Blogg
Vi är två fritidspedagoger som arbetat ihop under ett antal år och som här vill dela med oss om våra tankar kring Fritidshemspedagogik. Senaste året har vi deltagit i Regionalt Utvecklingscentrums (Karlstads universitet) satsning på Fritidshemspedagogik och efter dessa föreläsningar har vi skrivit några gästblogginlägg. Nu går vi över till en egen blogg.
Forskning | Fritidshem
Värde- och kunskapsuppdraget hänger ihopHär kan du bläddra bland äldre blogginlägg
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "7228", "_fgd2wp_old_node_id": "1959", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 7229, "ID": 7229, "post_author": "2064", "post_content": "
Som en del av kompetensutvecklingsserien Fritidshemspedagogik vid Karlstads universitet f\u00f6rel\u00e4ste Robert Thornberg om v\u00e4rdegrundspedagogik och dess koppling till fritidshemmens verksamhet. <\/strong>H\u00e4r ber\u00e4ttar vi om de tankar och reflektioner dagen gav oss och knyter an det till hur vi jobbar. <\/strong><\/p>
<\/p>
<\/p>
<\/p>
<\/p>
<\/p>
Robert Thornberg menar att fritidshemspedagogiken har en helhetssyn p\u00e5 elevernas utveckling. Fritidshemspedagogik bygger p\u00e5 ett elevcentrerat arbetss\u00e4tt d\u00e4r omsorg och l\u00e4rande \u00e4r viktigt och betonar vikten av att skapa f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r goda relationer mellan elever och l\u00e4rare. <\/p>
De kompetenser som fritidshemmet besitter \u00e4r viktiga f\u00f6r hela skolan. Skolverket beskriver fritidspedagogernas kunskaper bra i de senaste allm\u00e4nna r\u00e5den:<\/p>
N\u00e4r fritidshemmet ska komplettera f\u00f6rskoleklassens och skolans <\/em>verksamhet kan personalen i fritidshemmet utforma inneh\u00e5llet <\/em>utifr\u00e5n sin kompetens i fritidshemmets pedagogik. D\u00e5 kan <\/em>de bland annat bidra med sina kunskaper om och erfarenheter av <\/em>en utforskande, laborativ och praktisk metodik, och d\u00e4rigenom <\/em>\u00e4ven medverka till att skolans kunskapsm\u00e5l uppn\u00e5s. Elever tar <\/em>till sig kunskaper p\u00e5 olika s\u00e4tt och fritidshemmet kan bidra med <\/em>att i andra sammanhang och i andra milj\u00f6er och gruppkonstellationer \u00e4<\/em>n f\u00f6rskoleklassen och skolan stimulera elevernas utveckling <\/em>och l\u00e4rande. <\/em><\/p>
Thornberg menar att det \u00e4r just de egenskaperna som beh\u00f6vs f\u00f6r att sj\u00e4lva k\u00e4rnverksamheten ska fungera p\u00e5 en skola. Finns den grundl\u00e4ggande tryggheten, s\u00e5 blir det l\u00e4ttare f\u00f6r eleverna att ta till sig undervisningen.<\/p>
Undervisning, inte bara lek<\/h2>
Robert Thornberg refererade till personal p\u00e5 fritidshemmet som l\u00e4rare. Med l\u00e4rare menade han den som \u00e4r ansvarig f\u00f6r undervisning, oavsett om den sker i skolan eller p\u00e5 fritidshemmet. F\u00f6r visst handlar v\u00e4l verksamheten p\u00e5 fritids om att skapa ett l\u00e4rande? <\/p>
Ja, vi kan bara h\u00e5lla med Thornberg i detta. Vi tycker att vi alltid har genomf\u00f6rt undervisning p\u00e5 fritidshemmet, d\u00e5 det som planerats och genomf\u00f6rts f\u00f6rhoppningsvis har gett v\u00e5ra elever olika former av kunskap. Vi fritidspedagoger kan tycka olika om begreppet undervisning och dess plats p\u00e5 fritidshemmet, men n\u00e4r Skolverket nu ben\u00e4mner det vi ska g\u00f6ra p\u00e5 fritidshemmet som undervisning, s\u00e5 tycker i alla fall vi att det \u00e4r det r\u00e4tta begreppet att anv\u00e4nda och inte n\u00e5got vi ska vara r\u00e4dda att uttrycka att vi g\u00f6r.<\/p>
Det b\u00f6rjar i den goda relationen<\/h2>
F\u00f6rel\u00e4sningen tog upp vikten av positiva relationer mellan l\u00e4rare och elever. Skapandet av den positiva relationen mellan l\u00e4rare och elever beh\u00f6ver b\u00f6rja hos den vuxne, d\u00e5 det \u00e4r d\u00e4r ansvaret ligger i verksamheten. L\u00e4raren m\u00e5ste b\u00f6rja med att se till sig sj\u00e4lv och vilken av de olika fostranstilar som hen faktiskt ut\u00f6var. Hur g\u00f6r vi som l\u00e4rare f\u00f6r att inse och bryta d\u00e5liga bem\u00f6tandem\u00f6nster till eleverna? Vet vi ens om vilken typ av fostran vi ut\u00f6var? Thornberg tog upp att de elever som har st\u00f6rst behov av de positiva relationerna \u00e4r de som faktiskt f\u00e5r minst av det. Med dessa elever \u00e4r det l\u00e4ttare att hamna i en maktkamp d\u00e4r varken eleven, gruppen eller l\u00e4raren \u00e4r vinnare. Hur ska vi kunna ge eleverna den v\u00e4rme, n\u00e4rhet och tillit som beh\u00f6vs f\u00f6r att fr\u00e4mja de positiva relationerna?<\/p>
Tid att reflektera \u00f6ver pedagogiska fr\u00e5gor<\/h2>
P\u00e5 R\u00e5torpsskolan upplevde vi under f\u00f6reg\u00e5ende l\u00e4s\u00e5r att det b\u00e5de var sv\u00e5rt att hinna med och k\u00e4nsligt att prata om hur man \u00e4r som l\u00e4rare och vilken typ av bem\u00f6tande som vi ut\u00f6var mot eleverna. N\u00e4r vi hade gemensam planering togs tiden upp av det vardagliga och att planera f\u00f6r kommande veckors aktiviteter. Det blev mycket praktiskt och lite reflektion. Tillsammans med rektor och specialpedagog kom vi fram till att vi beh\u00f6vde n\u00e5got extra f\u00f6r att b\u00f6rja diskutera \u00e4mnet. En bokcirkel startades d\u00e4r vi fritidspedagoger l\u00e4ste delar ur en bok f\u00f6r att sedan diskutera med varandra. Diskussionen leddes av skolans specialpedagog som hade mandat att leda diskussionen och st\u00e4lla de sv\u00e5ra och ibland jobbig fr\u00e5gorna som kan vara k\u00e4nsliga att st\u00e4lla till varandra i arbetslaget. Vi k\u00e4nde alla hur utvecklande det var b\u00e5de enskilt och f\u00f6r hela arbetslag att kunna ha tid avsatt f\u00f6r att diskutera v\u00e5rt bem\u00f6tande och relationer till v\u00e5ra elever.<\/p>
Fritidshemspedagogen - Inte bara en extra resurs<\/h2>
Robert Thornberg trycker p\u00e5 vikten av att fritidshemspedagogiken ska f\u00e5 ta plats i skolan. Det \u00e4r en pedagogik som vi ibland k\u00e4nner kan vara osynlig och sv\u00e5r att dokumentera. Det kan h\u00e4nda att en fritidspedagog enbart blir en resurs till eleverna n\u00e4r vi \u00e4r med i skolans undervisning. Forskning om fritidspedagoger visar ocks\u00e5 det. Vi anser dock att fritidspedagoger beh\u00f6ver f\u00e5 vara just fritidspedagoger under dagen i skolan och ut\u00f6va sin pedagogik, fritidshemspedagogiken. Det \u00e4r d\u00e5 vi kan komplettera skolan som b\u00e4st. Som avslutning kan vi l\u00e5ta Skolverket sammanfatta vikten av v\u00e5rt uppdrag.<\/p>
Ett v\u00e4l fungerande fritidshem kompletterar skolans ofta mer inrutade vardag och erbjuder eleverna m\u00f6jlighet att sj\u00e4lvst\u00e4ndigt uppt\u00e4cka b\u00e5de omv\u00e4rlden och den egna f\u00f6rm\u00e5gan.<\/p>
V\u00e4rde- och kunskapsuppdraget h\u00e4nger ihop!<\/strong><\/p>
<\/div><\/div><\/div>", "post_date": "2016-09-24 16:22:56", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "V\u00e4rde- och kunskapsuppdraget h\u00e4nger ihop", "post_type": "blog", "slug": "varde-och-kunskapsuppdraget-hanger-ihop", "_thumbnail_id": "7228", "_fgd2wp_old_node_id": "1959", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2016-09-24 16:22:56", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "varde-och-kunskapsuppdraget-hanger-ihop", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2016-09-24 16:22:56", "post_modified_gmt": "2016-09-24 16:22:56", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/blog\/fritidspedagogerna\/20160924\/varde-och-kunskapsuppdraget-hanger-ihop\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish" }tags
""fields
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "