”Min drivkraft är att förbättra. Dessutom har jag ett nördigt intresse av att försöka förstå saker, men också av att förstå hur andra förstår saker.” Det säger Emelie Johansson, doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Det var ambitionen att påverka och förbättra utbildning för barn och elever som fick henne att börja studera på Lärarutbildningen vid Karlstads universitet 2008.
– Jag tog min examen 2011. Som utbildad lärare, med behörighet från förskola till årskurs 6, fick jag en anställning på en förskola. Där tog min motivation till att driva förbättringsarbete fart. Från att driva förbättringsprocesser, med fokus på lärmiljöer och språkutvecklande arbete, kom jag senare att arbeta med utvecklingsuppdrag tillsammans med rektor och specialpedagog. Arbetet innefattade att leda lärares kompetensutveckling samt att handleda nyexaminerade lärare.
Det var återigen förbättringsarbete som var drivkraften när hon 2017 återvände till Karlstads universitet för att arbeta som adjunkt på förskollärarprogrammet och utbildningsledare på Rektorsutbildningen.
– Att arbeta med utbildning och undervisning innefattar att arbeta utifrån vetenskaplig grund, varpå forskarutbildning kändes som ett naturligt steg för mig. Efter en gedigen ansökningsprocess blev jag antagen som doktorand vid Karlstads universitet hösten 2020.
Forskning kan bedrivas på många olika sätt. Mot bakgrund av att Emelie Johansson arbetat tillsammans med förskollärare och rektorer i olika utvecklingsuppdrag blev det angeläget för henne att genomföra praktiknära forskning i samverkan med deltagarna.
– Jag fördjupade mig i aktionsforskning som syftar till att utjämna hierarkier mellan praktiker och forskare för att utveckla samverkan mellan forskning och praktikutveckling. I aktionsforskning systematiseras samverkan mellan forskare och praktiker, där aktioner i praktiken är underlag för reflekterande samtal. När kunskap om praktiken och kunskap om forskningsmetoder och att systematiskt studera praktiken möts, skapas goda förutsättningar för förändring och kunskapsutveckling.
Aktionsforskning tillsammans med rektorer
Just nu genomför hon aktionsforskning tillsammans med rektorer i förskolan.
– Utgångspunkten för aktionsforskningen uttrycktes av rektorerna själva. De frågade sig hur man som rektor leder förändringsarbete med fokus på digitalisering av förskolans utbildning. Utifrån det initierade jag aktionsforskning där vi tillsammans undersöker den frågan. Under processen ämnar jag att synliggöra hur rektorernas ledningspraktik förändras, och hur olika faktorer villkorar rektorernas ledningspraktik.
– Aktionsforskning syftar alltid till förändring för deltagarna och förhoppningen är att rektorerna utvecklar ett förhållningssätt att kritiskt granska sin egen praktik. Jag hoppas att forskningen blir ett kunskapsbidrag till ledarskapsfältet genom att fokusera på rektors ledningspraktik som en del av de olika praktiker som gemensamt utgör en utbildningsorganisation, samt hur den villkorar och villkoras.
Samverkan kan göra skillnad
– Mitt arbete har sedan många år varit riktat mot lärare och rektorer och jag är fortfarande verksam på. För mig har det varit angeläget att vara nära praktiken även som forskare, då jag har stor tilltro till att samverkan mellan utbildningspraktik och forskning kan göra skillnad för utbildning.
\u201dMin drivkraft \u00e4r att f\u00f6rb\u00e4ttra. Dessutom har jag ett n\u00f6rdigt intresse av att f\u00f6rs\u00f6ka f\u00f6rst\u00e5 saker, men ocks\u00e5 av att f\u00f6rst\u00e5 hur andra f\u00f6rst\u00e5r saker.\u201d Det s\u00e4ger Emelie Johansson, doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.<\/strong><\/p>\n\n\n\n<\/figure>\n\n\n\n
Det var ambitionen att p\u00e5verka och f\u00f6rb\u00e4ttra utbildning f\u00f6r barn och elever som fick henne att b\u00f6rja studera p\u00e5 L\u00e4rarutbildningen vid Karlstads universitet 2008.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Jag tog min examen 2011. Som utbildad l\u00e4rare, med beh\u00f6righet fr\u00e5n f\u00f6rskola till \u00e5rskurs 6, fick jag en anst\u00e4llning p\u00e5 en f\u00f6rskola. D\u00e4r tog min motivation till att driva f\u00f6rb\u00e4ttringsarbete fart. Fr\u00e5n att driva f\u00f6rb\u00e4ttringsprocesser, med fokus p\u00e5 l\u00e4rmilj\u00f6er och spr\u00e5kutvecklande arbete, kom jag senare att arbeta med utvecklingsuppdrag tillsammans med rektor och specialpedagog. Arbetet innefattade att leda l\u00e4rares kompetensutveckling samt att handleda nyexaminerade l\u00e4rare.<\/p>\n\n\n\n
Det var \u00e5terigen f\u00f6rb\u00e4ttringsarbete som var drivkraften n\u00e4r hon 2017 \u00e5terv\u00e4nde till Karlstads universitet f\u00f6r att arbeta som adjunkt p\u00e5 f\u00f6rskoll\u00e4rarprogrammet och utbildningsledare p\u00e5 Rektorsutbildningen.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Att arbeta med utbildning och undervisning innefattar att arbeta utifr\u00e5n vetenskaplig grund, varp\u00e5 forskarutbildning k\u00e4ndes som ett naturligt steg f\u00f6r mig. Efter en gedigen ans\u00f6kningsprocess blev jag antagen som doktorand vid Karlstads universitet h\u00f6sten 2020.<\/p>\n\n\n\n
Forskning kan bedrivas p\u00e5 m\u00e5nga olika s\u00e4tt. Mot bakgrund av att Emelie Johansson arbetat tillsammans med f\u00f6rskoll\u00e4rare och rektorer i olika utvecklingsuppdrag blev det angel\u00e4get f\u00f6r henne att genomf\u00f6ra praktikn\u00e4ra forskning i samverkan med deltagarna.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Jag f\u00f6rdjupade mig i aktionsforskning som syftar till att utj\u00e4mna hierarkier mellan praktiker och forskare f\u00f6r att utveckla samverkan mellan forskning och praktikutveckling. I aktionsforskning systematiseras samverkan mellan forskare och praktiker, d\u00e4r aktioner i praktiken \u00e4r underlag f\u00f6r reflekterande samtal. N\u00e4r kunskap om praktiken och kunskap om forskningsmetoder och att systematiskt studera praktiken m\u00f6ts, skapas goda f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r f\u00f6r\u00e4ndring och kunskapsutveckling.<\/p>\n\n\n\n
Aktionsforskning tillsammans med rektorer<\/h2>\n\n\n\n
Just nu genomf\u00f6r hon aktionsforskning tillsammans med rektorer i f\u00f6rskolan.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Utg\u00e5ngspunkten f\u00f6r aktionsforskningen uttrycktes av rektorerna sj\u00e4lva. De fr\u00e5gade sig hur man som rektor leder f\u00f6r\u00e4ndringsarbete med fokus p\u00e5 digitalisering av f\u00f6rskolans utbildning. Utifr\u00e5n det initierade jag aktionsforskning d\u00e4r vi tillsammans unders\u00f6ker den fr\u00e5gan. Under processen \u00e4mnar jag att synligg\u00f6ra hur rektorernas ledningspraktik f\u00f6r\u00e4ndras, och hur olika faktorer villkorar rektorernas ledningspraktik.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Aktionsforskning syftar alltid till f\u00f6r\u00e4ndring f\u00f6r deltagarna och f\u00f6rhoppningen \u00e4r att rektorerna utvecklar ett f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4tt att kritiskt granska sin egen praktik. Jag hoppas att forskningen blir ett kunskapsbidrag till ledarskapsf\u00e4ltet genom att fokusera p\u00e5 rektors ledningspraktik som en del av de olika praktiker som gemensamt utg\u00f6r en utbildningsorganisation, samt hur den villkorar och villkoras.<\/p>\n\n\n\n
Samverkan kan g\u00f6ra skillnad<\/h2>\n\n\n\n
\u2013 Mitt arbete har sedan m\u00e5nga \u00e5r varit riktat mot l\u00e4rare och rektorer och jag \u00e4r fortfarande verksam p\u00e5. F\u00f6r mig har det varit angel\u00e4get att vara n\u00e4ra praktiken \u00e4ven som forskare, d\u00e5 jag har stor tilltro till att samverkan mellan utbildningspraktik och forskning kan g\u00f6ra skillnad f\u00f6r utbildning.<\/p>\n\n\n\n
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "