Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
”Tanken på att forska inom kemididaktik har nog alltid funnits där i form av nyfikenheten i att försöka förstå hur andra tänker i kemi, varför de tänker så och hur dessa kunskaper kan användas i att stötta lärandet.” Det säger Sara Wahlberg, universitetsadjunkt i kemi med en gymnasielärarexamen i kemi samt biologi, och numera doktorand inom SMEER, Science, Mathematics and Engineering Education Research, vid Karlstads universitet.
Sara Wahlberg
Efter sin gymnasielärarexamen 2005 började Sara Wahlberg ganska direkt på Karlstads universitet.
Sen första dagen har jag arbetat med didaktiska frågor i kemi på ett eller annat sätt, bland annat inom förskollärar-, grundlärar- och ämneslärarprogrammet samt med mentorskap, kursledarskap, handledning och undervisning inom olika kemikurser. Under en period var jag samtidigt på Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad och undervisade i kemi och naturkunskap.
När sedan möjligheten att kombinera sin undervisning på universitetet med halvtidsforskning kom så tog hon den.
– Min licentiatavhandling genomfördes inom ramen för Hasselbladstiftelsens forskarskola i molekylärvetenskapernas didaktik. Forskarskolan var ett samarbete mellan Karlstads universitet, Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola och vi var fem doktorander med licentiatexamen som mål. Än så länge är vi enda kullen. Jag försvarade min avhandling 2019 och antogs senare samma år som doktorand i kemi inom SMEER.
Enligt Sara Wahlberg finns det flera beröringspunkter mellan forskning och undervisning.
Att forska och undervisa är två områden som kompletterar varandra. Lärararbetet är att möta den som ska lära i den situation där personen är just då. I forskningen handlar det om att dyka djupare i att förstå exempelvis varför problem med lärandet uppstår, vad detta kan bero på, men också vilka möjligheter som finns. Att kombinera forskning med undervisning är utmanande, men det är även berikande att vara i båda världarna samtidigt.
Inriktningen för Sara Wahlbergs forskning är att försöka förstå lärande och undervisning om proteinsyntesen, samlingsnamnet för en serie reaktioner i en cell med målet att producera ett protein.
Proteinet har en viktig funktion i cellens arbete för att upprätthålla livsprocesserna. Eftersom det är ett så viktigt område finns proteinsyntesen med i styrdokument över hela världen, så även i Sverige. Samtidigt finns mycket lite didaktisk forskning på området. Mitt fokus ligger på gymnasieelevers meningsskapande i lärandet av proteinsyntesen genom det språkbruk som de använder, och av vilken bild av proteinsyntesen kemi- och biologiböcker förmedlar genom sitt språkbruk. Jag är särskilt intresserad av ämnesspecifikt språk och metaforer.
Att forskningen ska nå lärarkåren och få genomslag i klassrummet är en drivkraft för Sara Wahlberg.
Det är mitt mål. Jag vill också att forskningen ska vara en språngbräda för nya spännande didaktiska projekt och samtal både bland forskare, mellan lärare och forskare samt mellan lärare. Min förhoppning är att den ska kunna bidra till att stötta lärare i att hjälpa elever och studenter en liten bit till på vägen i att förstå proteinernas roll i de mekanismer som styr livsprocesserna.
Om man som verksam lärare är intresserad av att börja forska så finns mycket kvar att upptäcka.
Det finns så mycket vi ännu inte vet om lärande och undervisning inom naturvetenskap, teknik och matematik, men kanske särskilt inom kemi. Är du det minsta nyfiken och vill fördjupa dig inom ett område kan forskningsvägen mycket väl vara för dig. Samtidigt är det ett hårt och mödosamt arbete, men ger så mycket tillbaka både på vägen och vid målet – som ju egentligen bara är början.
Här kan du läsa mer om Sara Wahlberg och hennes forskning.
Text: Maria Nilsson, Karlstads universitet
Läs fler artiklar i vår serie om skolforskare på Karlstads universitet.
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5945", "_fgd2wp_old_node_id": "2724", "teaser_image": "5945", "_teaser_image": "field_61d462ae9eafd", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462aecfe1f", "_edit_lock": "1670251627:2083", "_edit_last": "2083", "video": "", "_video": "field_61d462aec3af7", "related_title": "", "_related_title": "field_61d462aedf3fd", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462af2b28c", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462af49331", "collection-teaser_main": "", "_collection-teaser_main": "field_61d462aeaaf7f", "collection-teaser_right": "", "_collection-teaser_right": "field_61d462aef3834" }, "id": 5944, "ID": 5944, "post_author": "2083", "post_content": "\u201dTanken p\u00e5 att forska inom kemididaktik har nog alltid funnits d\u00e4r i form av nyfikenheten i att f\u00f6rs\u00f6ka f\u00f6rst\u00e5 hur andra t\u00e4nker i kemi, varf\u00f6r de t\u00e4nker s\u00e5 och hur dessa kunskaper kan anv\u00e4ndas i att st\u00f6tta l\u00e4randet.\u201d Det s\u00e4ger Sara Wahlberg, universitetsadjunkt i kemi med en gymnasiel\u00e4rarexamen i kemi samt biologi, och numera doktorand inom SMEER, Science, Mathematics and Engineering Education Research, vid Karlstads universitet.<\/p>\n
Sara Wahlberg<\/em><\/p>\nEfter sin gymnasiel\u00e4rarexamen 2005 b\u00f6rjade Sara Wahlberg ganska direkt p\u00e5 Karlstads universitet.<\/p>\n
Sen f\u00f6rsta dagen har jag arbetat med didaktiska fr\u00e5gor i kemi p\u00e5 ett eller annat s\u00e4tt, bland annat inom f\u00f6rskoll\u00e4rar-, grundl\u00e4rar- och \u00e4mnesl\u00e4rarprogrammet samt med mentorskap, kursledarskap, handledning och undervisning inom olika kemikurser. Under en period var jag samtidigt p\u00e5 Sundsta-\u00c4lvkullegymnasiet i Karlstad och undervisade i kemi och naturkunskap.<\/p>\n
N\u00e4r sedan m\u00f6jligheten att kombinera sin undervisning p\u00e5 universitetet med halvtidsforskning kom s\u00e5 tog hon den.<\/p>\n
\u2013 Min licentiatavhandling genomf\u00f6rdes inom ramen f\u00f6r Hasselbladstiftelsens forskarskola i molekyl\u00e4rvetenskapernas didaktik. Forskarskolan var ett samarbete mellan Karlstads universitet, G\u00f6teborgs universitet och Chalmers tekniska h\u00f6gskola och vi var fem doktorander med licentiatexamen som m\u00e5l. \u00c4n s\u00e5 l\u00e4nge \u00e4r vi enda kullen. Jag f\u00f6rsvarade min avhandling 2019 och antogs senare samma \u00e5r som doktorand i kemi inom SMEER.<\/p>\n
Forskning och undervisning kompletterar varandra\u2028<\/h2>\n
Enligt Sara Wahlberg finns det flera ber\u00f6ringspunkter mellan forskning och undervisning.<\/p>\n
Att forska och undervisa \u00e4r tv\u00e5 omr\u00e5den som kompletterar varandra. L\u00e4rararbetet \u00e4r att m\u00f6ta den som ska l\u00e4ra i den situation d\u00e4r personen \u00e4r just d\u00e5. I forskningen handlar det om att dyka djupare i att f\u00f6rst\u00e5 exempelvis varf\u00f6r problem med l\u00e4randet uppst\u00e5r, vad detta kan bero p\u00e5, men ocks\u00e5 vilka m\u00f6jligheter som finns. Att kombinera forskning med undervisning \u00e4r utmanande, men det \u00e4r \u00e4ven berikande att vara i b\u00e5da v\u00e4rldarna samtidigt.<\/p>\n
Inriktningen f\u00f6r Sara Wahlbergs forskning \u00e4r att f\u00f6rs\u00f6ka f\u00f6rst\u00e5 l\u00e4rande och undervisning om proteinsyntesen, samlingsnamnet f\u00f6r en serie reaktioner i en cell med m\u00e5let att producera ett protein.<\/p>\n
Proteinet har en viktig funktion i cellens arbete f\u00f6r att uppr\u00e4tth\u00e5lla livsprocesserna. Eftersom det \u00e4r ett s\u00e5 viktigt omr\u00e5de finns proteinsyntesen med i styrdokument \u00f6ver hela v\u00e4rlden, s\u00e5 \u00e4ven i Sverige. Samtidigt finns mycket lite didaktisk forskning p\u00e5 omr\u00e5det. Mitt fokus ligger p\u00e5 gymnasieelevers meningsskapande i l\u00e4randet av proteinsyntesen genom det spr\u00e5kbruk som de anv\u00e4nder, och av vilken bild av proteinsyntesen kemi- och biologib\u00f6cker f\u00f6rmedlar genom sitt spr\u00e5kbruk. Jag \u00e4r s\u00e4rskilt intresserad av \u00e4mnesspecifikt spr\u00e5k och metaforer.<\/p>\n
Forskningen ska n\u00e5 klassrummet\u2028<\/h2>\n
Att forskningen ska n\u00e5 l\u00e4rark\u00e5ren och f\u00e5 genomslag i klassrummet \u00e4r en drivkraft f\u00f6r Sara Wahlberg.<\/p>\n
Det \u00e4r mitt m\u00e5l. Jag vill ocks\u00e5 att forskningen ska vara en spr\u00e5ngbr\u00e4da f\u00f6r nya sp\u00e4nnande didaktiska projekt och samtal b\u00e5de bland forskare, mellan l\u00e4rare och forskare samt mellan l\u00e4rare. Min f\u00f6rhoppning \u00e4r att den ska kunna bidra till att st\u00f6tta l\u00e4rare i att hj\u00e4lpa elever och studenter en liten bit till p\u00e5 v\u00e4gen i att f\u00f6rst\u00e5 proteinernas roll i de mekanismer som styr livsprocesserna.<\/p>\n
Om man som verksam l\u00e4rare \u00e4r intresserad av att b\u00f6rja forska s\u00e5 finns mycket kvar att uppt\u00e4cka.<\/p>\n
Det finns s\u00e5 mycket vi \u00e4nnu inte vet om l\u00e4rande och undervisning inom naturvetenskap, teknik och matematik, men kanske s\u00e4rskilt inom kemi. \u00c4r du det minsta nyfiken och vill f\u00f6rdjupa dig inom ett omr\u00e5de kan forskningsv\u00e4gen mycket v\u00e4l vara f\u00f6r dig. Samtidigt \u00e4r det ett h\u00e5rt och m\u00f6dosamt arbete, men ger s\u00e5 mycket tillbaka b\u00e5de p\u00e5 v\u00e4gen och vid m\u00e5let \u2013 som ju egentligen bara \u00e4r b\u00f6rjan.<\/p>\n
H\u00e4r kan du l\u00e4sa mer om Sara Wahlberg och hennes forskning.<\/a><\/p>\n
Text: Maria Nilsson, Karlstads universitet<\/em><\/p>\n\n\n
Tidigare M\u00e5nadens forskare<\/h2>\n\n\n\n
L\u00e4s fler artiklar i v\u00e5r serie om skolforskare p\u00e5 Karlstads universitet.<\/a><\/a><\/p>\n", "post_date": "2021-04-16 14:45:11", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "M\u00e5nadens forskare \u2013 Sara Wahlberg", "post_type": "post", "slug": "manadens-forskare-sara-wahlberg", "_thumbnail_id": "5945", "_fgd2wp_old_node_id": "2724", "teaser_image": "5945", "_teaser_image": "field_61d462ae9eafd", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462aecfe1f", "_edit_lock": "1670251627:2083", "_edit_last": "2083", "_video": "field_61d462aec3af7", "related_title": "", "_related_title": "field_61d462aedf3fd", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462af2b28c", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462af49331", "collection-teaser_main": "", "_collection-teaser_main": "field_61d462aeaaf7f", "collection-teaser_right": "", "_collection-teaser_right": "field_61d462aef3834", "post_date_gmt": "2021-04-16 14:45:11", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "manadens-forskare-sara-wahlberg", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2022-12-05 14:47:06", "post_modified_gmt": "2022-12-05 14:47:06", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/202104\/manadens-forskare-sara-wahlberg\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish", "type": { "slug": "post", "name": "post", "label": "Inl\u00e4gg", "labels": { "name": "Inl\u00e4gg", "singular_name": "Inl\u00e4gg", "add_new": "L\u00e4gg till nytt", "add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg", "edit_item": "Redigera inl\u00e4gg", "new_item": "Nytt inl\u00e4gg", "view_item": "Visa inl\u00e4gg", "view_items": "Visa inl\u00e4gg", "search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg", "not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.", "not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.", "parent_item_colon": null, "all_items": "Alla inl\u00e4gg", "archives": "Inl\u00e4ggsarkiv", "attributes": "Inl\u00e4ggsattribut", "insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll", "uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg", "featured_image": "Utvald bild", "set_featured_image": "Ange utvald bild", "remove_featured_image": "Ta bort utvald bild", "use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild", "filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista", "filter_by_date": "Filtrera efter datum", "items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista", "items_list": "Inl\u00e4ggslista", "item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.", "item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.", "item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.", "item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.", "item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.", "item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk", "item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.", "menu_name": "Inl\u00e4gg", "name_admin_bar": "Inl\u00e4gg" }, "description": "", "public": true, "hierarchical": false, "exclude_from_search": false, "publicly_queryable": true, "show_ui": true, "show_in_menu": true, "show_in_nav_menus": true, "show_in_admin_bar": true, "menu_position": 5, "menu_icon": "dashicons-admin-post", "capability_type": "post", "map_meta_cap": true, "register_meta_box_cb": null, "taxonomies": [], "has_archive": false, "query_var": false, "can_export": true, "delete_with_user": true, "template": [], "template_lock": false, "_builtin": true, "_edit_link": "post.php?post=%d", "cap": { "edit_post": "edit_post", "read_post": "read_post", "delete_post": "delete_post", "edit_posts": "edit_posts", "edit_others_posts": "edit_others_posts", "delete_posts": "delete_posts", "publish_posts": "publish_posts", "read_private_posts": "read_private_posts", "read": "read", "delete_private_posts": "delete_private_posts", "delete_published_posts": "delete_published_posts", "delete_others_posts": "delete_others_posts", "edit_private_posts": "edit_private_posts", "edit_published_posts": "edit_published_posts", "create_posts": "edit_posts", "set_posts_status": "set_posts_status" }, "rewrite": false, "show_in_rest": true, "rest_base": "posts", "rest_namespace": "wp\/v2", "rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller", "rest_controller": null }, "excerpt": false }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2044", "user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl", "user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/", "user_nicename": "jennelie-ortendahl", "user_email": "ortendahljennelie@gmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2015-08-19 13:27:19", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl" }, "ID": 2044, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 11713, 11344, 11706 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "