post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "5884",
"_fgd2wp_old_node_id": "2538",
"teaser_image": "5884",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 5883,
"ID": 5883,
"post_author": "2003",
"post_content": "Therese Mattsson tar p\u00e5 sig l\u00e4ssjalen, t\u00e4nder l\u00e4slyktan och lugnet s\u00e4nker sig i grupprummet p\u00e5 Str\u00e5ningstorpsskolan i Karlskoga. Det \u00e4r undervisning f\u00f6r en grupp elever i \u00e5rskurs 3 om l\u00e4sstrategin Att koppla text till sina egna erfarenheter.<\/p>
\u2013 Medan jag l\u00e4ser ska ni t\u00e4nka p\u00e5 n\u00e5gonting som ni sj\u00e4lva varit med om, instruerar Therese.<\/p>
Therese l\u00e4ser en bit ur boken Godnatt Alfons \u00c5berg, d\u00e4r Alfons inte vill sova och ropar p\u00e5 pappa om och om igen. N\u00e4r l\u00e4sningen \u00e4r klar f\u00e5r eleverna skriva ner det de t\u00e4nkte p\u00e5.<\/span><\/p>
Therese Mattsson delar ut arbetsmaterialet inf\u00f6r l\u00e4sningen.<\/em><\/p>\u2013 Stavas garderob med \u00e5 eller o, undrar Felix Barth, som b\u00f6rjat skriva om sitt minne fr\u00e5n en g\u00e5ng n\u00e4r han inte kunde sova.<\/p>
Therese uppmanar honom att titta p\u00e5 tavlan. D\u00e4r sitter centrala begrepp fr\u00e5n texten uppsatta med bildst\u00f6d.<\/p>
\u2013 Nu ska ni f\u00e5 ber\u00e4tta vad ni skrivit och d\u00e5 g\u00f6r vi s\u00e5 att alla \u00e4r tysta och lyssnar p\u00e5 den som ber\u00e4ttar, s\u00e4ger Therese.<\/p>
\u2013 N\u00e4r jag var liten en g\u00e5ng kunde jag inte somna f\u00f6r pappa snarkade s\u00e5 h\u00f6gt. D\u00e5 gick jag till min systers rum ist\u00e4llet, ber\u00e4ttar Lawan Hamad.<\/p>
\u2013 En g\u00e5ng n\u00e4r jag hade en j\u00e4ttebra dr\u00f6m och pappa v\u00e4ckte mig, d\u00e5 ville jag inte g\u00e5 upp. S\u00e5 jag somnade om, s\u00e4ger Sakarie Ente.<\/p>
\u2013 F\u00f6rrf\u00f6rra \u00e5ret var jag j\u00e4tter\u00e4dd. Jag var m\u00f6rkr\u00e4dd och trodde det skulle komma monster hela tiden. Jag hade en garderob precis vid d\u00f6rren och jag trodde att en cyklop skulle hoppa fram och m\u00f6rda mig. Sen gick det \u00f6ver efter ett tag, s\u00e4ger Emanuel Beckman.<\/p>
L\u00e4sning beh\u00f6vs i alla \u00e4mnen<\/h2>
\u2013 V\u00e5ra skolresultat i Karlskoga var ganska l\u00e5ga och vi ville jobba l\u00e5ngsiktigt s\u00e5 fler elever n\u00e5r m\u00e5len och fler \u00e4r beh\u00f6riga till gymnasiet, s\u00e4ger Charlotte Olsson som \u00e4r verksamhetschef grundskola i Karlskoga kommun. Och d\u00e5 finns det en m\u00e4ngd \u00e5tg\u00e4rder man kan g\u00f6ra. Vi kom fram till att det eleverna beh\u00f6ver mest i skolan, det \u00e4r spr\u00e5ket och l\u00e4sningen. Har de inte det d\u00e5 blir det sv\u00e5rt. Det \u00e4r n\u00e5got som beh\u00f6vs i alla \u00e4mnen.<\/p>

N\u00e5gra av nyckelpersonerna f\u00f6r l\u00e4sutvecklingen f\u00e5ngade p\u00e5 samma bild. Fr\u00e5n v\u00e4nster: Therese Mattsson, l\u00e4rare Str\u00e5ningsstorpsskolan, <\/em>Elisabeth Savefjord, spr\u00e5kutvecklare i Karlskoga kommun, Lina Liljebj\u00f6rn, speciall\u00e4rare Str\u00e5ningstorpsskolan och Maria Lindstr\u00f6m, rektor Str\u00e5ningstorpsskolan.<\/em><\/p>N\u00e4r det g\u00e4ller l\u00e4sning visar forskningen att det \u00e4r tidiga insatser som ger b\u00e4st effekt. Om eleverna har kn\u00e4ckt l\u00e4skoden innan \u00e5rskurs tv\u00e5 minskar behovet av s\u00e4rskilt st\u00f6d markant i senare \u00e5r. Det har skolorna i Karlskoga tagit fasta p\u00e5 och b\u00f6rjat med att fokusera p\u00e5 \u00e5rskurs F-3. Alla p\u00e5 Str\u00e5ningstorpsskolans l\u00e5gstadium f\u00e5r undervisning i olika l\u00e4sstrategier enligt L\u00e4slyktan-modellen, som skolans rektor Maria Lindstr\u00f6m tagit med sig fr\u00e5n framg\u00e5ngsrikt arbete tidigare i Kung\u00e4lvs kommun.<\/p>
L\u00e4sundervisning grundad i forskning<\/h2>
\u2013 V\u00e5ra elever f\u00e5r undervisning som forskning visar \u00e4r den som fungerar f\u00f6r att utveckla spr\u00e5ket, s\u00e4ger Lina Liljebj\u00f6rn, speciall\u00e4rare. Det \u00e4r inget farligt med rimramsor och att klappa stavelser, det kan vara roligt, men enligt aktuell forskning har det ingen st\u00f6rre effekt f\u00f6r elevens l\u00e4s- och skrivutveckling. Det som d\u00e4remot visat sig ha stor effekt \u00e4r undervisning i fonem\/grafem-koppling. Vi jobbar med att alla barn ska kunna koppla fonem och grafem (ljud och bokstav) redan i f\u00f6rskoleklass. Sedan undervisar vi i l\u00e4sstrategier genom l\u00e5gstadiet f\u00f6r att eleverna ska kunna l\u00e4sa och f\u00f6rst\u00e5 texter bra.<\/p>
\u2013 Vi undervisar specifikt om l\u00e4sstrategier och de lektionerna \u00e4r alltid uppbyggda p\u00e5 samma s\u00e4tt. P\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt f\u00e5r vi en likv\u00e4rdig och systematisk undervisning och eleverna k\u00e4nner igen sig, s\u00e4ger Lina Liljebj\u00f6rn. Lektionerna b\u00f6rjar med att vi bjuder in barnen och skapar st\u00e4mning runt l\u00e4sstunden. Sedan \u00e4r det h\u00f6gl\u00e4sning och eleverna lyssnar. L\u00e4raren modellerar hur l\u00e4sstrategin anv\u00e4nds och sedan arbetar eleverna aktivt med det. Till slut \u00e5terkopplar eleverna till varandra eller till hela gruppen.<\/p>
\u2013 En del barn l\u00e4r sig l\u00e4sa oavsett vilken metod vi anv\u00e4nder, men m\u00e5nga barn skaffar sig inte strategier av sig sj\u00e4lva och beh\u00f6ver l\u00e4ra sig det. Goda l\u00e4sare anv\u00e4nder sig av de h\u00e4r strategierna omedvetet n\u00e4r de l\u00e4ser, s\u00e4ger Lina.<\/p>
V\u00e4lf\u00f6rankrad satsning <\/h2>
Spr\u00e5kutvecklaren Elisabeth Savefjord tillsammans med tre andra f\u00f6rstel\u00e4rare med kommun\u00f6vergripande uppdrag leder det spr\u00e5kutvecklande arbetet i kommunen. Gruppen har g\u00e5tt grundligt tillv\u00e4ga och arbetet med l\u00e4sning \u00e4r f\u00f6rankrat p\u00e5 alla niv\u00e5er i kommunen. De har tagit fram en l\u00e4splan f\u00f6r \u00e5rskurs f-3 som \u00e4r beslutad i barn- och utbildningsn\u00e4mnden. I den finns tydliga formuleringar s\u00e5som \u201cNedan presenteras tv\u00e5 material som *ska* anv\u00e4ndas och ligger i linje med aktuell forskning \u2026\u201d.<\/p>
\u2013 Vi, tillsammans med verksamhetschef och rektorer har beslutat att vissa material och arbetss\u00e4tt ska alla anv\u00e4nda. Det ska inte spela n\u00e5gon roll vilken skola barnet g\u00e5r p\u00e5, de ska f\u00e5 evidensbaserat bra st\u00f6d f\u00f6r spr\u00e5kutveckling, s\u00e4ger Elisabeth Savefjord.<\/p>
\u2013 Det \u00e4r vanligt i den svenska skolan att man som elev l\u00e4mnas lite f\u00f6r ensam i sin l\u00e4str\u00e4ning. Eleven l\u00e4ser text och f\u00e5r sedan sj\u00e4lv svara p\u00e5 fr\u00e5gor p\u00e5 texten. Det arbetss\u00e4ttet g\u00f6r inte automatiskt eleven till en b\u00e4ttre l\u00e4sare, s\u00e4ger Elisabeth.<\/p>
N\u00e4sta punkt p\u00e5 dagordningen i Karlskoga \u00e4r att jobba mer med l\u00e4sutvecklingen p\u00e5 mellan- och h\u00f6gstadiet och det arbetet \u00e4r p\u00e5b\u00f6rjat genom l\u00e4s- och spr\u00e5kplaner f\u00f6r \u00e5rskurs 4-6 och 7-9.<\/p>
\u2013 M\u00e5nga elever tycker generellt att det \u00e4r sv\u00e5rt att ta sig an l\u00e4ngre \u00e4mnestexter, speciellt faktatexter. S\u00e5 det kommer vi att utveckla undervisning f\u00f6r fram\u00f6ver, s\u00e4ger Elisabeth.<\/p>

Vid varje lektion om l\u00e4sstrategier finns bildst\u00f6d f\u00f6r utvalda ord fr\u00e5n texten.<\/em><\/p><\/p>

<\/em>Sakarie Ente och Felix Barth (under luvan) skriver ner tankarna de fick under l\u00e4sningen.<\/em><\/p><\/p>

Julia Larsson och Lavan Hamad under lektionen om l\u00e4sstrategin Att koppla text till egna erfarenheter.<\/em><\/p><\/p>

Rektor Maria Lindstr\u00f6m och spr\u00e5kutvecklare Elisabeth Savefjord i samspr\u00e5k.<\/em><\/p>Om du vill l\u00e4sa mer om Spr\u00e5k-, l\u00e4s- och skrivutveckling kan du bes\u00f6ka SOL i V\u00e4rmlands blogg<\/a> eller se vilka andra artiklar och filmer som finns p\u00e5 Pedagog V\u00e4rmland om spr\u00e5kutveckling<\/a>.<\/p>",
"post_date": "2020-03-13 15:29:44",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "Strukturerad l\u00e4sutveckling i Karlskoga",
"post_type": "post",
"slug": "strukturerad-lasutveckling-i-karlskoga",
"_thumbnail_id": "5884",
"_fgd2wp_old_node_id": "2538",
"teaser_image": "5884",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2020-03-13 15:29:44",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "strukturerad-lasutveckling-i-karlskoga",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2022-01-04 16:53:55",
"post_modified_gmt": "2022-01-04 16:53:55",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/202003\/strukturerad-lasutveckling-i-karlskoga\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish",
"type": {
"slug": "post",
"name": "post",
"label": "Inl\u00e4gg",
"labels": {
"name": "Inl\u00e4gg",
"singular_name": "Inl\u00e4gg",
"add_new": "L\u00e4gg till nytt",
"add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg",
"edit_item": "Redigera inl\u00e4gg",
"new_item": "Nytt inl\u00e4gg",
"view_item": "Visa inl\u00e4gg",
"view_items": "Visa inl\u00e4gg",
"search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg",
"not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.",
"not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.",
"parent_item_colon": null,
"all_items": "Alla inl\u00e4gg",
"archives": "Inl\u00e4ggsarkiv",
"attributes": "Inl\u00e4ggsattribut",
"insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll",
"uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg",
"featured_image": "Utvald bild",
"set_featured_image": "Ange utvald bild",
"remove_featured_image": "Ta bort utvald bild",
"use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild",
"filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista",
"filter_by_date": "Filtrera efter datum",
"items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista",
"items_list": "Inl\u00e4ggslista",
"item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.",
"item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.",
"item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.",
"item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.",
"item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.",
"item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk",
"item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.",
"menu_name": "Inl\u00e4gg",
"name_admin_bar": "Inl\u00e4gg"
},
"description": "",
"public": true,
"hierarchical": false,
"exclude_from_search": false,
"publicly_queryable": true,
"show_ui": true,
"show_in_menu": true,
"show_in_nav_menus": true,
"show_in_admin_bar": true,
"menu_position": 5,
"menu_icon": "dashicons-admin-post",
"capability_type": "post",
"map_meta_cap": true,
"register_meta_box_cb": null,
"taxonomies": [],
"has_archive": false,
"query_var": false,
"can_export": true,
"delete_with_user": true,
"template": [],
"template_lock": false,
"_builtin": true,
"_edit_link": "post.php?post=%d",
"cap": {
"edit_post": "edit_post",
"read_post": "read_post",
"delete_post": "delete_post",
"edit_posts": "edit_posts",
"edit_others_posts": "edit_others_posts",
"delete_posts": "delete_posts",
"publish_posts": "publish_posts",
"read_private_posts": "read_private_posts",
"read": "read",
"delete_private_posts": "delete_private_posts",
"delete_published_posts": "delete_published_posts",
"delete_others_posts": "delete_others_posts",
"edit_private_posts": "edit_private_posts",
"edit_published_posts": "edit_published_posts",
"create_posts": "edit_posts",
"set_posts_status": "set_posts_status"
},
"rewrite": false,
"show_in_rest": true,
"rest_base": "posts",
"rest_namespace": "wp\/v2",
"rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller",
"rest_controller": null
},
"excerpt": false
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2017",
"user_login": "snms00",
"user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1",
"user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6",
"user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se",
"user_url": "",
"user_registered": "2013-11-06 10:35:50",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "snms00"
},
"ID": 2017,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
10398,
9025,
10791
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}