”Min forskning ska kunna användas rakt in i undervisningen. Jag vill bidra med kunskap. Har vi duktiga lärare på fältet så kan de göra skillnad – för alla elever. Idag har 26 procent av grundskoleeleverna ett annat modersmål än svenska.” Det säger Anna Lindholm, lektor i svenska som andraspråk vid Karlstads universitet.
Foto: Andreas Lind
Anna Lindholm är utbildad grundskollärare i årskurs 4-9 i ämnena svenska som andraspråk, engelska och tyska. Hon tog examen 1997.
– Svenska som andraspråk, Sva, blev ett eget ämne 1995. Jag fick höra talas om ämnet under utbildningen och fastnade direkt. Det är ett otroligt fascinerande ämne. Förutom att jag är intresserad av språk så finns det något mer, exempelvis villkor för lärande på ett andraspråk och kulturmöten.
Efter tio år som lärare i högstadiet började Anna Lindholm 2008 undervisa inom ämnet svenska som andraspråk på Karlstads universitet.
– Till att börja med var det enstaka timmar, men det blev snabbt allt mer. Vi var några adjunkter på ämnet och jag förstod att om man ville vara med och ha inflytande i olika sammanhang på universitetet så behövde man vara forskarutbildad. Jag började med en magisterutbildning och gick sedan vidare med doktorandstudier på Göteborgs universitet. Mina forskningsintressen rör frågor om läsning, läsundervisning och läsutveckling utifrån ett flerspråkighetsperspektiv.
Prisad avhandling
Anna Lindholm disputerade 2019 vid Göteborgs universitet i svenska som andraspråk med avhandlingen Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska. Om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet. En avhandling som senare blev utsedd till Skolportens favorit av en lärarpanel.
– Det blev en bekräftelse på att fler läst och tyckt att det var intressant och relevant för skolan. Avhandlingen handlar om betydelsen av lässtrategier för utveckling av läsförståelse på svenska för flerspråkiga elever ur olika perspektiv. Jag följde lärare och undersökte lässtrategier ur ett undervisningsperspektiv samt följde elever och utforskade deras läsutveckling. Vad jag kom fram till var bland annat att det är särskilt betydelsefullt för flerspråkiga elever att de blir medvetna om sin egen läsförståelse och hur de själva kan använda olika strategier för att hantera eventuella problem vid läsningen av texter.
För närvarande medverkar Anna Lindholm i två olika forskningsprojekt.
– Det ena, Undervisningskvalitet i språkligt heterogena klasser, är ett projekt som är kopplat till det nordiska centret Quality in Nordic Teaching (QUINT) där forskning om undervisningskvalitet i nordiska klassrum bedrivs. Jag medverkar i en grupp som utforskar aspekter av undervisningskvalitet i relation till flerspråkighet och flerspråkiga elever. Det andra forskningsprojektet*, Sva-ämnets vara eller inte vara, handlar om hur lärare och skolledare reflekterar kring svenska som andraspråksämnets organisering och innehåll. Med anledning av reviderade kursplaner, Lgr22, där skillnaderna mellan svenskämnena blir påtagliga, har frågor kring undervisning, lärarkompetens och organisering aktualiserats, vilket vi utforskar både ur ett skolledar- och lärarperspektiv.
”Att forska är en möjlighet i livet”
Att återgå till läraryrket just nu finns inte i planen, men visst kan en saknad komma.
– Ja, jag kan sakna arbetet som högstadielärare. Jag gillade att följa eleverna från årskurs 7-9. Det händer så mycket, de utvecklas enormt. Men som forskare har jag kvar en fot i undervisningen genom all samverkan med skolverksamheten. Att forska är en möjlighet i livet. Jag får ägna mig helhjärtat åt något jag brinner för, det är så lärorikt och utvecklande. Jag har inte ångrat mig en sekund.
\u201dMin forskning ska kunna anv\u00e4ndas rakt in i undervisningen. Jag vill bidra med kunskap. Har vi duktiga l\u00e4rare p\u00e5 f\u00e4ltet s\u00e5 kan de g\u00f6ra skillnad \u2013 f\u00f6r alla elever. Idag har 26 procent av grundskoleeleverna ett annat modersm\u00e5l \u00e4n svenska.\u201d Det s\u00e4ger Anna Lindholm, lektor i svenska som andraspr\u00e5k vid Karlstads universitet.<\/strong><\/p>\n\n\n\nFoto: Andreas Lind<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n
Anna Lindholm \u00e4r utbildad grundskoll\u00e4rare i \u00e5rskurs 4-9 i \u00e4mnena svenska som andraspr\u00e5k, engelska och tyska. Hon tog examen 1997.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Svenska som andraspr\u00e5k, Sva, blev ett eget \u00e4mne 1995. Jag fick h\u00f6ra talas om \u00e4mnet under utbildningen och fastnade direkt. Det \u00e4r ett otroligt fascinerande \u00e4mne. F\u00f6rutom att jag \u00e4r intresserad av spr\u00e5k s\u00e5 finns det n\u00e5got mer, exempelvis villkor f\u00f6r l\u00e4rande p\u00e5 ett andraspr\u00e5k och kulturm\u00f6ten.<\/p>\n\n\n\n
Efter tio \u00e5r som l\u00e4rare i h\u00f6gstadiet b\u00f6rjade Anna Lindholm 2008 undervisa inom \u00e4mnet svenska som andraspr\u00e5k p\u00e5 Karlstads universitet.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Till att b\u00f6rja med var det enstaka timmar, men det blev snabbt allt mer. Vi var n\u00e5gra adjunkter p\u00e5 \u00e4mnet och jag f\u00f6rstod att om man ville vara med och ha inflytande i olika sammanhang p\u00e5 universitetet s\u00e5 beh\u00f6vde man vara forskarutbildad. Jag b\u00f6rjade med en magisterutbildning och gick sedan vidare med doktorandstudier p\u00e5 G\u00f6teborgs universitet. Mina forskningsintressen r\u00f6r fr\u00e5gor om l\u00e4sning, l\u00e4sundervisning och l\u00e4sutveckling utifr\u00e5n ett flerspr\u00e5kighetsperspektiv.<\/p>\n\n\n\n
Prisad avhandling<\/h2>\n\n\n\n
Anna Lindholm disputerade 2019 vid G\u00f6teborgs universitet i svenska som andraspr\u00e5k med avhandlingen Flerspr\u00e5kiga elevers l\u00e4sf\u00f6rst\u00e5else p\u00e5 svenska. Om l\u00e4sstrategier och l\u00e4sutveckling p\u00e5 mellanstadiet<\/em>. En avhandling som senare blev utsedd till Skolportens favorit av en l\u00e4rarpanel.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Det blev en bekr\u00e4ftelse p\u00e5 att fler l\u00e4st och tyckt att det var intressant och relevant f\u00f6r skolan. Avhandlingen handlar om betydelsen av l\u00e4sstrategier f\u00f6r utveckling av l\u00e4sf\u00f6rst\u00e5else p\u00e5 svenska f\u00f6r flerspr\u00e5kiga elever ur olika perspektiv. Jag f\u00f6ljde l\u00e4rare och unders\u00f6kte l\u00e4sstrategier ur ett undervisningsperspektiv samt f\u00f6ljde elever och utforskade deras l\u00e4sutveckling. Vad jag kom fram till var bland annat att det \u00e4r s\u00e4rskilt betydelsefullt f\u00f6r flerspr\u00e5kiga elever att de blir medvetna om sin egen l\u00e4sf\u00f6rst\u00e5else och hur de sj\u00e4lva kan anv\u00e4nda olika strategier f\u00f6r att hantera eventuella problem vid l\u00e4sningen av texter.<\/p>\n\n\n\n
F\u00f6r n\u00e4rvarande medverkar Anna Lindholm i tv\u00e5 olika forskningsprojekt.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Det ena, Undervisningskvalitet i spr\u00e5kligt heterogena klasser<\/em>, \u00e4r ett projekt som \u00e4r kopplat till det nordiska centret Quality in Nordic Teaching (QUINT) d\u00e4r forskning om undervisningskvalitet i nordiska klassrum bedrivs. Jag medverkar i en grupp som utforskar aspekter av undervisningskvalitet i relation till flerspr\u00e5kighet och flerspr\u00e5kiga elever. Det andra forskningsprojektet*, Sva-\u00e4mnets vara eller inte vara<\/em>, handlar om hur l\u00e4rare och skolledare reflekterar kring svenska som andraspr\u00e5ks\u00e4mnets organisering och inneh\u00e5ll. Med anledning av reviderade kursplaner, Lgr22, d\u00e4r skillnaderna mellan svensk\u00e4mnena blir p\u00e5tagliga, har fr\u00e5gor kring undervisning, l\u00e4rarkompetens och organisering aktualiserats, vilket vi utforskar b\u00e5de ur ett skolledar- och l\u00e4rarperspektiv.<\/p>\n\n\n\n
\u201dAtt forska \u00e4r en m\u00f6jlighet i livet\u201d<\/h2>\n\n\n\n
Att \u00e5terg\u00e5 till l\u00e4raryrket just nu finns inte i planen, men visst kan en saknad komma.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Ja, jag kan sakna arbetet som h\u00f6gstadiel\u00e4rare. Jag gillade att f\u00f6lja eleverna fr\u00e5n \u00e5rskurs 7-9. Det h\u00e4nder s\u00e5 mycket, de utvecklas enormt. Men som forskare har jag kvar en fot i undervisningen genom all samverkan med skolverksamheten. Att forska \u00e4r en m\u00f6jlighet i livet. Jag f\u00e5r \u00e4gna mig helhj\u00e4rtat \u00e5t n\u00e5got jag brinner f\u00f6r, det \u00e4r s\u00e5 l\u00e4rorikt och utvecklande. Jag har inte \u00e5ngrat mig en sekund.<\/p>\n\n\n\n
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "