Blogginlägg

Lite nytt på g!

Nu på morgonen meddelade regeringen att man gett Skolverket i uppdrag att ta fram förslag till kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet och matematiskt tänkande för förskoleklassen samt revidera de obligatoriska bedömningsstöden i åk 1 och de nationella proven i åk 3 i grundskolan.

En vild gissning är att vi from ht-18 har lite nytt att följa. Spännande!

/Marlene

Är du engagerad, positiv och självständig? Bli lärare!

I dag börjar jag morgonen med att läsa en artikel i Skolvärlden och reflektera över den lista över de 15 mest efterfrågade egenskaperna och kompetenserna hos lärare som efterfrågas enligt undersökta jobbannonser. Så här ser listan ut:

1. Engagerad

2. Samarbetsförmåga

3. Flexibel

4. Kreativ

5. Tydlig ledare

6. Stabil

7. Kommunikativ

8. Förmåga att motivera

9. Lösningsfokuserad, nyfiken

10. Positivt förhållningssätt

Vi växer!

Igår hade vi läsårets sista nätverksmöte för SOL i Värmland. Vi kunde glatt konstatera att vi växt under läsåret och nu består av 20 språk-, läs- och skrivutvecklare som representerar våra huvudmän. Följande kommunala huvudmän finns representerade:

Arvika
Eda
Filipstad
Forshaga
Hagfors
Grums
Hammarö
Karlskoga
Karlstad
Kil
Kristinehamn
Storfors
Sunne
Säffle
Torsby
Årjäng

Här kan du se vem som representerar din kommun.

"Dränk inte elever och lärare i tester och kartläggningar", säger norsk professor.

På onsdag kommer Anne Golden till Karlstad för att föreläsa om andraspråk  i ett livsperspektiv. Hon är professor i  norska som andrespråk og ledare för tema 1: Flerspråklig kompetanse vid MultiLing, Institutt for lingvistiske og skandinaviske  studier vid Universitetet i Oslo. SOL i Värmland passade på att intervjua Anne inför besöket. På köpet fick vi fräscha upp vår norska. /Malin

”Vi måste skapa tid för det reflekterande samtalet”

Nästa person i vår intervjuserie är Catharina Tjernberg som är filosofie doktor och lektor i läs- och skrivutveckling. Catharinas forskningsintresse rör samspelet mellan teori och praktik i skolverksamheten. År 2013 disputerade hon vid Stockholms universitet med avhandlingen Framgångsfaktorer i läs- och skrivlärande. En praxisorienterad studie med utgångspunkt i skolpraktiken. Catharina är legitimerad lärare, speciallärare och specialpedagog.

Sex doktorander inom undervisningens digitalisering sökes!

Karlstads universitet söker sex doktorander inom forskarskolan för undervisningens digitalisering med licentiatexamen som slutmål. Starten planeras till hösten 2017. Forskarstudierna ska bedrivas på halvtid parallellt med yrkesverksamhet som lärare i den kommunala skolan i Värmland. Forskningsprojekten ska rymmas inom området undervisningens digitalisering, vilket innebär att de i grunden är ämnesdidaktiska och specifikt berör möjligheter att utveckla undervisningen och lärandet kring ett undervisningsinnehåll i ett digitaliserat klassrum.

Läraren som samtalsledare

I det tidigare blogginlägget tipsade Marlene om podcasts. Av en tillfällighet har jag precis lyssnat på en mycket intressant pod med Ann Pihlgren. Podden från Skolsnack handlar om sokratiska samtal och du kan lyssna på den här. Hur kan läraren, med hjälp av sokratiska samtal, utveckla elevernas kritiska tänkande? Ann menar att hur läraren tar sig an sin roll som samtalsledare och vilka frågor läraren ställer är avgörande.

Lärportalen

Du känner väl till lärportalen? Där finns material för att utveckla undervisningen tillsammans med kollegor inom följande områden: digitalisering, matematik, naturvetenskap och teknik, specialpedagogik samt skolans värdegrund. Du hitar filmer, artiklar och intervjuer. Från och med mars kommer även läs- och skrivportalens moduler att finnas här.

Vad innebär ett kollegialt lärande samtal?

Följande redogörelse för skillnaden på ett kollegialt delande och ett kollegialt lärande drog Maria Wiksten (Nationellt centrum för andraspråk) för några av oss på språkutvecklarkonferensen i Stockholm i november. Riktigt intressant! Hur går våra lärande samtal till? Utmanar vi varandra och uppmärksammar våra missförstånd eller slätar vi över missuppfattningar för att kunna hålla samtalet på en lite mer "vänskaplig" nivå?

Kritik mot åtgärdsgarantin

I tidigare blogginlägg har jag skrivit om den s k åtgärdsgarantin. Nu när remisstiden gått ut för betänkandet ”På goda grunder – en åtgärdsgaranti för läsning, skrivning och matematik” kan man se att flera tunga remissinstanser är kritiska, bl a Skolverket och Lärarförbundet. Lärarförbundet befarar att en åtgärdsgaranti kommer att leda till ytterligare detaljstyrning av lärarna och ännu mer dokumentation. Enligt min mening är det Lärarförbundet som står för den allra mest relevanta kritiken när de skriver att det är inte upptäckten av elevers svårigheter som är problemet för lärarna.

Nytt kring Läslyftet

Snart är tiden ute för att få statsbidrag för att delta i Läslyftet. Rättare sagt så är fredag sista dagen för huvudmän att skicka in sina ansökningar. Sedan kan man naturligtvis delta i Läslyftet utan statsbidrag, då är man fri att lägga upp utbildningen i den takt man vill. En fördel med statsbidragen är att handledarna har möjlighet att gå en handledarutbildning som Skolverket anordnar tillsammans med ett antal lärosäten.

Lärportalen

Nu har Skolverket sjösatt den nya Lärportalen. Där finns just nu en modul vardera inom digitalisering och specialpedagogik, snart även värdegrund. På sikt kommer även moduler som idag finns på Lärportalen för matematik, Läs- och skrivportalen samt Lärportalen för naturvetenskap och teknik att flyttas hit. Dessa portaler kommer sedan att stängas ner.

Bokcirkel

På vår senaste nätverksträff i SOL i Värmland hade vi första tillfället i vår bokcirkel kring boken Handledning för kollegialt lärande skriven av Annika Cederberg-Scheike. Vi hade läst första halvan av boken och tagit med oss våra tankar kring följande punkter:

- Vad undrar du över i texten? Vad vill du fråga texten om?
- Vad vill du prata med andra om?
- På vilket sätt knyter texten an till dina egna erfarenheter av handledning?

Läsa- skriva- räkna- garantin

För några veckor sedan lämnade den statliga Utredningen om en läsa-skriva-räkna-garanti sitt betänkande till utbildningsminister Gustav Fridolin. Uppdraget var att föreslå åtgärder som ska garantera att elever inte lämnar lågstadiet utan tillräckliga kunskaper i läsning, skrivning och grundläggande matematik. Nedan har jag "klippt och klistrat"  information om denna utredning från tre olika källor. Källorna anges längst ner i texten.

/Malin

Intervju med NCS föreståndare Anna Lindblom




1. Vad arbetar du mest med just nu?
Jag har precis avslutat första omgången av utbildningen för 75 språk-,läs- och skrivutvecklare.
Denna utbildning, som är ett samarbete mellan Nationellt centrum för språk- läs- och skrivutveckling (NCS) och Läslyftet, planerar vi att genomföra ytterligare en gång med start våren 2017.

Effektiva skrivlektioner

Catarina Tjernberg ger i boken Skrivundervisning - Processinriktat skrivande i klassrummet många goda tankar kring hur man som lärare kan utveckla sin undervisning i skrivande. En viktig sak är hur man utformar strukturen på lektionerna för att få till effektiviteten och här ger Catarina ett exempel där man delar in lektionen i tre delar.

1. En inledande fas med en minilektion.
2. En skrivfas som ägnas åt självständigt skrivande och vägledande samtal.
3. En avslutande fas då lärare och elever återsamlas för att knyta ihop lektionen.

Vad är SOL i Värmland och vilka är vi?

SOL i Värmland är ett av de sexton regionala nätverk för språk-, läs- och skrivutvecklare som drivs av NCS (nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling). Nationellt centrum för språk-, läs- och skrivutveckling (NCS) hör till Skolverket och arbetar med att stimulera huvudmän och skolor att aktivt arbeta med språk-, läs- och skrivutveckling.De regionala nätverken i landet har olika förutsättningar och ser olika ut bland annat beroende på regionernas storlek och placering. Vissa nätverk är knutna till ett lärosäte och andra inte.

Utmaningar i undervisningen

Skolinspektionens tematiska analys Utmaningar i undervisningen visar att många elever skulle kunna lämna skolan med mer kunskaper och högre betyg om deras lärare hade utmanat och sporrat dem mer. De hävdar också att utifrån forskning och Skolinspektionens egna granskningar skulle även relativt enkla medel och anpassningar leda till att eleverna når längre i sitt lärande. 

Skönlitteratur i alla ämnen främjar lärande

I somras var det en hel del skriverier i massmedia kring skönlitteraturens eventuella värde i undervisningen. Häromdagen publicerade Skolverket en artikel där en författare slår fast att lärare med stor framgång kan använda skönlitteratur i alla ämnen. Det är Mary Ingemansson som nyss givit ut boken Lärande genom skönlitteratur: Djupläsning, förståelse, kunskap.

Förlängd anmälningstid

Anmälningstiden för det fortsatta stödet för handledare är förlängt till den nionde september. Har du handlett inom läslyftet under läsåret 15/16 är du välkommen att ansöka oavsett om du handlett med statsbidrag på helfart eller utan statsbidrag i lägre tempo. Anmäl dig på läs- och skrivportalen under fliken handledare.

Fortsatt stöd till handledare inom läslyftet

Skolverket, Karlstads universitet och SOL i Värmland kan erbjuda fortsatt stöd för er som handlett inom Läslyftet.

Det gäller handledare både med och utan statsbidrag och det gäller såväl handledare som gått handledarutbildningen som handledare som inte gjort det. På Läs- och skrivportalen, under handledarfliken, finns mer information och anmälan. Du hittar informationen här.  Observera att sista anmälningsdag är redan i morgon!

SOL i Värmland flyttar in!

Vi är glada att SOL i Värmland från och med nu även finns på Pedagog Värmland. Vi tänker blogga kring språk-, läs- och skrivutveckling. Bloggen SOL i Värmland kommer att finnas kvar, men riktas mer specifikt mot de språk-, läs- och skrivutvecklare som ingår i nätverket. Där kan ni också se vilka deltagare SOL i Värmland har och vilken huvudman de representerar.

Vi som bloggar är språk-, läs- och skrivutvecklarna Marlene Andersson och Malin Granström.