Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
Ett mål för lärarstudenter under den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen (VFU) är att planera, iscensätta och utforma en utvecklande lärandemiljö för aktuella elever. Lärarstudenterna Jennelie och Hanna, använde Centrum för klimat och säkerhets pedagogiska verktyg för att göra just det.
Jennelie och Hanna ville undersöka om pedagogiska verktyg kunde vara till hjälp vid språkutveckling hos elever i en förberedelseklass samt om en sådan undervisning kunde underlätta elevernas lärande om svenska samhällsstrukturer och samhällsfunktioner. En viktig utgångspunkt vid planeringen av temat var att alla elever skulle kunna delta i undervisningen på sina egna villkor, oavsett hur långt de kommit i sin språkutveckling.
Tjejerna berättar:
– Eleverna arbetade tillsammans med verktygen med stort engagemang och vi såg att tilltron till den egna förmågan att lära och uttrycka sig växte under besökets gång. Besöket var också värdefullt genom att inbjudan i sig gjorde att eleverna kände sig sedda, välkomna och inkluderade. Dagen efter besöket fick de återberätta och reflektera kring upplevelserna och det de framför allt undrade var; ”När får vi åka dit igen?”
Bild ovan: Elever ifrån förberedelsklassen på Orrholmsskolan spelar Vattenköping. Foto: Sofie Buskqvist/Centrum för klimat och säkerhet
Studenternas lokala lärarutbildare på Orrholmsskolan, Houria Karlsson, upplevde samarbetet med universitetet som mycket positivt. Hon menade att besöket blev en länk mellan forskningen och klassrummet, vilket är i linje med en undervisning som vilar på vetenskaplig grund. Houria menade vidare att lärarna genom besöket inspirerats till att se nya möjligheter i sin egen undervisning utifrån de nya kunskaper och erfarenheter som besöket medförde. Perspektivet kring utbildning och yrken överlag vidgades.
– Hos eleverna såddes ett frö, drömmen om möjligheter till vidare utbildning väcktes och uppmuntrades.
Bild ovan: Hanna Louise Tietze, Therese Örstrand, Jennelie Örtendah, & Houria Karlsson. Foto: Sofie Buskqvist/Centrum för klimat och säkerhet
Här på Klimat & Säkerhet är vi väldigt tacksamma över att få varit del av det fantastiska arbete tjejerna utfört! Det är naturligtvis extra roligt för oss när våra verktyg kommer till nytta på det här viset där så många lär så mycket på så många olika sätt.
Text och foto: Sofia Buskqvist, Centrum för klimat och säkerhet vid Karlstads universitet
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_fgd2wp_old_node_id": "1294", "_thumbnail_id": "5662", "teaser_image": "5662", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 5661, "ID": 5661, "post_author": "2041", "post_content": "Ett m\u00e5l f\u00f6r l\u00e4rarstudenter under den verksamhetsf\u00f6rlagda delen av l\u00e4rarutbildningen (VFU) \u00e4r att planera, iscens\u00e4tta och utforma en utvecklande l\u00e4randemilj\u00f6 f\u00f6r aktuella elever. L\u00e4rarstudenterna Jennelie och Hanna, anv\u00e4nde Centrum f\u00f6r klimat och s\u00e4kerhets pedagogiska verktyg f\u00f6r att g\u00f6ra just det. <\/strong><\/p>
<\/p>
Jennelie och Hanna ville unders\u00f6ka om pedagogiska verktyg kunde vara till hj\u00e4lp vid spr\u00e5kutveckling hos elever i en f\u00f6rberedelseklass samt om en s\u00e5dan undervisning kunde underl\u00e4tta elevernas l\u00e4rande om svenska samh\u00e4llsstrukturer och samh\u00e4llsfunktioner. En viktig utg\u00e5ngspunkt vid planeringen av temat var att alla elever skulle kunna delta i undervisningen p\u00e5 sina egna villkor, oavsett hur l\u00e5ngt de kommit i sin spr\u00e5kutveckling.<\/p>
Tjejerna ber\u00e4ttar:<\/p>
- Eleverna arbetade tillsammans med verktygen med stort engagemang och vi s\u00e5g att tilltron till den egna f\u00f6rm\u00e5gan att l\u00e4ra och uttrycka sig v\u00e4xte under bes\u00f6kets g\u00e5ng. Bes\u00f6ket var ocks\u00e5 v\u00e4rdefullt genom att inbjudan i sig gjorde att eleverna k\u00e4nde sig sedda, v\u00e4lkomna och inkluderade. Dagen efter bes\u00f6ket fick de \u00e5terber\u00e4tta och reflektera kring upplevelserna och det de framf\u00f6r allt undrade var; \u201dN\u00e4r f\u00e5r vi \u00e5ka dit igen?\u201d<\/p>
<\/p>
<\/p>
Bild ovan: Elever ifr\u00e5n f\u00f6rberedelsklassen p\u00e5 Orrholmsskolan spelar Vattenk\u00f6ping. Foto: Sofie Buskqvist\/Centrum f\u00f6r klimat och s\u00e4kerhet<\/em><\/p>
<\/p>
Studenternas lokala l\u00e4rarutbildare p\u00e5 Orrholmsskolan, Houria Karlsson, upplevde samarbetet med universitetet som mycket positivt. Hon menade att bes\u00f6ket blev en l\u00e4nk mellan forskningen och klassrummet, vilket \u00e4r i linje med en undervisning som vilar p\u00e5 vetenskaplig grund. Houria menade vidare att l\u00e4rarna genom bes\u00f6ket inspirerats till att se nya m\u00f6jligheter i sin egen undervisning utifr\u00e5n de nya kunskaper och erfarenheter som bes\u00f6ket medf\u00f6rde. Perspektivet kring utbildning och yrken \u00f6verlag vidgades.<\/p>
- Hos eleverna s\u00e5ddes ett fr\u00f6, dr\u00f6mmen om m\u00f6jligheter till vidare utbildning v\u00e4cktes och uppmuntrades.<\/p>
<\/p>
Bild ovan: Hanna Louise Tietze, Therese \u00d6rstrand, Jennelie \u00d6rtendah, & Houria Karlsson. Foto: Sofie Buskqvist\/Centrum f\u00f6r klimat och s\u00e4kerhet<\/em><\/em><\/p>
<\/p>
H\u00e4r p\u00e5 Klimat & S\u00e4kerhet \u00e4r vi v\u00e4ldigt tacksamma \u00f6ver att f\u00e5 varit del av det fantastiska arbete tjejerna utf\u00f6rt! Det \u00e4r naturligtvis extra roligt f\u00f6r oss n\u00e4r v\u00e5ra verktyg kommer till nytta p\u00e5 det h\u00e4r viset d\u00e4r s\u00e5 m\u00e5nga l\u00e4r s\u00e5 mycket p\u00e5 s\u00e5 m\u00e5nga olika s\u00e4tt.<\/p>
<\/p>
Text och foto: Sofia Buskqvist, Centrum f\u00f6r klimat och s\u00e4kerhet vid Karlstads universitet<\/em><\/p>
<\/p>", "post_date": "2016-04-05 13:02:50", "post_excerpt": "", "post_parent": 0, "post_status": "publish", "post_title": "Samverkan med l\u00e4rarstudenter", "post_type": "post", "slug": "samverkan-med-lararstudenter", "_fgd2wp_old_node_id": "1294", "_thumbnail_id": "5662", "teaser_image": "5662", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "post_date_gmt": "2016-04-05 13:02:50", "comment_status": "open", "ping_status": "open", "post_password": "", "post_name": "samverkan-med-lararstudenter", "to_ping": "", "pinged": "", "post_modified": "2016-04-05 13:02:50", "post_modified_gmt": "2016-04-05 13:02:50", "post_content_filtered": "", "guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/201604\/samverkan-med-lararstudenter\/", "menu_order": 0, "post_mime_type": "", "comment_count": "0", "filter": "raw", "status": "publish", "type": { "slug": "post", "name": "post", "label": "Inl\u00e4gg", "labels": { "name": "Inl\u00e4gg", "singular_name": "Inl\u00e4gg", "add_new": "L\u00e4gg till nytt", "add_new_item": "L\u00e4gg till nytt inl\u00e4gg", "edit_item": "Redigera inl\u00e4gg", "new_item": "Nytt inl\u00e4gg", "view_item": "Visa inl\u00e4gg", "view_items": "Visa inl\u00e4gg", "search_items": "S\u00f6k inl\u00e4gg", "not_found": "Inga inl\u00e4gg hittades.", "not_found_in_trash": "Inga inl\u00e4gg hittades i papperskorgen.", "parent_item_colon": null, "all_items": "Alla inl\u00e4gg", "archives": "Inl\u00e4ggsarkiv", "attributes": "Inl\u00e4ggsattribut", "insert_into_item": "Infoga i inneh\u00e5ll", "uploaded_to_this_item": "Uppladdat till detta inl\u00e4gg", "featured_image": "Utvald bild", "set_featured_image": "Ange utvald bild", "remove_featured_image": "Ta bort utvald bild", "use_featured_image": "Anv\u00e4nd som utvald bild", "filter_items_list": "Filtrera inl\u00e4ggslista", "filter_by_date": "Filtrera efter datum", "items_list_navigation": "Navigation f\u00f6r inl\u00e4ggslista", "items_list": "Inl\u00e4ggslista", "item_published": "Inl\u00e4gget har publicerats.", "item_published_privately": "Inl\u00e4gget har publicerats privat.", "item_reverted_to_draft": "Inl\u00e4gget har \u00e5terst\u00e4llts till utkastet.", "item_scheduled": "Inl\u00e4gget har schemalagts.", "item_updated": "Inl\u00e4gget har uppdaterats.", "item_link": "Inl\u00e4ggsl\u00e4nk", "item_link_description": "En l\u00e4nk till ett inl\u00e4gg.", "menu_name": "Inl\u00e4gg", "name_admin_bar": "Inl\u00e4gg" }, "description": "", "public": true, "hierarchical": false, "exclude_from_search": false, "publicly_queryable": true, "show_ui": true, "show_in_menu": true, "show_in_nav_menus": true, "show_in_admin_bar": true, "menu_position": 5, "menu_icon": "dashicons-admin-post", "capability_type": "post", "map_meta_cap": true, "register_meta_box_cb": null, "taxonomies": [], "has_archive": false, "query_var": false, "can_export": true, "delete_with_user": true, "template": [], "template_lock": false, "_builtin": true, "_edit_link": "post.php?post=%d", "cap": { "edit_post": "edit_post", "read_post": "read_post", "delete_post": "delete_post", "edit_posts": "edit_posts", "edit_others_posts": "edit_others_posts", "delete_posts": "delete_posts", "publish_posts": "publish_posts", "read_private_posts": "read_private_posts", "read": "read", "delete_private_posts": "delete_private_posts", "delete_published_posts": "delete_published_posts", "delete_others_posts": "delete_others_posts", "edit_private_posts": "edit_private_posts", "edit_published_posts": "edit_published_posts", "create_posts": "edit_posts", "set_posts_status": "set_posts_status" }, "rewrite": false, "show_in_rest": true, "rest_base": "posts", "rest_namespace": "wp\/v2", "rest_controller_class": "WP_REST_Posts_Controller", "rest_controller": null }, "excerpt": false }
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2044", "user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl", "user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/", "user_nicename": "jennelie-ortendahl", "user_email": "ortendahljennelie@gmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2015-08-19 13:27:19", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl" }, "ID": 2044, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 11713, 11344, 11706 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "