Blogg
En grund för trygghet, överblick och förberedelse
I de kommande blogginläggen vill vi fördjupa oss i tre olika nivåer av struktur som vi använder i vår undervisning: veckoschema, dagsschema och lektionsschema.
Vi börjar med veckoschemat, en struktur som ger eleverna en helhetsbild av skolveckan och skapar förutsägbarhet redan innan den har börjat.

Varför ett veckoschema?
För många elever är det inte bara vad som ska göras som spelar roll, utan när, hur och i vilken ordning saker sker. Ett veckoschema hjälper eleverna att:
När elever vet vad som kommer, frigörs energi som istället kan användas till lärande.
Ett veckoschema som visar innehåll – inte bara ämnen
När vi arbetar med veckoscheman visar vi inte enbart att det står svenska, matematik eller NO. Istället konkretiserar vi vad vi ska arbeta med inom respektive ämne, till exempel:
Genom att kombinera konkret innehåll med visuellt stöd får eleverna flera ingångar till informationen. Det gör schemat mer begripligt och avlastar arbetsminnet. Eleverna behöver inte själva tolka vad ett ämne innebär den dagen, eftersom informationen redan är tydlig och tillgänglig.

Visuellt stöd med Widgit
Vi använder Widgit-symboler när vi skapar våra veckoscheman. Det visuella stödet gör att:
Bilderna blir ett gemensamt språk i klassrummet och bidrar till ökad tydlighet.

Tillgängligt i klassrummet
Veckoschemat sitter alltid synligt i klassrummet. Det gör att eleverna kan:
Vi startar alltid veckan med att gå igenom veckoschemat tillsammans, steg för steg. Det ger möjlighet att stanna upp, förklara, svara på frågor och skapa gemensam förståelse för veckan som kommer.
Förberedelse även utanför skolan
Veckoschemat delas med vårdnadshavare i god tid, redan veckan innan.
För vissa elever är detta en avgörande del av förberedelsen. Det ger möjlighet att:
När skola och hem delar samma bild av veckan skapas en tryggare helhet runt eleven.
Veckoschemat som pedagogiskt verktyg
För oss är veckoschemat inte bara information, det är ett didaktiskt verktyg.
Det hjälper oss att:
När strukturen bär
Struktur handlar inte om kontroll, utan om att skapa undervisningsmiljöer där elever får möjlighet att fokusera på lärande istället för att lägga kraft på att tolka sin omgivning.
Som vi tidigare nämnt: “När vi gör skoldagen begriplig, blir lärandet möjligt”.


Taggar