Blogg
Vi är två fritidspedagoger som arbetat ihop under ett antal år och som här vill dela med oss om våra tankar kring Fritidshemspedagogik. Senaste året har vi deltagit i Regionalt Utvecklingscentrums (Karlstads universitet) satsning på Fritidshemspedagogik och efter dessa föreläsningar har vi skrivit några gästblogginlägg. Nu går vi över till en egen blogg.
Fritidshem
Lek på fritidshemmetHär kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_fgd2wp_old_node_id": "1848", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 7181, "ID": 7181, "post_author": "2064", "post_content": "Vi har varit och lyssnat p\u00e5 Eva Kane, universitetslektor i pedagogik vid J\u00f6nk\u00f6pings universitet som f\u00f6rel\u00e4ste f\u00f6r oss om att t\u00e4nka och g\u00f6ra lek p\u00e5 fritidshemmet. Vi vuxna har alla olika upplevelser och minnen av lek och Eva tyckte att det \u00e4r viktigt att vi definierar i arbetslagen vad lek \u00e4r f\u00f6r oss. Ett enkelt test som vi fick g\u00f6ra var att t\u00e4nka tillbaka p\u00e5 n\u00e4r vi var sju \u00e5r och lekte. Vi fick sedan ber\u00e4tta om vad v\u00e5rt minne var. M\u00e5nga av oss i publiken t\u00e4nkte d\u00e5 p\u00e5 utomhuslek. Vad f\u00e5r det exempelvis f\u00f6r betydelse f\u00f6r oss som fritidspedagoger i v\u00e5r profession? \u00c4r det lek utomhus som d\u00e5 kommer att dominera p\u00e5 v\u00e5ra fritidshem eller \u00e4r vi professionella och har ett \u00f6ppet sinne f\u00f6r all typ av lek? <\/p>
Vad \u00e4r d\u00e5 lek? Eva ger i sin f\u00f6rel\u00e4sning en bild av att lek inte \u00e4r ett begrepp som det g\u00e5r att t\u00e4nka r\u00e4tt eller fel om, utan det finns flera olika tankes\u00e4tt om lek. Det f\u00f6rsta \u00e4r den instrumentella f\u00f6rklaringen. D\u00e5 \u00e4r leken n\u00e5gonting som \u00e4r bra f\u00f6r att l\u00e4ra sig n\u00e5got annat eller att bearbeta olika upplevelser hos eleverna. Man kan s\u00e4ga att lekens v\u00e4rde \u00e4r f\u00f6rdr\u00f6jt. Det tankes\u00e4ttet tror vi att m\u00e5nga av oss vuxna kan k\u00e4nna igen sig i. Som fritidspedagoger t\u00e4nker vi ofta p\u00e5 vad eleverna f\u00e5r ut av de olika aktiviteterna och lekarna som genomf\u00f6rs, exempelvis att de tr\u00e4nar turtagning vid lekar d\u00e4r man m\u00e5ste st\u00e5 i k\u00f6. Men elevernas lek m\u00e5ste inte ha ett f\u00f6rdr\u00f6jt v\u00e4rde. V\u00e4rdet av leken kan lika g\u00e4rna ligga i nuet f\u00f6r eleverna. F\u00f6rklaringen av leken d\u00e5 blir att den utg\u00e5r ifr\u00e5n egenv\u00e4rdet. Man leker f\u00f6r att det \u00e4r kul att leka. J\u00e4mf\u00f6rt med den instrumentella f\u00f6rklaringen s\u00e5 blir detta mer utifr\u00e5n elevernas perspektiv. <\/p><\/div>
Oavsett vilken typ av f\u00f6rklaring man lutar sig mot som pedagog f\u00f6r lek och lekande s\u00e5 m\u00e5ste vi ocks\u00e5 vara realistiska och inse att all lek har sina olika m\u00f6jligheter och begr\u00e4nsningar. Det \u00e4r exempelvis enkelt att tro att eleverna kan leka vad de vill men n\u00e4r vi tittar n\u00e4rmare s\u00e5 kanske det inte \u00e4r s\u00e5 enkelt. Exempelvis s\u00e5 kanske lekar inomhus f\u00f6rsv\u00e5ras av att det \u00e4r tr\u00e5ngt om lokaler och elevgrupperna m\u00e5ste vara mycket utomhus. Finns det fysiskt utrymme f\u00f6r alla lekar och f\u00e5r eleverna leka allt som de sj\u00e4lva vill? Andra saker som kan vara avg\u00f6rande \u00e4r vilka materiella saker som fritidshemmet har och det h\u00e4nger ihop med vilket typ av ekonomi som finns f\u00f6r fritidshemmet. Oavsett ovanst\u00e5ende s\u00e5 \u00e4r det vi pedagoger som st\u00e5r f\u00f6r de st\u00f6rsta m\u00f6jligheterna eller begr\u00e4nsningarna av leken d\u00e5 det \u00e4r vi som best\u00e4mmer \u00f6ver reglerna f\u00f6r fritidshemmet. <\/p><\/div>
De regler vi har p\u00e5 fritidshemmet skickar signaler till eleverna om vad som \u00e4r okej och inte okej att leka. Kane ben\u00e4mnde dem p\u00e5 f\u00f6rel\u00e4sningen som leksignaler. Det kan exempelvis vara v\u00e5rt kroppsspr\u00e5k som pedagoger n\u00e4r en elev fr\u00e5gar om de f\u00e5r leka en viss lek eller hur vi pratar om lek med eleverna. Det kan ocks\u00e5 vara vilka strukturer som finns p\u00e5 fritidshemmet. Exempelvis: Har eleverna m\u00f6jlighet att ha kvar sakerna till en lek framme eller m\u00e5ste eleverna hela tiden plocka undan n\u00e4r det \u00e4r dags f\u00f6r mellanm\u00e5l? Alla dessa olika leksignaler f\u00e5r konsekvenser f\u00f6r eleverna och hur d\u00e5 arbetslaget t\u00e4nker om ovanst\u00e5ende avg\u00f6r mycket f\u00f6r eleverna och deras lek. F\u00e5r eleverna exempelvis leka krig och vem av oss vuxna ska best\u00e4mma det? Ska arbetslaget vara \u00f6verens om allt eller \u00e4r det okej att tycka och g\u00f6ra olika? Det g\u00e5r absolut att tycka olika, men eleverna i dagens skola m\u00e5r enligt v\u00e5ra erfarenheter oftast b\u00e4st n\u00e4r arbetslaget har en samsyn och eleverna inte beh\u00f6ver fundera p\u00e5 vad vilka regler som exempelvis g\u00e4ller p\u00e5 fritidshemmet vid lek. <\/p><\/div>
Alla barn har r\u00e4tt att leka. Barnkonventionen \u00e4r v\u00e4ldigt tydlig med det och b\u00e5de i det nya avsnittet i l\u00e4roplanen f\u00f6r fritidshemmen och v\u00e5ra allm\u00e4nna r\u00e5d s\u00e5 har leken en central del i beskrivningen av v\u00e5r verksamhet. B\u00e5de l\u00e4roplanen och de allm\u00e4nna r\u00e5den f\u00f6r fritidshemmen beskriver ocks\u00e5 vad eleverna kan l\u00e4ra sig genom leken och vilka olika f\u00f6rm\u00e5gor som tr\u00e4nas. Styrdokumenten ger d\u00e5 leken den instrumentella f\u00f6rklaringen som beskrivs tidigare i inl\u00e4gget d\u00e4r lekens v\u00e4rde blir f\u00f6rdr\u00f6jt. Detta \u00e4r viktigt att t\u00e4nka p\u00e5 som fritidspedagog. Till\u00e5ts eleverna att leka bara f\u00f6r att just leka, eller leker eleverna f\u00f6r att de ska tr\u00e4na p\u00e5 olika saker? Vi kan och ska tycka olika f\u00f6r det \u00e4r i de diskussionerna som vi utvecklar verksamheten, men vi tror att alla vi fritidspedagoger kan vara \u00f6verens om att leken \u00e4r v\u00e4ldigt viktig f\u00f6r elever. Det g\u00f6r i alla fall vi. <\/p>
Som en avslutande parentes kan vi ju s\u00e4ga att det tyv\u00e4rr inte ser ut som vi \u00f6nskar i hela landet. L\u00e4rarf\u00f6rbundet har en blogg f\u00f6r Fritidspedagogik<\/a> och i ett av de senaste inl\u00e4ggen<\/a> kan vi l\u00e4sa om att i Lunds stad \u00e4r det fritidspedagogerna som ska st\u00e5 f\u00f6r l\u00e4xl\u00e4sningen. Man undrar ju som sagt om politikerna i Lunds stad l\u00e4st skolans och fritidshemmens styrdokument. I ljuset av det s\u00e5 blir det extra viktigt f\u00f6r oss fritidspedagoger att v\u00e4rna om leken p\u00e5 v\u00e5ra fritidshem. <\/p><\/div>
\/Anna \u00d6stlin, Kristoffer Gustavsson Fritidspedagoger Karlstad kommun <\/p><\/div>", "post_date": "2017-04-13 12:27:40", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Lek p\u00e5 fritidshemmet", "post_type": "blog", "slug": "lek-pa-fritidshemmet", "_fgd2wp_old_node_id": "1848", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2017-04-13 12:27:40", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "lek-pa-fritidshemmet", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2017-04-13 12:27:40", "post_modified_gmt": "2017-04-13 12:27:40", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/fritidspedagogerna\/20170413\/lek-pa-fritidshemmet\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }
tags
""fields
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "