Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
Hallå där, Mattias Westgård, mediepedagog från Östra Ämtervik, som under förra läsåret arbetade med digitala berättelser vid åtta förskolor i Kils kommun.
– Jag har ett arbetskoncept som jag använder inom skola, för personalgrupper, bland konfirmander med flera. Syftet är att genom reflektion och narrativ gestaltning få nya perspektiv på sig själv och sin omvärld, vilket är centralt för att växa som människa. Det digitala berättande är utmärkt för det ändamålet.
– Det är ett sätt att koppla det personliga in i lärandet, att få fundera i sin egen värld och sedan återskapa det i röst och bild och leka med medieformerna. I en bra lärandemiljö reflekterar man.
– Du får en egen ingång i ämnet. Det personliga ger mening. Det gäller alla åldrar och allt lärande. Hittar jag inte min gnista blir det inte intressant.
– Identitet och värdegrundsfrågor är väldigt tacksamma teman. Men jag skulle säga att vilket ämne som helst fungerar. Ta till exempel miljö. Utgå från den närmaste omgivning. Hur ska vi hantera sopor, nedskräpning, att vi kastar mat? Det finns massor att prata kring och att fånga i bilder. Samla reflektionerna i en story.
– Välj ett tema och börja i samtalet. Spela in det som sägs och klä det sedan i bilder. Det bli lätt att man startar med bilder och musik, och det är inte fel men jag rekommenderar reflektionen, utgå från de egna tankarna kring ämnet.
– Ge arbetsformen lite tid. Prata, spela in, samla bilder. Ta några timmar per dag under en period. Pressa inte fram resultatet. Att göra det tekniskt enkelt är också viktigt. Använd surfplattan, se till att den har ordentligt med minne och håll den alltid som en tv-ruta, då blir alla bilder rätt vända och redigeringen enkel. Tänk gärna lite extra på ljudet. Spela in samtalet i ett rum där det är lugn och ro. Bra ljud har stor betydelse för helheten.
– Att alla pedagoger blev involverade i arbetet. De var med i processen och jag var ett stöd. Digitala berättelser är ett sätt att arbeta, inte en happening då det kommer ut en mediepedagog och gör ett enskilt projekt.
Text: Helena Söderqvist
Här är artikeln om hur Mattias jobbade på Skogsgläntans förskola i Kil och gjorde filmer med barnen om hur en bra kamrat är.
Artikeln ingår i magasinet Kreativa skolan som gjorts av Pedagog Värmland, Karlstads kommun och Region Värmland för att visa upp det inspirerande skapande arbete som pågår i skolor och förskolor.
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_fgd2wp_old_node_id": "1034", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c", "collection-teaser_main_0_teaser_main": "5587", "collection-teaser_main": "4", "_collection-teaser_main": "field_61d462b5038e8", "collection-teaser_main_1_teaser_main": "5581", "collection-teaser_main_2_teaser_main": "5587", "collection-teaser_main_3_teaser_main": "5581" }, "id": 5588, "ID": 5588, "post_author": "2003", "post_content": "Hall\u00e5 d\u00e4r, Mattias Westg\u00e5rd, mediepedagog fr\u00e5n \u00d6stra \u00c4mtervik, som under f\u00f6rra l\u00e4s\u00e5ret arbetade med digitala ber\u00e4ttelser vid \u00e5tta f\u00f6rskolor i Kils kommun.<\/p>
Hur jobbar du?<\/h2>
\u2013 Jag har ett arbetskoncept som jag anv\u00e4nder inom skola, f\u00f6r personalgrupper, bland konfirmander med flera. Syftet \u00e4r att genom reflektion och narrativ gestaltning f\u00e5 nya perspektiv p\u00e5 sig sj\u00e4lv och sin omv\u00e4rld, vilket \u00e4r centralt f\u00f6r att v\u00e4xa som m\u00e4nniska. Det digitala ber\u00e4ttande \u00e4r utm\u00e4rkt f\u00f6r det \u00e4ndam\u00e5let. <\/p>
Varf\u00f6r beh\u00f6vs digitala ber\u00e4ttelser i skolan?<\/h2>
\u2013 Det \u00e4r ett s\u00e4tt att koppla det personliga in i l\u00e4randet, att f\u00e5 fundera i sin egen v\u00e4rld och sedan \u00e5terskapa det i r\u00f6st och bild och leka med medieformerna. I en bra l\u00e4randemilj\u00f6 reflekterar man.<\/p>
Varf\u00f6r \u00e4r det personliga viktigt f\u00f6r l\u00e4randet?<\/h2>
\u2013 Du f\u00e5r en egen ing\u00e5ng i \u00e4mnet. Det personliga ger mening. Det g\u00e4ller alla \u00e5ldrar och allt l\u00e4rande. Hittar jag inte min gnista blir det inte intressant. <\/p>
Vilka \u00e4mnen l\u00e4mpar sig b\u00e4st f\u00f6r det h\u00e4r arbetss\u00e4ttet?<\/h2>
\u2013 Identitet och v\u00e4rdegrundsfr\u00e5gor \u00e4r v\u00e4ldigt tacksamma teman. Men jag skulle s\u00e4ga att vilket \u00e4mne som helst fungerar. Ta till exempel milj\u00f6. Utg\u00e5 fr\u00e5n den n\u00e4rmaste omgivning. Hur ska vi hantera sopor, nedskr\u00e4pning, att vi kastar mat? Det finns massor att prata kring och att f\u00e5nga i bilder. Samla reflektionerna i en story. <\/p>
Hur kommer man ig\u00e5ng?<\/h2>
\u2013 V\u00e4lj ett tema och b\u00f6rja i samtalet. Spela in det som s\u00e4gs och kl\u00e4 det sedan i bilder. Det bli l\u00e4tt att man startar med bilder och musik, och det \u00e4r inte fel men jag rekommenderar reflektionen, utg\u00e5 fr\u00e5n de egna tankarna kring \u00e4mnet.<\/p>
Vad \u00e4r viktigt att t\u00e4nka p\u00e5?<\/h2>
\u2013 Ge arbetsformen lite tid. Prata, spela in, samla bilder. Ta n\u00e5gra timmar per dag under en period. Pressa inte fram resultatet. Att g\u00f6ra det tekniskt enkelt \u00e4r ocks\u00e5 viktigt. Anv\u00e4nd surfplattan, se till att den har ordentligt med minne och h\u00e5ll den alltid som en tv-ruta, d\u00e5 blir alla bilder r\u00e4tt v\u00e4nda och redigeringen enkel. T\u00e4nk g\u00e4rna lite extra p\u00e5 ljudet. Spela in samtalet i ett rum d\u00e4r det \u00e4r lugn och ro. Bra ljud har stor betydelse f\u00f6r helheten.<\/p>
Vad har varit det b\u00e4sta med projektet i Kil?<\/h2>
\u2013 Att alla pedagoger blev involverade i arbetet. De var med i processen och jag var ett st\u00f6d. Digitala ber\u00e4ttelser \u00e4r ett s\u00e4tt att arbeta, inte en happening d\u00e5 det kommer ut en mediepedagog och g\u00f6r ett enskilt projekt.<\/p>
Text: Helena S\u00f6derqvist<\/p>
H\u00e4r \u00e4r artikeln om hur Mattias jobbade p\u00e5 Skogsgl\u00e4ntans f\u00f6rskola<\/a> i Kil och gjorde filmer med barnen om hur en bra kamrat \u00e4r.<\/p>
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "