Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
”Jag halkade in i forskarvärlden på ett bananskal.” Det säger Peter Wall, doktorand i pedagogiskt arbete. Efter tio år som högstadie- och gymnasielärare läste han en artikel om en forskarskola för lärare, och på den vägen är det.
Peter Wall är högstadielärare i matematik och samhällsorienterande ämnen (SO) samt gymnasielärare i SO. År 2008 arbetade han som högstadielärare på Rudsskolan i Karlstad.
– Det beslutades att årskurs 6 skulle flyttas till en mellanstadieskola. Minskat elevunderlag innebar att några lärare behövde omplaceras. Jag var en av dem. Genom en tidningsartikel fick jag kännedom om en forskarskola på Karlstads universitet som vände sig till lärare i historia och samhällskunskap. Jag sökte och blev antagen. Det var egentligen inget jag planerat, men det var ett bra tillfälle.
Forskarskolan för lärare i historia och samhällskunskap (FLHS) fokuserade bland annat på forskning med relevans för skolan.
– Min inriktning var samhällskunskapsdidaktik. Min licentiatuppsats som var klar 2011 handlade om politikundervisning i skolan.
Peter Wall, doktorand i pedagogiskt arbete på Karlstads universitet.
Numera är Peter Wall doktorand i pedagogiskt arbete på Karlstads universitet, men arbetar även med olika utvecklingsprojekt inom Karlstads kommun.
– Har man en licentiatexamen och samtidigt en fot kvar i verksamheten, eller nyligen varit där, öppnas många dörrar. Precis som jag halkade in i forskarvärlden har jag även halkat in i många projekt. Under många år har det varit ett nationellt fokus på kunskapskris i den svenska skolan och när man som jag arbetar både på universitetet och kommunen får jag många uppdrag.
Det trivs han med, men ibland kan det vara svårt att kombinera med den pågående forskningen.
– Forskningen får ofta stå tillbaka för andra deadlines. När det gäller forskning så behövs sammanhängande ostörd tid, idealet är heldagar. Det fungerar inte att forska någon timme då och då.
Peter Walls forskning fokuserar på handledning av lärarstudenter på högstadiet och gymnasiet.
– Jag spelar in lärarstudenter under deras verksamhetsförlagda utbildning, VFU, samt när handledaren och studenten därefter tillsammans tittar på inspelningen. Jag vill undersöka hur handledningen fungerar gentemot studenten och vilka moment det läggs störst vikt vid. Det ska bli en som en fortbildning för handledaren och hjälpa dem att bli mer konkreta i sitt handledarskap och på så sätt ge lärarstudenterna det de behöver.
Vad som händer när doktorsavhandlingen är klar återstår att se.
– Jag har inte stängt dörren helt för att återuppta läraryrket. Det finns fördelar med att forska. Jag kan styra min tid på ett helt annat sätt än som lärare. Men det är ganska ensamt. Jag saknar kontakten med eleverna, att under flera år bygga upp en relation. Det blir inte samma sak att undervisa studenter på Karlstads universitet. Jag har ingen närliggande plan att gå tillbaka till läraryrket, men med tanke på att jag oftast halkar in på olika saker utan att ha planerat det så vet man ju aldrig.
Text: Maria Nilsson, Karlstads universitet
Läs fler artiklar i vår serie om skolforskare på Karlstads universitet.
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5892", "_fgd2wp_old_node_id": "2572", "teaser_image": "5892", "_teaser_image": "field_61d462ae9eafd", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462aecfe1f", "_edit_lock": "1670251890:2083", "_edit_last": "2083", "video": "", "_video": "field_61d462aec3af7", "related_title": "", "_related_title": "field_61d462aedf3fd", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462af2b28c", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462af49331", "collection-teaser_main": "", "_collection-teaser_main": "field_61d462aeaaf7f", "collection-teaser_right": "", "_collection-teaser_right": "field_61d462aef3834" }, "id": 5891, "ID": 5891, "post_author": "2083", "post_content": "\u201dJag halkade in i forskarv\u00e4rlden p\u00e5 ett bananskal.\u201d Det s\u00e4ger Peter Wall, doktorand i pedagogiskt arbete. Efter tio \u00e5r som h\u00f6gstadie- och gymnasiel\u00e4rare l\u00e4ste han en artikel om en forskarskola f\u00f6r l\u00e4rare, och p\u00e5 den v\u00e4gen \u00e4r det.<\/strong><\/p>\n
Peter Wall \u00e4r h\u00f6gstadiel\u00e4rare i matematik och samh\u00e4llsorienterande \u00e4mnen (SO) samt gymnasiel\u00e4rare i SO. \u00c5r 2008 arbetade han som h\u00f6gstadiel\u00e4rare p\u00e5 Rudsskolan i Karlstad.<\/p>\n
\u2013 Det beslutades att \u00e5rskurs 6 skulle flyttas till en mellanstadieskola. Minskat elevunderlag innebar att n\u00e5gra l\u00e4rare beh\u00f6vde omplaceras. Jag var en av dem. Genom en tidningsartikel fick jag k\u00e4nnedom om en forskarskola p\u00e5 Karlstads universitet som v\u00e4nde sig till l\u00e4rare i historia och samh\u00e4llskunskap. Jag s\u00f6kte och blev antagen. Det var egentligen inget jag planerat, men det var ett bra tillf\u00e4lle.<\/p>\n
Forskarskolan f\u00f6r l\u00e4rare i historia och samh\u00e4llskunskap (FLHS) fokuserade bland annat p\u00e5 forskning med relevans f\u00f6r skolan.<\/p>\n
\u2013 Min inriktning var samh\u00e4llskunskapsdidaktik. Min licentiatuppsats som var klar 2011 handlade om politikundervisning i skolan.<\/p>\n
Peter Wall, doktorand i pedagogiskt arbete p\u00e5 Karlstads universitet.<\/em><\/p>\nDoktorand med utvecklingsprojekt<\/h2>\n
\u2028Numera \u00e4r Peter Wall doktorand i pedagogiskt arbete p\u00e5 Karlstads universitet, men arbetar \u00e4ven med olika utvecklingsprojekt inom Karlstads kommun.<\/p>\n
\u2013 Har man en licentiatexamen och samtidigt en fot kvar i verksamheten, eller nyligen varit d\u00e4r, \u00f6ppnas m\u00e5nga d\u00f6rrar. Precis som jag halkade in i forskarv\u00e4rlden har jag \u00e4ven halkat in i m\u00e5nga projekt. Under m\u00e5nga \u00e5r har det varit ett nationellt fokus p\u00e5 kunskapskris i den svenska skolan och n\u00e4r man som jag arbetar b\u00e5de p\u00e5 universitetet och kommunen f\u00e5r jag m\u00e5nga uppdrag.<\/p>\n
Det trivs han med, men ibland kan det vara sv\u00e5rt att kombinera med den p\u00e5g\u00e5ende forskningen.<\/p>\n
\u2013 Forskningen f\u00e5r ofta st\u00e5 tillbaka f\u00f6r andra deadlines. N\u00e4r det g\u00e4ller forskning s\u00e5 beh\u00f6vs sammanh\u00e4ngande ost\u00f6rd tid, idealet \u00e4r heldagar. Det fungerar inte att forska n\u00e5gon timme d\u00e5 och d\u00e5.<\/p>\n
Handledning av l\u00e4rarstudenter i fokus<\/h2>\n
\u2028Peter Walls forskning fokuserar p\u00e5 handledning av l\u00e4rarstudenter p\u00e5 h\u00f6gstadiet och gymnasiet.<\/p>\n
\u2013 Jag spelar in l\u00e4rarstudenter under deras verksamhetsf\u00f6rlagda utbildning, VFU, samt n\u00e4r handledaren och studenten d\u00e4refter tillsammans tittar p\u00e5 inspelningen. Jag vill unders\u00f6ka hur handledningen fungerar gentemot studenten och vilka moment det l\u00e4ggs st\u00f6rst vikt vid. Det ska bli en som en fortbildning f\u00f6r handledaren och hj\u00e4lpa dem att bli mer konkreta i sitt handledarskap och p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt ge l\u00e4rarstudenterna det de beh\u00f6ver.<\/p>\n
Vad som h\u00e4nder n\u00e4r doktorsavhandlingen \u00e4r klar \u00e5terst\u00e5r att se.<\/p>\n
\u2013 Jag har inte st\u00e4ngt d\u00f6rren helt f\u00f6r att \u00e5teruppta l\u00e4raryrket. Det finns f\u00f6rdelar med att forska. Jag kan styra min tid p\u00e5 ett helt annat s\u00e4tt \u00e4n som l\u00e4rare. Men det \u00e4r ganska ensamt. Jag saknar kontakten med eleverna, att under flera \u00e5r bygga upp en relation. Det blir inte samma sak att undervisa studenter p\u00e5 Karlstads universitet. Jag har ingen n\u00e4rliggande plan att g\u00e5 tillbaka till l\u00e4raryrket, men med tanke p\u00e5 att jag oftast halkar in p\u00e5 olika saker utan att ha planerat det s\u00e5 vet man ju aldrig.<\/p>\n
Text: Maria Nilsson, Karlstads universitet<\/em><\/p>\n\n\n
Tidigare M\u00e5nadens forskare<\/h2>\n\n\n\n
L\u00e4s fler artiklar i v\u00e5r serie om skolforskare p\u00e5 Karlstads universitet.<\/a><\/a><\/p>\n", "post_date": "2020-03-02 10:17:52", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "M\u00e5nadens forskare \u2013 Peter Wall", "post_type": "post", "slug": "manadens-forskare-peter-wall", "_thumbnail_id": "5892", "_fgd2wp_old_node_id": "2572", "teaser_image": "5892", "_teaser_image": "field_61d462ae9eafd", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462aecfe1f", "_edit_lock": "1670251890:2083", "_edit_last": "2083", "_video": "field_61d462aec3af7", "related_title": "", "_related_title": "field_61d462aedf3fd", "collection-audio": "", "_collection-audio": "field_61d462af2b28c", "collection-audio_link": "", "_collection-audio_link": "field_61d462af49331", "collection-teaser_main": "", "_collection-teaser_main": "field_61d462aeaaf7f", "collection-teaser_right": "", "_collection-teaser_right": "field_61d462aef3834", "post_date_gmt": "2020-03-02 10:17:52", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "manadens-forskare-peter-wall", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2022-12-05 14:51:30", "post_modified_gmt": "2022-12-05 14:51:30", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/202003\/manadens-forskare-peter-wall\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish", "type": { "slug": "post", "name": "post", "label": "Inl\u00e4gg", "labels": { "name": "Inl\u00e4gg", "singular_name": "Inl\u00e4gg", "add_new": "L\u00e4gg till nytt", "add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg", "edit_item": "Redigera inl\u00e4gg", "new_item": "Nytt inl\u00e4gg", "view_item": "Visa inl\u00e4gg", "view_items": "Visa inl\u00e4gg", "search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg", "not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.", "not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.", "parent_item_colon": null, "all_items": "Alla inl\u00e4gg", "archives": "Inl\u00e4ggsarkiv", "attributes": "Inl\u00e4ggsattribut", "insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll", "uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg", "featured_image": "Utvald bild", "set_featured_image": "Ange utvald bild", "remove_featured_image": "Ta bort utvald bild", "use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild", "filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista", "filter_by_date": "Filtrera efter datum", "items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista", "items_list": "Inl\u00e4ggslista", "item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.", "item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.", "item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.", "item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.", "item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.", "item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk", "item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.", "menu_name": "Inl\u00e4gg", "name_admin_bar": "Inl\u00e4gg" }, "description": "", "public": true, "hierarchical": false, "exclude_from_search": false, "publicly_queryable": true, "show_ui": true, "show_in_menu": true, "show_in_nav_menus": true, "show_in_admin_bar": true, "menu_position": 5, "menu_icon": "dashicons-admin-post", "capability_type": "post", "map_meta_cap": true, "register_meta_box_cb": null, "taxonomies": [], "has_archive": false, "query_var": false, "can_export": true, "delete_with_user": true, "template": [], "template_lock": false, "_builtin": true, "_edit_link": "post.php?post=%d", "cap": { "edit_post": "edit_post", "read_post": "read_post", "delete_post": "delete_post", "edit_posts": "edit_posts", "edit_others_posts": "edit_others_posts", "delete_posts": "delete_posts", "publish_posts": "publish_posts", "read_private_posts": "read_private_posts", "read": "read", "delete_private_posts": "delete_private_posts", "delete_published_posts": "delete_published_posts", "delete_others_posts": "delete_others_posts", "edit_private_posts": "edit_private_posts", "edit_published_posts": "edit_published_posts", "create_posts": "edit_posts", "set_posts_status": "set_posts_status" }, "rewrite": false, "show_in_rest": true, "rest_base": "posts", "rest_namespace": "wp\/v2", "rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller", "rest_controller": null }, "excerpt": false }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2044", "user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl", "user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/", "user_nicename": "jennelie-ortendahl", "user_email": "ortendahljennelie@gmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2015-08-19 13:27:19", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl" }, "ID": 2044, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 11713, 11344, 11706 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "