Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
Forskare inom SMEER, Science, Mathematics and Engineering Education Research, har genomfört ett projekt för praktikutvecklande forskning i samverkan med Lillerudsgymnasiet. Ett projekt som fallit väl ut och resulterat i flera vetenskapliga publiceringar.
– Under läsåret 2019-2020 drev jag och åtta lärare vid Lillerudsgymnasiet en forskningscirkel kring hur man kan använda värmekameror i undervisningen, säger Jesper Haglund, universitetslektor i fysik. Värmekameror användes för ett utforskande arbetssätt i relation till olika ämnen på naturbruksprogrammet. I det här fallet inom lantbruk och djurhållning.
Värmekameror användes i undervisningen för att göra det osynliga synligt, vilket möjliggjorde ett undersökande arbetssätt i yrkesrelaterade kurser och flera naturvetenskapliga ämnen som fysik och biologi. Forskarens roll var att bistå med litteratur och coacha vid lektionsdesign, forskningsetik och datainsamling genom inspelning. Slutligen också att koordinera en gemensam arbetsrapport. Lärarens roll var att bidra med sin erfarenhet av naturbruksprogrammet och undervisningen på skolan genom analys av undervisning ut ett utvärderingsperspektiv, möjligheter och hinder med värmekameror i undervisningen med mera. Eleverna använde bland annat värmekamerorna för att undersöka djurs fysiologi, skador och sjukdomar, till exempel hos hästar, kaniner och grisar.
Värmekamerabild på en Belgisk jätte, där öronen är varmare än bål och huvud.
– Vi lade i det här fallet upp arbetet som en forskningscirkel för praktikutvecklande forskning mellan forskare och gymnasielärare, säger Jesper Haglund. Ett givande arbetssätt och vi är nu i processen att presentera resultat från studien på seminarier och konferenser.
– Jag tyckte att värmekamerorna bidrog till att fler elever blev engagerade och nyfikna, säger Anna Westlund, lärare på Lillerudsgymnasiet. Efter vår forskningscirkel har vi sökt och fått pengar från Ljungbergsfondens Teknikerjakten vid Karlstads universitet, för att köpa in flera värmekameror som vi ska använda i vår undervisning på Lillerud.
– Klart positivt för undervisningen och lärandet, säger Sofia Folestam, lärare på Lillerudsgymnasiet. Jag upplevde också att mätningen med värmekameran inspirerade eleverna till forskning och systematisk datainsamling för att kunna dra slutsatser.
Resultatet av projektet är vetenskapliga publikationer i form av en arbetsrapport, en tidskriftsartikel och ett manus till ett bokkapitel, såväl som konferensbidrag och seminarier.
Här finner du rapporten Introduktion av värmekameror i undervisningen vid Lillerudsgymnasiet. I den kan du ta del av lektionsupplägg med värmekamera och ingående beskrivningar av arbetet.
Text: Carina Olsson, Karlstads universitet
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5932", "_fgd2wp_old_node_id": "2697", "teaser_image": "5932", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 5933, "ID": 5933, "post_author": "2003", "post_content": "Forskare inom SMEER, Science, Mathematics and Engineering Education Research, har genomf\u00f6rt ett projekt f\u00f6r praktikutvecklande forskning i samverkan med Lillerudsgymnasiet. Ett projekt som fallit v\u00e4l ut och resulterat i flera vetenskapliga publiceringar.<\/p>
- Under l\u00e4s\u00e5ret 2019-2020 drev jag och \u00e5tta l\u00e4rare vid Lillerudsgymnasiet en forskningscirkel kring hur man kan anv\u00e4nda v\u00e4rmekameror i undervisningen, s\u00e4ger Jesper Haglund, universitetslektor i fysik. V\u00e4rmekameror anv\u00e4ndes f\u00f6r ett utforskande arbetss\u00e4tt i relation till olika \u00e4mnen p\u00e5 naturbruksprogrammet. I det h\u00e4r fallet inom lantbruk och djurh\u00e5llning.<\/p>
V\u00e4rmekameror i undervisningen<\/h2>
V\u00e4rmekameror anv\u00e4ndes i undervisningen f\u00f6r att g\u00f6ra det osynliga synligt, vilket m\u00f6jliggjorde ett unders\u00f6kande arbetss\u00e4tt i yrkesrelaterade kurser och flera naturvetenskapliga \u00e4mnen som fysik och biologi. Forskarens roll var att bist\u00e5 med litteratur och coacha vid lektionsdesign, forskningsetik och datainsamling genom inspelning. Slutligen ocks\u00e5 att koordinera en gemensam arbetsrapport. L\u00e4rarens roll var att bidra med sin erfarenhet av naturbruksprogrammet och undervisningen p\u00e5 skolan genom analys av undervisning ut ett utv\u00e4rderingsperspektiv, m\u00f6jligheter och hinder med v\u00e4rmekameror i undervisningen med mera. Eleverna anv\u00e4nde bland annat v\u00e4rmekamerorna f\u00f6r att unders\u00f6ka djurs fysiologi, skador och sjukdomar, till exempel hos h\u00e4star, kaniner och grisar.<\/p>
V\u00e4rmekamerabild p\u00e5 en Belgisk j\u00e4tte, d\u00e4r \u00f6ronen \u00e4r varmare \u00e4n b\u00e5l och huvud.<\/em><\/p>- Vi lade i det h\u00e4r fallet upp arbetet som en forskningscirkel f\u00f6r praktikutvecklande forskning mellan forskare och gymnasiel\u00e4rare, s\u00e4ger Jesper Haglund. Ett givande arbetss\u00e4tt och vi \u00e4r nu i processen att presentera resultat fr\u00e5n studien p\u00e5 seminarier och konferenser.<\/p>
- Jag tyckte att v\u00e4rmekamerorna bidrog till att fler elever blev engagerade och nyfikna, s\u00e4ger Anna Westlund, l\u00e4rare p\u00e5 Lillerudsgymnasiet. Efter v\u00e5r forskningscirkel har vi s\u00f6kt och f\u00e5tt pengar fr\u00e5n Ljungbergsfondens Teknikerjakten vid Karlstads universitet, f\u00f6r att k\u00f6pa in flera v\u00e4rmekameror som vi ska anv\u00e4nda i v\u00e5r undervisning p\u00e5 Lillerud.<\/p>
- Klart positivt f\u00f6r undervisningen och l\u00e4randet, s\u00e4ger Sofia Folestam, l\u00e4rare p\u00e5 Lillerudsgymnasiet. Jag upplevde ocks\u00e5 att m\u00e4tningen med v\u00e4rmekameran inspirerade eleverna till forskning och systematisk datainsamling f\u00f6r att kunna dra slutsatser.<\/p>
Resultatet av projektet \u00e4r vetenskapliga publikationer i form av en arbetsrapport, en tidskriftsartikel och ett manus till ett bokkapitel, s\u00e5v\u00e4l som konferensbidrag och seminarier.<\/p>
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2044", "user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl", "user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/", "user_nicename": "jennelie-ortendahl", "user_email": "ortendahljennelie@gmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2015-08-19 13:27:19", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl" }, "ID": 2044, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 11713, 11344, 11706 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "