Här kan du läsa alla artiklar som är publicerade på den här webbplatsen.
I slutet av september besökte cirka 20 förskol- och grundlärare samt skolchefer från Flandern Lärarutbildningen vid Karlstads universitet.
– De kontaktade oss via Region Värmlands representant i Bryssel med önskemål om att besöka oss. De ville veta mer om det svenska utbildningssystemet, universitetets lärarutbildning, och regional samverkan genom Regionalt utvecklingscentrum (RUC), berättar Nina Thelander, prodekan för Lärarutbildningen vid Karlstads universitet. Det blev ett väldigt uppskattat och trevligt besök där vi även fick inblick i deras skolsystem och kunde utbyta erfarenheter och reflektera tillsammans.
Besökarna var särskilt intresserade av hur utomhuspedagogik bedrivs i den svenska skolan. Susanne Walan, lektor i biologididaktik vid Karlstads universitet, såg till att deltagarna fick såväl inspiration som information.
– Vi började praktiskt med två utomhusaktiviteter. I den första övningen gjorde vi en vandring som gestaltade hur högt Sveriges, respektive världens högsta träd är. Innan promenaden hade deltagarna fått frön i sina händer. Syftet med övningen var dels att skapa nyfikenhet och förundran, men också ge ett exempel på en undervisningsstrategi där så kallad embodiement learning är utgångspunkten.
– I den andra övningen fick deltagarna intervjua träd. Denna övning visar en aktivitet med en undervisningsstrategi i form av undersökande arbetssätt. Därefter blev det en teoretisk genomgång där jag berättade vad vi kan hitta i våra läro- och kursplaner i Sverige och inom vår lärarutbildning, som har koppling till utomhuspedagogik, samt hur jag undervisar om detta hos oss.
Det var nöjda deltagare som lämnade Karlstads universitet och fortsatte den veckolånga vistelsen med bland annat besök i några värmländska för- och grundskolor.
Text och foto: Maria Nilsson, Karlstads universitet