Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
Lisa Strandmark jobbar med ett- och tvååringar på Stjärnhimlens förskola på Hammarö. Varje år, i augusti-september, gör de en pedagogisk kartläggning, där de kartlägger barnens intressen för att kunna anpassa verksamheten och miljön efter det. Då är de närvarande i barnens lekar, filmar mycket och diskuterar det i pedagog-gruppen. I den senaste kartläggningen märkte de att vatten fångar barnens intresse väldigt starkt.
Pedagogerna dokumenterade arbetet.
– Vi jobbar mycket med upplevelse-aktiviteter i mindre grupper, så att det ska ges tid till att utforska och uppleva, säger Lisa Strandmark. I vattenprojektet gjorde vi i ordning ett vattentåligt rum och så började vi med snö. Sedan ville barnen ha vatten med i snön. De ville konstruera med is, så vi fryste in olika former – en mugg, en ballong. Vi tog med salt, så att det blev lättare att konstruera och bygga med isen och snön. Barnen hade ett väldigt fokus i arbetet.
– Vi skapade också med vattenljud i bakgrunden. Barn vill skapa med hela kroppen och några satt mitt i tavlan och målade – både med händer och fötter. Vi har ett tillåtande klimat.
Målande till ljudet av vatten.
– Lusten att lära ska utgöra grunden för det pedagogiska arbetet, säger Lisa Strandmark. Det uppstår lärande och lycka när barnen får utforska med hela kroppen och alla sinnen tillsammans med sina kompisar och medforskande pedagoger.
På Stjärnhimlens förskola jobbar de i åldersuppdelade grupper, så de kan anpassa lokalerna efter ålder men också efter intresse. Efter kartläggningen på hösten gör de om miljön efter vad de sett.
– Nu har vi sett att rollekar är populärt så då har vi gjort en liten scen i ett rum och plockat dit ett kostymförråd, säger Lisa Strandmark.
Vattenprojektet genomfördes medan Lisa Strandmark gick kursen Estetiska lärprocesser på Karlstads universitet. Pedagog Värmland träffade Lisa på seminariet ”Utan känslor ingen kunskap”, som arrangerades av Karlstads universitet och Kultur i skolan inom Region Värmland.
– Utifrån läroplanen såg vi lärande inom de här områdena när vi arbetade med vatten, säger Lisa Strandmark.
Teknik – konstruktioner av olika slag
Matematik – former vikt, mängd, antal, begrepp
Språk och kommunikation
Samarbete och samspel
Färger
Fysik och kemi – Kall/varm, fast/flytande form
Estetik – olika uttrycksformer såsom bild, musik, drama, rytmik, dans och rörelse
Läs om hur estetiska lärprocesser är förankrat i läroplanerna för förskolan och grundskolan.
Lisa Strandmark med 1 till 2-åringarna på Stjärnhimlen.
{ "ImageClass": "Timber\\Image", "PostClass": "Timber\\Post", "TermClass": "Timber\\Term", "object_type": "post", "custom": { "_thumbnail_id": "5479", "_fgd2wp_old_node_id": "254", "teaser_image": "5479", "_teaser_image": "field_61d462bc64616", "featured_teaser": "0", "_featured_teaser": "field_61d462b2e583c" }, "id": 5478, "ID": 5478, "post_author": "2003", "post_content": "Lisa Strandmark jobbar med ett- och tv\u00e5\u00e5ringar p\u00e5 Stj\u00e4rnhimlens f\u00f6rskola p\u00e5 Hammar\u00f6. Varje \u00e5r, i augusti-september, g\u00f6r de en pedagogisk kartl\u00e4ggning, d\u00e4r de kartl\u00e4gger barnens intressen f\u00f6r att kunna anpassa verksamheten och milj\u00f6n efter det. D\u00e5 \u00e4r de n\u00e4rvarande i barnens lekar, filmar mycket och diskuterar det i pedagog-gruppen. I den senaste kartl\u00e4ggningen m\u00e4rkte de att vatten f\u00e5ngar barnens intresse v\u00e4ldigt starkt.<\/p>
Pedagogerna dokumenterade arbetet.<\/em><\/p>- Vi jobbar mycket med upplevelse-aktiviteter i mindre grupper, s\u00e5 att det ska ges tid till att utforska och uppleva, s\u00e4ger Lisa Strandmark. I vattenprojektet gjorde vi i ordning ett vattent\u00e5ligt rum och s\u00e5 b\u00f6rjade vi med sn\u00f6. Sedan ville barnen ha vatten med i sn\u00f6n. De ville konstruera med is, s\u00e5 vi fryste in olika former - en mugg, en ballong. Vi tog med salt, s\u00e5 att det blev l\u00e4ttare att konstruera och bygga med isen och sn\u00f6n. Barnen hade ett v\u00e4ldigt fokus i arbetet.<\/p>
Satt i tavlan<\/h2>
- Vi skapade ocks\u00e5 med vattenljud i bakgrunden. Barn vill skapa med hela kroppen och n\u00e5gra satt mitt i tavlan och m\u00e5lade - b\u00e5de med h\u00e4nder och f\u00f6tter. Vi har ett till\u00e5tande klimat.<\/p>
M\u00e5lande till ljudet av vatten.<\/em><\/p>- Lusten att l\u00e4ra ska utg\u00f6ra grunden f\u00f6r det pedagogiska arbetet, s\u00e4ger Lisa Strandmark. Det uppst\u00e5r l\u00e4rande och lycka n\u00e4r barnen f\u00e5r utforska med hela kroppen och alla sinnen tillsammans med sina kompisar och medforskande pedagoger.<\/p>
P\u00e5 Stj\u00e4rnhimlens f\u00f6rskola jobbar de i \u00e5ldersuppdelade grupper, s\u00e5 de kan anpassa lokalerna efter \u00e5lder men ocks\u00e5 efter intresse. Efter kartl\u00e4ggningen p\u00e5 h\u00f6sten g\u00f6r de om milj\u00f6n efter vad de sett.<\/p>
- Nu har vi sett att rollekar \u00e4r popul\u00e4rt s\u00e5 d\u00e5 har vi gjort en liten scen i ett rum och plockat dit ett kostymf\u00f6rr\u00e5d, s\u00e4ger Lisa Strandmark.<\/p>
Vattenprojektet genomf\u00f6rdes medan Lisa Strandmark gick kursen Estetiska l\u00e4rprocesser p\u00e5 Karlstads universitet. Pedagog V\u00e4rmland tr\u00e4ffade Lisa p\u00e5 seminariet \"Utan k\u00e4nslor ingen kunskap\", som arrangerades av Karlstads universitet och Kultur i skolan inom Region V\u00e4rmland.<\/p>
Vatten i l\u00e4roplanen<\/h2>
<\/strong>- Utifr\u00e5n l\u00e4roplanen s\u00e5g vi l\u00e4rande inom de h\u00e4r omr\u00e5dena n\u00e4r vi arbetade med vatten, s\u00e4ger Lisa Strandmark.<\/p>
Teknik - konstruktioner av olika slag
Matematik - former vikt, m\u00e4ngd, antal, begrepp
Spr\u00e5k och kommunikation
Samarbete och samspel
F\u00e4rger
Fysik och kemi - Kall\/varm, fast\/flytande form
Estetik - olika uttrycksformer s\u00e5som bild, musik, drama, rytmik, dans och r\u00f6relse<\/p>
""
{ "video": { "kategoripanel": true, "senaste": true }, "default_post_image": { "ID": 10202, "id": 10202, "title": "pv-placeholder", "filename": "pv-placeholder.jpg", "filesize": 47120, "url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/", "alt": "", "author": "2003", "description": "", "caption": "", "name": "pv-placeholder", "status": "inherit", "uploaded_to": 0, "date": "2022-02-08 13:12:58", "modified": "2022-02-08 13:12:58", "menu_order": 0, "mime_type": "image\/jpeg", "type": "image", "subtype": "jpeg", "icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png", "width": 1200, "height": 630, "sizes": { "thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg", "thumbnail-width": 400, "thumbnail-height": 400, "medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg", "medium-width": 800, "medium-height": 420, "medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg", "medium_large-width": 768, "medium_large-height": 403, "large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "large-width": 1200, "large-height": 630, "1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "1536x1536-width": 1200, "1536x1536-height": 630, "2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg", "2048x2048-width": 1200, "2048x2048-height": 630 } }, "featured_blogs": [ { "data": { "ID": "2084", "user_login": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.", "user_nicename": "maria-ripemo", "user_email": "maria.ripemo@hotmail.com", "user_url": "", "user_registered": "2019-09-09 20:24:43", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "maria.ripemo@hotmail.com" }, "ID": 2084, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2017", "user_login": "snms00", "user_pass": "$P$BCWtvQfGKEfgojIZfjAU6BJ0FZ9UUL1", "user_nicename": "elevhalsan-pa-norrstrandsskolan-4-6", "user_email": "magnus.sjodin@karlstad.se", "user_url": "", "user_registered": "2013-11-06 10:35:50", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "snms00" }, "ID": 2017, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null }, { "data": { "ID": "2054", "user_login": "SOL i V\u00e4rmland", "user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1", "user_nicename": "sol-i-varmland", "user_email": "marleneandersson7@icloud.com", "user_url": "", "user_registered": "2016-06-02 11:41:04", "user_activation_key": "", "user_status": "0", "display_name": "SOL i V\u00e4rmland" }, "ID": 2054, "caps": { "blogger": true }, "cap_key": "wp_capabilities", "roles": [ "blogger" ], "allcaps": { "create_posts": true, "level_0": true, "read": true, "edit_media": true, "upload_files": true, "edit_blogs": true, "publish_blogs": true, "edit_published_blogs": true, "edit_private_blogs": true, "edit_events": true, "publish_events": true, "edit_published_events": true, "edit_private_events": true, "assign_verksamheters": true, "assign_amnens": true, "assign_temas": true, "assign_kommuners": true, "blogger": true }, "filter": null } ], "featured_events": [ 10398, 9025, 10791 ], "wordlists": [ { "title": "Hem- och konsumentkunskap", "int_name": "hemochkonsumentkunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.", "information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E,Q", "published": true }, { "title": "Idrott och h\u00e4lsa", "int_name": "idrott_och_halsa", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing", "description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F,O", "published": true }, { "title": "Allm\u00e4nna skolord", "int_name": "allmannaskolord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "F", "published": true }, { "title": "Vardagsord", "int_name": "konversation", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)", "information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning", "int_name": "syv", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.", "information": "", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,G", "published": true }, { "title": "Religionskunskap", "int_name": "religionskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,E", "published": true }, { "title": "F\u00f6rskoleord", "int_name": "forskoleord", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing", "description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.", "information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,T,U", "published": true }, { "title": "Samh\u00e4llskunskap", "int_name": "samhallskunskap", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing", "description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Fysik", "int_name": "fysik", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.", "information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n", "id_column": "B", "default_column_to_show": "C", "languages_columns": "D,F", "published": true }, { "title": "Sex och samlevnad", "int_name": "sexochsamlevnad", "url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing", "description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.", "information": "