Blogg

Vi växer tillsammans!

Välkommen! Vi är två engagerade pedagoger som delar samma övertygelse: att alla barn har rätt att lyckas i skolan. Genom våra olika erfarenheter, perspektiv och personligheter kompletterar vi varandra och tillsammans drivs vi av att skapa trygga, inkluderande och tillgängliga…
Välkommen! Vi är två engagerade pedagoger som delar samma övertygelse: att alla barn har rätt att lyckas i skolan. Genom våra olika erfarenheter, perspektiv och personligheter kompletterar vi varandra och tillsammans drivs vi av att skapa trygga, inkluderande och tillgängliga lärmiljöer där varje elev känner att de får plats, får stöd och får blomstra. I vårt arbete utgår vi från relationer, nyfikenhet och ett starkt fokus på att se möjligheter. Vi tror på kraften i små justeringar, vardagsnära arbetssätt och ett medvetet förhållningssätt som gör stor skillnad för eleverna. För oss handlar skolutveckling inte bara om metoder – utan om värme, gemenskap och ett genuint engagemang för varje individs utveckling. På vår blogg delar vi tankar, idéer och konkreta exempel från vår vardag. Vi vill inspirera, väcka samtal och visa hur tillgänglig undervisning och inkluderande lärmiljöer kan bli en naturlig del av skolans arbete. Välkommen att följa med oss på resan mot en skola där alla får känna: “Här hör jag hemma”. Vänliga hälsningar. Amanda och Josefin

Veckoschema

En grund för trygghet, överblick och förberedelse

I de kommande blogginläggen vill vi fördjupa oss i tre olika nivåer av struktur som vi använder i vår undervisning: veckoschema, dagsschema och lektionsschema.
Vi börjar med veckoschemat, en struktur som ger eleverna en helhetsbild av skolveckan och skapar förutsägbarhet redan innan den har börjat.

Avsnittsdelare | Hjärta

Varför ett veckoschema?

För många elever är det inte bara vad som ska göras som spelar roll, utan när, hur och i vilken ordning saker sker. Ett veckoschema hjälper eleverna att:

  • skapa överblick över veckan
  • förstå vad som väntar framöver
  • förbereda sig mentalt på olika moment
  • minska oro och osäkerhet

När elever vet vad som kommer, frigörs energi som istället kan användas till lärande.

Ett veckoschema som visar innehåll – inte bara ämnen

När vi arbetar med veckoscheman visar vi inte enbart att det står svenska, matematik eller NO. Istället konkretiserar vi vad vi ska arbeta med inom respektive ämne, till exempel:

  • skriva instruerande text
  • arbeta vidare med division
  • genomföra ett klassråd
  • lära oss om Islams historia
  • arbeta med Newtons rörelselagar

Genom att kombinera konkret innehåll med visuellt stöd får eleverna flera ingångar till informationen. Det gör schemat mer begripligt och avlastar arbetsminnet. Eleverna behöver inte själva tolka vad ett ämne innebär den dagen, eftersom informationen redan är tydlig och tillgänglig.

Visuellt stöd med Widgit

Vi använder Widgit-symboler när vi skapar våra veckoscheman. Det visuella stödet gör att:

  • fler elever kan ta till sig informationen
  • schemat blir lätt att avläsa även för elever med svagare läsning eller annat modersmål
  • samma struktur kan användas i samtal, förberedelser och uppföljning

Bilderna blir ett gemensamt språk i klassrummet och bidrar till ökad tydlighet.

Tillgängligt i klassrummet

Veckoschemat sitter alltid synligt i klassrummet. Det gör att eleverna kan:

  • gå tillbaka och titta när de behöver
  • få bekräftelse på vad som ska hända
  • ställa frågor utifrån något konkret

Vi startar alltid veckan med att gå igenom veckoschemat tillsammans, steg för steg. Det ger möjlighet att stanna upp, förklara, svara på frågor och skapa gemensam förståelse för veckan som kommer.

Förberedelse även utanför skolan

Veckoschemat delas med vårdnadshavare i god tid, redan veckan innan.
För vissa elever är detta en avgörande del av förberedelsen. Det ger möjlighet att:

  • prata igenom veckan hemma
  • förbereda eleven på förändringar eller schemabrytande moment
  • minska stress inför skoldagen

När skola och hem delar samma bild av veckan skapas en tryggare helhet runt eleven.

Veckoschemat som pedagogiskt verktyg

För oss är veckoschemat inte bara information, det är ett didaktiskt verktyg.
Det hjälper oss att:

  • tydliggöra förväntningar
  • skapa förutsägbarhet
  • stötta elevernas planering och självständighet
  • frigöra energi till lärande

När strukturen bär

Struktur handlar inte om kontroll, utan om att skapa undervisningsmiljöer där elever får möjlighet att fokusera på lärande istället för att lägga kraft på att tolka sin omgivning.
Som vi tidigare nämnt: “När vi gör skoldagen begriplig, blir lärandet möjligt”.

Taggar

Lämna ett svar

Skapa konto

Senaste blogginläggen

Arkiv

Här kan du bläddra bland äldre blogginlägg