Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
Det talade språket är viktigt för små barns utveckling. När det inte finns ett gemensamt talat språk får man hitta andra vägar att gå. Genom att leka med det universella kroppspråket fick 120 barn i Storfors lära sig att kommunicera med varandra.
Storfors kommun har många nyanlända barn. Annica Arvidsson, bibliotekschef i Storfors kommun ansökte om pengar från kulturrådet för att genom drama och skapande hitta en annan väg till det talade språket. De två kulturarbetare som blev kontaktade för projektet hade breda erfarenheter av att jobba med barn. Dramapedagogen Hans Nordström hade bland annat genom sin cirkuserfarenhet drivit en cirkusskola och bildkonstnären Johan Gaellman hade tidigare drivit dockteater och skaparverkstad.
– Jag hade tänkt att tacka nej först för att jag hade så mycket att göra. Sen ångrade jag mig. Att jobba med barn i skolmiljö är både roligt och givande, säger Johan Gaellman.
“Berätta, skapa och dramatisera” var ett projekt som anordnades för 120 barn i Storfors kommun under hösten 2015. Syftet med projektet var att lära barn att man kan kommunicera utan att tala samma språk. Under fem veckor fick tio grupper från förskoleklass upp till andra klass skapa ansiktsmasker med hjälp av papper, pennor, fjädrar och fantasi. Masker som de sedan använde när de dramatiserade den saga som de valt ut.
Barnen kom till Hans Nordström och Johan Gaellman med glädje och nyfikenhet. De fick ett avbrott i vardagen och alla barn kunde delta lika mycket oavsett vilket modersmål de hade.
– Barnen var väldigt förväntansfulla när de skapade maskerna med Johan och när de hade drama med Hans. Det var fjädrar och saxar överallt, säger Annica Arvidsson, Bibliotekschef i Storfors kommun.
Hans Nordström och Johan Gaellman hade en plan när de kom till grupperna. Barnen skulle utgå från alla möjliga klassiska sagokaraktärer som alla kände till när de skapade ansiktsmaskerna och dramatiserade sagorna, men barnen hade redan en favoritsaga, Rödluvan och vargen.
– Det var egentligen inte meningen att det skulle bli så stort fokus på Rödluvan och vargen men det blev så för de flesta barn kände till den sagan vart de än kom ifrån, säger Johan Gaellman.
Projektet blev större än vad det var tänkt från början. Barnen hade egna idéer och pedagogerna ville få ut så mycket det bara gick ur projektet.
– Vi blev förvånade över att det blev en så fin avslutning. Det var inget vi hade tänkt oss från början. Barnen var stolta när de fick visa upp vad de hade lärt sig, säger Johan och Hans.
Efter att projektet var avslutat hittade barnen på nya sagor utifrån sagorna som de arbetat med. Utvärderingen av projektet visade att barn och pedagoger var väldigt nöjda och kommunen planerar nu att söka mer pengar för att kunna genomföra liknande projekt med fler klasser.
– Man får en ökad förståelse genom skapande och dramatisering när man inte har svenska som modersmål. Barnen hjälpte varandra med att visa med bilder och rörelser. Vi i personalen lärde oss också mycket och vi vet nu vad vi kan vidareutveckla till nästa gång, säger Hans och Johan.
Text och bild: Anna Gustafson
Artikeln är även publicerad i magasinet Kreativa skolan – i samarbete mellan Region Värmland, Pedagog Värmland och Karlstads kommun.
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5718", "_fgd2wp_old_node_id": "1611", "teaser_image": "5718", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 5721, "ID": 5721, "post_author": "2063", "post_content": "Det talade spr\u00e5ket \u00e4r viktigt f\u00f6r sm\u00e5 barns utveckling. N\u00e4r det inte finns ett gemensamt talat spr\u00e5k f\u00e5r man hitta andra v\u00e4gar att g\u00e5. Genom att leka med det universella kroppspr\u00e5ket fick 120 barn i Storfors l\u00e4ra sig att kommunicera med varandra. <\/p>
Storfors kommun har m\u00e5nga nyanl\u00e4nda barn. Annica Arvidsson, bibliotekschef i Storfors kommun ans\u00f6kte om pengar fr\u00e5n kulturr\u00e5det f\u00f6r att genom drama och skapande hitta en annan v\u00e4g till det talade spr\u00e5ket. De tv\u00e5 kulturarbetare som blev kontaktade f\u00f6r projektet hade breda erfarenheter av att jobba med barn. Dramapedagogen Hans Nordstr\u00f6m hade bland annat genom sin cirkuserfarenhet drivit en cirkusskola och bildkonstn\u00e4ren Johan Gaellman hade tidigare drivit dockteater och skaparverkstad. <\/p>
\u2013 Jag hade t\u00e4nkt att tacka nej f\u00f6rst f\u00f6r att jag hade s\u00e5 mycket att g\u00f6ra. Sen \u00e5ngrade jag mig. Att jobba med barn i skolmilj\u00f6 \u00e4r b\u00e5de roligt och givande, s\u00e4ger Johan Gaellman.<\/p>
\u201cBer\u00e4tta, skapa och dramatisera\u201d var ett projekt som anordnades f\u00f6r 120 barn i Storfors kommun under h\u00f6sten 2015. Syftet med projektet var att l\u00e4ra barn att man kan kommunicera utan att tala samma spr\u00e5k. Under fem veckor fick tio grupper fr\u00e5n f\u00f6rskoleklass upp till andra klass skapa ansiktsmasker med hj\u00e4lp av papper, pennor, fj\u00e4drar och fantasi. Masker som de sedan anv\u00e4nde n\u00e4r de dramatiserade den saga som de valt ut. <\/p>
<\/p>
Barnen kom till Hans Nordstr\u00f6m och Johan Gaellman med gl\u00e4dje och nyfikenhet. De fick ett avbrott i vardagen och alla barn kunde delta lika mycket oavsett vilket modersm\u00e5l de hade. <\/p>
\u2013 Barnen var v\u00e4ldigt f\u00f6rv\u00e4ntansfulla n\u00e4r de skapade maskerna med Johan och n\u00e4r de hade drama med Hans. Det var fj\u00e4drar och saxar \u00f6verallt, s\u00e4ger Annica Arvidsson, Bibliotekschef i Storfors kommun. <\/p>
<\/p>
Hans Nordstr\u00f6m och Johan Gaellman hade en plan n\u00e4r de kom till grupperna. Barnen skulle utg\u00e5 fr\u00e5n alla m\u00f6jliga klassiska sagokarakt\u00e4rer som alla k\u00e4nde till n\u00e4r de skapade ansiktsmaskerna och dramatiserade sagorna, men barnen hade redan en favoritsaga, R\u00f6dluvan och vargen. <\/p>
\u2013 Det var egentligen inte meningen att det skulle bli s\u00e5 stort fokus p\u00e5 R\u00f6dluvan och vargen men det blev s\u00e5 f\u00f6r de flesta barn k\u00e4nde till den sagan vart de \u00e4n kom ifr\u00e5n, s\u00e4ger Johan Gaellman.<\/p>
Projektet blev st\u00f6rre \u00e4n vad det var t\u00e4nkt fr\u00e5n b\u00f6rjan. Barnen hade egna id\u00e9er och pedagogerna ville f\u00e5 ut s\u00e5 mycket det bara gick ur projektet. <\/p>
\u2013 Vi blev f\u00f6rv\u00e5nade \u00f6ver att det blev en s\u00e5 fin avslutning. Det var inget vi hade t\u00e4nkt oss fr\u00e5n b\u00f6rjan. Barnen var stolta n\u00e4r de fick visa upp vad de hade l\u00e4rt sig, s\u00e4ger Johan och Hans.<\/p>
<\/p>
Efter att projektet var avslutat hittade barnen p\u00e5 nya sagor utifr\u00e5n sagorna som de arbetat med. Utv\u00e4rderingen av projektet visade att barn och pedagoger var v\u00e4ldigt n\u00f6jda och kommunen planerar nu att s\u00f6ka mer pengar f\u00f6r att kunna genomf\u00f6ra liknande projekt med fler klasser. <\/p>
\u2013 Man f\u00e5r en \u00f6kad f\u00f6rst\u00e5else genom skapande och dramatisering n\u00e4r man inte har svenska som modersm\u00e5l. Barnen hj\u00e4lpte varandra med att visa med bilder och r\u00f6relser. Vi i personalen l\u00e4rde oss ocks\u00e5 mycket och vi vet nu vad vi kan vidareutveckla till n\u00e4sta g\u00e5ng, s\u00e4ger Hans och Johan.<\/p>
Text och bild: Anna Gustafson <\/p>
Artikeln \u00e4r \u00e4ven publicerad i magasinet Kreativa skolan \u2013 i samarbete mellan Region V\u00e4rmland, Pedagog V\u00e4rmland och Karlstads kommun.<\/p>
<\/p>
<\/p>", "post_date": "2016-11-23 08:28:23", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Tala utan ord", "post_type": "post", "slug": "tala-utan-ord", "_thumbnail_id": "5718", "_fgd2wp_old_node_id": "1611", "teaser_image": "5718", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2016-11-23 08:28:23", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "tala-utan-ord", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2016-11-23 08:28:23", "post_modified_gmt": "2016-11-23 08:28:23", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201611\/tala-utan-ord\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish", "type": { "slug": "post", "name": "post", "label": "Inl\u00e4gg", "labels": { "name": "Inl\u00e4gg", "singular_name": "Inl\u00e4gg", "add_new": "L\u00e4gg till nytt", "add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg", "edit_item": "Redigera inl\u00e4gg", "new_item": "Nytt inl\u00e4gg", "view_item": "Visa inl\u00e4gg", "view_items": "Visa inl\u00e4gg", "search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg", "not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.", "not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.", "parent_item_colon": null, "all_items": "Alla inl\u00e4gg", "archives": "Inl\u00e4ggsarkiv", "attributes": "Inl\u00e4ggsattribut", "insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll", "uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg", "featured_image": "Utvald bild", "set_featured_image": "Ange utvald bild", "remove_featured_image": "Ta bort utvald bild", "use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild", "filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista", "filter_by_date": "Filtrera efter datum", "items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista", "items_list": "Inl\u00e4ggslista", "item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.", "item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.", "item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.", "item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.", "item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.", "item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk", "item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.", "menu_name": "Inl\u00e4gg", "name_admin_bar": "Inl\u00e4gg" }, "description": "", "public": true, "hierarchical": false, "exclude_from_search": false, "publicly_queryable": true, "show_ui": true, "show_in_menu": true, "show_in_nav_menus": true, "show_in_admin_bar": true, "menu_position": 5, "menu_icon": "dashicons-admin-post", "capability_type": "post", "map_meta_cap": true, "register_meta_box_cb": null, "taxonomies": [], "has_archive": false, "query_var": false, "can_export": true, "delete_with_user": true, "template": [], "template_lock": false, "_builtin": true, "_edit_link": "post.php?post=%d", "cap": { "edit_post": "edit_post", "read_post": "read_post", "delete_post": "delete_post", "edit_posts": "edit_posts", "edit_others_posts": "edit_others_posts", "delete_posts": "delete_posts", "publish_posts": "publish_posts", "read_private_posts": "read_private_posts", "read": "read", "delete_private_posts": "delete_private_posts", "delete_published_posts": "delete_published_posts", "delete_others_posts": "delete_others_posts", "edit_private_posts": "edit_private_posts", "edit_published_posts": "edit_published_posts", "create_posts": "edit_posts", "set_posts_status": "set_posts_status" }, "rewrite": false, "show_in_rest": true, "rest_base": "posts", "rest_namespace": "wp\/v2", "rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller", "rest_controller": null }, "excerpt": false }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "