Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
”Att utveckla undervisningen för att höja måluppfyllelsen som uttrycks i kursplanernas kunskapskrav är viktigt. Men i grunden är det något mer jag vill åstadkomma. Kanske kan vi även få en undervisning som kan bidra till elevernas utveckling som individer och medborgare.” Det säger Martin Stolare som vid mitten av 1990-talet blev antagen till forskarutbildning och numera kan titulera sig professor i historia.
– Jag är gymnasielärare i historia och religion, men eftersom jag direkt efter, eller egentligen under den tid jag läste lärarutbildningen, blev antagen till forskarutbildningen i historia vid Göteborgs universitet tog jag aldrig anställning som lärare i skolan utan började i stället forska. Jag fördjupade mig i den kritik som i början av 1900-talet riktades mot det då framväxande industrisamhället. Efter det arbetade jag med utbildningshistoria och skrev en bok om den roll som folkbildning kunde ha för människor i Munkfors på 1970-talet.
Foto: Andreas Reichenberg
Parallellt med forskningen undervisade Martin Stolare hela tiden i lärarutbildningen vid dåvarande Högskolan i Karlstad och senare på Karlstads universitet, såväl på ämneskurser i historia som i kurser med fokus på lärarprofessionen. Under flera år var han till exempel ansvarig för den avslutande kursen på ämneslärarprogrammet. I dag undervisar han såväl ämneslärare i historia men också blivande grundlärare med inriktning mot SO.
Martin Stolare forskar i historiedidaktik och undervisning i SO-ämnen. Hans huvudsakliga intresse ligger mot de tidigare delarna av skolan. Under senare år har han varit engagerad i att utveckla undervisning kring migration, men också bedrivit forskning kring vilken roll som besök vid historiska platser kan spela för undervisningen i SO och historia för yngre barn.
– I min historiedidaktiska forskning så arbetar jag praktiknära med en inriktning mot undervisningsutveckling. Det innebär att jag arbetar tillsammans med lärare för att utveckla undervisningen, inte sällan i forsknings- och utvecklingscirklar. Det är en form av forskning som fungerar väl och där lärarnas och forskarnas ibland olika ingångar och förutsättningar kan kombineras. Jag upplever det som utvecklande och stimulerande att få arbeta tillsammans med lärare. På så sätt kan jag dra ett litet strå till stacken i arbetet med att göra undervisningen vassare. Det är alltid kul att komma ut i skolan och möta elever och lärare, det är annorlunda än att som historiker sitta i ett arkiv.
Till den som funderat på att börja forska säger Martin Stolare:
– Gör det! För mig innebär forskningen att jag lär mig nya saker hela tiden, och jag får göra det tillsammans med personer som bär på samma intresse. Jag har aldrig ångrat att jag slog in på forskarbanan. Intresse, nyfikenhet och att åstadkomma förändring är min drivkraft.
Läs mer om Martin Stolare och hans forskning.
Läs fler artiklar i vår serie om skolforskare på Karlstads universitet.
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5936", "_fgd2wp_old_node_id": "2705", "teaser_image": "5936", "_teaser_image": "field_61d462ae9eafd", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462aecfe1f", "_edit_lock": "1644336480:2003", "_edit_last": "2003", "video": "", "_video": "field_61d462aec3af7", "related_title": "", "_related_title": "field_61d462aedf3fd", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462af2b28c", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462af49331", "collection-teaser_main": "", "_collection-teaser_main": "field_61d462aeaaf7f", "collection-teaser_right": "", "_collection-teaser_right": "field_61d462aef3834" }, "id": 5935, "ID": 5935, "post_author": "2083", "post_content": "\u201dAtt utveckla undervisningen f\u00f6r att h\u00f6ja m\u00e5luppfyllelsen som uttrycks i kursplanernas kunskapskrav \u00e4r viktigt. Men i grunden \u00e4r det n\u00e5got mer jag vill \u00e5stadkomma. Kanske kan vi \u00e4ven f\u00e5 en undervisning som kan bidra till elevernas utveckling som individer och medborgare.\u201d Det s\u00e4ger Martin Stolare som vid mitten av 1990-talet blev antagen till forskarutbildning och numera kan titulera sig professor i historia.<\/span><\/p>\n
\u2013 Jag \u00e4r gymnasiel\u00e4rare i historia och religion, men eftersom jag direkt efter, eller egentligen under den tid jag l\u00e4ste l\u00e4rarutbildningen, blev antagen till forskarutbildningen i historia vid G\u00f6teborgs universitet tog jag aldrig anst\u00e4llning som l\u00e4rare i skolan utan b\u00f6rjade i st\u00e4llet forska. Jag f\u00f6rdjupade mig i den kritik som i b\u00f6rjan av 1900-talet riktades mot det d\u00e5 framv\u00e4xande industrisamh\u00e4llet. Efter det arbetade jag med utbildningshistoria och skrev en bok om den roll som folkbildning kunde ha f\u00f6r m\u00e4nniskor i Munkfors p\u00e5 1970-talet.<\/p>\n
Foto: Andreas Reichenberg<\/em><\/p>\nParallellt med forskningen undervisade Martin Stolare hela tiden i l\u00e4rarutbildningen vid d\u00e5varande H\u00f6gskolan i Karlstad och senare p\u00e5 Karlstads universitet, s\u00e5v\u00e4l p\u00e5 \u00e4mneskurser i historia som i kurser med fokus p\u00e5 l\u00e4rarprofessionen. Under flera \u00e5r var han till exempel ansvarig f\u00f6r den avslutande kursen p\u00e5 \u00e4mnesl\u00e4rarprogrammet. I dag undervisar han s\u00e5v\u00e4l \u00e4mnesl\u00e4rare i historia men ocks\u00e5 blivande grundl\u00e4rare med inriktning mot SO.<\/p>\n
Forsknings- och utvecklingscirklar tillsammans med l\u00e4rare<\/h2>\n
Martin Stolare forskar i historiedidaktik och undervisning i SO-\u00e4mnen. Hans huvudsakliga intresse ligger mot de tidigare delarna av skolan. Under senare \u00e5r har han varit engagerad i att utveckla undervisning kring migration, men ocks\u00e5 bedrivit forskning kring vilken roll som bes\u00f6k vid historiska platser kan spela f\u00f6r undervisningen i SO och historia f\u00f6r yngre barn.<\/p>\n
\u2013 I min historiedidaktiska forskning s\u00e5 arbetar jag praktikn\u00e4ra med en inriktning mot undervisningsutveckling. Det inneb\u00e4r att jag arbetar tillsammans med l\u00e4rare f\u00f6r att utveckla undervisningen, inte s\u00e4llan i forsknings- och utvecklingscirklar. Det \u00e4r en form av forskning som fungerar v\u00e4l och d\u00e4r l\u00e4rarnas och forskarnas ibland olika ing\u00e5ngar och f\u00f6ruts\u00e4ttningar kan kombineras. Jag upplever det som utvecklande och stimulerande att f\u00e5 arbeta tillsammans med l\u00e4rare. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt kan jag dra ett litet str\u00e5 till stacken i arbetet med att g\u00f6ra undervisningen vassare. Det \u00e4r alltid kul att komma ut i skolan och m\u00f6ta elever och l\u00e4rare, det \u00e4r annorlunda \u00e4n att som historiker sitta i ett arkiv.<\/p>\n
L\u00e4r sig nya saker hela tiden\u2028<\/h2>\n
Till den som funderat p\u00e5 att b\u00f6rja forska s\u00e4ger Martin Stolare:<\/p>\n
\u2013 G\u00f6r det! F\u00f6r mig inneb\u00e4r forskningen att jag l\u00e4r mig nya saker hela tiden, och jag f\u00e5r g\u00f6ra det tillsammans med personer som b\u00e4r p\u00e5 samma intresse. Jag har aldrig \u00e5ngrat att jag slog in p\u00e5 forskarbanan. Intresse, nyfikenhet och att \u00e5stadkomma f\u00f6r\u00e4ndring \u00e4r min drivkraft.<\/p>\n
L\u00e4s mer om Martin Stolare och hans forskning<\/a>.<\/p>\n\n\n
Tidigare m\u00e5nadens forskare<\/h2>\n\n\n\n
L\u00e4s fler artiklar i v\u00e5r serie om skolforskare p\u00e5 Karlstads universitet.<\/a><\/a><\/p>\n", "post_date": "2021-02-05 14:13:35", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "M\u00e5nadens forskare \u2013 Martin Stolare", "post_type": "post", "slug": "manadens-forskare-martin-stolare", "_thumbnail_id": "5936", "_fgd2wp_old_node_id": "2705", "teaser_image": "5936", "_teaser_image": "field_61d462ae9eafd", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462aecfe1f", "_edit_lock": "1644336480:2003", "_edit_last": "2003", "_video": "field_61d462aec3af7", "related_title": "", "_related_title": "field_61d462aedf3fd", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462af2b28c", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462af49331", "collection-teaser_main": "", "_collection-teaser_main": "field_61d462aeaaf7f", "collection-teaser_right": "", "_collection-teaser_right": "field_61d462aef3834", "post_date_gmt": "2021-02-05 14:13:35", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "manadens-forskare-martin-stolare", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2022-02-08 16:08:00", "post_modified_gmt": "2022-02-08 16:08:00", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/202102\/manadens-forskare-martin-stolare\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish", "type": { "slug": "post", "name": "post", "label": "Inl\u00e4gg", "labels": { "name": "Inl\u00e4gg", "singular_name": "Inl\u00e4gg", "add_new": "L\u00e4gg till nytt", "add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg", "edit_item": "Redigera inl\u00e4gg", "new_item": "Nytt inl\u00e4gg", "view_item": "Visa inl\u00e4gg", "view_items": "Visa inl\u00e4gg", "search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg", "not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.", "not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.", "parent_item_colon": null, "all_items": "Alla inl\u00e4gg", "archives": "Inl\u00e4ggsarkiv", "attributes": "Inl\u00e4ggsattribut", "insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll", "uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg", "featured_image": "Utvald bild", "set_featured_image": "Ange utvald bild", "remove_featured_image": "Ta bort utvald bild", "use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild", "filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista", "filter_by_date": "Filtrera efter datum", "items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista", "items_list": "Inl\u00e4ggslista", "item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.", "item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.", "item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.", "item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.", "item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.", "item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk", "item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.", "menu_name": "Inl\u00e4gg", "name_admin_bar": "Inl\u00e4gg" }, "description": "", "public": true, "hierarchical": false, "exclude_from_search": false, "publicly_queryable": true, "show_ui": true, "show_in_menu": true, "show_in_nav_menus": true, "show_in_admin_bar": true, "menu_position": 5, "menu_icon": "dashicons-admin-post", "capability_type": "post", "map_meta_cap": true, "register_meta_box_cb": null, "taxonomies": [], "has_archive": false, "query_var": false, "can_export": true, "delete_with_user": true, "template": [], "template_lock": false, "_builtin": true, "_edit_link": "post.php?post=%d", "cap": { "edit_post": "edit_post", "read_post": "read_post", "delete_post": "delete_post", "edit_posts": "edit_posts", "edit_others_posts": "edit_others_posts", "delete_posts": "delete_posts", "publish_posts": "publish_posts", "read_private_posts": "read_private_posts", "read": "read", "delete_private_posts": "delete_private_posts", "delete_published_posts": "delete_published_posts", "delete_others_posts": "delete_others_posts", "edit_private_posts": "edit_private_posts", "edit_published_posts": "edit_published_posts", "create_posts": "edit_posts", "set_posts_status": "set_posts_status" }, "rewrite": false, "show_in_rest": true, "rest_base": "posts", "rest_namespace": "wp\/v2", "rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller", "rest_controller": null }, "excerpt": false }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "