Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
Efter en magister- och en masteruppsats var Anette Forssten Seiser lite trött på det akademiska skrivandet. Men doktorandtjänsten hon tipsades om var inriktad mot skolförbättring och skolledarskap. Det avgjorde saken.
– Elevers rätt till en bra skola, både vad gäller den sociala gemenskapen och undervisning och lärande, har alltid varit viktigt för mig.
Anette Forssten Seiser | Foto: privat
Anette Forssten Seiser är mellanstadielärare och har arbetet som det i mer än 15 år. Numera är hon lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
– Jag tror att jag var en rätt bra lärare som gillade att pröva nya saker tillsammans med mina elever. Jag gillade också att planera och hålla i olika utvecklingsarbeten. Först var det inom det egna arbetslaget, men senare blev det skolförbättringsarbete på förvaltningsnivå. Jag började läsa utbildningsvetenskap på Karlstads universitet och har numera både en magister- och masterexamen i ämnet.
Två examina i utbildningsvetenskap ledde till ett erbjudande om att börja arbeta som utbildningsledare på Rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. Något som skulle visa sig bli inkörsporten till en forskarkarriär.
– Självfallet tackade jag ja till arbetet som utbildningsledare. Jag hade nog arbetet ett par år då några kollegor berättade att det var en doktorandtjänst utlyst och att den var inriktad mot skolförbättring och skolledarskap. De tyckte att jag skulle söka tjänsten och de övertygade mig.
Hon fick tjänsten, något hon är väldigt glad över idag.
– Då var jag tveksam, jag var lite trött på det akademiska skrivande efter min magister- och masteruppsats. Men inriktningen mot skolförbättring och skolledarskap avgjorde saken. Elevers rätt till en bra skola, både vad gäller den sociala gemenskapen och undervisning och lärande, har alltid varit viktigt för mig. Den senaste tiden har skolan förändrats.
Anette Forssten Seisers tar bland annat upp fokuseringen på att mäta, effektivisera, kontrollera och dokumentera arbetet i skolan.
– Jag förespråkar inte att skolan ska bli som när jag började arbeta som lärare. Då var autonomin så stor att det i princip var upp till mig som lärare att bestämma både hur, och om vad, jag ville undervisa. Det är bra att lärare och rektorer nu arbetar mer systematiskt och undersökande. Faran är att det går för långt. I vår iver att dokumentera och kontrollera förloras värden som nyfikenhet, lust, och variation.
Anette Forssten Seisers forskning handlar om det som sker varje dag ute i våra skolor och om något kan göras annorlunda och på bättre sätt. Hon designar helst sina forskningsprojekt som aktionsforskningsprojekt, vilket innebär ett samarbete med rektorer och/eller lärare som finns i verksamheten.
– På så vis är forskningen alltid praktiknära. Den är också praktikutvecklande genom att man prövar olika aktioner för att få till förbättringar i praktiken, utifrån de frågor eller utmaningar som man valt att studera närmare. Det sker förändringar i praktiken samtidigt som arbetet genererar nya kunskaper inom forskningen.
Till verksamma lärare som funderar på att börja forska har Anette Forssten Seisers några råd att ge.
– Börja inte för tidigt – arbeta några år som lärare innan. Det finns inget bättre sätt att lära sig om undervisning och lärande. Fundera även på om du skulle vilja arbeta kvar i skolan efter att du disputerat. Skolan behöver fler disputerade lärare.
Här kan du läsa mer om Anette Forssten Seiser och hennes forskning.
Läs fler artiklar i vår serie om skolforskare på Karlstads universitet.
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5931", "_fgd2wp_old_node_id": "2693", "teaser_image": "5931", "_teaser_image": "field_61d462ae9eafd", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462aecfe1f", "_edit_lock": "1644336504:2003", "_edit_last": "2003", "video": "", "_video": "field_61d462aec3af7", "related_title": "", "_related_title": "field_61d462aedf3fd", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462af2b28c", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462af49331", "collection-teaser_main": "", "_collection-teaser_main": "field_61d462aeaaf7f", "collection-teaser_right": "", "_collection-teaser_right": "field_61d462aef3834" }, "id": 5930, "ID": 5930, "post_author": "2083", "post_content": "Efter en magister- och en masteruppsats var Anette Forssten Seiser lite tr\u00f6tt p\u00e5 det akademiska skrivandet. Men doktorandtj\u00e4nsten hon tipsades om var inriktad mot skolf\u00f6rb\u00e4ttring och skolledarskap. Det avgjorde saken. <\/span><\/p>\n
\u2013 Elevers r\u00e4tt till en bra skola, b\u00e5de vad g\u00e4ller den sociala gemenskapen och undervisning och l\u00e4rande, har alltid varit viktigt f\u00f6r mig.<\/p>\n
Anette Forssten Seiser <\/span><\/em>| <\/span>Foto: privat<\/em><\/p>\nAnette Forssten Seiser \u00e4r mellanstadiel\u00e4rare och har arbetet som det i mer \u00e4n 15 \u00e5r. Numera \u00e4r hon lektor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. <\/p>\n
\u2013 Jag tror att jag var en r\u00e4tt bra l\u00e4rare som gillade att pr\u00f6va nya saker tillsammans med mina elever. Jag gillade ocks\u00e5 att planera och h\u00e5lla i olika utvecklingsarbeten. F\u00f6rst var det inom det egna arbetslaget, men senare blev det skolf\u00f6rb\u00e4ttringsarbete p\u00e5 f\u00f6rvaltningsniv\u00e5. Jag b\u00f6rjade l\u00e4sa utbildningsvetenskap p\u00e5 Karlstads universitet och har numera b\u00e5de en magister- och masterexamen i \u00e4mnet. \u2028<\/p>\n
Elevers r\u00e4tt till en bra skola<\/h2>\n
\u2028Tv\u00e5 examina i utbildningsvetenskap ledde till ett erbjudande om att b\u00f6rja arbeta som utbildningsledare p\u00e5 Rektorsutbildningen vid Karlstads universitet. N\u00e5got som skulle visa sig bli ink\u00f6rsporten till en forskarkarri\u00e4r. <\/p>\n
\u2013 Sj\u00e4lvfallet tackade jag ja till arbetet som utbildningsledare. Jag hade nog arbetet ett par \u00e5r d\u00e5 n\u00e5gra kollegor ber\u00e4ttade att det var en doktorandtj\u00e4nst utlyst och att den var inriktad mot skolf\u00f6rb\u00e4ttring och skolledarskap. De tyckte att jag skulle s\u00f6ka tj\u00e4nsten och de \u00f6vertygade mig. \u2028<\/p>\n
Hon fick tj\u00e4nsten, n\u00e5got hon \u00e4r v\u00e4ldigt glad \u00f6ver idag. <\/p>\n
\u2013 D\u00e5 var jag tveksam, jag var lite tr\u00f6tt p\u00e5 det akademiska skrivande efter min magister- och masteruppsats. Men inriktningen mot skolf\u00f6rb\u00e4ttring och skolledarskap avgjorde saken. Elevers r\u00e4tt till en bra skola, b\u00e5de vad g\u00e4ller den sociala gemenskapen och undervisning och l\u00e4rande, har alltid varit viktigt f\u00f6r mig. Den senaste tiden har skolan f\u00f6r\u00e4ndrats. <\/p>\n
Anette Forssten Seisers tar bland annat upp fokuseringen p\u00e5 att m\u00e4ta, effektivisera, kontrollera och dokumentera arbetet i skolan. <\/p>\n
\u2013 Jag f\u00f6respr\u00e5kar inte att skolan ska bli som n\u00e4r jag b\u00f6rjade arbeta som l\u00e4rare. D\u00e5 var autonomin s\u00e5 stor att det i princip var upp till mig som l\u00e4rare att best\u00e4mma b\u00e5de hur, och om vad, jag ville undervisa. Det \u00e4r bra att l\u00e4rare och rektorer nu arbetar mer systematiskt och unders\u00f6kande. Faran \u00e4r att det g\u00e5r f\u00f6r l\u00e5ngt. I v\u00e5r iver att dokumentera och kontrollera f\u00f6rloras v\u00e4rden som nyfikenhet, lust, och variation. <\/p>\n
Fokus p\u00e5 praktikn\u00e4ra forskning\u2028<\/h2>\n
Anette Forssten Seisers forskning handlar om det som sker varje dag ute i v\u00e5ra skolor och om n\u00e5got kan g\u00f6ras annorlunda och p\u00e5 b\u00e4ttre s\u00e4tt. Hon designar helst sina forskningsprojekt som aktionsforskningsprojekt, vilket inneb\u00e4r ett samarbete med rektorer och\/eller l\u00e4rare som finns i verksamheten. <\/p>\n
\u2013 P\u00e5 s\u00e5 vis \u00e4r forskningen alltid praktikn\u00e4ra. Den \u00e4r ocks\u00e5 praktikutvecklande genom att man pr\u00f6var olika aktioner f\u00f6r att f\u00e5 till f\u00f6rb\u00e4ttringar i praktiken, utifr\u00e5n de fr\u00e5gor eller utmaningar som man valt att studera n\u00e4rmare. Det sker f\u00f6r\u00e4ndringar i praktiken samtidigt som arbetet genererar nya kunskaper inom forskningen. <\/p>\n
Till verksamma l\u00e4rare som funderar p\u00e5 att b\u00f6rja forska har Anette Forssten Seisers n\u00e5gra r\u00e5d att ge. <\/p>\n
\u2013 B\u00f6rja inte f\u00f6r tidigt \u2013 arbeta n\u00e5gra \u00e5r som l\u00e4rare innan. Det finns inget b\u00e4ttre s\u00e4tt att l\u00e4ra sig om undervisning och l\u00e4rande. Fundera \u00e4ven p\u00e5 om du skulle vilja arbeta kvar i skolan efter att du disputerat. Skolan beh\u00f6ver fler disputerade l\u00e4rare.<\/p>\n
H\u00e4r kan du l\u00e4sa mer om Anette Forssten Seiser och hennes forskning.<\/a><\/p>\n\n\n
Tidigare m\u00e5nadens forskare<\/h2>\n\n\n\n
L\u00e4s fler artiklar i v\u00e5r serie om skolforskare p\u00e5 Karlstads universitet.<\/a><\/a><\/p>\n", "post_date": "2020-12-16 08:40:36", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "M\u00e5nadens forskare \u2013 Anette Forssten Seiser", "post_type": "post", "slug": "manadens-forskare-anette-forssten-seiser", "_thumbnail_id": "5931", "_fgd2wp_old_node_id": "2693", "teaser_image": "5931", "_teaser_image": "field_61d462ae9eafd", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462aecfe1f", "_edit_lock": "1644336504:2003", "_edit_last": "2003", "_video": "field_61d462aec3af7", "related_title": "", "_related_title": "field_61d462aedf3fd", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462af2b28c", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462af49331", "collection-teaser_main": "", "_collection-teaser_main": "field_61d462aeaaf7f", "collection-teaser_right": "", "_collection-teaser_right": "field_61d462aef3834", "post_date_gmt": "2020-12-16 08:40:36", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "manadens-forskare-anette-forssten-seiser", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2022-02-08 16:08:24", "post_modified_gmt": "2022-02-08 16:08:24", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/202012\/manadens-forskare-anette-forssten-seiser\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish", "type": { "slug": "post", "name": "post", "label": "Inl\u00e4gg", "labels": { "name": "Inl\u00e4gg", "singular_name": "Inl\u00e4gg", "add_new": "L\u00e4gg till nytt", "add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg", "edit_item": "Redigera inl\u00e4gg", "new_item": "Nytt inl\u00e4gg", "view_item": "Visa inl\u00e4gg", "view_items": "Visa inl\u00e4gg", "search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg", "not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.", "not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.", "parent_item_colon": null, "all_items": "Alla inl\u00e4gg", "archives": "Inl\u00e4ggsarkiv", "attributes": "Inl\u00e4ggsattribut", "insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll", "uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg", "featured_image": "Utvald bild", "set_featured_image": "Ange utvald bild", "remove_featured_image": "Ta bort utvald bild", "use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild", "filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista", "filter_by_date": "Filtrera efter datum", "items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista", "items_list": "Inl\u00e4ggslista", "item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.", "item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.", "item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.", "item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.", "item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.", "item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk", "item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.", "menu_name": "Inl\u00e4gg", "name_admin_bar": "Inl\u00e4gg" }, "description": "", "public": true, "hierarchical": false, "exclude_from_search": false, "publicly_queryable": true, "show_ui": true, "show_in_menu": true, "show_in_nav_menus": true, "show_in_admin_bar": true, "menu_position": 5, "menu_icon": "dashicons-admin-post", "capability_type": "post", "map_meta_cap": true, "register_meta_box_cb": null, "taxonomies": [], "has_archive": false, "query_var": false, "can_export": true, "delete_with_user": true, "template": [], "template_lock": false, "_builtin": true, "_edit_link": "post.php?post=%d", "cap": { "edit_post": "edit_post", "read_post": "read_post", "delete_post": "delete_post", "edit_posts": "edit_posts", "edit_others_posts": "edit_others_posts", "delete_posts": "delete_posts", "publish_posts": "publish_posts", "read_private_posts": "read_private_posts", "read": "read", "delete_private_posts": "delete_private_posts", "delete_published_posts": "delete_published_posts", "delete_others_posts": "delete_others_posts", "edit_private_posts": "edit_private_posts", "edit_published_posts": "edit_published_posts", "create_posts": "edit_posts", "set_posts_status": "set_posts_status" }, "rewrite": false, "show_in_rest": true, "rest_base": "posts", "rest_namespace": "wp\/v2", "rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller", "rest_controller": null }, "excerpt": false }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "