Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
Kan videoanalys av lektioner och återkoppling till lärare utveckla skolans textsamtal och stärka elevers läsförståelse och läsintresse? Det ska forskare vid Karlstads universitet tillsammans med forskarkollegor i Sverige och Norge ta reda på i ett nytt forskningsprojekt som fått finansiering av Skolforskningsinstitutet.
Bild: arkivfoto
Från tidigare forskning vet man att kvaliteten på lärarledda textsamtal är av stor betydelse för elevers läsmotivation och läsförståelse. Om elever får delta i utforskande samtal stödjer det deras tolkningsprocess och ger dem möjlighet att ta sig an mer komplexa texter. Sådana samtalsformer ställer dock höga krav på läraren och många lärare upplever att det är svårt att leda samtal helklass. En del lärare är osäkra på sin egen förmåga och många efterfrågar stöd i form av goda samtalsmodeller.
I studien Utforskande och fördjupande textsamtal vill forskarna arbeta tillsammans med svensklärare i högstadiet för att pröva om videoanalyser av lektioner och återkoppling till lärare på genomförda samtal kan bidra till att höja kvaliteten på samtalen och utveckla elevernas förståelse av skönlitterära texter.
Maritha Johansson är universitetslektor vid Linköpings universitet och en av forskarna i projektet:
– Vi vet att många unga läsare riskerar att tappa intresset för läsning, i synnerhet för skönlitteraturen. I ett par tidigare studier har vi sett att det kan vara väldigt värdefullt för elever att få möta texter som utmanar deras föreställningar både vad gäller innehåll och struktur. Då upplever eleverna också ett behov av att få diskutera och tolka texterna tillsammans.
Studien ska läggas upp som en intervention och innebär att lärarna under ett läsår får pröva en textsamtalsmodell. De analyserar sedan undervisningen tillsammans och får återkoppling både från forskarna och från varandra. Avsikten är att undersöka både hur kvaliteten på själva samtalen utvecklas och hur elevernas läsning och texttolkning påverkas.
Projektgruppen har redan en överenskommelse om samarbete med lärare från tre skolor i Karlstad, men söker kontakt med fler lärare som är intresserade av att delta. Studien genomförs under nästa läsår i årskurs åtta, så det är alltså i första hand svensklärare som kommer att ha en åttondeklass under nästa läsår som projektgruppen letar efter. Michael Tengberg är forskare vid Karlstads universitet och projektledare:
– Om man är svensklärare och intresserad av att utveckla sin undervisning tror vi att det passar perfekt att delta i det här projektet! Vi kommer att jobba långsiktigt och prövande. Att tala om skönlitteratur på ett konstruktivt och utforskande sätt i klassrummet är inte enkelt, men väldigt givande när man får till det. Vi har ju tidigare jobbat med projektet LISA-PLOT där lärare fick återkoppling på undervisningen. Många av lärarna upplevde det som väldigt utvecklande. Här kommer vi arbeta på ungefär samma sätt, men vi koncentrerar oss specifikt på samtal om skönlitteratur.
Projektet startar vid årsskiftet, men själva arbetet i klassrummen beräknas alltså komma igång först efter sommaren. I projektet medverkar: Michael Tengberg och Marie Wejrum från Karlstads universitet, Maritha Johansson från Linköpings universitet, Margrethe Sønneland från Universitetet i Stavanger, Gustaf B Skar från Norges Teknisk-Naturvitenskaplige Universitet samt Anders Biörklund från Karlstads kommun.
Är du intresserad?
Ta kontakt med Marie Wejrum, marie.wejrum@kau.se Mob: 0705-549684
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "9812", "_fgd2wp_old_node_id": "2827", "teaser_image": "9812", "_teaser_image": "field_61c3c19bf2fdd", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "_edit_lock": "1650459771:4134" }, "id": 9811, "ID": 9811, "post_author": "2003", "post_content": "Kan videoanalys av lektioner och \u00e5terkoppling till l\u00e4rare utveckla skolans textsamtal och st\u00e4rka elevers l\u00e4sf\u00f6rst\u00e5else och l\u00e4sintresse? Det ska forskare vid Karlstads universitet tillsammans med forskarkollegor i Sverige och Norge ta reda p\u00e5 i ett nytt forskningsprojekt som f\u00e5tt finansiering av Skolforskningsinstitutet.<\/p>
Bild: arkivfoto<\/em><\/p>Fr\u00e5n tidigare forskning vet man att kvaliteten p\u00e5 l\u00e4rarledda textsamtal \u00e4r av stor betydelse f\u00f6r elevers l\u00e4smotivation och l\u00e4sf\u00f6rst\u00e5else. Om elever f\u00e5r delta i utforskande samtal st\u00f6djer det deras tolkningsprocess och ger dem m\u00f6jlighet att ta sig an mer komplexa texter. S\u00e5dana samtalsformer st\u00e4ller dock h\u00f6ga krav p\u00e5 l\u00e4raren och m\u00e5nga l\u00e4rare upplever att det \u00e4r sv\u00e5rt att leda samtal helklass. En del l\u00e4rare \u00e4r os\u00e4kra p\u00e5 sin egen f\u00f6rm\u00e5ga och m\u00e5nga efterfr\u00e5gar st\u00f6d i form av goda samtalsmodeller.<\/p>
Pr\u00f6va om videoanalys kan bidra till att h\u00f6ja kvaliteten<\/h2>
I studien Utforskande och f\u00f6rdjupande textsamtal vill forskarna arbeta tillsammans med svenskl\u00e4rare i h\u00f6gstadiet f\u00f6r att pr\u00f6va om videoanalyser av lektioner och \u00e5terkoppling till l\u00e4rare p\u00e5 genomf\u00f6rda samtal kan bidra till att h\u00f6ja kvaliteten p\u00e5 samtalen och utveckla elevernas f\u00f6rst\u00e5else av sk\u00f6nlitter\u00e4ra texter. <\/p>
Maritha Johansson \u00e4r universitetslektor vid Link\u00f6pings universitet och en av forskarna i projektet:<\/p>
- Vi vet att m\u00e5nga unga l\u00e4sare riskerar att tappa intresset f\u00f6r l\u00e4sning, i synnerhet f\u00f6r sk\u00f6nlitteraturen. I ett par tidigare studier har vi sett att det kan vara v\u00e4ldigt v\u00e4rdefullt f\u00f6r elever att f\u00e5 m\u00f6ta texter som utmanar deras f\u00f6rest\u00e4llningar b\u00e5de vad g\u00e4ller inneh\u00e5ll och struktur. D\u00e5 upplever eleverna ocks\u00e5 ett behov av att f\u00e5 diskutera och tolka texterna tillsammans.<\/p>
Studien ska l\u00e4ggas upp som en intervention och inneb\u00e4r att l\u00e4rarna under ett l\u00e4s\u00e5r f\u00e5r pr\u00f6va en textsamtalsmodell. De analyserar sedan undervisningen tillsammans och f\u00e5r \u00e5terkoppling b\u00e5de fr\u00e5n forskarna och fr\u00e5n varandra. Avsikten \u00e4r att unders\u00f6ka b\u00e5de hur kvaliteten p\u00e5 sj\u00e4lva samtalen utvecklas och hur elevernas l\u00e4sning och texttolkning p\u00e5verkas.<\/p>
Svenskl\u00e4rare som vill delta s\u00f6kes<\/h2>
Projektgruppen har redan en \u00f6verenskommelse om samarbete med l\u00e4rare fr\u00e5n tre skolor i Karlstad, men s\u00f6ker kontakt med fler l\u00e4rare som \u00e4r intresserade av att delta. Studien genomf\u00f6rs under n\u00e4sta l\u00e4s\u00e5r i \u00e5rskurs \u00e5tta, s\u00e5 det \u00e4r allts\u00e5 i f\u00f6rsta hand svenskl\u00e4rare som kommer att ha en \u00e5ttondeklass under n\u00e4sta l\u00e4s\u00e5r som projektgruppen letar efter. Michael Tengberg \u00e4r forskare vid Karlstads universitet och projektledare:<\/p>
- Om man \u00e4r svenskl\u00e4rare och intresserad av att utveckla sin undervisning tror vi att det passar perfekt att delta i det h\u00e4r projektet! Vi kommer att jobba l\u00e5ngsiktigt och pr\u00f6vande. Att tala om sk\u00f6nlitteratur p\u00e5 ett konstruktivt och utforskande s\u00e4tt i klassrummet \u00e4r inte enkelt, men v\u00e4ldigt givande n\u00e4r man f\u00e5r till det. Vi har ju tidigare jobbat med projektet LISA-PLOT d\u00e4r l\u00e4rare fick \u00e5terkoppling p\u00e5 undervisningen. M\u00e5nga av l\u00e4rarna upplevde det som v\u00e4ldigt utvecklande. H\u00e4r kommer vi arbeta p\u00e5 ungef\u00e4r samma s\u00e4tt, men vi koncentrerar oss specifikt p\u00e5 samtal om sk\u00f6nlitteratur.<\/p>
Projektet startar vid \u00e5rsskiftet, men sj\u00e4lva arbetet i klassrummen ber\u00e4knas allts\u00e5 komma ig\u00e5ng f\u00f6rst efter sommaren. I projektet medverkar: Michael Tengberg och Marie Wejrum fr\u00e5n Karlstads universitet, Maritha Johansson fr\u00e5n Link\u00f6pings universitet, Margrethe S\u00f8nneland fr\u00e5n Universitetet i Stavanger, Gustaf B Skar fr\u00e5n Norges Teknisk-Naturvitenskaplige Universitet samt Anders Bi\u00f6rklund fr\u00e5n Karlstads kommun.<\/p>
\u00c4r du intresserad?<\/p>
Ta kontakt med Marie Wejrum, marie.wejrum@kau.se Mob: 0705-549684<\/p>", "post_date": "2021-12-22 09:34:46", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Forskare och l\u00e4rare samarbetar f\u00f6r att utveckla textsamtal", "post_type": "post", "slug": "forskare-och-larare-samarbetar-att-utveckla-textsamtal", "_thumbnail_id": "9812", "_fgd2wp_old_node_id": "2827", "teaser_image": "9812", "_teaser_image": "field_61c3c19bf2fdd", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "_edit_lock": "1650459771:4134", "post_date_gmt": "2021-12-22 09:34:46", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "forskare-och-larare-samarbetar-att-utveckla-textsamtal", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2021-12-22 09:34:46", "post_modified_gmt": "2021-12-22 09:34:46", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/202112\/forskare-och-larare-samarbetar-att-utveckla-textsamtal\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish", "type": { "slug": "post", "name": "post", "label": "Inl\u00e4gg", "labels": { "name": "Inl\u00e4gg", "singular_name": "Inl\u00e4gg", "add_new": "L\u00e4gg till nytt", "add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg", "edit_item": "Redigera inl\u00e4gg", "new_item": "Nytt inl\u00e4gg", "view_item": "Visa inl\u00e4gg", "view_items": "Visa inl\u00e4gg", "search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg", "not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.", "not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.", "parent_item_colon": null, "all_items": "Alla inl\u00e4gg", "archives": "Inl\u00e4ggsarkiv", "attributes": "Inl\u00e4ggsattribut", "insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll", "uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg", "featured_image": "Utvald bild", "set_featured_image": "Ange utvald bild", "remove_featured_image": "Ta bort utvald bild", "use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild", "filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista", "filter_by_date": "Filtrera efter datum", "items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista", "items_list": "Inl\u00e4ggslista", "item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.", "item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.", "item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.", "item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.", "item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.", "item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk", "item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.", "menu_name": "Inl\u00e4gg", "name_admin_bar": "Inl\u00e4gg" }, "description": "", "public": true, "hierarchical": false, "exclude_from_search": false, "publicly_queryable": true, "show_ui": true, "show_in_menu": true, "show_in_nav_menus": true, "show_in_admin_bar": true, "menu_position": 5, "menu_icon": "dashicons-admin-post", "capability_type": "post", "map_meta_cap": true, "register_meta_box_cb": null, "taxonomies": [], "has_archive": false, "query_var": false, "can_export": true, "delete_with_user": true, "template": [], "template_lock": false, "_builtin": true, "_edit_link": "post.php?post=%d", "cap": { "edit_post": "edit_post", "read_post": "read_post", "delete_post": "delete_post", "edit_posts": "edit_posts", "edit_others_posts": "edit_others_posts", "delete_posts": "delete_posts", "publish_posts": "publish_posts", "read_private_posts": "read_private_posts", "read": "read", "delete_private_posts": "delete_private_posts", "delete_published_posts": "delete_published_posts", "delete_others_posts": "delete_others_posts", "edit_private_posts": "edit_private_posts", "edit_published_posts": "edit_published_posts", "create_posts": "edit_posts", "set_posts_status": "set_posts_status" }, "rewrite": false, "show_in_rest": true, "rest_base": "posts", "rest_namespace": "wp\/v2", "rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller", "rest_controller": null }, "excerpt": false }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "