_id": "2318",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 7622,
"ID": 7622,
"post_author": "2026",
"post_content": "Nu \u00e4r tre dagar till \u00e4nda p\u00e5 Brecht-Schule. M\u00e5nga nya l\u00e4rdomar och tankar f\u00f6ljer p\u00e5 bes\u00f6ket som varit givande. Det har varit sp\u00e4nnande att f\u00f6lja undervisningen p\u00e5 n\u00e4ra h\u00e5ll och se hur de konkret bem\u00f6ter och utmanar barnen i deras l\u00e4rande.
I l\u00e4s- och skrivinl\u00e4rningen arbetar hela skolan utefter metoden Att skriva sig till l\u00e4sning. Detta f\u00f6r att varje barn ska kunna m\u00f6ta utmaningar p\u00e5 sin niv\u00e5. L\u00e4rarna beskriver att det \u00e4r en mycket stor skillnad p\u00e5 vad eleverna kan n\u00e4r de b\u00f6rjar i f\u00f6rsta klass vad g\u00e4ller l\u00e4sning och skrivning\/stavning.
I diskussion med matematikl\u00e4rare, speciall\u00e4raren och rektorn betonade de vikten av att v\u00e5ga sl\u00e4ppa barnen fria och inte bara vara styrd av l\u00e4romedel. Deras erfarenheter var att \u00e4ven de barn som inte \u00e4r s\u00e4rbeg\u00e5vade kommer l\u00e4ngre n\u00e4r uppgifterna \u00e4r fria och de sj\u00e4lva f\u00e5r anv\u00e4nda sin kreativitet och uppt\u00e4cka m\u00f6nster samt strukturer i matematiken. Diskussion, argumentation samt utv\u00e4rdering enligt EPA-modellen var den f\u00f6rh\u00e4rskande arbetsg\u00e5ngen i de friare uppgifterna. L\u00e4rarna ans\u00e5g ocks\u00e5 att det var viktigt att f\u00f6ra tillbaka eleverna till f\u00e4rdighetstr\u00e4ning och l\u00e4roplanens m\u00e5l.
D\u00e5 skolan har en profil f\u00f6r s\u00e4rskilt beg\u00e5vade barn diskuterades en annan viktig aspekt som aktualiserats p\u00e5 skolan. De s\u00e5g en risk att normalpresterande barn uppfattades som svagpresterande och blev f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r diskussion om st\u00f6d\u00e5tg\u00e4rder utifr\u00e5n att de presterade s\u00e5 mycket s\u00e4mre \u00e4n sina kamrater.<\/p>

Tack f\u00f6r tre fantastiskt roliga och l\u00e4rorika dagar.
Jeanette Alferi
<\/p>
Bes\u00f6k p\u00e5 gymnasium Ohmoor gymnasium.<\/p>
H\u00e4r finns \u00e5k 5 till \u00e5k 12<\/p>
P\u00e5 skolan finns 3 st l\u00e4rare som \u00e4r utbildade i s\u00e4rskild beg\u00e5vning p\u00e5 BbB. I teamet finns \u00e4ven Frau .Lu. som \u00e4r utbildad psykolog och ocks\u00e5 utbildad p\u00e5 BbB. P\u00e5 Ohmor anm\u00e4ler man till psykologen om man ser att n\u00e5gon elev \u00e4r i behov av mer st\u00f6d eller beh\u00f6ver utmaning. Frau Lu tr\u00e4ffar d\u00e5 klassl\u00e4rare, f\u00f6r\u00e4ldrar och elev f\u00f6r att se \u00f6ver vad man kan g\u00f6ra f\u00f6r eleven.<\/p>
P\u00e5 skolan kommer snart kreativ skrivarstuga som \u00e4r en av aktiviteterna som erbjuds som berikning f\u00f6r eleverna som \u00e4r intresserade.<\/p>
<\/p>
Vi tr\u00e4ffade Kaya och Tabea som ber\u00e4ttar att de i femte klass fick v\u00e4lja franska eller latin som spr\u00e5k. De blev snabbt uttr\u00e5kade och tyckte att det var f\u00f6r l\u00e4tt. De b\u00f6rjade d\u00e5 att l\u00e4sa b\u00e5da spr\u00e5ken. I \u00e5ttan som de i dagsl\u00e4get g\u00e5r i s\u00e5 har Kaya \u00e4ven b\u00f6rjat l\u00e4sa spanska. Hon vill inte l\u00e4sa in detta sj\u00e4lv hemma fast hon skulle kunna. Hon vill kunna fr\u00e5ga l\u00e4raren och prata och kommunicera i klassen. De har f\u00e5tt erbjudande om berikningskurser i matematik men tackat nej eftersom det ligger utanf\u00f6r skolans tidsplan. Matten \u00e4r tr\u00e5kig och f\u00f6r l\u00e4tt i klassen. N\u00e4r vi fr\u00e5gar hur de skulle vilja ha det s\u00e5 s\u00e4ger de att de skulle vilja g\u00f6ra n\u00e5gra grunduppgifter f\u00f6r att visa vad de kan f\u00f6r att sedan f\u00e5 problem som \u00e4r s\u00e5 komplexa att de kanske inte kan l\u00f6sa dem med en g\u00e5ng och kanske inte ens den dagen. Balansen mellan att lyckas och att f\u00e5 misslyckas som Marianne Nolte pratade med oss om. Tjejerna fick \u00e4ven erbjudande om att hoppa \u00f6ver klasser men de trivdes s\u00e5 bra socialt i sin klass och ville d\u00e4rf\u00f6r stanna kvar d\u00e4r och f\u00e5 utmaning p\u00e5 plats. Sammanfattningsvis ser vi att skolan erbjuder utmaning med fler kurser och f\u00f6rs\u00f6ker hitta s\u00e4tt att f\u00e5 accelerera i olika \u00e4mnen. Tjejerna ber\u00e4ttade \u00e4ven att no \u00e4mnena som erbjuder olika omr\u00e5den hela tiden fungerar b\u00e4ttre \u00e4n matematik d\u00e4r samma omr\u00e5den \u00e5terkommer. Vem fattar inte br\u00e5k liksom, s\u00e4ger Tabe!.<\/p>
<\/p>
Efter lunch p\u00e5 fredagar \u00e4r det kurser som \u00e4r frivilliga och gynnar de som \u00e4r intresserade. Vi var med p\u00e5 experimentklass. H\u00e4r ber\u00e4ttade l\u00e4raren f\u00f6r en grupp vad man kunde g\u00f6ra. Sedan fick de sj\u00e4lva ta reda p\u00e5 hur man skulle g\u00f6ra experimenten. \u00d6ppna experiment med utrymme f\u00f6r att f\u00e5 uppt\u00e4cka sj\u00e4lv och att f\u00e5 forts\u00e4tta f\u00f6rs\u00f6ken samt att sj\u00e4lv ta reda p\u00e5 hur de skulle kunna arbeta. Vi f\u00f6ljde en grupp elever som arbetade med att dela vatten till v\u00e4te och syre. De jobbade sj\u00e4lvst\u00e4ndigt med uppgiften och analyserar samt utvecklar uppgiften. Nyfikenhet och gl\u00e4dje i uppgiften som pr\u00f6vas och ompr\u00f6vas.<\/p>
<\/p>
<\/p>
<\/p>
Tack Ohmor gymnasium f\u00f6r en trevlig och l\u00e4rofylld dag!<\/p>
Annika Thyberg och Elisabet Mellroth<\/p>",
"post_date": "2018-10-26 15:43:00",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Erasmus-Hamburg dag 4",
"post_type": "blog",
"slug": "erasmus-hamburg-dag-4",
"_thumbnail_id": "7618",
"_fgd2wp_old_node_id": "2318",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2018-10-26 15:43:00",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "erasmus-hamburg-dag-4",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2018-10-26 15:43:00",
"post_modified_gmt": "2018-10-26 15:43:00",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/elisabetmellroth\/20181026\/erasmus-hamburg-dag-4\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish"
}
tags
[
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "erasmusplus",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 2300,
"ID": 2300,
"term_id": 2300,
"slug": "erasmusplus",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 2300,
"parent": 0,
"count": 21,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "s\u00e4rbeg\u00e5vning",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 1726,
"ID": 1726,
"term_id": 1726,
"slug": "sarbegavning",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 1726,
"parent": 0,
"count": 49,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "s\u00e4rskild beg\u00e5vning",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 1889,
"ID": 1889,
"term_id": 1889,
"slug": "sarskild-begavning",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 1889,
"parent": 0,
"count": 59,
"filter": "raw"
},
{
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Term",
"object_type": "term",
"_children": null,
"name": "utmaning",
"taxonomy": "post_tag",
"id": 1554,
"ID": 1554,
"term_id": 1554,
"slug": "utmaning",
"term_group": 0,
"term_taxonomy_id": 1554,
"parent": 0,
"count": 53,
"filter": "raw"
}
]
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2017",
"user_login": "snms00",
"user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1",
"user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6",
"user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se",
"user_url": "",
"user_registered": "2013-11-06 10:35:50",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "snms00"
},
"ID": 2017,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
10398,
9025,
10791
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}