Artiklar

Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.

Sjörövarbesök, högläsning och resväskor i Den kreativa språkresan

Bibliotek och förskolor arbetar i Den kreativa språkresan tillsammans för att ge barn läs- och berättarupplevelser och därigenom stimulera barns fantasi och litteracitetsutveckling. Här får du se en del av allt det kreativa arbete som pågår i Värmland. Artikeln är ganska omfattande (för det händer så mycket!), så om du vill kan du gå direkt till de olika exemplen via innehållsförteckningen nedan.

Gå direkt till de olika exemplen på arbete här:

  1. Kils bibliotek
  2. Förskolan Sund i Säffle
  3. Sunne bibliotek och familjecentralens öppna förskola
  4. Förskolan Hagåsen, Koppom
  5. Förskolan Illern i Säffle
  6. Förskolan Änglagård i Storfors
  7. Förskolan Gullvivan i Eda

Arbetet med Den kreativa språkresan samordnas av kulturavdelningen på Region Värmland och inspirationen kommer från Lilla bokbryggan som är ett väl inarbetat arbetssätt i Karlstads kommun sedan 1986.

Årets bilderbok ”Kolla väskan!” valdes ut tillsammans av bibliotekarier, barn och förskollärare. De beskriver boken så här: ”Det är något speciellt med små barn och väskor. Att öppna och stänga, plocka i och ur saker, kan lätt sysselsätta ett litet barn. I ”Kolla väskan!” spinner Elisabet Ericson och Ebba Forslind vidare på det temat med en interaktiv bilderbok. Här får barnet vara med och gissa vad som finns i bokens alla väskor.”

Årets bok i Den kreativa språkresan – Kolla väskan! av Elisabet Ericson och Ebba Forslind.

Väskor av alla de slag i Kil

Alla deltagande bibliotek och förskolor har jobbat med samma bok, men utifrån sina egna idéer och tillvägagångssätt. På Kils bibliotek gjorde de en lekhörna på temat Kolla väskan, berättar bibliotekarie Lena Åkerman.

– Det har varit uppskattat och många barn har lekt här. Det har funnits ett gäng olika väskor att titta i och en väska i kartong som barnen kan krypa ner och sitta i. Vi har haft djurväska, picknickväska, instrumentväska, piratväska, väska med blommor och väska med telefon för att nämna några exempel. Även nallen från Kolla väskan har funnits representerad och den har haft en egen liten väska, en ryggsäck, säger Lena Åkerman.

Ett barn på biblioteket spelar på en xylofon i en öppnad resväska. I bakgrunden en mängd väskor.
Walter utforskar instrumentväskan på Kils bibliotek.
Ett barn som sitter i en stor grön väska på biblioteket.
Om man är liten kan väskor vara stora.

Långsamt lekfullt arbete i Säffle

På förskolan Sund och avdelningen Upptäckarna i Säffle har de jobbat på många olika sätt med boken Kolla väskan! Pedagogerna Anna, Anki och Therese berättar så här:

Under höstterminen 22 och vårterminen 23 så arbetar vi på avdelning Upptäckarna (barn i åldern 2-3 år) med Kolla väskan! som projektarbete. Vårt prioriterade mål är att ”förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa.” Och vi hoppas att Den kreativa språkresan ska hjälpa oss på vägen att nå vårt mål. 

Vi har valt att jobba långsamt med boken och tar uppslag för uppslag, hittills har vi kollat på första och andra väskan. Genom att koppla olika ämnen och läroplansmål till de olika föremålen så vävs olika kreativa uttryck in. I den röda väskan har vi arbetat med armbandet som representerar alla barns rättigheter – en pärla är en rättighet, blomman presenterade vi i form av ett experiment från NTA och med mobiltelefonen fick barnen ta kort på det de tyckte var fint i skogen och tillsammans skapade vi ett kollage.

I den gula väskan har vi valt att arbeta med ordgrupper (på barnens nivå) för att sätta ord på saker, egenskaper och göranden – vi uppmuntrar barnen till berättande och att utveckla sitt språk. Utöver det gör vi olika aktiviteter kopplade till boken och dess innehåll. Vi arbetar på ett lekfullt sätt genom bland annat gestaltning och berättande med rekvisita för att stimulera barnens fantasi och språkutveckling samtidigt som vi läser för barnen, allt för att skapa en positiv upplevelse av böcker och läsning. 

Vi samarbetar med hemmen på så vis att vi uppmuntrar till läsning genom att låna hem ”Kolla väskan!” och läsa tillsammans med barnen och om de vill så får de även skriva ner tankar om stunden i vår loggbok. Vi talar gott om läsning för och med barnen och är i uppstarten av ett hallbibliotek samt att vi delar ut bokgåva till alla nyinskolningar.

Här får du se bilder från vårt arbete:

Spännande och mysigt i Sunne

I Sunne arbetar familjecentralens öppna förskola och biblioteket tillsammans med Den kreativa språkresan och Kolla väskan. Bibliotekarie Maria Wiberg Bergström berättar att det i en liten lekhörna finns en koja under bordet. Där kan en läsa och i lånedisken i en annan väska ligger en ficklampa som en kan låna och lysa med i kojan. Det blir spännande och mysigt att läsa!

Utgår från bilder på Hagåsen i Koppom

Linda Lind på förskolan Hagåsen i Koppom berättar att de startade arbetet med att skriva ut bilder som sattes upp på olika ställen på avdelningarna och som barnen snabbt blev intresserade av.

– Vi startade vårt tema med att skriva ut bilder med det som finns i väskorna i boken, till exempel mobil, armband, blomma. Barnen var snabbt där för att titta på dem, när de såg dem på väggarna, säger Linda Lind.

– Efter ett tag började vi läsa boken för barnen och sakta men säkert samlade vi på oss väskor med sakerna i. Väldigt snabbt började barnen peka på bilderna vi satt upp när de såg dem i böckerna. De förknippade bilderna med boken. Vi har även skrivit ut bilder på väskorna i boken och satt upp, vi kommer även sätta upp såna bilder utomhus. Just nu så läser vi boken om och om igen i vår samling och barnen får vara med och titta på alla saker i väskorna. Vi har också satt upp en väska på väggen i hallen där vi visar föräldrarna vad vi jobbar med.

– Vi har använt oss av dokumentkamera då vi läst boken och det fångade barnen på ett annat sätt och blev omväxlande. Vi har också tagit många foton som vi sätter upp på väggen så barnen kan gå och titta tillbaka på samlingen.

Högläsning och robotar på Illern i Säffle

Så här berättar Eva Steen-Johansson om hur de har vi jobbat med Kolla väskan på förskolan Illern på avdelningarna Sländan och Nyckelpigan i Säffle:

Vi har läst boken många gånger även lyssnat via Polyglutt, vi har tittat och pratat utifrån bilderna och barnen har fått berätta det de ser på bilderna. Det blir många tillfällen till trevliga pratstunder runt boken med barnen.

Det är en rolig och trevlig bok som gett många bra undervisningstillfällen, på många olika sätt. Vi har jobbat med åldersgruppen 3-4 år och vi har samarbetet två avdelningar tillsammans med en barngrupp på ca 10 barn. Det har varit lätt att komma på nya och roliga undervisningstillfällen utifrån bok och rekvisita och föreläsningarna har varit inspirerande och givande.

I arbetet har vi valt att utgå från väskorna och dess olika innehåll. Väskorna har vi tagit med hemifrån och hittat på secondhand. De är i olika storlekar och olika utförande. Vi har ca 10 väskor som vi använder oss av. Väskorna har vi packat med rimord, saker, bilder mm. Barnen har själva fått hämta saker och lagt i väskorna för att sedan beskriva för varandra.

De har även beskrivit väskorna för varandra, väskornas färger, storlek, form och mönster. Vi har tagit kort med hjälp av plattan och sedan har barnen ritat av väskan. Mönstret på väskan var mer intressant för barnen än formen upptäckte vi och det fortsatte med att barnen började rita mönster istället.

Vi har också använt oss av bluebot i projektet med väskan. Barnen fick programmera bluebotarna att åka till valfri väska (vi hade bilder på golvet med en ficka bakpå bilden) och i fickan låg ett rimpar.

Vårt projekt med väskan ger barnen mycket språkundervisning i olika former känner vi. Ett roligt och stimulerande väsk-projekt!!

Sjörövare på besök i Storfors

På förskolan Änglagård i Storfors Kommun har de jobbat med boken ”Kolla väskan!” på flera olika sätt. De har läst boken många gånger och satt upp den på väggen på förskolan så barnen har tillgång till den varje dag. De har också visat boken på stor bild på filmduk via projektor.

– Vi har uppmärksammat varje sida i boken på olika sätt, berättar Mervi Fält på Änglagård. En dag kom en sjörövare på besök med vår utvalda väska som då innehöll ankare, en vikt och sjörövarhatt. Vi sjöng också låten ”Sjörövarfabbe”.

Föremålen som har varit i väskan har placerats i en ”tittkub” i hallen så att barnen har kunnat berätta och samtala om det tillsammans med sina vårdnadshavare. Sakerna har även fått teckenkort i kuben.

– Vi har upplevt detta positivt då vi har sett att barn och vårdnadshavare haft givande samtal. På detta sätt har vi fått vårdnadshavare engagerade, säger Mervi Fält. Barnen också har ritat egna väskor som de har fått fylla med valfria bilder som de har klippt ut från olika tidningar.

– Våra erfarenheter kring arbetet med boken är bara positiva, vi tycker att det har varit roligt och utvecklande. Och vi har nya idéer och tankar om hur vi fortsätter jobba vidare med boken framöver.

Lilla Björn från boken följer med barnen hem

Så här berättar Cecilia Frykblom på avdelningen Knatte på förskolan Gullvivan i Eda om hur de har jobbat med boken Kolla väskan:

Vi började arbetet Kolla Väskan med att ”Kaninen” kom in till oss och presenterade boken och läste högt ur den. ”Kaninen” presenterande även ”Lilla Björn” som tillsamman med boken ska få följa med barnen hem under några dagar.

Vi har jobbat med boken via Polyglutt och högläsning. Vi har tillsammans med boken skickat med ”Lilla Björn” och en loggbok där vårdnadshavare kan skriva lite kommentarer om upplevelsen hemma med boken och ”Lilla Björn”. Vårdnadshavare har även skickat bilder till oss från ”Lilla Björns” äventyr i hemmen. Bilderna har vi satt upp inne hos oss så barnen kan reflektera över dem.

Vi har satt ihop en stor väska som vi samlat ihop olika typer av väskor i. Väskorna har olika innehåll och vid planerade aktiviteter så väljer vi en väska som vi jobbar med i samlingen. Till exempel Babblarna och frukter. Barnen kan även komma till oss att önska att få leka med väskorna.

Vi upplever att barnen tycker att det är väldigt spännande att få låna med väskan med Kolla Väskan och ”Lilla Björn” hem. Även våra gestaltningar där Kaninen kommer och presenterar de olika väskorna uppskattas av barnen. De är entusiastiska, vill vara med och plocka saker ur väskorna och det blir intressanta diskussioner runt det som väskorna innehåller. Vi upplever att  de olika väskorna på ett enkelt sätt gör undervisningen mer spännande och kreativ.

Vill du läsa mer om Den kreativa språkresan kan du gå till Region Värmlands sida om projektet.

Och vill du läsa mer om språkutveckling finns förstås en massa material här på Pedagog Värmland: Språkutveckling

Lämna ett svar

Skapa konto