Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
17 år som lärarutbildare på Karlstads universitet och 2,5 års forskarstudier resulterade för Susanne Walan i avhandlingen:
”From doing to learning. Inquiry- and context-based science education in primary school. ”
Från görande till lärande i naturvetenskapliga ämnen under de första skolåren. Alltså inte den gamla slagdängan från Dewey; ”learning by doing”. Nej, det krävs mer än bara ett görande för att få till ett lärande, menar Susanne.
Först och främst måste görandet bottna i en förståelse hos både lärare och elever om varför de gör det de gör. Det kan kanske tyckas vara en självklarhet för många. Men Susanne visar i sin avhandling att eleverna många gånger tycker görandet visserligen är roligt, men egentligen inte har en aning om varför de gör det de gör eller vad de kommer fram till och lär sig genom att göra det. Likaså menar Susanne att lärarna ibland saknar en förståelse inför varför de väljer en viss undervisningsstrategi.
– Det är viktigt att eleverna har roligt, men undervisningen ska ju också syfta till att uppnå kursernas lärandemål, säger Susanne. Det primära målet är ju att eleverna ökar sina kunskaper om naturvetenskap både som ämne och metod samtidigt som de utvecklar ett kritiskt tänkande. Att redan under de första skolåren bygga upp elevernas förmåga till vetenskapligt förhållningssätt och förmåga till kritiskt tänkande är oerhört viktigt, menar Susanne, för att de i framtiden ska kunna vara med och fatta beslut i samhället; på alla nivåer och inom alla områden.
Avhandlingen består av fyra studier, varav de första tre behandlar lärares inställning till och reflektioner utifrån undervisningsmodellen IC – BaSE. Namnet står för Inquiry- and Context-Based Science Education, med andra ord, undersökande arbetssätt med kontexter som är intressanta och relevanta för eleverna. Den fjärde studien följer sedan upp elever som undervisats med modellen. Hur ser det ut med dessa elevers förmåga att dra samband, reflektera och sätta in naturvetenskapliga kunskaper i ett vidare sammanhang? Vad tycker de här eleverna om sin undervisning i de naturvetenskapliga ämnena?
Utfallet av studien visar att metoden är framgångsrik vad gäller att göra eleverna delaktiga och engagerade i undervisningen. Därutöver visade det sig att metoden är framgångsrik även för elever som i vanliga undervisningssammanhang inte är högpresterande.
Susanne ger ett exempel på en undervisning som följer IC- BaSE:
Modellen är enkel:
1. En kontext presenteras för eleverna. Det ska vara något större, som man vet är i deras intresse eller del av deras vardag. Kontexten har någon form av större frågeställning. Ett exempel. Vi ska köpa in tvål till klassrummen. Vilken tvål ska vi köpa?
2. Eleverna får planera undersökningar utifrån frågeställningen. Det innebär att de själva måste fundera fram vad de ska undersöka kring tvål och planera hur undersökningen ska gå till. Sen ska de utföra sin undersökning och dra slutsatser.
3. Återkoppling tillsammans i hela klassen efter undersökningarna. Vad har man kommit fram till? – Vad är viktigt att veta om man ska köpa tvål? I det här fallet struntade man i pris. Doft var inte heller det viktigaste kom eleverna fram till utan att tvålen skulle tvätta bra! Alltså, vad är det i tvål som gör att det tvättar rent?
Efter att dessa moment hade genomförts tillverkade eleverna också egna tvålar.
Det de lärde sig var att planera, genomföra och dra slutsatser från sina undersökningar. De lärde sig också vad tvål är och ungefär hur tvål fungerar för att faktiskt tvätta rent.
Det finns möjligheter för skolor, skolledare och lärare att ta del av mer om IC-BaSE modellen. Det kan ske på olika sätt, antingen i form av en föreläsning, fortbildningsdagar eller workshops.
– Upplägget kan vi planera tillsammans utifrån de förutsättningar, intressen och behov som finns , säger Susanne.
Kontakta gärna Susanne direkt för diskussioner kring fortbildning eller föreläsningar:
Susanne Walan på Karlstads universitet
Läs avhandlingen i sin helhet här
Text: Lisa Svensson
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_fgd2wp_old_node_id": "1408", "_thumbnail_id": "5693", "teaser_image": "5693", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 5692, "ID": 5692, "post_author": "2041", "post_content": "
17 \u00e5r som l\u00e4rarutbildare p\u00e5 Karlstads universitet och 2,5 \u00e5rs forskarstudier resulterade f\u00f6r Susanne Walan i avhandlingen:<\/p>
\u201dFrom doing to learning. Inquiry- and context-based science education in primary school. \u201d<\/p>
Fr\u00e5n g\u00f6rande till l\u00e4rande i naturvetenskapliga \u00e4mnen under de f\u00f6rsta skol\u00e5ren. Allts\u00e5 inte den gamla slagd\u00e4ngan fr\u00e5n Dewey; \u201dlearning by doing\u201d. Nej, det kr\u00e4vs mer \u00e4n bara ett g\u00f6rande f\u00f6r att f\u00e5 till ett l\u00e4rande, menar Susanne. <\/p>
F\u00f6rst och fr\u00e4mst m\u00e5ste g\u00f6randet bottna i en f\u00f6rst\u00e5else hos b\u00e5de l\u00e4rare och elever om varf\u00f6r de g\u00f6r det de g\u00f6r. Det kan kanske tyckas vara en sj\u00e4lvklarhet f\u00f6r m\u00e5nga. Men Susanne visar i sin avhandling att eleverna m\u00e5nga g\u00e5nger tycker g\u00f6randet visserligen \u00e4r roligt, men egentligen inte har en aning om varf\u00f6r de g\u00f6r det de g\u00f6r eller vad de kommer fram till och l\u00e4r sig genom att g\u00f6ra det. Likas\u00e5 menar Susanne att l\u00e4rarna ibland saknar en f\u00f6rst\u00e5else inf\u00f6r varf\u00f6r de v\u00e4ljer en viss undervisningsstrategi.<\/p>
- Det \u00e4r viktigt att eleverna har roligt, men undervisningen ska ju ocks\u00e5 syfta till att uppn\u00e5 kursernas l\u00e4randem\u00e5l, s\u00e4ger Susanne. Det prim\u00e4ra m\u00e5let \u00e4r ju att eleverna \u00f6kar sina kunskaper om naturvetenskap b\u00e5de som \u00e4mne och metod samtidigt som de utvecklar ett kritiskt t\u00e4nkande. Att redan under de f\u00f6rsta skol\u00e5ren bygga upp elevernas f\u00f6rm\u00e5ga till vetenskapligt f\u00f6rh\u00e5llningss\u00e4tt och f\u00f6rm\u00e5ga till kritiskt t\u00e4nkande \u00e4r oerh\u00f6rt viktigt, menar Susanne, f\u00f6r att de i framtiden ska kunna vara med och fatta beslut i samh\u00e4llet; p\u00e5 alla niv\u00e5er och inom alla omr\u00e5den.<\/p>
<\/p>
Fyra studier<\/h2>
Avhandlingen best\u00e5r av fyra studier, varav de f\u00f6rsta tre behandlar l\u00e4rares inst\u00e4llning till och reflektioner utifr\u00e5n undervisningsmodellen IC \u2013 BaSE. Namnet st\u00e5r f\u00f6r Inquiry- and Context-Based Science Education, med andra ord, unders\u00f6kande arbetss\u00e4tt med kontexter som \u00e4r intressanta och relevanta f\u00f6r eleverna. Den fj\u00e4rde studien f\u00f6ljer sedan upp elever som undervisats med modellen. Hur ser det ut med dessa elevers f\u00f6rm\u00e5ga att dra samband, reflektera och s\u00e4tta in naturvetenskapliga kunskaper i ett vidare sammanhang? Vad tycker de h\u00e4r eleverna om sin undervisning i de naturvetenskapliga \u00e4mnena? <\/p>
Utfallet av studien visar att metoden \u00e4r framg\u00e5ngsrik vad g\u00e4ller att g\u00f6ra eleverna delaktiga och engagerade i undervisningen. D\u00e4rut\u00f6ver visade det sig att metoden \u00e4r framg\u00e5ngsrik \u00e4ven f\u00f6r elever som i vanliga undervisningssammanhang inte \u00e4r h\u00f6gpresterande.<\/p>
<\/p>
Modellen<\/h2>
Susanne ger ett exempel p\u00e5 en undervisning som f\u00f6ljer IC- BaSE:<\/p>
Modellen \u00e4r enkel:<\/p>
1. En kontext presenteras f\u00f6r eleverna. Det ska vara n\u00e5got st\u00f6rre, som man vet \u00e4r i deras intresse eller del av deras vardag. Kontexten har n\u00e5gon form av st\u00f6rre fr\u00e5gest\u00e4llning. Ett exempel. Vi ska k\u00f6pa in tv\u00e5l till klassrummen. Vilken tv\u00e5l ska vi k\u00f6pa?<\/p>
2. Eleverna f\u00e5r planera unders\u00f6kningar utifr\u00e5n fr\u00e5gest\u00e4llningen. Det inneb\u00e4r att de sj\u00e4lva m\u00e5ste fundera fram vad de ska unders\u00f6ka kring tv\u00e5l och planera hur unders\u00f6kningen ska g\u00e5 till. Sen ska de utf\u00f6ra sin unders\u00f6kning och dra slutsatser.<\/p>
3. \u00c5terkoppling tillsammans i hela klassen efter unders\u00f6kningarna. Vad har man kommit fram till? - Vad \u00e4r viktigt att veta om man ska k\u00f6pa tv\u00e5l? I det h\u00e4r fallet struntade man i pris. Doft var inte heller det viktigaste kom eleverna fram till utan att tv\u00e5len skulle tv\u00e4tta bra! Allts\u00e5, vad \u00e4r det i tv\u00e5l som g\u00f6r att det tv\u00e4ttar rent?<\/p>
Efter att dessa moment hade genomf\u00f6rts tillverkade eleverna ocks\u00e5 egna tv\u00e5lar.<\/p>
Det de l\u00e4rde sig var att planera, genomf\u00f6ra och dra slutsatser fr\u00e5n sina unders\u00f6kningar. De l\u00e4rde sig ocks\u00e5 vad tv\u00e5l \u00e4r och ungef\u00e4r hur tv\u00e5l fungerar f\u00f6r att faktiskt tv\u00e4tta rent.<\/p>
<\/p>
Fortbildning f\u00f6r l\u00e4rare<\/h2>
Det finns m\u00f6jligheter f\u00f6r skolor, skolledare och l\u00e4rare att ta del av mer om IC-BaSE modellen. Det kan ske p\u00e5 olika s\u00e4tt, antingen i form av en f\u00f6rel\u00e4sning, fortbildningsdagar eller workshops.<\/p>
- Uppl\u00e4gget kan vi planera tillsammans utifr\u00e5n de f\u00f6ruts\u00e4ttningar, intressen och behov som finns , s\u00e4ger Susanne. <\/p>
Kontakta g\u00e4rna Susanne direkt f\u00f6r diskussioner kring fortbildning eller f\u00f6rel\u00e4sningar:<\/p>
susanne.walan@kau.se<\/a><\/p>
<\/p>
L\u00e4s vidare! <\/h2>
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2044", "user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl", "user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/", "user_nicename": "jennelie-ortendahl", "user_email": "ortendahljennelie@gmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2015-08-19 13:27:19", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl" }, "ID": 2044, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 11713, 11344, 11706 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "