post
{
"ImageClass": "Timber\\Image",
"PostClass": "Timber\\Post",
"TermClass": "Timber\\Term",
"object_type": "post",
"custom": {
"_thumbnail_id": "5904",
"_fgd2wp_old_node_id": "2587",
"teaser_image": "5904",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c"
},
"id": 5903,
"ID": 5903,
"post_author": "2003",
"post_content": "Tusentals l\u00e4rare \u00e4r aktiva p\u00e5 Facebook i grupper som riktar sig till och \u00e4r skapade av l\u00e4rare. I januari 2016 startade vi ett forskningsprojekt d\u00e4r vi ville titta n\u00e4rmare p\u00e5 samtalen i n\u00e5gra av dessa grupper \u2013 n\u00e4r \u00e4r l\u00e4rare aktiva i grupperna, vad samtalar man om, hur sker dessa samtal, och till sist: varf\u00f6r l\u00e4gger l\u00e4rare tid och energi p\u00e5 grupperna?<\/p>
N\u00e4r samtalar l\u00e4rare p\u00e5 Facebook?<\/h2>
Till att b\u00f6rja med valde vi tio stora grupper inom \u00e4mnena matematik och svenska d\u00e4r vi kollade p\u00e5 aktivitetsm\u00f6nstret. N\u00e4r g\u00f6r l\u00e4rarna sina inl\u00e4gg och svarar de p\u00e5 andras inl\u00e4gg? Alla inl\u00e4gg under ett \u00e5r r\u00e4knades och tiden f\u00f6r inl\u00e4gg noterades.<\/p>
Vi b\u00f6rjade med att dela in \u00e5ret i arbetsdagar, helger\/r\u00f6da dagar och lov. Alla tio grupper visade liknande m\u00f6nster: L\u00e4rarna postar fler inl\u00e4gg under arbetsdagar \u00e4n under lediga dagar. (diagram 1)<\/p>
<\/p>
Diagram 1: Antal inl\u00e4gg per dag under ett kalender\u00e5r f\u00f6r en av grupperna<\/em><\/p>Ledighet, skolstart, nationella prov perioden kan identifieras och m\u00f6nstret ser likadan ut i de tio olika grupper som unders\u00f6ktes. N\u00e4r vi tittade p\u00e5 aktiviteten under veckan, s\u00e5 kunde vi se att flest inl\u00e4gg g\u00f6rs m\u00e5ndag-torsdag, n\u00e5got f\u00e4rre p\u00e5 fredag och s\u00f6ndag, och n\u00e4stan inga p\u00e5 l\u00f6rdagar. Ungef\u00e4r 80 % av inl\u00e4ggen sker p\u00e5 skoldagar och 20 % av inl\u00e4ggen p\u00e5 helgdagar och lovdagar.<\/p>
F\u00f6r att f\u00e5 en inblick i huruvida l\u00e4rare skriver inl\u00e4gg p\u00e5 arbetstid eller innan\/efter arbetstid gjorde vi en indelning av dagens timmar. Det \u00e4r klart att arbetstiden skiljer mellan skolor och individer, speciellt med tanke p\u00e5 f\u00f6rtroendetiden som de flesta l\u00e4rare har - ett inl\u00e4gg klockan 22 p\u00e5 en tisdagskv\u00e4ll kan mycket v\u00e4l vara arbetstid f\u00f6r den personen. Men n\u00e4r vi tittade p\u00e5 n\u00e4r p\u00e5 dygnet som inl\u00e4ggen skrivs s\u00e5 s\u00e5g vi att ca 35 % av dem lades ut mellan klockan 8 och 17 och resten innan 8 eller efter 17 (Diagram 2).<\/p>
<\/p>
Diagram 2: Spridning av Inl\u00e4gg i Facebookgrupperna under ett dygn <\/em><\/p>Grupperna var v\u00e4ldigt lika n\u00e4r det g\u00e4ller aktivitetsm\u00f6nstren, dock skilde grupperna sig n\u00e4r det g\u00e4ller antal medlemmar (vid tid av datainsamling mellan 2500 och 17000 medlemmar) och d\u00e4rmed \u00e4ven i antal inl\u00e4gg per dag. Vi valde ut sex grupper (tre i matematik och tre i svenska) som vi ville g\u00e5 vidare med och analysera sj\u00e4lva inl\u00e4ggen. Alla inl\u00e4gg p\u00e5 ett \u00e5r kunde inte analyseras och vi gjorde d\u00e4rf\u00f6r att stratifierat slumpm\u00e4ssigt urval vilket m\u00f6jligg\u00f6r generalisering av resultaten. I texten nedan kommer vi d\u00e4rf\u00f6r att kunna redovisa i procentsatser, men dessa m\u00e5ste dock beaktas med viss f\u00f6rsiktighet, d\u00e5 urvalet \u00e4r 553 tr\u00e5dar inneb\u00e4r inferensen mellan urvalet och populationen en felmarginal p\u00e5 \u00b14% (med 95 % konfidensintervall).<\/p>
Vad samtalar l\u00e4rare om i sina inl\u00e4gg?<\/h2>
De grupperna vi valde hade alla sex ett \u00e4mnesdidaktisk perspektiv, vilket innebar att de var n\u00e4ra relaterade till undervisning av svenska eller matematik. F\u00f6r att ta reda p\u00e5 vad l\u00e4rarnas inl\u00e4gg i dessa grupper handlar om utgick vi ifr\u00e5n Shulmans ramverk d\u00e4r han delar upp l\u00e4rares kunskap i olika dom\u00e4ner. F\u00f6r v\u00e5r del anv\u00e4nde vi dom\u00e4nerna: \u00e4mnesdidaktik, \u00e4mneskunskap, pedagogisk kunskap, sammanhang, syfte och m\u00e5l. I v\u00e5r studie best\u00e5r \u00e4mnesdidaktik av tre av Shulmans dom\u00e4ner: kunskap om elever, kunskap om l\u00e4roplanen, och det som Shulman kallar f\u00f6r Pedagogical content knowledge (PCK). De flesta inl\u00e4gg som hamnade i PCK handlade \u00e4ven om elever och\/eller l\u00e4roplanen. Inl\u00e4ggen r\u00f6rde aldrig enbart en av dessa tre Shulman-dom\u00e4ner. Det svenska begreppet \u00e4mnesdidaktik kan \u00e4ven omfatta kunskap om elever och l\u00e4roplan och vi valde d\u00e4rf\u00f6r att inte skilja mellan dessa tre. F\u00f6r grupperna i matematik s\u00e5g det ut som nedan (Tabell 1):<\/p>
Tabell 1: Kategorisering av inneh\u00e5llet i inl\u00e4ggen enligt kunskapsdom\u00e4ner<\/em><\/p>- \u00c4mnesdidaktik 57 %<\/li>
- \u00c4mne 13 %<\/li>
- Pedagogik 9 %<\/li>
- Sammanhang 9 %<\/li>
- Syfte och m\u00e5l 11 %
Totalt 100 %<\/li><\/ul>Tv\u00e5 typiska inl\u00e4gg inom \u00e4mnesdidaktik kunde vara:<\/p>
L\u00e4rare A: How do you introduce division in year 2?<\/em><\/p>L\u00e4rare B: We use textbook A and want to change textbooks. Textbook B seems interesting: anyone who has made the same switch?<\/em><\/p>(<\/em>Av etiska sk\u00e4l har vi inom projektet valt att anv\u00e4nda oss av \u00f6versatta citat d\u00e4r nyckelbegrepp har bytts ut med likv\u00e4rdiga begrepp. Ursprungscitaten \u00e4r p\u00e5 svenska.)<\/p>L\u00e4raren A fr\u00e5gar efter hj\u00e4lp med en lektion, introduktionen av delning i \u00e5rskurs 2, men inl\u00e4ggen i den h\u00e4r kategorien kan \u00e4ven handla om annat, s\u00e5 som byte av l\u00e4romedel. Dessa inl\u00e4gg \u00f6kar i maj m\u00e5naden och syns i diagram 1 runt 145 dagar. Inl\u00e4ggen i grupperna hade en tydlig fokus p\u00e5 \u00e4mnesdidaktik. Det fanns inga stora skillnader mellan grupperna som \u00e4r relaterade till undervisning i svenska och de matematik-relaterade grupper. Det enda som skilde sig tydligt var att inl\u00e4gg som r\u00f6rde \u00e4mnet i sig (matematik eller svenska) var dubbelt s\u00e5 m\u00e5nga i de grupper relaterade till matematik\u00e4mnet. S\u00e5dana \u00e4mnesinl\u00e4gg kan till exempel handla om huruvida en cirkel har en eller flera sidor, eller en fr\u00e5ga kring begrepp: vad kallas en talf\u00f6ljd som varken \u00e4r geometrisk eller aritmetisk?<\/p>
Hur samtalar l\u00e4rare p\u00e5 Facebook?<\/h2>
Samtal kan analyseras p\u00e5 olika s\u00e4tt, man kan ha fokus p\u00e5 inneh\u00e5llet, s\u00e5 som ovan, men \u00e4ven p\u00e5 formen. Vi var intresserade av att analysera intentionen bakom varje inl\u00e4gg, dvs. vad l\u00e4rarna ville uppn\u00e5 med sina inl\u00e4gg, och valde d\u00e4rf\u00f6r ett ramverk som utg\u00e5r ifr\u00e5n spr\u00e5khandlingar. St\u00e4ller l\u00e4rare fr\u00e5gor till varandra, erbjuder de n\u00e5got, ger de en utsaga eller ett p\u00e5st\u00e5ende?<\/p>
Om vi vill kunna beskriva Facebookgrupper som en plats d\u00e4r kollegialt l\u00e4rande sker beh\u00f6ver grupperna och medlemmarna i grupperna, dela med sig av sin kunskap till andra medlemmar \u2013 kollegor. Det kan ske p\u00e5 olika s\u00e4tt. Dels kan en person erbjuda kunskap i ett inledande inl\u00e4gg, dels kan det vara n\u00e5gon som fr\u00e5gar efter n\u00e5got (en kunskap), som en annan l\u00e4rare i gruppen svarar p\u00e5. Den som svarar p\u00e5 ett inl\u00e4gg erbjuder d\u00e4rmed kunskap: ett svar eller en l\u00f6sning p\u00e5 inl\u00e4gget.<\/p>
Vi s\u00e5g att de flesta inl\u00e4gg var antingen en fr\u00e5ga (efter kunskap) eller ett erbjudande (av kunskap) (Tabell 2).<\/p>
Tabell 2: Kategorisering av inl\u00e4ggen enligt spr\u00e5khandlingar<\/em><\/p>- P\u00e5st\u00e5ende 7 %<\/li>
- Fr\u00e5ga 45 %<\/li>
- Erbjudande 42 %<\/li>
- Uppmaning 6 %
Totalt 100 %<\/li><\/ul>En fr\u00e5ga efter kunskap kan se ut som i exemplet kring \u00e4mnesdidaktik, d\u00e4r l\u00e4rare i inl\u00e4gget efterfr\u00e5gar kunskap om introduktion av division i en specifik \u00e5rskurs: \u00e5rskurs 2. Ett erbjudande kan vara som nedan.<\/p>
L\u00e4rare C: Today I worked with definition, axiom, theorem and prove with my pupils who take course 1b at upper secondary school. To prove Pythagoras theorem with a \u2018puzzle\u2019 was an immense success and created understanding.<\/em><\/p>Inl\u00e4gget best\u00e5r b\u00e5de av texten ovan och fyra illustrativa bilder med elevarbete.<\/p>
Kollegialt l\u00e4rande<\/h2>
Kollegialt l\u00e4rande inneb\u00e4r inte enbart att man delar med sig till kollegor, det inneb\u00e4r \u00e4ven att ett l\u00e4rande sker. Inl\u00e4ggen i grupperna handlar oftast om lektioner (framtida eller redan genomf\u00f6rda) och l\u00e4randet kring dessa inl\u00e4gg sker inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis p\u00e5 Facebook. Troligtvis tar en l\u00e4rare med sig det den har l\u00e4st i en grupp till en kommande lektion och implementerar de nya id\u00e9er, nya metoder, nya exempel d\u00e4r. Skulle vi kunna f\u00f6lja med alla l\u00e4rare till deras skola och deras klass skulle vi kunna se m\u00e5nga exempel av \u2019l\u00e4rares l\u00e4rande\u2019 d\u00e4r den egna praktiken har \u00e4ndrats - b\u00e5de i stort och sm\u00e5tt - p\u00e5 grund av ett inl\u00e4gg i n\u00e5gon av grupperna. Men att kunna uttala sig om l\u00e4rande har skett enbart genom att titta p\u00e5 inl\u00e4gg i Facebookgrupperna \u00e4r inte helt enkelt! Vi valde d\u00e4rf\u00f6r att analysera varje tr\u00e5d f\u00f6r sig, dvs inl\u00e4gg och de f\u00f6ljande reaktionerna, f\u00f6r att se om n\u00e5gon form av l\u00e4rande blev synligt. Nedan kan du l\u00e4sa tv\u00e5 exempel p\u00e5 snarlika tr\u00e5dar d\u00e4r vi i det f\u00f6rsta fallet inte kan identifiera n\u00e5got l\u00e4rande, i det andra exemplet finns det dock ett l\u00e4rande framskrivet.<\/p>
L\u00e4rare D: I need help with applications that train multiplication tables in a very simple way. Cross my fingers that someone can help me out. <\/em><\/p>L\u00e4rare E: The application \u2018King of Math\u2019 is fantastic just for that<\/em><\/p>L\u00e4rare D: Thanks, I will check it out<\/em><\/p>L\u00e4rare F: Geometry outdoors, grade two? Do\u2019s and don\u2019ts?<\/em><\/p>L\u00e4rare G: Very nice!! Material XX from NCM is great!<\/em><\/p>L\u00e4rare F: What do you have to think of when starting?<\/em><\/p>L\u00e4rare H: Group constellation\u2026half class\/whole class, how you would like to support your pupils, start and follow-up questions in class. <\/em><\/p>L\u00e4rare H: A very effective way to practise (math)communication!<\/em><\/p>L\u00e4rare F: Thanks, I already had an in-class starter but will now even use some textbook-questions as follow-up!<\/em><\/p>I f\u00f6rsta fallet sker en \u00f6verl\u00e4mning av kunskap till den andra \u2013 en TRANSAKTION. L\u00e4rare D efterfr\u00e5gar f\u00f6rslag p\u00e5 specifika applikationer och l\u00e4rare E svarar med ett f\u00f6rslag p\u00e5 en applikation (King of Math) som d\u00e5, i detta ramverk, ses som ett erbjudande. L\u00e4rare A tar sedan emot denna \u2019kunskap\u2019 genom ett \u2019tack\u2019. L\u00e4randet syns inte h\u00e4r i tr\u00e5den, men det kan ha skett p\u00e5 annan plats och \u00e4r d\u00e4rmed inte synligt p\u00e5 Facebook och i v\u00e5r data. Vi vet till exempel inte om l\u00e4rare D implementerar kunskapen p\u00e5 en kommande lektion. I det andra fallet sker n\u00e5got mer: l\u00e4rare F fr\u00e5gar efter kunskap, precis som l\u00e4rare A innan. L\u00e4rare D erbjuder kunskap och n\u00e4r l\u00e4rare F tar emot s\u00e5 h\u00e4nder n\u00e5got mer. L\u00e4rare F n\u00f6jer sig inte med enbart svaret fr\u00e5n l\u00e4rare G men fr\u00e5gar vidare kring starten med applikationen. Vidare skriver l\u00e4raren F i slutet en reflektion ring n\u00e5got som l\u00e4rare H svarar p\u00e5 inl\u00e4gget. <\/p>
Detta \u2019n\u00e5got mer\u2019 har vi kallat f\u00f6r TRANSFORMATION. \u2019N\u00e5got mer\u2019 sker i 11 % av alla inl\u00e4gg. I 77 % av tr\u00e5darna f\u00f6rekom transaktion (Tabell 3). 12 % av inl\u00e4ggen fick ingen respons alls och d\u00e4rmed fanns det ingen synlig transaktion d\u00e5 mottagaren inte \u00e4r synligt. Detta inneb\u00e4r inte att l\u00e4randet enbart sker i 89 % av inl\u00e4ggen \u2013 det inneb\u00e4r att transformation sker i MINST 11 % av inl\u00e4ggen<\/p>
Tabell 3: Kategorisering av tr\u00e5dar<\/em><\/p>- Transformation 11%<\/li>
- Transaktion 77%<\/li>
- Ingen reaktion 12 %
Totalt 100 %<\/li><\/ul>Varf\u00f6r f\u00f6r l\u00e4rare samtal i grupper p\u00e5 Facebook? <\/h2>
F\u00f6r att ta reda p\u00e5 varf\u00f6r l\u00e4rare \u00e4r med i grupperna genomf\u00f6rde vi intervjuer. Vi intervjuade administrat\u00f6rer till grupperna, l\u00e4rare med m\u00e5nga inl\u00e4gg (h\u00f6gaktiva) och l\u00e4rare med bara n\u00e5gra f\u00e5 inl\u00e4gg (l\u00e5gaktiva).<\/p>
Genom intervjuerna ville vi f\u00e5 insikter i bland annat vilka motiv de hade f\u00f6r att delta i grupperna, samt vilken roll de hade i grupperna. F\u00f6r n\u00e5gra \u00e4r grupperna ett medel att kunna visa upp vad de g\u00f6r i andra sociala medier, s\u00e5 som blogg, f\u00f6rel\u00e4sningar eller hemsidor. L\u00e4rarna som vi intervjuade beskriver att de vill f\u00e5 hj\u00e4lp, men ocks\u00e5 att de vill hj\u00e4lpa andra. De som \u00e4r l\u00e5gaktiva vill hitta inspiration, st\u00f6ttning och kolla in l\u00e4get. De h\u00f6gaktiva ser detta som en arbetsuppgift - att st\u00f6tta andra kollegor.<\/p>
Administrat\u00f6rer intygar att st\u00e4mningen i grupperna \u00e4r viktig att uppr\u00e4tth\u00e5lla, ibland beh\u00f6ver de moderera s\u00e5 att tonen i tr\u00e5den blir r\u00e4tt, men f\u00f6r det mesta verkar grupperna ha kommit fram till ett s\u00e4tt att sk\u00f6ta detta utan att moderering beh\u00f6vs. <\/p>
M\u00e5nga l\u00e4rare pratar om att gruppen \u00e4r som ett l\u00e4rarrum, som m\u00f6jligg\u00f6r kollegialt l\u00e4rande. De intervjuade l\u00e4rarna gillar snabbheten i Facebookgrupperna. N\u00e5gra ber\u00e4ttar att de genom samtalen i grupperna har f\u00e5tt nya kollegor fr\u00e5n olika h\u00e5ll i landet som de samarbetar med. <\/p>
B\u00e5de i inl\u00e4ggen och i intervjuerna ser vi exempel p\u00e5 att l\u00e4rarna \u00e4r medvetna om denna form av professionalisering. N\u00e4r en l\u00e4rare l\u00e4gger ut n\u00e5got kring en temadag svarar en annan l\u00e4rare: Thanks! Reminders and refreshers are important even to an experienced teacher. You support my professional development. Thanks!!<\/em><\/p>I intervjuerna ber\u00e4ttar till exempel en av l\u00e4rarna om st\u00f6det och m\u00f6jligheterna som grupperna erbjuder:<\/p>
\"I wouldn\u2019t have become a merited excellent teacher if I had not had access to Facebook. All my top-level knowledge in the subject I have gained through Facebook - inspiration, tips on literature, tips on methods and so on. So it has been absolutely crucial to my professional development.\"<\/em><\/p>P\u00e5 vilket s\u00e4tt man deltar, kan \u00e4ndras \u00f6ver tid och vi ser att l\u00e4rare \u00e4ndrar sitt beteende i grupperna. I intervjuerna ber\u00e4ttar l\u00e4rarna om att de \u00e4ndrar sitt beteende, beroende p\u00e5 individuella behov och kompetens. M\u00f6nstret \u00e4r att de flesta i en grupp b\u00f6rjar som en bes\u00f6kare men att vissa efter ett tag tar en mer framtr\u00e4dande roll. Som bes\u00f6kare scrollar man, l\u00e4ser inl\u00e4gg och ibland gillar det man sett. Det kan ocks\u00e5 inneb\u00e4ra att man letar efter svar kring specifika fr\u00e5gor som man har. Fram tills dess \u00e4r l\u00e4raren inte publik, utan relativt anonym i sitt beteende. N\u00e4r man ger kommentar till andras inl\u00e4gg, eller sj\u00e4lv skapar ett inl\u00e4gg, \u00e4r man inte anonym l\u00e4ngre, utan deltar publikt i grupperna. D\u00e5 bidrar l\u00e4raren p\u00e5 ett aktivt s\u00e4tt till grupperna och i vissa fall utvecklas man till en nyckelperson i gruppen. N\u00e5gra blir som mentorer f\u00f6r andra i gruppen och ber\u00e4ttar \u201cWe do not want to sit and keep things to ourselves, but instead we think: I have loads of material. Take it!\u2019 Without thinking that you have to receive something in exchange\u201d<\/em><\/p>Forts\u00e4ttningen?<\/h2>
N\u00e4r vi startade v\u00e5rt projekt var grupperna relativ nya, men alla grupper \u00e4r fortfarande kvar vilket inneb\u00e4r att grupperna har funnits i \u00f6ver fem \u00e5r. Facebook har \u00e4ndrats, m\u00f6jligheterna till interaktion har blivit b\u00e5de fler och f\u00e4rre vilket p\u00e5verkar grupperna. Om n\u00e5got \u00e5r s\u00f6ker sig l\u00e4rare i Sverige kanske till andra sociala medier \u2013 det vi har sett i v\u00e5r studie \u00e4r dock inte avh\u00e4ngigt p\u00e5 Facebook \u2013 Facebook \u00e4r bara den plattformen d\u00e4r en del av l\u00e4rarnas kollegiala l\u00e4rande sker just nu. L\u00e4rarna delar med sig av sina erfarenheter och erbjuder kunskaper. De kvalificerade fr\u00e5gor som l\u00e4rare st\u00e4ller i dessa grupper leder till kvalificerade svar som m\u00f6jligg\u00f6r l\u00e4rande \u2013 kollegialt l\u00e4rande. <\/p>
Facebook: Det gr\u00e4nsl\u00f6sa rummet d\u00e4r l\u00e4rare fortbildar varandra<\/h2>
Mer information finns p\u00e5 forskningsprojektet sida p\u00e5 Karlstads universitet<\/a>.<\/p><\/p>
<\/p>
Jorryt van Bommel, Karlstads universitet<\/p>
Yvonne Liljekvist, Karlstads universitet<\/p>
Ann-Christin Randahl, Karlstads universitet & G\u00f6teborgs universitet<\/p>
Christina Olin-Scheller, Karlstads universitet<\/p>
<\/p>
Information om citaten: Av etiska sk\u00e4l har vi inom projektet valt att anv\u00e4nda oss av \u00f6versatta citat d\u00e4r nyckelbegrepp har bytts ut med likv\u00e4rdiga begrepp. Ursprungscitaten \u00e4r p\u00e5 svenska.<\/em><\/p>",
"post_date": "2020-04-02 15:38:18",
"post_excerpt": "",
"post_parent": 0,
"post_status": "publish",
"post_title": "L\u00e4rare p\u00e5 facebook \u2013 n\u00e4r vad hur och varf\u00f6r?",
"post_type": "post",
"slug": "larare-pa-facebook-nar-vad-hur-och-varfor",
"_thumbnail_id": "5904",
"_fgd2wp_old_node_id": "2587",
"teaser_image": "5904",
"_teaser_image": "field_61d462bc64616",
"featured_teaser": "0",
"_featured_teaser": "field_61d462b2e583c",
"post_date_gmt": "2020-04-02 15:38:18",
"comment_status": "open",
"ping_status": "open",
"post_password": "",
"post_name": "larare-pa-facebook-nar-vad-hur-och-varfor",
"to_ping": "",
"pinged": "",
"post_modified": "2020-04-02 15:38:18",
"post_modified_gmt": "2020-04-02 15:38:18",
"post_content_filtered": "",
"guid": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/202004\/larare-pa-facebook-nar-vad-hur-och-varfor\/",
"menu_order": 0,
"post_mime_type": "",
"comment_count": "0",
"filter": "raw",
"status": "publish"
}
tags
""
fields
{
"video": {
"kategoripanel": true,
"senaste": true
},
"default_post_image": {
"ID": 10202,
"id": 10202,
"title": "pv-placeholder",
"filename": "pv-placeholder.jpg",
"filesize": 47120,
"url": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"link": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/pv-placeholder\/",
"alt": "",
"author": "2003",
"description": "",
"caption": "",
"name": "pv-placeholder",
"status": "inherit",
"uploaded_to": 0,
"date": "2022-02-08 13:12:58",
"modified": "2022-02-08 13:12:58",
"menu_order": 0,
"mime_type": "image\/jpeg",
"type": "image",
"subtype": "jpeg",
"icon": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-includes\/images\/media\/default.png",
"width": 1200,
"height": 630,
"sizes": {
"thumbnail": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-400x400.jpg",
"thumbnail-width": 400,
"thumbnail-height": 400,
"medium": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-800x420.jpg",
"medium-width": 800,
"medium-height": 420,
"medium_large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder-768x403.jpg",
"medium_large-width": 768,
"medium_large-height": 403,
"large": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"large-width": 1200,
"large-height": 630,
"1536x1536": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"1536x1536-width": 1200,
"1536x1536-height": 630,
"2048x2048": "https:\/\/pedagogvarmland.se\/wp-content\/uploads\/2022\/02\/pv-placeholder.jpg",
"2048x2048-width": 1200,
"2048x2048-height": 630
}
},
"featured_blogs": [
{
"data": {
"ID": "2084",
"user_login": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_pass": "$P$B6UIsoNBjQkKAzy37xFmT34NFCipRO.",
"user_nicename": "maria-ripemo",
"user_email": "maria.ripemo@hotmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2019-09-09 20:24:43",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "maria.ripemo@hotmail.com"
},
"ID": 2084,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2044",
"user_login": "Jennelie \u00d6rtendahl",
"user_pass": "$P$BEtYKaAO1fiDpvJ68oGO561MIaUCwa\/",
"user_nicename": "jennelie-ortendahl",
"user_email": "ortendahljennelie@gmail.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2015-08-19 13:27:19",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "Jennelie \u00d6rtendahl"
},
"ID": 2044,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
},
{
"data": {
"ID": "2054",
"user_login": "SOL i V\u00e4rmland",
"user_pass": "$P$B9sEAS7872fGIqXBYRSeC6DdjVY61q1",
"user_nicename": "sol-i-varmland",
"user_email": "marleneandersson7@icloud.com",
"user_url": "",
"user_registered": "2016-06-02 11:41:04",
"user_activation_key": "",
"user_status": "0",
"display_name": "SOL i V\u00e4rmland"
},
"ID": 2054,
"caps": {
"blogger": true
},
"cap_key": "wp_capabilities",
"roles": [
"blogger"
],
"allcaps": {
"create_posts": true,
"level_0": true,
"read": true,
"edit_media": true,
"upload_files": true,
"edit_blogs": true,
"publish_blogs": true,
"edit_published_blogs": true,
"edit_private_blogs": true,
"edit_events": true,
"publish_events": true,
"edit_published_events": true,
"edit_private_events": true,
"assign_verksamheters": true,
"assign_amnens": true,
"assign_temas": true,
"assign_kommuners": true,
"blogger": true
},
"filter": null
}
],
"featured_events": [
11713,
11344,
11706
],
"wordlists": [
{
"title": "Hem- och konsumentkunskap",
"int_name": "hemochkonsumentkunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1rFDx9yveliwcrqUGUGzKhEhPLvHVS78N13tcEtzq7PY\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Hem- och konsumentkunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d. Listan \u00e4r uppdelad i fyra avdelningar: Mat och m\u00e5ltider, h\u00e4lsa, konsumtion och ekonomi, milj\u00f6 och livsstil.",
"information": "Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,Q",
"published": true
},
{
"title": "Idrott och h\u00e4lsa",
"int_name": "idrott_och_halsa",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1XLC275nQftpUryo7_R05mEO_F2067LMQ5IroCRBTP4I\/edit?usp=sharing",
"description": "De viktigaste orden inom \u00e4mnet Idrott och h\u00e4lsa, p\u00e5 olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F,O",
"published": true
},
{
"title": "Allm\u00e4nna skolord",
"int_name": "allmannaskolord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1ErZinP9crYwK6z-p7WI379bmn7v369FAsZ0G3mMyQnY\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med ord som anv\u00e4nds i skolan och inte h\u00f6r till ett speciellt \u00e4mne, p\u00e5 olika spr\u00e5k. Ord som till exempel analysera, rast och schema.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "F",
"published": true
},
{
"title": "Vardagsord",
"int_name": "konversation",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/18WlLnaT1zNI54EDvNE2zg0WUzzoVtHgsHuJdIusnbuc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med vardagliga ord och fraser f\u00f6r konversation. Till exempel hej, god morgon, ett, tv\u00e5, tre, frukost, gr\u00f6n, r\u00f6d och katt :)",
"information": "
Stort tack till Refugee Phrasebook, som bidragit med ord och \u00f6vers\u00e4ttningar i den h\u00e4r listan.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "SYV Studie- och yrkesv\u00e4gledning",
"int_name": "syv",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1YIeQD6DE9KaXwyCQ_vKZkSsiYP72meBDtb65fCa02p4\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp som anv\u00e4nds inom studie- och yrkesv\u00e4gledning, framf\u00f6rallt p\u00e5 h\u00f6gstadiet.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,G",
"published": true
},
{
"title": "Religionskunskap",
"int_name": "religionskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Y7ISXd4KYtLxJZ_7J5_XyofIeo10Pn5LBdeTtzDjI-Q\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet religionskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E",
"published": true
},
{
"title": "F\u00f6rskoleord",
"int_name": "forskoleord",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/11i-iMec6l5QDJdZDp3EtLLOQ-VBYYvBSUlrN-qJ6mbs\/edit?usp=sharing",
"description": "Ord som anv\u00e4nds p\u00e5 f\u00f6rskolan och vad de heter p\u00e5 olika spr\u00e5k. Orden \u00e4r skrivna med det svenska alfabetet f\u00f6r att de ska vara l\u00e4ttare att uttala. De \u00e4r grupperade efter olika l\u00e4rmilj\u00f6er, till exempel atelj\u00e9, matbordet, hallen. Klicka och v\u00e4lj vilka spr\u00e5k du vill visa i listan. Bilder och ritade tecken g\u00e5r ocks\u00e5 att visa.",
"information": "
Stort tack till Malin Brink p\u00e5 Dirigentens f\u00f6rskola i Karlstad som sammanst\u00e4llt orden och samlat in \u00f6vers\u00e4ttningar fr\u00e5n v\u00e5rdnadshavare. Ritade Tecken \u00a9 Specialpedagogiska skolmyndigheten. Widgitsymboler anv\u00e4nds med tillst\u00e5nd av Symbolbruket | Hargdata. www.symbolbruket.se<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,T,U",
"published": true
},
{
"title": "Samh\u00e4llskunskap",
"int_name": "samhallskunskap",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1whE8jaGoXx6yAcsC5pBKCRKq2nOlhia5LCT7-LAdmW8\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet samh\u00e4llskunskap, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Fysik",
"int_name": "fysik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1hJZI_5MTg6FCU1yspRyiihCpIPfH7prlVvGnkqvY-R0\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med viktiga begrepp inom fysik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "
Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av NO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Sex och samlevnad",
"int_name": "sexochsamlevnad",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1j-cKDrMEmvMqnDMpI85DPVan0EPPAJGgHpp-xzhl9Yc\/edit?usp=sharing",
"description": "En lista med begrepp inom sex och samlevnad p\u00e5 flera olika spr\u00e5k. \u00c4ven med bildst\u00f6d.",
"information": "
Bilderna kommer fr\u00e5n bildstod.se och anv\u00e4nds med\u00a0licens<\/a>\u00a0fr\u00e5n ARASAAC, Linn Greaker Design, Sclera symbols och Humblepics.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,H",
"published": true
},
{
"title": "Historia",
"int_name": "historia",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1Xij0BQmUDmh8SANWWwxMuq6ns-AbtLf9aqHw-3mEuNI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet historia, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "Listan \u00e4r sammanst\u00e4lld av SO-l\u00e4rare och \u00f6versatt av modersm\u00e5lsl\u00e4rare. Tack till Liber f\u00f6rlag som bidragit med ord och f\u00f6rklaringar.<\/p>\n",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,I",
"published": true
},
{
"title": "Kemi",
"int_name": "kemi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/142W9EMXGXy5U-kYen3LX9hTvB6ElV-r55vbaJtWcxgw\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet kemi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,F",
"published": true
},
{
"title": "Biologi",
"int_name": "biologi",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1xcurwFH5hMHmlRiPne8mjnioMO-BWyVlEouSCV0em9c\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet biologi, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Teknik",
"int_name": "teknik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/1lwxorTOtOSVW2OCuvdfbavz8X8NcVPO1kLUOQIj17mI\/edit?usp=sharing",
"description": "Viktiga ord och begrepp inom \u00e4mnet teknik, p\u00e5 olika spr\u00e5k.",
"information": "",
"id_column": "B",
"default_column_to_show": "C",
"languages_columns": "D,E,F",
"published": true
},
{
"title": "Matematik",
"int_name": "matematik",
"url": "https:\/\/docs.google.com\/spreadsheets\/d\/127_tcIgVsIWerDzipTxNz8Mb9ZJY92S58x5shBv6VqU\/edit?usp=sharing",
"description": "\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r hittar du l\u00e4nk till Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k.",
"information": "
\u00c4mnesord i matematik finns inte i Skolord \u00e4nnu, men h\u00e4r \u00e4r Skolverkets material med termer p\u00e5 26 spr\u00e5k:<\/p>\n
Termer f\u00f6r matematikundervisning p\u00e5 olika spr\u00e5k<\/a><\/p>\n",
"id_column": "ej relevant",
"default_column_to_show": "",
"languages_columns": "",
"published": true
}
],
"wordlist_instructions_box": {
"heading": "Aktivera uppl\u00e4sning",
"lead": "De svenska orden och vissa andra spr\u00e5k g\u00e5r att f\u00e5 uppl\u00e4sta i Skolord.",
"button_url": "\/i-undervisningen\/nyanlanda\/skolord-amnesord-pa-olika-sprak\/upplasning-av-skolord",
"button_label": "Instruktioner f\u00f6r uppl\u00e4sning"
},
"theme_blog": {
"color": "blue",
"heading": "Blogg",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla blogginl\u00e4gg p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_blogpage": {
"color": "blue",
"heading": "Bloggar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se alla bloggar p\u00e5 webbplatsen."
},
"theme_article": {
"color": "orange",
"heading": "Artiklar",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du l\u00e4sa alla artiklar som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_video": {
"color": "green",
"heading": "Video",
"subheading": "",
"lead": "H\u00e4r kan du se de filmer som \u00e4r publicerade p\u00e5 den h\u00e4r webbplatsen."
},
"theme_event": {
"color": "pink",
"heading": "Evenemang",
"subheading": "Inspireras och utvecklas tillsammans",
"lead": "I kalendern hittar du f\u00f6rel\u00e4sningar, kurser och annat inom omr\u00e5det utbildning och skola, fr\u00e5n olika arrang\u00f6rer."
},
"theme_document": {
"color": "gray",
"heading": "Dokument",
"subheading": "",
"lead": ""
},
"footer_text": "\u00a9 [YEAR] Pedagog V\u00e4rmland, alla r\u00e4ttigheter reserverade."
}