Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
”Intresset för ledarskapsfrågor och skolutveckling har funnits med mig länge. Det handlar nog om nyfikenhet om vad som får oss att leda som vi gör och hur ett ledarskap på olika sätt kan påverka både medarbetare och verksamheten. I mitt intresse ligger även hur rektorers sätt att leda kan ha en inverkan på barns och elevers utveckling och lärande.” Det säger Thomas Blom, doktorand i pedagogiskt arbete och utbildningsledare på rektorsutbildningen vid Karlstads universitet.
Thomas Blom
En byggkris i början av 1990-talet fick Thomas Blom att sadla om från gymnasieingenjör med inriktning byggnadsprojektering till lärare.
Jag läste grundskollärarutbildningen på Örebro universitet. Eftersom jag var intresserad av ledarskap läste jag även parallellt på Skolledarhögskolan i Örebro och hade stor nytta av det vi läste om ledarskap, organisation och juridik när jag började arbeta som lärare.
Intresset för ledarskap i skolan fortsatte. Thomas Blom studerade vidare på Skolledarhögskolan i Örebro, fick en skolledartjänst och jobbade som rektor i 12 år.
Under tiden gick jag rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Därefter läste jag pedagogik med inriktning mot skolledning på Stockholms universitet och skrev en magisteruppsats. Sedan 2011 arbetar jag på rektorsutbildningen på Karlstads universitet och är sedan några år tillbaka också doktorand i pedagogiskt arbete.
Thomas Bloms erfarenhet är att förväntningar utifrån påverkar hur förskole- och skolverksamhet leds.
Jag upplever att det inte alltid är de grundläggande värdena i skollagen och läroplanerna som ligger till grund för ledarskapet i skolorna. Det finns andra intressen och värden som påverkar och som bland annat resulterat i att det blivit ett för stort fokus på resultat och ekonomi i många verksamheter. Människor – barn och vuxna – som lär och utvecklas ingår i olika processer. För mig är det intressant att sätta fokus på vad som sker i dessa processer.
Det är rektorers ledarskap och vilka handlingar som bidrar till upplevelsen av tillit i relationen mellan rektor och lärare som ligger i fokus för doktorandstudierna.
Utgångspunkten är vardagliga situationer i skolan. Det gör att fokus blir på det mellanmänskliga och relationella mellan rektor och lärare. Tillit är centralt då det finns ett samband mellan rektorers ledarskap, lärmiljön och elevers lärande och utveckling. Mellan rektorer och lärare har tillit visat sig bidra till exempelvis bättre förutsättningar för lärares samarbeten samt utveckling av undervisning och relationerna med eleverna.
Thomas Blom hoppas att hans forskning ska bidra till samtal om ledarskap i skolan och att innehåll och utformning av både rektorsutbildning och lärarutbildning kan påverkas.
Jag tycker att det saknas gemensamma innehållsliga och praktiska inslag där deltagare i rektorsutbildningen och lärarutbildningen kan mötas och föra samtal om frågor som berör båda, exempelvis professionellt lärande, samverkan, ledarskap, medarbetarskap och relationella frågor. Min avhandling kommer förhoppningsvis att bidra till att sätta ord på en del saker vi tar för givet, och att blir medvetna om att ledarskap handlar mer om vår syn på varandra och våra värden än på färdiga ledarskapsmodeller.
Ibland kan Thomas Blom sakna sitt tidigare arbete som rektor. Men han gillar forskningen och rekommenderar verksamma rektorer att läsa vidare.
I och med att de får tillgodoräkna sig rektorsutbildningen är halva magistern redan klar. Då är steget inte så långt till att forska. Jag tycker att det satsas för lite på rektorers kompetensutveckling. Att erbjuda verksamma rektorer att börja forska vore ett naturligt led i en nationell permanent satsning. Vi behöver en nationell rektorsutbildning och vi behöver erbjuda rektorer att fortsätta utbilda sig. Jag är en forskare med yrkesbakgrund, och det behövs flera.
Här kan du läsa mer om Thomas Blom och hans forskning.
Text: Maria Nilsson, Karlstads universitet
Läs fler artiklar i vår serie om skolforskare på Karlstads universitet.
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5948", "_fgd2wp_old_node_id": "2728", "teaser_image": "5948", "_teaser_image": "field_61d462ae9eafd", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462aecfe1f", "_edit_lock": "1670251590:2083", "_edit_last": "2083", "video": "", "_video": "field_61d462aec3af7", "related_title": "", "_related_title": "field_61d462aedf3fd", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462af2b28c", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462af49331", "collection-teaser_main": "", "_collection-teaser_main": "field_61d462aeaaf7f", "collection-teaser_right": "", "_collection-teaser_right": "field_61d462aef3834" }, "id": 5947, "ID": 5947, "post_author": "2083", "post_content": "\u201dIntresset f\u00f6r ledarskapsfr\u00e5gor och skolutveckling har funnits med mig l\u00e4nge. Det handlar nog om nyfikenhet om vad som f\u00e5r oss att leda som vi g\u00f6r och hur ett ledarskap p\u00e5 olika s\u00e4tt kan p\u00e5verka b\u00e5de medarbetare och verksamheten. I mitt intresse ligger \u00e4ven hur rektorers s\u00e4tt att leda kan ha en inverkan p\u00e5 barns och elevers utveckling och l\u00e4rande.\u201d Det s\u00e4ger Thomas Blom, doktorand i pedagogiskt arbete och utbildningsledare p\u00e5 rektorsutbildningen vid Karlstads universitet.<\/p>\n
Thomas Blom<\/em><\/p>\nEn byggkris i b\u00f6rjan av 1990-talet fick Thomas Blom att sadla om fr\u00e5n gymnasieingenj\u00f6r med inriktning byggnadsprojektering till l\u00e4rare.<\/p>\n
Jag l\u00e4ste grundskoll\u00e4rarutbildningen p\u00e5 \u00d6rebro universitet. Eftersom jag var intresserad av ledarskap l\u00e4ste jag \u00e4ven parallellt p\u00e5 Skolledarh\u00f6gskolan i \u00d6rebro och hade stor nytta av det vi l\u00e4ste om ledarskap, organisation och juridik n\u00e4r jag b\u00f6rjade arbeta som l\u00e4rare.<\/p>\n
Intresset f\u00f6r ledarskap i skolan fortsatte. Thomas Blom studerade vidare p\u00e5 Skolledarh\u00f6gskolan i \u00d6rebro, fick en skolledartj\u00e4nst och jobbade som rektor i 12 \u00e5r.<\/p>\n
Under tiden gick jag rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. D\u00e4refter l\u00e4ste jag pedagogik med inriktning mot skolledning p\u00e5 Stockholms universitet och skrev en magisteruppsats. Sedan 2011 arbetar jag p\u00e5 rektorsutbildningen p\u00e5 Karlstads universitet och \u00e4r sedan n\u00e5gra \u00e5r tillbaka ocks\u00e5 doktorand i pedagogiskt arbete.<\/p>\n
F\u00f6r stort fokus p\u00e5 resultat och ekonomi<\/h2>\n
Thomas Bloms erfarenhet \u00e4r att f\u00f6rv\u00e4ntningar utifr\u00e5n p\u00e5verkar hur f\u00f6rskole- och skolverksamhet leds.<\/p>\n
Jag upplever att det inte alltid \u00e4r de grundl\u00e4ggande v\u00e4rdena i skollagen och l\u00e4roplanerna som ligger till grund f\u00f6r ledarskapet i skolorna. Det finns andra intressen och v\u00e4rden som p\u00e5verkar och som bland annat resulterat i att det blivit ett f\u00f6r stort fokus p\u00e5 resultat och ekonomi i m\u00e5nga verksamheter. M\u00e4nniskor \u2013 barn och vuxna \u2013 som l\u00e4r och utvecklas ing\u00e5r i olika processer. F\u00f6r mig \u00e4r det intressant att s\u00e4tta fokus p\u00e5 vad som sker i dessa processer.<\/p>\n
Det \u00e4r rektorers ledarskap och vilka handlingar som bidrar till upplevelsen av tillit i relationen mellan rektor och l\u00e4rare som ligger i fokus f\u00f6r doktorandstudierna.<\/p>\n
Utg\u00e5ngspunkten \u00e4r vardagliga situationer i skolan. Det g\u00f6r att fokus blir p\u00e5 det mellanm\u00e4nskliga och relationella mellan rektor och l\u00e4rare. Tillit \u00e4r centralt d\u00e5 det finns ett samband mellan rektorers ledarskap, l\u00e4rmilj\u00f6n och elevers l\u00e4rande och utveckling. Mellan rektorer och l\u00e4rare har tillit visat sig bidra till exempelvis b\u00e4ttre f\u00f6ruts\u00e4ttningar f\u00f6r l\u00e4rares samarbeten samt utveckling av undervisning och relationerna med eleverna.<\/p>\n
Rektorsutbildningen och l\u00e4rarutbildningen b\u00f6r m\u00f6tas\u2028<\/h2>\n
Thomas Blom hoppas att hans forskning ska bidra till samtal om ledarskap i skolan och att inneh\u00e5ll och utformning av b\u00e5de rektorsutbildning och l\u00e4rarutbildning kan p\u00e5verkas.<\/p>\n
Jag tycker att det saknas gemensamma inneh\u00e5llsliga och praktiska inslag d\u00e4r deltagare i rektorsutbildningen och l\u00e4rarutbildningen kan m\u00f6tas och f\u00f6ra samtal om fr\u00e5gor som ber\u00f6r b\u00e5da, exempelvis professionellt l\u00e4rande, samverkan, ledarskap, medarbetarskap och relationella fr\u00e5gor. Min avhandling kommer f\u00f6rhoppningsvis att bidra till att s\u00e4tta ord p\u00e5 en del saker vi tar f\u00f6r givet, och att blir medvetna om att ledarskap handlar mer om v\u00e5r syn p\u00e5 varandra och v\u00e5ra v\u00e4rden \u00e4n p\u00e5 f\u00e4rdiga ledarskapsmodeller.<\/p>\n
Ibland kan Thomas Blom sakna sitt tidigare arbete som rektor. Men han gillar forskningen och rekommenderar verksamma rektorer att l\u00e4sa vidare.<\/p>\n
I och med att de f\u00e5r tillgodor\u00e4kna sig rektorsutbildningen \u00e4r halva magistern redan klar. D\u00e5 \u00e4r steget inte s\u00e5 l\u00e5ngt till att forska. Jag tycker att det satsas f\u00f6r lite p\u00e5 rektorers kompetensutveckling. Att erbjuda verksamma rektorer att b\u00f6rja forska vore ett naturligt led i en nationell permanent satsning. Vi beh\u00f6ver en nationell rektorsutbildning och vi beh\u00f6ver erbjuda rektorer att forts\u00e4tta utbilda sig. Jag \u00e4r en forskare med yrkesbakgrund, och det beh\u00f6vs flera.<\/p>\n
H\u00e4r kan du l\u00e4sa mer om Thomas Blom och hans forskning<\/a>.<\/p>\n
Text: Maria Nilsson, Karlstads universitet<\/em><\/p>\n\n\n
Tidigare M\u00e5nadens forskare<\/h2>\n\n\n\n
L\u00e4s fler artiklar i v\u00e5r serie om skolforskare p\u00e5 Karlstads universitet.<\/a><\/a><\/p>\n", "post_date": "2021-05-07 14:05:28", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "M\u00e5nadens forskare \u2013 Thomas Blom", "post_type": "post", "slug": "manadens-forskare-thomas-blom", "_thumbnail_id": "5948", "_fgd2wp_old_node_id": "2728", "teaser_image": "5948", "_teaser_image": "field_61d462ae9eafd", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462aecfe1f", "_edit_lock": "1670251590:2083", "_edit_last": "2083", "_video": "field_61d462aec3af7", "related_title": "", "_related_title": "field_61d462aedf3fd", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462af2b28c", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462af49331", "collection-teaser_main": "", "_collection-teaser_main": "field_61d462aeaaf7f", "collection-teaser_right": "", "_collection-teaser_right": "field_61d462aef3834", "post_date_gmt": "2021-05-07 14:05:28", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "manadens-forskare-thomas-blom", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2022-12-05 14:46:30", "post_modified_gmt": "2022-12-05 14:46:30", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/202105\/manadens-forskare-thomas-blom\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish", "type": { "slug": "post", "name": "post", "label": "Inl\u00e4gg", "labels": { "name": "Inl\u00e4gg", "singular_name": "Inl\u00e4gg", "add_new": "L\u00e4gg till nytt", "add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg", "edit_item": "Redigera inl\u00e4gg", "new_item": "Nytt inl\u00e4gg", "view_item": "Visa inl\u00e4gg", "view_items": "Visa inl\u00e4gg", "search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg", "not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.", "not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.", "parent_item_colon": null, "all_items": "Alla inl\u00e4gg", "archives": "Inl\u00e4ggsarkiv", "attributes": "Inl\u00e4ggsattribut", "insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll", "uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg", "featured_image": "Utvald bild", "set_featured_image": "Ange utvald bild", "remove_featured_image": "Ta bort utvald bild", "use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild", "filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista", "filter_by_date": "Filtrera efter datum", "items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista", "items_list": "Inl\u00e4ggslista", "item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.", "item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.", "item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.", "item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.", "item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.", "item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk", "item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.", "menu_name": "Inl\u00e4gg", "name_admin_bar": "Inl\u00e4gg" }, "description": "", "public": true, "hierarchical": false, "exclude_from_search": false, "publicly_queryable": true, "show_ui": true, "show_in_menu": true, "show_in_nav_menus": true, "show_in_admin_bar": true, "menu_position": 5, "menu_icon": "dashicons-admin-post", "capability_type": "post", "map_meta_cap": true, "register_meta_box_cb": null, "taxonomies": [], "has_archive": false, "query_var": false, "can_export": true, "delete_with_user": true, "template": [], "template_lock": false, "_builtin": true, "_edit_link": "post.php?post=%d", "cap": { "edit_post": "edit_post", "read_post": "read_post", "delete_post": "delete_post", "edit_posts": "edit_posts", "edit_others_posts": "edit_others_posts", "delete_posts": "delete_posts", "publish_posts": "publish_posts", "read_private_posts": "read_private_posts", "read": "read", "delete_private_posts": "delete_private_posts", "delete_published_posts": "delete_published_posts", "delete_others_posts": "delete_others_posts", "edit_private_posts": "edit_private_posts", "edit_published_posts": "edit_published_posts", "create_posts": "edit_posts", "set_posts_status": "set_posts_status" }, "rewrite": false, "show_in_rest": true, "rest_base": "posts", "rest_namespace": "wp\/v2", "rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller", "rest_controller": null }, "excerpt": false }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2044", "user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl", "user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/", "user_nicename": "jennelie-ortendahl", "user_email": "ortendahljennelie@gmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2015-08-19 13:27:19", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl" }, "ID": 2044, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 11713, 11344, 11706 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "