”När man börjar forska inom utbildningsvetenskap finns ofta en ambition om att en gång för alla ta reda på hur något ligger till och förändra skolpraktiken utifrån detta. Sedan kommer gradvis insikten om att det snarare handlar om att lägga en liten pusselbit till ett växande pussel.” Det säger Jesper Haglund, docent i fysik vid Karlstads universitet.
Fotograf: Åsa Bongnell Höjer
Efter att ha studerat industriell ekonomi och arbetat inom näringslivet utbildade sig Jesper Haglund till gymnasielärare. Efter tre år som matematik- och fysiklärare tog nyfikenheten överhand och 2008 började han forskarutbildning i naturvetenskapsdidaktik vid Linköpings universitet.
– Utöver det egentliga läraruppdraget, att undervisa och hjälpa elever att lära sig, ställde jag mig en massa frågor. Jag funderade exempelvis på hur man kan veta vad eleven egentligen har lärt sig och förutsättningarna för ett ämnesövergripande samarbete mellan lärare. Jag tänkte att på en forskarutbildning skulle jag få möjlighet att gå på djupet rörande sådana frågor.
Från student till docent
Jesper Haglund trivdes med forskarstudierna och på den vägen är det. 2012 kunde han titulera sig filosofie doktor i naturvetenskapernas didaktik och 2016 docent i fysik med inriktning mot fysikens didaktik. Hans forskning handlar om naturvetenskapsdidaktik.
– Den har ofta ett klassrumsnära fokus som utgår från design av undervisningssekvenser och analys av elevers interaktion med hjälp av videoobservation. Ämnesmässigt har jag framför allt studerat elevers förståelse för, och lärande av, värmerelaterade fenomen, och fokuserat på hur värmekameror kan användas i undervisningen. Med hjälp av en värmekamera kan elever få syn på fenomen som annars är osynliga, till exempel värmeledning genom metaller, och därigenom konkretisera involverade begrepp.
Ett exempel är en forskningscirkel vid Lillerudsgymnasiet.
– Tillsammans med åtta lärare på naturbruksprogrammet undersökte jag hur värmekameror kunde användas i undervisningen. Eleverna fick använda värmekameror med ett utforskande arbetssätt. Vi videoinspelade och analyserade deras interaktion och förståelse för de involverade fenomenen.
Han är även involverad i ett forskningsprojekt där de studerar hur personers vilja att agera på ett klimatvänligt sätt relaterar till deras kunskap om klimatförändringar och upplevelse av klimatrelaterad risk.
– Vi kommer även att utveckla undervisning om klimatrelaterade risker som utgår från elevers personliga erfarenheter, till exempel av skogsbränder de senaste somrarna.
Värdefull forskningssamverkan mellan akademi och huvudman
Jesper Haglund är också forskningskoordinator inom försöksverksamheten ULF (Utveckling, Lärande, Forskning) där modeller för forskningssamverkan mellan akademi och huvudmän utvecklas.
– Jag tror att den typ av praktikutvecklande forskning vi bedrev vid Lillerudsgymnasiet, där lärare tar aktiva roller i en forskningsstudies alla faser, från idé till gemensamt skrivande, har bättre förutsättningar att leda till en förändring i deras praktik än den traditionella modellen där skolor och lärare förväntas ta vid och implementera någonting först efter att en forskningsstudie har genomförts. Det kan sedan bli ringar på vattnet då lärarna sprider lärdomar från sitt deltagande till andra lärare och jag kan använda erfarenheterna som exempel i undervisningen på lärarutbildningen.
– Ett första steg för dig som är intresserad av att börja forska är att sätta dig in i den forskning som bedrivs vid Karlstads universitet, exempelvis inom ramen för våra ämnesdidaktiska och utbildningsvetenskapliga forskningscentra. Att delta vid fortbildningsdagar och professionssatsningar inom Regionalt Utvecklingscentrum (RUC) kan också vara ett sätt. Vi planerar även för ett breddat utbud av magister- och masterutbildningar som ger ytterligare möjlighet att få en förståelse för forskningen och kompletterande behörighet för forskarstudier.
Läs mer om några av Jesper Haglunds forskningsprojekt
\u201dN\u00e4r man b\u00f6rjar forska inom utbildningsvetenskap finns ofta en ambition om att en g\u00e5ng f\u00f6r alla ta reda p\u00e5 hur n\u00e5got ligger till och f\u00f6r\u00e4ndra skolpraktiken utifr\u00e5n detta. Sedan kommer gradvis insikten om att det snarare handlar om att l\u00e4gga en liten pusselbit till ett v\u00e4xande pussel.\u201d Det s\u00e4ger Jesper Haglund, docent i fysik vid Karlstads universitet.<\/p>\n\n\n\nFotograf: \u00c5sa Bongnell H\u00f6jer<\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n
Efter att ha studerat industriell ekonomi och arbetat inom n\u00e4ringslivet utbildade sig Jesper Haglund till gymnasiel\u00e4rare. Efter tre \u00e5r som matematik- och fysikl\u00e4rare tog nyfikenheten \u00f6verhand och 2008 b\u00f6rjade han forskarutbildning i naturvetenskapsdidaktik vid Link\u00f6pings universitet.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Ut\u00f6ver det egentliga l\u00e4raruppdraget, att undervisa och hj\u00e4lpa elever att l\u00e4ra sig, st\u00e4llde jag mig en massa fr\u00e5gor. Jag funderade exempelvis p\u00e5 hur man kan veta vad eleven egentligen har l\u00e4rt sig och f\u00f6ruts\u00e4ttningarna f\u00f6r ett \u00e4mnes\u00f6vergripande samarbete mellan l\u00e4rare. Jag t\u00e4nkte att p\u00e5 en forskarutbildning skulle jag f\u00e5 m\u00f6jlighet att g\u00e5 p\u00e5 djupet r\u00f6rande s\u00e5dana fr\u00e5gor.<\/p>\n\n\n\n
Fr\u00e5n student till docent<\/h2>\n\n\n\n
Jesper Haglund trivdes med forskarstudierna och p\u00e5 den v\u00e4gen \u00e4r det. 2012 kunde han titulera sig filosofie doktor i naturvetenskapernas didaktik och 2016 docent i fysik med inriktning mot fysikens didaktik. Hans forskning handlar om naturvetenskapsdidaktik.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Den har ofta ett klassrumsn\u00e4ra fokus som utg\u00e5r fr\u00e5n design av undervisningssekvenser och analys av elevers interaktion med hj\u00e4lp av videoobservation. \u00c4mnesm\u00e4ssigt har jag framf\u00f6r allt studerat elevers f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r, och l\u00e4rande av, v\u00e4rmerelaterade fenomen, och fokuserat p\u00e5 hur v\u00e4rmekameror kan anv\u00e4ndas i undervisningen. Med hj\u00e4lp av en v\u00e4rmekamera kan elever f\u00e5 syn p\u00e5 fenomen som annars \u00e4r osynliga, till exempel v\u00e4rmeledning genom metaller, och d\u00e4rigenom konkretisera involverade begrepp.<\/p>\n\n\n\n
Ett exempel \u00e4r en forskningscirkel vid Lillerudsgymnasiet.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Tillsammans med \u00e5tta l\u00e4rare p\u00e5 naturbruksprogrammet unders\u00f6kte jag hur v\u00e4rmekameror kunde anv\u00e4ndas i undervisningen. Eleverna fick anv\u00e4nda v\u00e4rmekameror med ett utforskande arbetss\u00e4tt. Vi videoinspelade och analyserade deras interaktion och f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r de involverade fenomenen.<\/p>\n\n\n\n
Han \u00e4r \u00e4ven involverad i ett forskningsprojekt d\u00e4r de studerar hur personers vilja att agera p\u00e5 ett klimatv\u00e4nligt s\u00e4tt relaterar till deras kunskap om klimatf\u00f6r\u00e4ndringar och upplevelse av klimatrelaterad risk.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Vi kommer \u00e4ven att utveckla undervisning om klimatrelaterade risker som utg\u00e5r fr\u00e5n elevers personliga erfarenheter, till exempel av skogsbr\u00e4nder de senaste somrarna.<\/p>\n\n\n\n
V\u00e4rdefull forskningssamverkan mellan akademi och huvudman<\/h2>\n\n\n\n
Jesper Haglund \u00e4r ocks\u00e5 forskningskoordinator inom f\u00f6rs\u00f6ksverksamheten ULF (Utveckling, L\u00e4rande, Forskning) d\u00e4r modeller f\u00f6r forskningssamverkan mellan akademi och huvudm\u00e4n utvecklas.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Jag tror att den typ av praktikutvecklande forskning vi bedrev vid Lillerudsgymnasiet, d\u00e4r l\u00e4rare tar aktiva roller i en forskningsstudies alla faser, fr\u00e5n id\u00e9 till gemensamt skrivande, har b\u00e4ttre f\u00f6ruts\u00e4ttningar att leda till en f\u00f6r\u00e4ndring i deras praktik \u00e4n den traditionella modellen d\u00e4r skolor och l\u00e4rare f\u00f6rv\u00e4ntas ta vid och implementera n\u00e5gonting f\u00f6rst efter att en forskningsstudie har genomf\u00f6rts. Det kan sedan bli ringar p\u00e5 vattnet d\u00e5 l\u00e4rarna sprider l\u00e4rdomar fr\u00e5n sitt deltagande till andra l\u00e4rare och jag kan anv\u00e4nda erfarenheterna som exempel i undervisningen p\u00e5 l\u00e4rarutbildningen.<\/p>\n\n\n\n
\u2013 Ett f\u00f6rsta steg f\u00f6r dig som \u00e4r intresserad av att b\u00f6rja forska \u00e4r att s\u00e4tta dig in i den forskning som bedrivs vid Karlstads universitet, exempelvis inom ramen f\u00f6r v\u00e5ra \u00e4mnesdidaktiska och utbildningsvetenskapliga forskningscentra. Att delta vid fortbildningsdagar och professionssatsningar inom Regionalt Utvecklingscentrum (RUC) kan ocks\u00e5 vara ett s\u00e4tt. Vi planerar \u00e4ven f\u00f6r ett breddat utbud av magister- och masterutbildningar som ger ytterligare m\u00f6jlighet att f\u00e5 en f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r forskningen och kompletterande beh\u00f6righet f\u00f6r forskarstudier.<\/p>\n\n\n\n
L\u00e4s mer om n\u00e5gra av Jesper Haglunds forskningsprojekt<\/h2>\n\n\n\n
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "